Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Dom flesta "vanliga" spel/program är krypterade till viss grad också. Är inget konstigt alls. Dom vill inte att du ska reverse-engineer'a koden.

Skrivet av Encho5:

Jag förstår inte riktigt vad du menar...Virus är oftast krypterade med olika krypteringar som AES, RC4 eller XOR.

En del kan vara krypterad ja, men inte hela. Och så fort det finns okrypterade delar finns det bitar som antiviruset kan hitta, förutom att den kan ta signaturen på den krypterade biten.

"det är just det beteendet som får folk att åka dit, att inte ha koll på vilka processer som körs på maskinen"
Finns det nån som vet vad alla 800 svchost.exe verkligen gör och att ingen bara är en keylogger?

Permalänk
Medlem

Kör själv med microsofts egna, funkar la ok

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag kör inte antivirus av den enkla anledning att jag vill ha så lite processer som möjligt igång då jag prioriterar snabbhet framför allt.

Jag kommer inte ens ihåg när jag hade någonting som liknade virus och om du har någorlunda koll på vad du gör på nätet så behövs inte antivirus, bara säkerhetsföretagen som har skrämt upp alla. Håll din dator uppdaterad och skippa allt som har med internet explorer att göra så ska det nog gå fint.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonzichrille:

Har kört utan virusskydd i åtta år nu utan några som helst problem. På jobbet har vi tyvärr virusskydd på alla datorer. Vidrigt, som att ha ett virus i sigsjälvt som segar ner datorn något fruktansvärt.

Jobbar som IT tekniker och jag har varit på arbetsplatser där de har fått massspridning av maskar och virus PGA avsaknad av fungerande antivirus på datorerna. Hur skulle det påverka det företaget du jobbar på om hela eller stora delar av IT systemet ligger nere i 2-3 arbetsdagar?

Permalänk
Medlem

Kör på Windows brandväggen (och brandväggen i routern), Microsoft Security Essentials och sunt för nuft.

Hur klena datorer kör ni på egentligen? Jag märker ingen som helst skillnad vare sig på performance eller uppstart när jag har skydden på eller av.

Permalänk
Medlem

Ingen antivirus sen 2009. Men kör brandvägg + router.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag har kört utan de senaste åren!

Permalänk
Medlem

Jag använder Microsoft Security Essentials men jag blev lite nyfiken på Panda Cloud efter att ha läst den här tråden. Jag har även köpt Malwarebytes Anti-Malware.

För mig så används mjukvarubrandväggen för att stoppa program från att ta sig ut på nätet. Hårdvarubrandväggen ska skydda åt andra hållet.

Bra att tänka på är att att uppdatera mjukvaran kontinuerligt och att inte använda administratörskontot hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe. Folk tror att de är så jädra high på datorer att de vet om deras datorer blivit infekterad endast på känsla och "koll".

Jag tror säkert att ni känner er säkra, och kan hålla ute en hel del saker med förnuft och en extra koll i aktivitetshanteraren. Men det räcker inte med att inte klicka på uppenbart dåliga länkar i mail och så.
Någon annans trådlösa nätverk, en inkoppling av någon annan USBminne eller en hackad hemsida är allt som krävs. Eller en polare som har en infekterad dator och som skickar en rar-fil. De ofarliga virusen ser ni säkert om ni får för de ställer till med en del oreda som är märkbart, men de virus och maskar som är riktigt farliga är både väl dolda och visar inga tecken på närvaro.

Ett exempel är när jag var hemma hos syrrans kille som varit kodknackare sedan 20 år. Han optimerar mest databaser nu för snabbare utsökningar och så. Oracle-tomte. Jag har inte riktigt koll på det han gör, men han är definitivt insatt i datorärlden men kör utan Antivirus . Jag var där och skulle ha nån bild av honom som vi flyttade över från hans USBminne, och det visade sig att minnet hade 2 olika virus. Det handlade inte om keyloggers eller sådant utan om riktiga virus. Han blev lite ställd själv faktiskt. Inte helt OK att hans system med företagsdatabaser på var nedlusad med virus.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag har kört bli i ca 16 år nu och inte haft nytta av mitt säkerhetsbälte en enda gång, så jag har haft funderingar på att sluta använda säkerhetsbälte. Är så trött på att säkerhetsbälte är så dyrt till bilen som också tar sådan kraft när jag ska ut och i så det är helt absurt att använda säkerhetsbälte anser jag...!!!

Glöm inte att köra med sunt förnuft, då e de lugnt.

Permalänk
Medlem

NOD32 i tre år + hårdvarubrandvägg på routern samt FF med NoScript.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Förstår inte varför man inte skulle ha ett antivirusprogramm installerat? Jag kör AVG och det har fungerat för bra för mig. Söker igenom datorn varje natt kl 04. Visst alla kanske inte har sin dator på 24/7 men även om jag sitter vid datorn dem 5 minuterna det tar att söka igenom 4tb data på disken så märker jag oftast ingen skillnad ifall jag inte har ett krävande spel igång.

Det jag inte vill rekommendera är att köra Norton Antivirus, det är det sämsta jag någonsin stött på. Det slöar verkligen ner datorn i prestanda bara i idle och är svårt att bort. Går knappt att avinstallera. Iofs kanske dem har fixat till många utav dessa saker nu, sist jag såg det va 2007

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezakimak:

Enligt mig så behöver man inte men beror ju på vad man är inne på för sidor och sådant.
Jag har klarat mig runt 2 år nu utan virus

Alltid lika kul att höra folk som säger att dom aldrig får virus....när de heller inte har något program som kan upptäcka dem.

Vissa virus funkar ju faktist så att de sprider runt sig tillräckligt först innan de börjar göra skada och det står ju inte direkt VIRUS i stora röda bokstäver över skärmen så fort man fått något.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jimi84:

Antivirus behövs bara om kör ett bristfällig OS.

Hade windows designats på ett vettigt sätt så hade det aldrig behövts några antivirus program.

Skitsnack. Virus till Apple är ett växande problem och det finns skadlig kod även för andra Unix-baserade system. Ett lysande exempel är ju till exempel Stuxnet som infekterade PLCer och jag kan lova dig att de inte kör Windows. Just i fallet Stuxnet tog det sig i och för sig in i nätverken via Windowsdatorer men det hade lika gärna kunnat vara något annat operativ. Om till och med ett gäng PLC kan bli infekterade av ett rootkit så lär du få leta länge innan du hittar ett operativsystem som inte kan råka ut för samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Klart du skall ha antivirus program. Jag tycker även att du bör ha brandvägg.

Lyssna inte på människor som säger sunt förnuft, eller att du inte skall surfa på skumma sidor. Lyssna inte heller på folk som säger att det räcker med att "titta på processor listan".

I dagens värld räcker inte sunt förnuft. Det räcker att du går in på din favorit nyhetssida som råkar ha en banner som sprider virus och dylikt (har hänt mycket på sistone). Även världens mest pålitliga hemsida kan hackas och på så sätt infektera besökarna (har hänt mycket på sistone). Att kolla på processor listan kunde man då virusen inte var duktiga på att gömma si. Lycka till med att hitta dem genom att kolla på processor listan. Lycka till med att hitta virus som använder pålitliga windows filer och på så sätt gömmer sig bakom dem. I dag är spridningen av s.k. rootkits stor.

Tyvärr är det många här inne som inte vet någonting, så var försiktig på vem du lyssnar på.

Kör på en vettig antivirus program som har bra funktioner, speciellt de med bra 'heurestics'. Gratis är inte bäst, men ibland fungerar det - beroende på vad för andra skydd du har. Kör gärna med en brandvägg också (som har t.ex. 'application control' och liknande). Uppdatera alla dina program och OS.

Permalänk
Medlem

har aldrig haft antivirusprogram och har heller aldrig haft några problem

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Citat:

vet inte om detta skrivits innan men jag gjorde ett test
som jag jämförde windows xp och vista (7 hade inte kommit ut)

körde xp i en månad utan antivirus
körde vista 3 månader utan antivirus

resultatet:
på xp så hade jag till o börja med svårt att installera antivirus men lyckades...
hade ca 1300 (tror de va de om inte 13k) virus på xp

vista hade jag fått 4 virus,fast det kan ju bero på att vista har "defender"

slutsats om du kör xp ANVÄND ANTIVIRUS
vista/7 inte ett måste men är bra o ha

jag kör med NOD32 och malwarebytes, (quoten är kanske lite OT)

Skrivet av wekkt0r:

har aldrig haft antivirusprogram och har heller aldrig haft några problem

hur kan du veta det?
jag märkte inte att jag hade några problem när jag körde xp utan antivirus (kolla översta QUOTEN)

EDIT: la till malwarebytes

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Fattar fortfarande inte varför vissa väljer att köra utan AV. Till och med en gammal tanta på 70 år jag känner med dator har antivirus.

Känner en hel del personer som kör Norton, Norman, COMODO och Panda, i bästa fall har dom blivit varnade typ var 5:te minut om att något skadligt kan ha hittats, en vecka senare; Blåskärm pga att en systemfil har blivit korrupt, kanske inte var vad skiten skulle göra, men ändå..

En av dom jag känner hade en linux baserad hemma server, men när han skulle visa något på TVn vliken var kopplad till en Vista HTPC, så kom det upp meddelanden om att den ena saken "har stött på ett problem och måste stängas" efter den andra, till slut gick nån av svchost ner och HTPCn startade om, sen vart de blåskärm

Även om man hämtar en infekterad fil är det inte säkert att det gör något, fick en gång några cd-skivor som ja skulle kolla vad det var för något, en av dem lade in en fil som mak kunde göra allt med utom att ta bort, hade dock inget viktigt på datorn, så det var bara att installear om den, och tömma usb-minnen och sånt. Detta hände när jag hade Norman, vilket gjorde att jag bytte..

Permalänk

Har varit utan virus program i ett par månader nu både utav ren lathet och snålhet. Har inga som helst problem med datorn, utan den flyter på som vanligt. Men har ett program som heter Advanced System Care, tror det rensa bort någon form utav virus men är inte säker.

Tror att så länge man inte är inne på en massa okända sidor och låter bli att ladda ner filer från skumma sidor så klarar man sig nog riktigt bra.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Inaktiv

Ja. Man ska ha det, skulle aldrig använda min dator utan det.

Kör Avast!, hade Microsoft någonting innan men det kändes lite såhär

Permalänk
Medlem

Har kört utan antivirusprogam i en väldans massa år nu, och har mig veterligen inte fått något virus sedan Windows XP och Blaster (eller vad det där viruset nu hette, det som forcecloseade operativsystemet efter en stunds användande ^^).

Hur som helst har alla antivirusprogram jag testat på strulat och segat ner min dator på något vis, därav får den leva på hoppet om att jag har ett gott omdöme

/måste tillägga att jag provkört Microsoft Security Essentials i min sekundära dator, det första antivirusprogrammet som fungerar och fungerat smärtfritt en längre tid för mig, så det kan nog bli en keeper.

Permalänk
Medlem

Ang virus, drar mig till minnes för 2år sen sambo fick en länk via msn, såg trovärdig ut å hon lite nyfiken ville se vad sin väninna skickat.
*BAM* trojan, men.... sidan var korrekt å innehöll den info hon ville se.
Trojan som var ny (kollade upp trace på den 1mån senare vilket visade sig att den var 2dagar gammal då hon fick den) spred sig som löpeld i systemet.
Först hände inget förutom att den spred sig i systemet, nästa steg var att du börja få spam från nån sida som poppade upp om att du hade virus.
I detta läge så låg filen på 4 ställen samt 2 register poster. Allt lugnt här förutom "spyware" å tillgång till root.
Iochmed att hon hade fått denna skit så dröjde de inte länge förrän hon hade skickat den vidare till sina vänner.
1 av hennes vänner var så "korkad" å valde att installera denna mjukvara som ska ta bort virus hotet.
Trojan som jag skrev tidigare hade ny fått sig en keylogger samt http kommunikation.
Jag gick verkligen till botten för att identifiera hur lång spridningen var av 2 "missklick"
10 filer allt från root till system 32 samt 8 register poster.
Admin hade inte rättigheter att ta bort ens ½ av detta så in i felsäkert å dra genom konsol för å spärra å ta bort filer.
Omstart å in i felsäkert igen för att rensa sista 2 filer.
Vad ny denna hette kommer jag inte ihåg men är listat i dagens AV nu.

Men inse att hur lätt det är för att få nåt å vikten av vad det verkligen kan vara.

Värt å poängtera... ISP har rätt att utan meddelande stänga ner ditt abbonemang ifall du sprider virus.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Kört NOD32 sen det kom ut och det är inget jag ångrar.

Permalänk
Medlem

ESET NOD32 Antivirus, 400kr om året.

Say no more, say no more.

Visa signatur

Komponenter
Chassi: Fractal Design Define R3 | MB: Asus P8P67 - Pro | CPU: Intel Core i5 2500K @ 4 | Noctua NH-D14 |
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHz Blå | GPU: Gigabyte GeForce GTX 460 | Ljud: Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 850W |

Permalänk
Medlem

Körde nod32 förr, men när Microsoft kom med sin gratis version hoppa jag över till den och den funkar bra.

http://www.microsoft.com/sv-se/security_essentials/default.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av multicore:

Microsoft Security Essentials

Förmodligen det bästa gratis alternativet på marknaden. Och självklart skall man använda ett anti-virus program!

Det använder jag också. Det ligger i toppen men det finns några andra som är lite säkrare, hittar fler saker enligt någon undersökning jag nu glömt bort.

ms security essentials är dock så grymt skönt, det ligger där i bakgrunden och stör en nästan aldrig och snor mycket lite systemresurser till skillnad från norton mdfl.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja. Man ska ha det, skulle aldrig använda min dator utan det.

Kör Avast!, hade Microsoft någonting innan men det kändes lite såhär http://failblog.wordpress.com/files/2008/10/fail-owned-fence-...

Faktum är att det där är en bra illiustration på fiolk som kör med antivir. Dom tror dom är säkra och beter sig därefter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Lllllinux, någon?

Kör Avast, Firefox+NoScript, och Spytbot S&D i Windows. De enda problem jag märkt av har varit hårdvarufel, fast jag har å andra sidan pluggat utomlands de senaste tre åren.
(Då har jag kört Linux så länge jag kunnat, och haft egen bärbar. Morsans bärbara med XP tjänstgjorde den första tiden, utan värre bekymmer än att något miffo hade pillat i registret så att det inte gick att uppdatera IE (!) utan intensivt pillande och loggavläsande.)

Jag glömde visst att nämna att jag inte gör virussvep särskilt ofta - har mer nytta av Spybot S&D, och en komplett sökning tar halva dagen. (Nej, jag överdriver inte, fast det var å andra sidan med Athlon X2 - nu har jag precis hamrat ihop ett Core i7-860-bygge.)

Mer info.
Permalänk
Skrivet av Tempel:

Faktum är att det där är en bra illiustration på fiolk som kör med antivir. Dom tror dom är säkra och beter sig därefter.

Hmmm, så för att man har anti-virus så beter man sig per automatik heltokigt på internet?
Det kan inte vara som så att man beter sig försiktigt, men har anti-virus och mjukvarubrandvägg ändå, eftersom man vet att enbart försiktighet inte hjälper.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om man själv vet att man inte surfar på några suspekta sidor så klarar nog Windows egna brandvägg av att skydda datorn annars skulle jag rekommendera avg som har en betal version och en gratis version. Jag har kört avg i många år och jag är nöjd