Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Medlem

Crackade Windowsversioner är väl ganska benägna att ha back-doors i sig.. Det skulle inte förvåna mig för fem öre om det ligger en bot i Windows 7 releaser som cirkulerar på nätet. Att sitta på adminkonton är som att sitta som root i Linux, vilket det borde vara skottpengar på.

Tycker det är naivt av folk att tro att all skadlig kod märks på datorn. Dagens datorer är så fruktansvärt kraftiga i jämförelse med hur små virusen som sprids är, att det är omöjligt att se någon skillnad i prestanda.
Och skadlig kod kommer in i din dator utan att du behöver surfa porr, ladda cracks eller dyl.
Sedan tvivlar jag starkt på att nmap, netstat etc rapporterar. Skulle dom göra det, så är det väl ett mindre problem för en virusmakare att dölja processen som en annan.. Jag tvivar också starkt på att virus ligger konstant uppkopplade, utan mer troligt är att dom är gjorda att öppna port(ar) vid givna tider/intervall, så det är svårare att märka dom. Så hade jag gjort iaf.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Kanske är bra för nybörjare men det känns ganska meningslöst då de mer seriösa virusen oftast är krypterade och inte kan hittas av antivirusprogrammen. Det bästa sättet att skydda sig är common sense enligt mig, har inte fått ett virus på 3 år nu utan antivirusprogram

Hur vet du att du inte fått virus?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Kanske är bra för nybörjare men det känns ganska meningslöst då de mer seriösa virusen oftast är krypterade och inte kan hittas av antivirusprogrammen. Det bästa sättet att skydda sig är common sense enligt mig, har inte fått ett virus på 3 år nu utan antivirusprogram

LOL, och hur hade du tänkt att en krypterad binär ska kunna göra någon skada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

LOL, och hur hade du tänkt att en krypterad binär ska kunna göra någon skada? https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif

Jag förstår inte riktigt vad du menar...Virus är oftast krypterade med olika krypteringar som AES, RC4 eller XOR.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz| Intel Core i5 2500K , 4.3GHz | Gigabyte GeForce GTX 660 TI | Corsair TX 550W 80+ | Fractal Design Define R3

Samsung Galaxy S III

Permalänk
Avstängd

Kör med MS gratis program, tycker det är skit men för lat för att byta.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Använder Avira + Comodo System skydd + Comodo Brandvägg, har fått en del virus under åren innan jag började använda den mixen, dels för att mina polare och jag brukar jävlas med varandra och exploitar varandras datorer och skicka oskyldiga injectade FUD råttor, å dels för att det blir en och annan apincest film från internets mörka hörn (kidding ok?).

UD råttors mönster kan ju oftast inte plockas upp av AV, men av någon anledning är avira bättre än dem flesta på det (reviews/erfarenhet). System skydd är också guldvärt för att hålla koll på trådar som vill ändra/interagera system filer.

Sen till topic, det är fan självklart att du ska ha skydd, oberoende vilket OS du sitter på. Alltså, ni som har självbehärskning och inte besöker dessa "mörka sidor" kan ju smittas lika lätt av aftonbladet/sweclockers när du minst anar det. Och ni som kör online AV, vad gör ni när ni har blivit smittad och inte kan nå erat online AV pga typ dns redirect? Om ni har lösenord och inloggningssessioner på datorn kan ni ju förlora hur mycket som helst, speciellt om det är en attack riktat mot er också. Linux och Toshen är ingen bortförklaring, enough said.

Jag vet inte folket, det är nog bara jag som är paranoid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pumba-kung:

när man hade jobb och en inkomst
bullguard av och firewall + spybot search an destroy

nu när man stämplar
Avast + comodo firewall och spybot search an destroy

funkar fin fint
alldrig haft ett virus som ställt till med nåt

Vad är poängen med att dra in att man failar och att man en gång i tiden kanske jobbat?

OnT så har Norton fungerat riktigt bra hos min farsa. Tar inte särskilt mycket resurser.

Permalänk
Skrivet av chrono:

haha! viruset gjorde vad?

De typ tog över hennes dator Hon kunde inte göra något Så hon fick lämna in den till någon som kunde återställa den den funkade de

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem

Antivirus är fan bloatware.

Kört utan brandvägg och antivirus i ca 5 år utan problem och jag surfar shady sidor då och då.

Bara formatera om det skulle hända något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Pro-c:

ZerXes;11058883']
Vet man vad man pysslar med så finns det inget behov av något antivirusprogram.

True story

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music."
Kristian Wilson, Nintendo, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hört talas om IP-virus ? De attackerar slumpmässiga IP-adresser. Utan skydd blir du angripen den dagen de råkar prova ditt IP-nummer. Bara en tidsfråga.

För övrigt: Jag brukade besöka MMO-champion.com varje dag när jag lirade WoW. En dag så länkades en trojan in genom cross-site scripting över en reklam-banner. Det var INTE en dum sida eller porrsida, och det var enbart tack vare mitt AV som jag klarade mig.

Så man bör nog ändå ha någon form av AV. Eller ännu hellre, köra Linux.

Och hur många IP-adresser finns de inte? För den lilla risken tycker inte ja de e värt kosntaden för ett avancerat antivirus programm. Kör igenom datan lite då å då med de som hänger me windows.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music."
Kristian Wilson, Nintendo, 1989

Permalänk
Medlem

Tror antivirus funkar bra för folk som inte vet vad man ska och inte ska klicka på, men om man är en advancerad datoranvändare så är klarar man sig utan antivirus och brandvägg, kört utan brandvägg och antivirus i 3-4 år nu och aldrig haft ett virus. Folk klickar på fel saker nu för tiden bara.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Håller med, vet man vad man gör så...
Cross-site scriptning? Sånt skit slipper man med noscript.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det enligt EU-statistik är 5000 datorer per dag som drar på sig vad som räknas som "säkerhetsriskabla programvaror" så är nog den chansen ganska hög skulle jag säga. Och andelen grejer som bara segar ner och förstör eller används för spam borde logiskt då vara många gånger det, vilket också bevisas i vardagen för de flesta.

Det är ju inte som i Stargate att autodialern vrider ett stort mekaniskt hjul under 1 minut för att mata in en IP-adress.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Antivirus hade inte stoppat dom från att få sina wow konto hackade. (Dom flesta har dessutom det som blir hackade)
Däremot en authenticator förhindrar det till 99%.

Trojanen som fanns på ex wowhead,mmo slipper man enkelt med andra sätt än ett AV dessutom.

Och nej, majoriteten av antivirus varnar för alla patchers.

Det roliga är att folk är så sjukt rädda för lite datorvirus, visst om ni sitter på nationella hemligheter så fine, men då borde ni ha lite mer seriöst skydd.
Chansen att data blir korrupt är fortfarande löjligt mycket högre av att en disk dör.

Permalänk
Medlem

En vettig användare klarar sig oftast bra utan antivirus. Men om du börjar ladda ner saker från piratebay, ta emot filer från msn-kontakter som helt plötsligt börjar prata engelska eller spenderar lite väl mycket tid på ryska "legal teens"-sidor så kanske du skulle behöva ett antivirusprogram.

Just nu använder jag iofs nod32, smidigt att installera, sköter sig själv, tar ingen datorkraft. Varför inte liksom?

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerar datorn minst, minst 1 gång om året. Plus att jag kör med nod32, har dock inte alltid gjort det. Men känns tryggare, sen har jag realativt snabb dator och känner inte att det slöar ner datorn. Detta är också min main rig och har lite viktigare saker på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

LOL, och hur hade du tänkt att en krypterad binär ska kunna göra någon skada? https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif

Dom flesta "vanliga" spel/program är krypterade till viss grad också. Är inget konstigt alls. Dom vill inte att du ska reverse-engineer'a koden.

Angående virus... personligen tycker jag antivirus är en bra ide. Dock är common-sence >> antivirus. Med lite mekande kan man köra flera antivirus samtidigt. Jag kör 3st antivirus, hårdvarubrandvägg i routern, windows inbyggda crap och spybot. Får dock inte mer än ca 1-2 virusvarningar per år (exklusive falsklarm) eftersom sunt förnuft förhindrar det mesta. Sköter för övrigt om min dator ganska bra och har inte installerat om windows på många många år (vet inte hur många... ca 5år?). Har 100-tals installerade program/spel, 8 hårddiskar och har gjort massa pillande på allt ifrån security-policies till hur cpu'n schedule'ar processer. Datorn tickar på fint än! (Fick göra en återställning från en backup 1 gång). Största problemet är min något sega 1.8ghz core2'a. Funderar dock på att uppgradera till win7 inom ett år, senast nästa sommar. Inte för att jag har några problem med datorn idag utan bara för att jag känner för att byta till 7'an. (Kör win2003 server idag, många små dolda förbättringar över xp imo.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Min flickvän glömde installera AV efter att vi installerat W7 på hennes dator. 2 månader senare var vi tvungna att installera det på nytt pga av ett virus som ett AV troligtvis hade förhindrat.

Tjejer och äldre har ju dock en jävla förmåga av att dra på sig allt möjligt skit via internet Jag förstår inte hur dom lyckas. Dom måste ju seriöst sitta och krydda varenda reklam/popup-fönster/länk dom hittar med musen. Och då är det ju ändå just dom som oftast sitter med 3 olika virusprogram och brandväggar och annat säkerhets-shit dom blivit pålurade av sina internet-leverantörer och PC-märken. Morsan, mormor och diverse tjejpolare gnäller stup i kvarten på att man ska komma och fixa deras datorer och modermodem. Helt otroligt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Min flickvän glömde installera AV efter att vi installerat W7 på hennes dator. 2 månader senare var vi tvungna att installera det på nytt pga av ett virus som ett AV troligtvis hade förhindrat.

Kollar på mina processer för Security Essentials och ser att de inte ens tar över 10mb ram tillsammans och inte heller drar de något på processorn.

Och här har vi igen den felande länken, personen.
Min syrra får alltid virus också, på något sätt. Det blir så när man klickar på allt som ploppar upp.

Till sådana är AV ett krav.

Har åter igen aldrig fått en trojan eller virus under dom alla år man kört av.

Permalänk
Medlem

Anti-virus är perfekt för amatöranvändaren som tycker det är vettigt att klicka på porr.jpg.exe. För oss andra finns det - enligt mig - ingen som helst anledning. Sitt bakom en brandvägg eller bakom NAT och bete dig inte som en idiot, så är man rätt safe. Men om någon vill in så kommer man in. Att scrambla en trojan är ingen större konst.

Permalänk
Skrivet av definition:

Antivirus hade inte stoppat dom från att få sina wow konto hackade. (Dom flesta har dessutom det som blir hackade)
Däremot en authenticator förhindrar det till 99%.

Trojanen som fanns på ex wowhead,mmo slipper man enkelt med andra sätt än ett AV dessutom.

Och nej, majoriteten av antivirus varnar för alla patchers.

Det roliga är att folk är så sjukt rädda för lite datorvirus, visst om ni sitter på nationella hemligheter så fine, men då borde ni ha lite mer seriöst skydd.
Chansen att data blir korrupt är fortfarande löjligt mycket högre av att en disk dör.

Så du har inget emot att dina kontouppgifter sprids över nätet?

Håller med om att många överdriver ibland men med tanke på hur lite resurser antivirus använder idag och att det finns bra gratisversioner så ser jag ingen anledning till att inte använda det. Lite som att använda säkerhetsbältet i bilen, risken för att du krockar är minimal men eftersom bältet är så lätt att använda så finns det ingen anledning att inte göra det.

Har dessutom varit med om många fler virus än diskfel och då gäller det inte bara mina datorer utan även bekantas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Så du har inget emot att dina kontouppgifter sprids över nätet?

Håller med om att många överdriver ibland men med tanke på hur lite resurser antivirus använder idag och att det finns bra gratisversioner så ser jag ingen anledning till att inte använda det. Lite som att använda säkerhetsbältet i bilen, risken för att du krockar är minimal men eftersom bältet är så lätt att använda så finns det ingen anledning att inte göra det.

Har dessutom varit med om många fler virus än diskfel och då gäller det inte bara mina datorer utan även bekantas.

Jag säger mina åsikter om mina datorer.
Jag har aldrig råkat ut för virus etc under alla mina år med AV.
Jag har däremot råkat ut för 10-15 diskar gått åt helvete under dessa åren.

Jag pratar inte heller om bekantas, jag rekommenderar alltid AV,brandvägg. Framförallt till folk som inte vet vad dom gör.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Inztinct:

Och hur många IP-adresser finns de inte? För den lilla risken tycker inte ja de e värt kosntaden för ett avancerat antivirus programm. Kör igenom datan lite då å då med de som hänger me windows.

Kostnaden för ett antivirusprogram? Det finns ju ett gäng väldigt bra som är helt gratis.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av definition:

Jag säger mina åsikter om mina datorer.
Jag har aldrig råkat ut för virus etc under alla mina år med AV.
Jag har däremot råkat ut för 10-15 diskar gått åt helvete under dessa åren.

Jag pratar inte heller om bekantas, jag rekommenderar alltid AV,brandvägg. Framförallt till folk som inte vet vad dom gör.

Även om du är extremt försiktig och vet vad du gör så kan du inte förneka att risken fortfarande finns, antivirus är inget 100% skydd men om du skulle begå ett misstag så har ett AV åtminstone en chans att förhindra det eller rätta till det.

Däremot tycker jag inte att det är värt att betala 250kr om året frö ett AV oavsett hur mycket bättre det är än de som är gratis.

Sen om du absolut inte vill ha ett AV på din dator kan du alltid scanna via webbläsaren då och då. Kan nog rekommendera det till alla här då ett virus kan begränsa ett AV som är installerat på disken.
http://www.f-secure.com/en_EMEA-Labs/security-threats/tools/o...

Dock tycker jag inte man ska använda det som ens enda virusskydd då den inte förhindrar virus från att ta sig in på datorn.

Permalänk
Relik 📜

För mig personligen ser jag ont om direkta nackdelar med AV.
Kör MS Security Essentials i dagsläget, och även om jag aldrig fått någon varning ser jag ingen anledning att låta bli. Prestandaförslusten är försumbar, mjukvaran är gratis och jag får ett extra lager skydd.
Win/Win enligt mig, handlar inte om att jag är någon "amatör" och allt vad folk propagerar här i tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Nu dillar du väl ändå lite i nattmössan, finns MASSVIS med local root exploits till linux som mycket väl går att bygga in i virus, och vipps så har du bytt kontext till root. Och bara för att ubuntu har inaktiverat root by default så betyder det inte att alla andra distar har det

Själv kör jag utan antivirus och har gjort i flera år, jag ruttnade när jag inte fick skriva mina assemblerprogram i fred utan att nod skulle in och bråka på mig..

Kan du dra upp den massvissa listan av root exploits som funkar till Kerneln 2.6.39 och kanske nämna nån linux dist som by default kör root på allt? (Då menar jag någon som är värd att använda och inte någon random)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

[...] komma och fixa deras datorer och modermodem. [...]

Hänger du också på Techworld?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Tydligt att du är för ung för att komma ihåg viruset som tvingade datorer att starta om sig själva direkt de startade. Det viruset drabbade ALLA datorer direkt de anslöts till internet. tog max 10 sekunder sen hade man skiten.

Blaster tror jag det hette

Blaster drabbade alla datorer som inte hade kört windows update eftersom det är en mask som utnyttjar säkerhetshål i Windows XP, det hjälpte inte att ha ett antivirusprogram, du blev infekterad ändå.
Samma gäller än idag, det största skyddet du kan skaffa dig är ett uppdaterat operativsystem.
Antivirusprogrammen skyddar mot de där sista procenten av virus som infekterar din dator när du inte vet vad du klickar på.

Permalänk
Medlem

Malwarebytes<3