Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Medlem

Det var ett gäng år sedan jag använde det sist. Nod32 var herren på täppan då. Använder inte Windows-partitionen till varken web, MSN eller annat som folk odlar sina virus genom, så det känns mest som onödigt bloat.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Paijter:

Ingående/utgående trafik. Visst kan man ha en keylogger installerad, men den är verkningslös om den inte får kontakta nätet. Den biten är jag dock själv dålig på och det var en annan användare som nämnde det.

Om nu denna keylogger använder sig av ett av dig betrott program (webbläsare, mailprogram) för att skicka data, hur löser du det genom att försöka ha kolla på in/utgående trafik?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

"Jag kör inget Anti-Virus och jag har aldrig fått virus."
"Jag kör bil utan bälte och jag har aldrig krockat."
"Jag har sex utan kondom och jag har aldrig fått en könssjukdom".
"Jag går hemifrån utan att låsa dörren och jag har aldrig fått inbrott."

När skadan har skett är det redan för sent. Tänk efter före.

Permalänk
Medlem

Ser ingen som helst anledning till att inte köra med Microsoft Security Essentials, det är ju mer eller mindre "osynligt".

Jag har faktiskt sen tidigare inte haft problem med virus men efter att jag tillfälligt slaget av Microsoft Security Essentials och därefter blev tvungen till en ominstallation på grund av virus så kör jag nu alltid Microsoft Security Essentials.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kör på Kaspersky, tyst bra och drar inte mycket resurser.

Förvånad över att det är så många som tror att ni märker när ni får virus... Ni tror seriöst att de värsta virusen är dem som får datorn att börja skrika o spy... haha, säkert många av er som sitter med keyloggers och värre skit.

Finns virus som plockar lösenord och annan rolig information, utan att spamma porrsidor och ha hoppade jultomtar på skrivbordet.

Hoppas verkligen att ni inte jobbar med datorer.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

... att inte ha koll på vilka processer som körs på maskinen.. Ni har ju ingen koll utan litar på nått som fungerar sisådär och på råga av allt varnar för en massa den inte skall varna för...
...
Lär er sätta upp era system säkert istället.

Tja, andelen tekniknördar kontra vanligt folk är konservativt 1 på 50, så du kan räkna med att genomsnittsanvändaren inte har koll alls. Och då kan man hamna i en sits där nåt antivirus, som man troligen inte fult kan tweaka, är bättre än inget.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Hmmm, så för att man har anti-virus så beter man sig per automatik heltokigt på internet?
Det kan inte vara som så att man beter sig försiktigt, men har anti-virus och mjukvarubrandvägg ändå, eftersom man vet att enbart försiktighet inte hjälper.

Många här ger uttryck av att bete sig så. Det är rätt många i tråden som skrivit att deras antivir plockat upp virus. Sen har du de som har koll och inte kör antivir och vet vilka processer som är igång och har en hårdvarubrandvägg, inga virus... hur är det möjligt. Beetendet från de med antivir? Ja, det är min uppfattning att de flesta, men inte alla, inte är lika eftertänksamma på vad dom klickar på vare sig det gäller sidor, popups eller bifogat skit i mail/via msn för dom har antivir.

Likaså är det med mjukvarubrandväggar. Ah, det här är säkert för jag vet ju vad det är och mitt antivir har inte gnällt så då är det ok att klicka att programmet skall få access och öppnar portar när mjukvarubrandväggen direkt säger att programmet vill ut på nätet efter installation. Hur säkra är ni på att det är ok? Många klickar ok av vana för annars funkar det ju inte odh då är det iaf ingen säkerhet utan bara fiktiv.

Skrivet av sebban80:

"Jag kör inget Anti-Virus och jag har aldrig fått virus."
"Jag kör bil utan bälte och jag har aldrig krockat."
"Jag har sex utan kondom och jag har aldrig fått en könssjukdom".
"Jag går hemifrån utan att låsa dörren och jag har aldrig fått inbrott."

När skadan har skett är det redan för sent. Tänk efter före.

Jag har ju bälte på mig och bilen är både fyrhjulsdriven och har ABS.. då kan jag köra 160 på den här 90vägen...
Jag använder ju kådis så jag kan knulla på den där bruden som polaren fick drypare av förra veckan... oj den sprack visst för kådisen hade legat lite länge i plånboken.
Jag har 10 000 liggande på köksbordet synligt utifrån men jag låser ju alltid dörren med dubbla lås.

Skrivet av RHWarrior:

Tja, andelen tekniknördar kontra vanligt folk är konservativt 1 på 50, så du kan räkna med att genomsnittsanvändaren inte har koll alls. Och då kan man hamna i en sits där nåt antivirus, som man troligen inte fult kan tweaka, är bättre än inget.

Nu är det väl inte vanligt folk som man frågat utan folk här. Men ok, nivån verkar ju inte den högsta när allt kommer omkring...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag har ju bälte på mig och bilen är både fyrhjulsdriven och har ABS.. då kan jag köra 160 på den här 90vägen...
Jag använder ju kådis så jag kan knulla på den där bruden som polaren fick drypare av förra veckan... oj den sprack visst för kådisen hade legat lite länge i plånboken.
Jag har 10 000 liggande på köksbordet synligt utifrån men jag låser ju alltid dörren med dubbla lås.

Jag skrev även "Tänk efter före". Att köra 160 på 90-väg, använda en kondom man haft i plånboken ett halvår eller ha 10 000 liggandes synligt är väl inte särskilt smart? Tänker man efter före, så gör man inte så

Att endast använda antivirus och tro att man är säker räcker inte. Att endast använda sunt förnuft och tro att man är säker räcker inte. Gör båda.

EDIT: Själv använder jag Avast och har ganska högt säkerhetstänk själv.

Permalänk
Medlem

Använder Panda Cloud. Antingen är den skit eller så har jag inte fått virus.

EDIT: Om man tankar porr och datorn får virus, har datorn fått en STD?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Så länge man inte porrsurfar för mycket :), beror också hur man gör det. Ett lätt sätt att dra på sig virus är tex klicka på bilden men en nice rumpa, då kommer du vidare till en annan site med en ännu bättre rumpa som du klickar på som tar dig till yttligare en sida men snyggaste asset du skådat (alla killar vet vad jag pratar om nu)

Vet man riskerna och gör regelbundna scans med tex malware och virusprogram så är man säker. Jag har en kompis som aldrig kör med virusskydd och han blir aldrig drabbad. Jag kör alltid med virusskydd, men det är för att jag tar medvetna risker och vet hur jag ska göra för att förhindra angrepp.

Permalänk
Medlem

Har inte Windows installerat på nån av mina egna maskiner, men på dem jag underhåller åt familj och släkt brukar jag sätta in F-Secure.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

Kör man Windows 7 känns Microsoft Security Essentials som det självklara valet. Jag har kört med det i lite över ett år nu, och har inte haft några som helst problem med det. Det gör vad det ska göra utan att ha en massa onödiga funktioner som stör när man använder program, som en del andra gör (och därefter kräver en massa fifflande bland inställning för att få det som man vill ha de), stöder schemaläggning för genomsökning. Vad mer vill man ha ut från ett AV? Det är ju dessutom gratis, jämfört men en del andra som man måste betala för varje år.

Permalänk
Medlem

Klart man skall ha antivirusprogram... som komplement!

Som åtskilliga före mig har nämnt så bygger bra säkerhet på flerlagersprincipen:
1. En schysst brandvägg i routern stoppar många direktattacker mot din adress.
2. Inte besöka skumma webbsidor minskar exponeringen för "drive-by downloads", men hindrar den inte helt.
3. Inte använda IE och inte tillåta script och flashanimeringar hur som helst på de webbsidor man besöker hjälper ytterligare.
4. Uppdaterade programvaror. Framförallt Windows, Flashplayer, Acrobat reader, Java och några till är sårbara.
5. Anti malware-program hittar och stoppar mycket av det som trots allt kommer igenom.
6. En schysst mjukvarubrandvägg hindrar det som trots allt hunnit installeras att sprida sig själva, dina data, spam, etc. till omvärlden.

När det gäller programmens förmåga att slöa ner datorn så skiftar det enormt mellan olika program och programversioner. Ett av de minst betungande är Vipre, som jag använder själv. Det är på intet sätt helt felfritt. Min frus dator fick något skräp i sig som gjorde att Vipre hela tiden varnade för en otillåten process, samt att datorn startade om så fort Vipre försökte köra en virusscanning. Jag testade Malwarebytes, som skall vara en hejare på att hitta fel, men detta hittade inget problem. MS Security Essentials hittade dock en trojan i ett javascript, som det kunde rensa bort.
Nu har jag kört Security Essentials ett tag på den datorn, och det verkar som om det är mer betungande och har längre mellan uppdateringarna än Vipre. Därför kommer jag installera Vipre på nytt.

/Olle

Permalänk
Medlem

Om man går efter tester så verkar det som om det är rätt stor skillnad mellan program.
http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/ondret/avc...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

För mig personligen ser jag ont om direkta nackdelar med AV.
Kör MS Security Essentials i dagsläget, och även om jag aldrig fått någon varning ser jag ingen anledning att låta bli. Prestandaförslusten är försumbar, mjukvaran är gratis och jag får ett extra lager skydd.
Win/Win enligt mig, handlar inte om att jag är någon "amatör" och allt vad folk propagerar här i tråden.

Känner likadant, kör dock med Avast. Körde ett tag utan AV(ca 1år) utan problem, men känner mig lite tryggare med ett AV installerat ändå.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har ställt in IE så att jag manuellt måste godkänna varenda cookie.
Jag resonerar som så; om jag bara "surfar", varför i hela världen skall någonting lagras på min dator? Enbart när jag handlar etc tillåter jag cookeis.

Det är min övertygelse att virus och annan malware numera oftare "kommer in" via cookies och inte på det mer traditionella sättet genom exekverbara filer.

Permalänk
Medlem

[

Skrivet av sebban80:

Jag skrev även "Tänk efter före". Att köra 160 på 90-väg, använda en kondom man haft i plånboken ett halvår eller ha 10 000 liggandes synligt är väl inte särskilt smart? Tänker man efter före, så gör man inte så

Att endast använda antivirus och tro att man är säker räcker inte. Att endast använda sunt förnuft och tro att man är säker räcker inte. Gör båda.

EDIT: Själv använder jag Avast och har ganska högt säkerhetstänk själv.

Tja, som jag sagt innan, en riktigt brandvägg, kunskap och lite tänka efter före räcker hemma. På ett stort intranät är en annan sak. Men hemma är antivir för den kunnige inte nödvändigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebban80:

"Jag kör inget Anti-Virus och jag har aldrig fått virus."
"Jag kör bil utan bälte och jag har aldrig krockat."
"Jag har sex utan kondom och jag har aldrig fått en könssjukdom".
"Jag går hemifrån utan att låsa dörren och jag har aldrig fått inbrott."

När skadan har skett är det redan för sent. Tänk efter före.

Det är inte direkt farligt att få virus i datorn och det är ofta ingen "skada" som sker. Men kör man utan antivirus så kan man inte säga att man aldrig fått virus, det är som att köra bil med ögonbindel och säga att man aldrig fått rött.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Så länge man inte besöker sidor som är osäkra är man väl relativt säker men det finns alltid en möjlighet att även en sida som är säker kan bli osäker tack vare att någon "hackat" den. Inte ens brandvägg behövs egentligen om man har en router som klarar av NAT/PAT. Men när det kommer till säkerhet så bevisar väl den senaste tidens attacker mot diverse siter att det inte finns något som är 100% säkert, enda sättet att vara det är att inte koppla upp sig överhuvudtaget.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lentab:

Så länge man inte porrsurfar för mycket :), beror också hur man gör det. Ett lätt sätt att dra på sig virus är tex klicka på bilden men en nice rumpa, då kommer du vidare till en annan site med en ännu bättre rumpa som du klickar på som tar dig till yttligare en sida men snyggaste asset du skådat (alla killar vet vad jag pratar om nu)

Vet man riskerna och gör regelbundna scans med tex malware och virusprogram så är man säker. Jag har en kompis som aldrig kör med virusskydd och han blir aldrig drabbad. Jag kör alltid med virusskydd, men det är för att jag tar medvetna risker och vet hur jag ska göra för att förhindra angrepp.

Han blir aldrig drabbad av de virus som medvetet visar sig det vill säga ;).
De lite mer otrevliga virusen kan datorn fortfarande vara full av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

microsoft security essentials

resurssnålt, snabbt och fungerar utmärkt. söker även igenom datorn 1 gång/månad med malwarebytes anti-malware. inte haft ett enda virus på minst 5-6 år.

Permalänk
Medlem

OJ! Finns det seriösa datoranvändare som fortfarande inte anser att anti-virus är ett måste? Det fick man ju lära sig den hårda vägen redan på Amiga-tiden, även om det då oftast kom från halvsuspekta program på nätet.

Nuförtiden med maskar i e-mail, blaster osv så är man ju utsatt så fort man kopplar upp sig, oavsett om man ger sig ut på hemsidor eller inte. Att inte köra anti-virus och kalla sig datorexpert går inte ihop i min värld. Spelar ingen roll hur försiktig man tycker att man är. Rätt som det är finns det en falsk fil av nåt välkänt program som ligger på sidan "du alltid laddat hem från, för den är säker" och vips har du virus som kanske ligger och loggar lösenord och annat elakt.

Se till att ni håller koll på anti-virus, patcher och även ser till att routerns firmware är uppdaterad. Har själv råkat ut för att min router plötsligt låg och hade trådlöst nät aktiverat när jag kom hem efter joibbet en dag. Var ett hål i DD-WRT som någon mask letat sig in genom.

På Amiga-tiden fick jag halva hårddisken full med virus som gjorde att en kompis sålde sin dator för han trodde den var instabil i hårdvaran. Var diverse suspekta programkrascher. Det enda det viruset gjorde var att lägga sig som data i slutet av alla andra filer det kom åt. Storlekskollar på systemfiler började då krascha.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Avg || ClamAV

Någon som btw tänkt på;
DDos-Attack + HON => roligt

Permalänk
Medlem

Tänker posta här; ska snart formatera datorn och har använst Avast free. Men är sugen på något nytt.
Vad ska jag köra? Vill gärna ha motivation till varför det programmet är bättre än de andra.

Har ett krav: Hittar den ett virus/misstänkt virus så vill jag själv få välja om den ska bort eller inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det är inte direkt farligt att få virus i datorn och det är ofta ingen "skada" som sker. Men kör man utan antivirus så kan man inte säga att man aldrig fått virus, det är som att köra bil med ögonbindel och säga att man aldrig fått rött.

Har du kollat snorren för STD nån gång? Hur är du säker på att du är frisk?

Skrivet av Söderbäck:

Han blir aldrig drabbad av de virus som medvetet visar sig det vill säga ;).
De lite mer otrevliga virusen kan datorn fortfarande vara full av.

Virus kör processer, virus accessar nätverket. Både och är detekterbart men ytterst små kunskaper.

Skrivet av blackeagle:

OJ! Finns det seriösa datoranvändare som fortfarande inte anser att anti-virus är ett måste? Det fick man ju lära sig den hårda vägen redan på Amiga-tiden, även om det då oftast kom från halvsuspekta program på nätet.

Nuförtiden med maskar i e-mail, blaster osv så är man ju utsatt så fort man kopplar upp sig, oavsett om man ger sig ut på hemsidor eller inte. Att inte köra anti-virus och kalla sig datorexpert går inte ihop i min värld. Spelar ingen roll hur försiktig man tycker att man är. Rätt som det är finns det en falsk fil av nåt välkänt program som ligger på sidan "du alltid laddat hem från, för den är säker" och vips har du virus som kanske ligger och loggar lösenord och annat elakt.

Se till att ni håller koll på anti-virus, patcher och även ser till att routerns firmware är uppdaterad. Har själv råkat ut för att min router plötsligt låg och hade trådlöst nät aktiverat när jag kom hem efter joibbet en dag. Var ett hål i DD-WRT som någon mask letat sig in genom.

På Amiga-tiden fick jag halva hårddisken full med virus som gjorde att en kompis sålde sin dator för han trodde den var instabil i hårdvaran. Var diverse suspekta programkrascher. Det enda det viruset gjorde var att lägga sig som data i slutet av alla andra filer det kom åt. Storlekskollar på systemfiler började då krascha.

Sitter du bakom en brandvägg så är du säker hela tiden inte efter att dina program har startats. Kör man hack så är det klart att man inte är lika säker och trådlöst är ju att be om problem egentligen. Att ta upp nått som var aktuellt för 15+ år sen på en helt annan plattform känns inte seriöst öht.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Avänder Microsoft Security Essentials, fungerar bra. Har man ett äkta Win så är det bara tanka ner. Sen FF4 med Adblock + NoScript såklart.

what u said

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Sitter du bakom en brandvägg så är du säker hela tiden inte efter att dina program har startats. Kör man hack så är det klart att man inte är lika säker och trådlöst är ju att be om problem egentligen. Att ta upp nått som var aktuellt för 15+ år sen på en helt annan plattform känns inte seriöst öht.

Tror jag har det rätt bra trots att jag har trådlöst nätverk;

Har en mjukvaru brandvägg på varje dator, en i routern, samt en hårdvaru-baserad brandvägg, innan internet.

För övrigt är nätverket kryperat (256Bitars), dolt och vägrar att låta nya enheter att ansluta, samt har en spärr på hur många enheter som kan vara anslutna samtidigt

Varje brandvägg är också inställd så att jag måste välja vlika portar och protokoll som programmen ska ha tillgång till

Litar dock inte fullt ut på det, eftersom ingen lösning är perfekt

Permalänk
Medlem

Ganska skönt för oss i vildmarken, där vi har några kilometer till närmaste granne. Bara ha öppet wlan

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Virus kör processer, virus accessar nätverket. Både och är detekterbart men ytterst små kunskaper.

Hur vet du att windowssearchindexer inte är en virusverison som utför samma jobb men även skannar av datorn efter nycklar? Det är rätt svårt att avgöra utan ett antivirusprogram... Vill inte kalla det ytterst små kunskaper. Och jag tror inte ett dugg på att du vid alla tillfällen alltid har koll på all trafik genom ditt nätverkskort endast med manuell övervakning. Ett lite listigare virus behöver bara några få sekunders kontakt utåt i månaden för att skicka loggar. Detta görs såklart efter en stunds inaktivitet vid datorn.

Känner du dig säker så är det bara tummen upp. Själv tror jag inte att jag ligger steget före alla virusmakare i världen endast genom att kolla aktivitetshanteraren då och då, ha en brandvägg och surfa på "säkra" hemsidor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Söderbäck, du sträcker dig efter halmstrån och att virus och annan skit patchar antivirprogramvara är standardförfarande 1A och då gömmer det sig för fler användare än det du påstår att dom skall göra. Så vad tror du dom gör först?

Indexeringen är fö bland det första man stänger av.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730