Apple Iphone 4S i prestandatest – klår Samsung Galaxy S 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=976420

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

vad jag kan se kostar iphonen närmare 8000 kr
och samsungs värsta modell mindre än hälften av det...

Vet inte vad du äter för lunch men 8000kr är mer än mina stationära dator kostade när jag köpte den.

Om du följt tråden så skulle du veta att det sagts sjukt många gånger att det inte officiella priser som visas på Prisjakt, det finns inga uppgifter om svenska priser än...börjar bli otroligt jobbigt att upprepa detta. Troligtvis hamnar en billigaste varianten runt 6000kr som de tidigare generationerna har legat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=976420

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

vad jag kan se kostar iphonen närmare 8000 kr
och samsungs värsta modell mindre än hälften av det...

Vet inte vad du äter för lunch men 8000kr är mer än mina stationära dator kostade när jag köpte den.

Dock om man skulle importera en iPhone 4S ifrån Apple i storbrittanien, där den nu går att förbeställa, så landar det på runt 5500 kr. Jag tror inte att den kommer kosta mycket mer än så här i Sverige när den väl släpps den 28 oktober!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=976420

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

vad jag kan se kostar iphonen närmare 8000 kr
och samsungs värsta modell mindre än hälften av det...

Vet inte vad du äter för lunch men 8000kr är mer än mina stationära dator kostade när jag köpte den.

Priset har Webhallen själv satt utan att ha fått rek pris av Apple. Priset kommer att justeras närmare lansering, men det är inte det Rawet snackar om. Han syftar på det köpsättet som majoriteten skaffar ny telefon på, nämligen tillsammans med abonnemang och då blir prisskillnaden mellan Iphone och Galaxy S2 ytterst liten. Surfar du mycket i mobilen så är abonnemang med fri surf mest lönsamt, och därför så kvittar det vad telefonerna kostar, för efter två år så har du hostat upp lika mycket pengar vilken telefon du än väljer.

Ska man dock bara använda telefonen för att ringa och göra saker utanför 3G-nätet och därför anser att man kan nöja sig med ett kontantkort så är ju självklart S2an ett mer prisvärt köp, men som sagt, det beror på vad du ska använda telefonen till.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Priset har Webhallen själv satt utan att ha fått rek pris av Apple. Priset kommer att justeras närmare lansering, men det är inte det Rawet snackar om. Han syftar på det köpsättet som majoriteten skaffar ny telefon på, nämligen tillsammans med abonnemang och då blir prisskillnaden mellan Iphone och Galaxy S2 ytterst liten. Surfar du mycket i mobilen så är abonnemang med fri surf mest lönsamt, och därför så kvittar det vad telefonerna kostar, för efter två år så har du hostat upp lika mycket pengar vilken telefon du än väljer.

Ska man dock bara använda telefonen för att ringa och göra saker utanför 3G-nätet och därför anser att man kan nöja sig med ett kontantkort så är ju självklart S2an ett mer prisvärt köp, men som sagt, det beror på vad du ska använda telefonen till.

Jävla blåsta alla e då...

det är ju kontant priset man jämnför. om sedan operatörerna väljer att gå back på vissa modeller och tjäna pengar på andra så är väl det upp till dom.
senast jag var in på nån affär försökte dom få mig att välja androidmobilerna före iphonen fast den var 2000 kr dyrare... varför? jo för dom har ändock trots prisskillnaden större marginal på android telefonerna.

SLUTSATS: om alla köpte android skulle dom kunna bli ännu billigare!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

http://store.apple.com/us/browse/home/shop_iphone/family/ipho...

750dollar
Plus svensk minns etc etc räknar kallt med 7500 kr, tyvärr

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Jävla blåsta alla e då...

det är ju kontant priset man jämnför. om sedan operatörerna väljer att gå back på vissa modeller och tjäna pengar på andra så är väl det upp till dom.
senast jag var in på nån affär försökte dom få mig att välja androidmobilerna före iphonen fast den var 2000 kr dyrare... varför? jo för dom har ändock trots prisskillnaden större marginal på android telefonerna.

SLUTSATS: om alla köpte android skulle dom kunna bli ännu billigare!

iPhone 4S är inte släppt i Sverige ännu så därför vet vi inga priser heller. För typ en vecka sedan så kunde man se på prisjakt en iPhone 4S för mer än 150 000 kr..... Den 28:e oktober så vet vi vad iPhone 4S kommer att kosta i Sverige.

Skrivet av truedesire:

http://store.apple.com/us/browse/home/shop_iphone/family/ipho...

750dollar
Plus svensk minns etc etc räknar kallt med 7500 kr, tyvärr

Det är 32 GB som kostar 750 dollar. 16 GB varianten kostar 650 dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

iPhone 4S är inte släppt i Sverige ännu så därför vet vi inga priser heller. För typ en vecka sedan så kunde man se på prisjakt en iPhone 4S för mer än 150 000 kr..... Den 28:e oktober så vet vi vad iPhone 4S kommer att kosta i Sverige.

Vi ser ju vad den kostar just nu.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Vi ser ju vad den kostar just nu.

Nej, det gör vi inte för att de officiella svenska priserna är inte släppta än! Priserna hos prisjakt är inte Apples priser. Vet inte hur vi skall kunna säga det tydligare. Jag vågar garantera att 16GB versionen inte kommer kosta 8000kr hos Apple. Det skulle vara emot alla tidigare iphone generationers prissättning som varit ca 6000kr för den billigaste versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Jävla blåsta alla e då...

det är ju kontant priset man jämnför. om sedan operatörerna väljer att gå back på vissa modeller och tjäna pengar på andra så är väl det upp till dom.
senast jag var in på nån affär försökte dom få mig att välja androidmobilerna före iphonen fast den var 2000 kr dyrare... varför? jo för dom har ändock trots prisskillnaden större marginal på android telefonerna.

SLUTSATS: om alla köpte android skulle dom kunna bli ännu billigare!

Vad en säljare rekommenderar ligger lite i säljarens personliga smak och rekommenderar oftast det han/hon själv har, och om det var en bra säljare så såg han/hon direkt på dig vad Du skulle vara mest intresserad av, vilket var en Android. Han/hon såg när du kom in i butiken vilken telefon som drog åt sig din uppmärksamhet, och det var inte han/hon som föreslog något, utan det var du hela tiden som visade vad du ville ha, du fick bara höra det du ville höra.

Iphone är som gjord för att teckna avtal med och då faller den genast bort då den har en ganska hög prislapp, och det går inte att förneka, och därmed mindre chans att sälja kontant. En bra säljare föreslår heller aldrig den dyraste produkten direkt, utan börjar på mitten och sen jobbar sedan antingen uppåt eller neråt beroende på kundens behov.

Så för att vara kortfattad, om du ska lägga ut pengar kontant så får du mer telefon för pengarna om du väljer en Android, men om du ska teckna avtal på 12-24mån så får du mer för pengarna om du väljer en Iphone

Iphone 4 16gb - Totalkostnad för 24mån = 7191kr
Galaxy S2 - Totalkostnad för 24mån = 7671kr

Så nu kanske du förstår hur vissa tänker kring kostnader. Alla föredrar inte ditt betalsätt då flera tusen i en klumpsumma kan kännas tungt, och vissa kanske inte ens vill göra det fast dom har råd, och för dessa människor kvittar det vilken som är billigast kontant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Vi ser ju vad den kostar just nu.

Du kan inte köpa iPhone 4S i Sverige ännu så priset har ingen som helst betydelse förrän den är släppt i Sverige. Då först vet vi vad den kommer att kosta. Vad är det som är så svårt att förstå det? Eller du kanske trodde att iPhone 4S skulle kosta 150 000 kr som prisjakt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=976420) visade för en vecka sedan? Förövrigt, WEBHALLEN som har billigaste pris just nu (7990 kr) skriver t.o.m. på sin sida följande: OBS: OBS information och pris kan komma att ändras!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Tilläggas bör är att android är på version 2x medans iphone är ver 5x

Vilket bra argument..
Det är ju inte så att dom har haft lika lång tid på sig att utveckla saker då? Jag menar...:

Skrivet av Gender Bender:

LG Prada släpptes på marknaden ca: 2 veckor efter att Iphone hade presenterats, då hade Prada iofs visats upp redan i december, alltså ungefär en månad före Iphone visades upp, men man bygger inte en kopia som är så pass mycket bättre på bara en månad..

Oj.. ja nu kan man ju inte lita på anandtech när dom råkade dra in jämförelse mot 0.9 istället för 0.9.1!! Aj aj aj.. titta på anandtechs hemsida igen och berätta för oss om det är något vi missat här? Du ser tydligen något vi inte ser enligt dina förra inlägg att dömma. Kan du förklara vart "missen" egentligen är och vad dom ljugit över och så vidare..

Skrivet av Fredag:

Jämför man rättvist(senaste versionen av android) är de "on pair" med varandra, så rubriken/"nyheten" är missvisande.

Att jämföra med 6 månader gamla modeller är ett tråkigt argument, då båda sidor använder samma när det är deras tur.

Däremot är Galaxy Note på väg att släppas den 17 november. Den är 15% snabbare än SGSII med gingerbread. När den väl packar ICS kommer den garanterat att "klå" 4S. Den har ett batteri på 2500mAh, så den ska tåla lite överklockning med. (4S har ett batteri på ca 1400mAh) Med dem faktorerna inräknat drar Note ifrån riktigt rejält. (Vi är på sweCLOCKERS nu, så kom inte med prat om att överklockning är orättvist)

Här kan man snacka jämförelse inom samma releasefönster, vilket blir betydligt mera rättvist. Vilket då innebär att Samsung står kvar som herre på täppan. Sen kommer nog Nexus och SGSIII se till att det förblir så.

Om rätt ska få vara rätt, så har Apple inte vunnit över Samsung sedan Galaxy S tog prestandatronen. Men det är bra att de försöker, gillar deras förbättringar med kameran, nått som jag gärna ser att de krigar om. Bättre kamera är ett starkt försäljningsargument för många, nu måste SGSIII "uppgradera" på den fronten för att dra ifrån igen...

Ja och år 2039 så kommer iphone stå högst på tronen och garanterat klå galaxy note Eller? Gillar dessa argument...

Hur är batteritiden när du använder galaxy note? Hur vet du att galaxy note har 75% bättre batteritid än en iphone 4S? Större kapacitet på batteriet ger givetvis bättre batteritid om de har lika hög aktuell strömförbrukning. Frågan är om den levererar så mycket bättre batteritid som kapaciteten är större också..

Apple kan ju givetvis klämma in större batteri dom också, men då måste dom kompromissa på design/ergonomi, vilket dom tydligen inte velat göra. Så skall man göra en rättvis jämförelse som du så gärna vill, så måste vi jämföra i aktuell strömförbrukning om det skall vara "rättvist". Överklockning har inget med batteriet att göra så förstår inte vad du menar riktigt... eller menar du på att det kommer sluka batteri och att det är bra att det finns 2500mAh att nyttja?

Sweclockers eller inte, att jämföra något som är överklockat mot något annat som inte är det, är inte en rättvis jämförelse hur du än försöker vrida och vända på det. Överklocka gör man för sin egen skull och man är samtidigt medveten om riskerna och nackdelarna kring det, liksom de självklara fördelarna det ger givetvis. Överklocka och jämföra på ett rättvist sätt är när man jämför mot vad man började med eller mot något annat som är på orginalfrekvens och sen överklockat för att se vad som är mest effektivt och hur pass effektiv varje överklockad mhz är. Säg överklockad note mot en orginal note eller överklockad note mot en överklockad iphone vid samma %MHz överklock. No?

Men hur som helst, jag undrar vad för telefon som har tronen just nu enligt dig? Och varför har den det? Tydligen är det inte iphone 4s i alla fall!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Klart man är lite besviken. Vem gör a5 chipset btw?

Men visst. Dessa test är ju mestadels grafiktest och inte cpu.
Sen får vi inte glömma att samsung lanserade vad, mars, april och denna skiljer det nästan ett halvår på.
Sedan får vi inte heller glömma att den är ca 2-2500kr dyrare vid lansering.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowJim:

Okay? Och du menar att man kan inte köpa mer eller mindre alla mobiltelefoner med abb och därmed få ner priset avsevärt? Sen vet vi såklart att operatörerna drar in sina pengar på abb men det är en annan 5a. För att se vad en produkt verkligen kostar så tittar man på pris utan abb, thats it. IPhone 4s kommer högst troligt gå ner några 1000 lappar innan vi kan köpa den men den lär säkert vara den dyraste telefonen ändå att tillgå.

Problemet med ditt resonemang är produkten "verkligen" inte kostar så om man tar ett abb. Det är vad kunden faktiskt betalar som spelar roll, inte något teoretiskt kontant pris. That's it.

"Those subsidies allow Apple to reach a $199 price for the 16GB iPhone 4S with a new two-year service contract. That's in line with competing 3G devices, and about $60 less expensive than 4G phones like the Samsung Galaxy S II ($229 with contract), Droid Bionic ($299) and HTC Thunderbolt ($249).

"We expect customers who do the math to opt for the iPhone," he said of the price of the iPhone 4S, along with monthly service fees. "In addition, those who don't do the math will likely reach for the lower upfront acquisition cost of the 4S compared vs. these Droids."

http://www.appleinsider.com/articles/11/10/10/apple_expected_...

Permalänk
Skrivet av mahasj:

iPhone 4S är inte släppt i Sverige ännu så därför vet vi inga priser heller. För typ en vecka sedan så kunde man se på prisjakt en iPhone 4S för mer än 150 000 kr..... Den 28:e oktober så vet vi vad iPhone 4S kommer att kosta i Sverige.

Det är 32 GB som kostar 750 dollar. 16 GB varianten kostar 650 dollar.

jag jämför alltid mot 32gb, då man köper ett 32gb minneskort EN gång sedan kan använda det till alla telefoner i framtiden, utom iphone då
tyckte detta test är lite väl vinklat ändå, man använder alltid telefonens upplösning 24/7 , offscreen eller inte är något man aldrig stöter på...

vad jag har sett kan man köra ut full hd film på en tv utan problem med SGS2 (om det är 720p eller 1080p som visas vet jag ej)

kan mina vänner som har iphone erkänna att android erbjuder mer funktioner till lägre pris, och att iphone är en mode accessoar , borde även iphone ägare här också kunna göra det

skämt å sido men, offscreen testet var inget man stöter på någonsin, då man spelar spel i max skärmens upplösning och GPU förmodligen är optimerat för det och inget annat (då är 4s och sgs2 likvärdiga)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

jag jämför alltid mot 32gb, då man köper ett 32gb minneskort EN gång sedan kan använda det till alla telefoner i framtiden, utom iphone då
tyckte detta test är lite väl vinklat ändå, man använder alltid telefonens upplösning 24/7 , offscreen eller inte är något man aldrig stöter på...

vad jag har sett kan man köra ut full hd film på en tv utan problem med SGS2 (om det är 720p eller 1080p som visas vet jag ej)

kan mina vänner som har iphone erkänna att android erbjuder mer funktioner till lägre pris, och att iphone är en mode accessoar , borde även iphone ägare här också kunna göra det

skämt å sido men, offscreen testet var inget man stöter på någonsin, då man spelar spel i max skärmens upplösning och GPU förmodligen är optimerat för det och inget annat (då är 4s och sgs2 likvärdiga)

Det var någon android fanboy som nämnde offscreen och hur det är orättvist jämfört om jag kommer ihåg rätt. Så vad ska man säga..

Jag tror du fått det hela om bakfoten varför man väljer en iphone, ärligt talat. Mode accessoar, heh.. om det ändå vore så!
Är väl ingen som nekat att android erbjuder fler funktioner till lägre pris, tvärtom, frågan är väl hur pass nödvändiga dom där "fler funktionerna" är.

Kan nog inte riktigt hålla med på det sista dock. Tänk dig själv, få upp allt på skärmen/tvn, det du vill ha där, spela ett spel, blir ju precis som vilket valfritt tvspel där ute, xbox, ps3 eller vad som helst, men med lite enklare spel till.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hade det ärligt talat inte varit bättre om de pressat ner energi användningen så att vi fick längre batteri tid istället för att pressa upp prestandan(som redan är tillräckligt) på bekostnad av just batteritid? Eller vem riktar sig denna telefon sig till? Jag tvivlar på att det är till folk som pressar telefonen till sitt yttersta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Jävla blåsta alla e då...

det är ju kontant priset man jämnför. om sedan operatörerna väljer att gå back på vissa modeller och tjäna pengar på andra så är väl det upp till dom.
senast jag var in på nån affär försökte dom få mig att välja androidmobilerna före iphonen fast den var 2000 kr dyrare... varför? jo för dom har ändock trots prisskillnaden större marginal på android telefonerna.

SLUTSATS: om alla köpte android skulle dom kunna bli ännu billigare!

Operatörerna går aldrig back! det finns inget som heter bra köp!
Däremot kan man bli mer eller mindre nöjd med den produkten man köpt!

Android är inte så jävla billigt som man vill tro att det är! på inte tal om all den energi man måste lägga ner på skiten!

Nae! Linux ska endast användas på servrar!
Och av professionella användare.. och det ska aldrig vara beroende av Java!!!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Iphone har en alldeles för liten skärm!! o för 8000:-?? nej tack, o va låst till apple o deras prylar? nej tack. behöva betala o koppla ditt kontokort för o kunna använda telefonen. nej tack! inte kunna ändra vad man vill på telefonen utan att fråga apple om råd? nej tack! behöva betala för o få ha vilken ring signal man vill ha? nej tack!

Visa signatur

MSI Military Class // Intel Core i7-3770 @ 3.50Ghz // Nvidia GeForce GTX 770 // Corsair 16Gb RAM// Corsair HX 650W // Samsunsg SSD EVO 840// Western digital caviar black 640GB // MX518 // LG 23" IPS (236V)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

behöva betala o koppla ditt kontokort för o kunna använda telefonen.

Va snackar du om?

Att behöva betala för telefonen brukar vara en fördel, sen tror jag nog dom tar dina smutsiga pengar i affären, men det kanske är lättare och sno en Android iofs

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madvillain:

Iphone har en alldeles för liten skärm!! o för 8000:-?? nej tack, o va låst till apple o deras prylar? nej tack. behöva betala o koppla ditt kontokort för o kunna använda telefonen. nej tack! inte kunna ändra vad man vill på telefonen utan att fråga apple om råd? nej tack! behöva betala för o få ha vilken ring signal man vill ha? nej tack!

Gissar på att du inte direkt läskunnig.

Finns inget svenskt pris.
Sen går det utmärkt att skapa ett apple id utan ett konto/kredikort och från ios5 behöver du inte heller koppla mobilen till datorn för backup, synkronisering och uppdatering.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte ta och dumpa den här prisfrågan nu en gång för alla.

Enligt store.apple.com så ligger "unlocked and contract-free" iPhone 4s på följande priser:

16GB - $649 = 6000-7000SEK
32GB - $749 = 7000-8000SEK
64GB - $849 = 8000-9000SEK

Rätta mig om jag har fel, dollar-priser blir aldrig lägre i Sverige utan lägger sig alltid på runt 10SEK per $1 efter moms och skit?

Så, billigaste iPhone 4s bör hamna runt 6000 och 32GB versionen runt 7000. Vi pratar alltså de priser i SVERIGE inte någon import från andra länder..

Galaxy s II 16GB - 4599SEK (Comviq.se)
Galaxy s II 16GB+16GB sdkort - 4599+199=4798SEK

* Referens:
iPhone 4 16GB - $549 = 5999SEK (Webhallen)

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

jag jämför alltid mot 32gb, då man köper ett 32gb minneskort EN gång sedan kan använda det till alla telefoner i framtiden, utom iphone då
tyckte detta test är lite väl vinklat ändå, man använder alltid telefonens upplösning 24/7 , offscreen eller inte är något man aldrig stöter på...

vad jag har sett kan man köra ut full hd film på en tv utan problem med SGS2 (om det är 720p eller 1080p som visas vet jag ej)

kan mina vänner som har iphone erkänna att android erbjuder mer funktioner till lägre pris, och att iphone är en mode accessoar , borde även iphone ägare här också kunna göra det

skämt å sido men, offscreen testet var inget man stöter på någonsin, då man spelar spel i max skärmens upplösning och GPU förmodligen är optimerat för det och inget annat (då är 4s och sgs2 likvärdiga)

Många kommer säkert koppla in telefonen till TVn för att köra spel i HD och då spelar det ju stor roll vilken som presterar bäst i högre upplösningar.

Varför kan ni S2-ägare inte bara acceptera att er telefon har blivit besegrad och inte längre är herren på täppan när det kommer till prestandan?

Sen står det i klartext varför dom valde att köra offscreen

Citat:

The 960 x 640 results are useless as they are bound by vsync at ~60 fps

Så vad är det för mening att ställa 4S mot S2 i en match där ingen av dom kommer över 60fps? Självklart blir resultaten likvärdiga där.

Skrivet av Madvillain:

Iphone har en alldeles för liten skärm!! o för 8000:-?? nej tack, o va låst till apple o deras prylar? nej tack. behöva betala o koppla ditt kontokort för o kunna använda telefonen. nej tack! inte kunna ändra vad man vill på telefonen utan att fråga apple om råd? nej tack! behöva betala för o få ha vilken ring signal man vill ha? nej tack!

Det behövs inget kontokort för att kunna använda telefonen.

Ändra vad? Göra om telefonen till ett rymdskepp kanske? Både Iphone och Android gör det dom ska, sen om du vill ha en massa widgets som slukar batteri i onödan och täcker hela skärmen är helt upp till dig. Vill jag så kan jag installera widgets på min Iphone, men jag vägrar då jag inte ser meningen med det.

Betala för ringsignaler? Jag har lagt in ett flertal ringsignaler utan att ha betalat en spänn.

Det känns som att du antingen har fördomar eller så har du blivit lurad av dina kompisar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Hur kan man gnälla på priset?
- Vilka köper kontaktkort idag?, Att köpa en kontaktkorts-mobil idag är OERHÖRT dyrt. Om du köper en iPhone 4S med abonnemang så får du troligtvis en startavgift på 500-2000kr beroende vilken GB storlek du väljer, sedan betalar du 300-500kr/mån som du får ANVÄNDA upp till fria sms, fri data/surf och ringa för (iallafall hos 3)...

Prestandan...
- iPhone 4 var gammal när Samsung Galaxy S2 kom och Android-fans hurra, varför så mycket gnäll nu när Android ligger i underläge, det kommer ju bättre mobiler senare?

- Varför köpa en Android-mobil med grym prestanda om man inte kan utnyttja den mer än i Benchmarks?, Android är ju som att köpa en high-end gaming dator och sen använda Linux för att spela spel. Vart e dom coola spelen som konkurrerar med InfinityBlade2?, Tyvärr finns inga hi-end spel på Android för att JAVA är SKITSLÖTT!, Java är segt på Windows, Mac, Linux, mobiler och fan allt, finns inga spel i java som presterar dugligt, även vanliga program presterar som skit mot något skrivit i C, C++, C#, Obj-C, m.fl. (btw. Ingen hårdvaruaccerlation från GPUn i Android heller vad jag hört?)

Permalänk

Mycket snack om det här med att minnet till android är billigare, men jag frågar mig hur snabba dessa är egentligen? Är de likvärdiga iPhones inbyggda?
Jag har ingen aning. Dock ser man ju ganska tydligt skillnaden mellan att scrolla bilder på en iphone och de flesta android... Någon som har siffror?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Hur kan man gnälla på priset?
- Vilka köper kontaktkort idag?, Att köpa en kontaktkorts-mobil idag är OERHÖRT dyrt. Om du köper en iPhone 4S med abonnemang så får du troligtvis en startavgift på 500-2000kr beroende vilken GB storlek du väljer, sedan betalar du 300-500kr/mån som du får ANVÄNDA upp till fria sms, fri data/surf och ringa för (iallafall hos 3)...

Va? Har du ens tittat utanför dina skygglappar? Jag tycker att varje år som går så tjänar man mindre och mindre på att köpa telefoner med abb? Förre detta telefonen jag köpte fick jag som mest 500 kr rabatt för för att binda mig i 18 månader (d.v.s 3500 kr istället 4000 kr). Den telefon jag har idag (HTC Desire S) fick jag för ca 3000 kr utan abb, med abb skulle telefonen tillochmed bli dyrare.

Jag betalar ca 60 kr / mån (inkl fri surf och 19 öre / min) för själva abb, plussar man på samtal och sms så blir det i mitt fall total 150-200 kr.

Väljer man att avbetala en telefon(vilket är helt sjukt) så får man så gott som alltid betala merän om man hade köpt den kontant.

Jag tar en titt på 3s hemsida och där står att man får betala 299 kr / mån + 250 kr (engångsavgift) i 24 månader. Abb innebär fri surf och 0,39 kr / min. Detta ger en total summa på 7176 kr på 2 år plus samtalskostnader. Låter detta som en smart deal?

Skrivet av 1337sweden:

- Varför köpa en Android-mobil med grym prestanda om man inte kan utnyttja den mer än i Benchmarks?, Android är ju som att köpa en high-end gaming dator och sen använda Linux för att spela spel. Vart e dom coola spelen som konkurrerar med InfinityBlade2?, Tyvärr finns inga hi-end spel på Android för att JAVA är SKITSLÖTT!, Java är segt på Windows, Mac, Linux, mobiler och fan allt, finns inga spel i java som presterar dugligt, även vanliga program presterar som skit mot något skrivit i C, C++, C#, Obj-C, m.fl. (btw. Ingen hårdvaruaccerlation från GPUn i Android heller vad jag hört?)

Det låter ju som en helt värdelös telefon? Hur kan det vara att Android lurar är så populära?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Mycket snack om det här med att minnet till android är billigare, men jag frågar mig hur snabba dessa är egentligen? Är de likvärdiga iPhones inbyggda?
Jag har ingen aning. Dock ser man ju ganska tydligt skillnaden mellan att scrolla bilder på en iphone och de flesta android... Någon som har siffror?

Man köper vilket minne man vill ha och ja man får ganska billiga minnen som ändå presterar väl så bra!

Jag har en HTC Desire S, laggar ? Knappast, isåfall ska du ha en massa skit igång i bakgrunden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av SnowJim:

Va? Har du ens tittat utanför dina skygglappar? Jag tycker att varje år som går så tjänar man mindre och mindre på att köpa telefoner med abb? Förre detta telefonen jag köpte fick jag som mest 500 kr rabatt för för att binda mig i 18 månader (d.v.s 3500 kr istället 4000 kr). Den telefon jag har idag (HTC Desire S) fick jag för ca 3000 kr utan abb, med abb skulle telefonen tillochmed bli dyrare.

Jag betalar ca 60 kr / mån (inkl fri surf och 19 öre / min) för själva abb, plussar man på samtal och sms så blir det i mitt fall total 150-200 kr.

Väljer man att avbetala en telefon(vilket är helt sjukt) så får man så gott som alltid betala merän om man hade köpt den kontant.

Jag tar en titt på 3s hemsida och där står att man får betala 299 kr / mån + 250 kr (engångsavgift) i 24 månader. Abb innebär fri surf och 0,39 kr / min. Detta ger en total summa på 7176 kr på 2 år plus samtalskostnader. Låter detta som en smart deal?

Du får ringa för det du betalar hos 3, alltså de 299kr/mån du betalar för hos 3... Så i det abb. ingår det att ringa för 12-13 timmar i månaden.

Min nuvarande mobil, en HTC Desire har jag på abb. och det skulle bli mycket dyrare kontant. När jag tog abb. tog jag ett på 300kr/mån i 24mån, då ingick även mobilen (då värdet var 4500kr). för de 300kr/mån som jag får använda så ringer jag för 39öre/min till alla övriga operatörer, fria sms, fri surf 10GB i 10mbit sen av 150kr som e över av de 300kr får jag ringa för nästan 6 och en halv timme per månad till övriga operatörer samt ingår IP-telefoni hos 3 vilket många andra operatörer inte inkluderar i deras "fri surf" så alla abb. utan IP-telefoni går bort i jämförelsen!..... Totalpriset blir 7200kr efter 24mån.

Om jag skulle tagit kontatkort skulle jag fått betala 4500kr för mobilen först (jämförelsebart med startavgift hos abb., men många är gratis), sen om man tankar med 300kr värdebevis varje månad inkluderar det (kontaktkort hos 3) 2GB surf, fri sms, 0,69kr/min... Totalpriset blir 4500+ 300kr*24mån = 11700kr, och då får jag mindre minuter att ringa för, för att minutkostnaden är lite dyrare.

(Innan hade jag kontaktkort hos Tele2, vilken skit det var.fick ingen gratis mobil, betalade "Fri 5GB surf på 2Mbit/s" gav mig 280kbit/s i genomsnitt och hade mycket problem, det kostade 2,49kr/min till övriga operatörer, gratis sms dock. Så jag gick från en månadskostnad på ~560kr/mån till ner till 300kr/mån och därmed fick mycket mer, jag menar mycket mer för pengarna då. Du kan ju skaffa abb. för 100kr/mån då ingår fri surf+sms, och smartphone nu för tiden, billigt!)

Skrivet av SnowJim:

Det låter ju som en helt värdelös telefon? Hur kan det vara att Android lurar är så populära?

För att folk inte vill lägga ut flera tusen på en high-end mobil som Samsung Galaxy S2 eller iPhone utan vill ha något i den billigare prisklassen för typ 2500kr. Android är mycket sämre än iOS som multimedia-enhet. Sen för du inte glömma det stora mörkertal hur många som har en iPod Touch som ägs av Android-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Min nuvarande mobil, en HTC Desire har jag på abb. och det skulle bli mycket dyrare kontant. När jag tog abb. tog jag ett på 300kr/mån i 24mån, då ingick även mobilen (då värdet var 4500kr). för de 300kr/mån som jag får använda så ringer jag för 39öre/min till alla övriga operatörer, fria sms, fri surf 10GB i 10mbit sen av 150kr som e över av de 300kr får jag ringa för nästan 6 och en halv timme per månad till övriga operatörer samt ingår IP-telefoni hos 3 vilket många andra operatörer inte inkluderar i deras "fri surf" så alla abb. utan IP-telefoni går bort i jämförelsen!..... Totalpriset blir 7200kr efter 24mån.

Om jag skulle tagit kontatkort skulle jag fått betala 4500kr för mobilen först (jämförelsebart med startavgift hos abb., men många är gratis), sen om man tankar med 300kr värdebevis varje månad inkluderar det (kontaktkort hos 3) 2GB surf, fri sms, 0,69kr/min... Totalpriset blir 4500+ 300kr*24mån = 11700kr, och då får jag mindre minuter att ringa för, för att minutkostnaden är lite dyrare.

Läste du ens vad jag skrev?

Jag köpte min HTC Desire S för 3000 kr kontant utan abb (gick inte få billigare ens med abb), sen fixade jag ett abb där jag betalar 60 kr / mån för fri surf och 19 öre / min utan bindningstid. Men visst vi kan räkna om det på 24 månader(vem som nu vill binda sig så länge). 24 x 60 = 1440 kr + 3000 kr = 4440 och sen då samtal och sms tillkommer. Ska man räkna in vad jag ringer och smsare för så blir det såhär 24 x 200 = 4800 kr + 3000 kr = 7800 kr på 2 år inkl ALLT.

19 öre/min vs 39 öre/min gör ganska stor skillnad på den rörliga kostnaden även om du ringer "normalt" mycket.

Skrivet av 1337sweden:

För att folk inte vill lägga ut flera tusen på en high-end mobil som Samsung Galaxy S2 eller iPhone utan vill ha något i den billigare prisklassen för typ 2500kr. Android är mycket sämre än iOS som multimedia-enhet.

Ja det är din uppfattning, d.v.s inte en generell uppfattning eller ens fakta för den delen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Vill ställa en fråga utan att blanda in Ios och android.
Hur kan ni påstå att totalpriset av en telefon inte påverkas av kontantpriset för den?
Om en telefon ligger på 5000kr då kan du kanske få den för 5000 + ab. om du binder dig i 1år. (avbetalning på telefonen)
Binder du dig i 2 år så kan du kanske får den för 4500 + ab. Detta är endast för att operatören då tjänar in det den förlorar på att sälja telefonen billigt på abonnemanget istället.

Man betalar ju alltid vad telefonen kostar + abonnemang, kontankort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Vill ställa en fråga utan att blanda in Ios och android.
Hur kan ni påstå att totalpriset av en telefon inte påverkas av kontantpriset för den?
Om en telefon ligger på 5000kr då kan du kanske få den för 5000 + ab. om du binder dig i 1år. (avbetalning på telefonen)
Binder du dig i 2 år så kan du kanske får den för 4500 + ab. Detta är endast för att operatören då tjänar in det den förlorar på att sälja telefonen billigt på abonnemanget istället.

Man betalar ju alltid vad telefonen kostar + abonnemang, kontankort etc.

Man räknar alltid på vad telefonen kostar kontant, inte inbakat pris. Abonnemang är alltid personligt utformat därför varierar abonnemangspriset alltid.

Jag personligen ringer kanske 1h~ i snitt på en månad, varför i helvete skall jag då betala 300kr extra för en telefon varje månad där jag får använda hela potten till att ringa (cirka 12 timmar)?

Mitt abonnemang kostar 39kr i månaden, ringer gratis till alla inom Tele2, 19öre/min till övriga, 1GB surf och gratis sms till alla nät. Så jag förlorar multum på att köpa en telefon med abonnemang.

Därför räknar man aldrig en mobiltelefons pris med abonnemang inbakat. Det är kontantpris som gäller, ditt personligt utformade abonnemang har ingenting med telefonen att göra. Sedan om du personligen tjänar på att köpa ett abonnemang med en telefon som ingår är en annan femma, men det betyder inte att alla gör det så det hör inte till diskussionen.

Skrivet av ziim0n:

Kan vi inte ta och dumpa den här prisfrågan nu en gång för alla.

Enligt store.apple.com så ligger "unlocked and contract-free" iPhone 4s på följande priser:

16GB - $649 = 6000-7000SEK
32GB - $749 = 7000-8000SEK
64GB - $849 = 8000-9000SEK

Rätta mig om jag har fel, dollar-priser blir aldrig lägre i Sverige utan lägger sig alltid på runt 10SEK per $1 efter moms och skit?

Så, billigaste iPhone 4s bör hamna runt 6000 och 32GB versionen runt 7000. Vi pratar alltså de priser i SVERIGE inte någon import från andra länder..

Galaxy s II 16GB - 4599SEK (Comviq.se)
Galaxy s II 16GB+16GB sdkort - 4599+199=4798SEK

* Referens:
iPhone 4 16GB - $549 = 5999SEK (Webhallen)

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10