Apple Iphone 4S i prestandatest – klår Samsung Galaxy S 2

Permalänk
Medlem

När man jämför grafikkort så brukar man ofta ha dels rena prestandalistor, dels listor med "prestanda per krona". Jag hoppas att Sweclockers redaktion införskaffar en ip4S (eller lånar), kör testerna så vi får se hur siffrorna är från en källa som vi alla här litar på, och gör listor med "ren prestanda" och "prestanda per krona" över några populära high-end-mobiler.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Frågan är. Kommer tillverkarna kunna "garantera" upplevelsen som de så fint säger när de inte släpper uppdateringar till sina produkter?

Min sgs2 och sensation likväl min flickvän's arc har 2.3.5, enligt mig rätt bra uppdaterat kontra lg som måste skärpa sig..

Edit.
2.3.6 Voice search bug fixed
2.3.7 Google Wallet  support for Nexus S 4G

Med andra ord, har en relativt viktig uppdatering installerad på mina 2 enheter och saknar inte de sista uppdateringarna något nämnbart direkt

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tvekat på "monster" GPUn i iPad 2, men nyfiken fråga: Vad i h**vete menas med "720p offscreen"? I glbenchmark så presterar iPhone 4S, iPad 2 och Galaxy S2 identiskt i "vanliga" high quality Egypt (trots att 4S/iPad2 är helt överlägsen på de flesta delarna, vilket är rätt imponerande för S2). Att argumentera olika upplösningar på en telefoner som har fast upplösning är ju meningslöst - man kör varken mer eller mindre än vad telefonen har. Att iPad 2/4S har mer muskler med högre upplösning visste vi ju redan om.

Så detta delmoment som presenteras som faktisk prestanda på OpenGL ES är bara teoretisk prestanda. Känns igen från PC världen och man är rätt så trött på det. Jag skulle vilja se nån testa samma Android/Iphone spel mot varandra istället.

Permalänk
Skrivet av Rullstols Roger:

Hur spelar priset roll i ett prestanda test? iPhone 4S kostar verkligen inte 8000, kanske utan abonemang men vem köper utan? Ett abonemang till iPhone är standard.

För att sammanfatta din punkt 2. Antingen är iPhone 4S helt enkelt snabb eller så är iOS 5 det bästa OS som finns där ute.

Finner det också lustigt hur folk klagade på när iPhone 4S kom att den inte var i närheten av de nya telefonerna i form av prestanda. Nu klagar alla på att den är för ny för att få jämföras med dem äldre. Kan ni inte bara inse att de större företagen kanske är bättre iaf?

Jag är inte apple fanboy men tycker ändå att det ni skriver känns väldigt dumt. Samt så är jag skit taggad på ICS.

Vem köper en mobil utan abonnemang? Du får en SGS 2 för 175 kr med abonnemang, kan du säga detsamma för Iphone 4S? Din argument höll inget värde där. Dessutom så skrev jag att artikeln var vinklad från ett tidigare inlägg samt den du just quotade var ett svar på tal om varför artikeln är missvisande.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och seriöst vem bry sig om Samsung Galaxy eller nästa Nexus Prime är 10% snabbare när Androids appstore är ett rent skämt.

Interfacet på en Iphone kommer aldrig en Android slå.

Sen att dem är dyrare, känns på en Iphone. Tycker du en plastig Samsung är mer kvalité är du endast en fanboy.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Jag nöjer mig med min X10i alla dagar i veckan, och dessutom går användarvänligheten före prestandan för min del när det kommer till mobiltelefon, det är ju inte direkt så den behöver maxa crysis eller dylikt, och dessutom har jag öppenheten så jag kan anpassa min telefon precis hur jag vill, custom-ROM, custom-kernel,custom launcher, myche bättre batteritid med mera, försök att toppa det Apple, det lär aldrig era användare få se i samma utsträckning

bortsett från batteritid så är det ingen av de som köper Apples iPhone som vill ha custom-ROM, custom-kernel, custom launcher m.m.
varför?
för att den fungerar bra från början. Man behöver bara slå på den (startar omedelbart) och så fungerar den.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Är prissättningen som finns på prisjakt på iPhone 4 samma som kommer stå sig även vid lanseringen?

för tionde gången (?)
NEJ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Nej, det var så mycket annat stötande där att vi fort insåg att inlägget i det närmaste var en plump fräckis snarare än något inlägg i någon som helst diskussion.

Klippte bort det nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0n0ffknappen:

Vem köper en mobil utan abonnemang? Du får en SGS 2 för 175 kr med abonnemang, kan du säga detsamma för Iphone 4S? Din argument höll inget värde där. Dessutom så skrev jag att artikeln var vinklad från ett tidigare inlägg samt den du just quotade var ett svar på tal om varför artikeln är missvisande.

Jag köper mina mobiler utan abb.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucceman:

skulle nog säga att det är den sjätte iPhonen
1, 2, 3, 3GS, 4 & 4S

Men den första iPhone'en hette iPhone (eller iPhone 2G), sen släpptes 3G följt av 3GS.
iPhone 4 hette "4" av en anledning, för det var den 4e iPhonen
(antingen det eller har jag missat något)

Visa signatur

| AMD 8350 8-Core || Asus R9 270X ||
Corsair 8Gb 1866MHz || Asus Sabertooth 990FX R2.0 || Corsair CS750M ||
Windows 8.1 x64 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

När man jämför grafikkort så brukar man ofta ha dels rena prestandalistor, dels listor med "prestanda per krona". Jag hoppas att Sweclockers redaktion införskaffar en ip4S (eller lånar), kör testerna så vi får se hur siffrorna är från en källa som vi alla här litar på, och gör listor med "ren prestanda" och "prestanda per krona" över några populära high-end-mobiler.

För mig är det egentligen en helt meningslös jämförelse eftersom det handlar om olika OS. Det är endast intressant för mig ur ett tekniskt perspektiv att mäta prestanda mellan iOS/Android enheter. Tror det är väldigt få som skulle välja mellan iPhone och en Android-lur baserat på ren hårdvara. Dock kan jag se en test med en mängd Androidtelefoner vara intressant ut ett köp-perspektiv efter som de kör samma OS och därigenom samma appar.

Förövrigt, vad exakt är det som kräver sån enorm prestanda? Förutom spel och möjligtvis HD-video, vilka appar är så tungdrivna att de kräver dessa high-end SoC?

Och vad gäller spel så har den gamla iPhone 4, med dagens mått klena processor, fortfarande det snyggaste mobilanpassade spelet. Så hårdvara betyder ju ingenting utan mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jag har en galaxy mini så mitt argument är 990:-, har letat men hittar ingen apple som kan slå det? Kan du hjälpa mig kanske?

Förstår inte alls var du vill komma. Allt jag skrev var att Androidhängarna kommer bli vilda med deras prestandaargument. Var hör ens Galaxy mini hit, en telefon vars specifikationer är utdaterade sen 3 år, men visst har man minimumkrav och använder den enbart som telefon så är det ett givet val. I mitt fall skulle det vara bortkastade 990:- av den erfarenhet jag har av minin.

Apple har skapat en telefon som folk är villiga att betala 6000-7000 kronor för så varför skulle de ens vilja skapa en billigare telefon som till stor del enbart skulle konkurrera med sin egna, dyrare telefon?

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenXX:

Hmm nääää man är dum i huvudet om man tycker det är värt 8000:- för en mobil... Sp jämför man den med en som kostar HÄLFTEN... haha makalöst!

Var har jag jämfört med en som kostar hälften? Toppsegmentet är väl det som fokuset ligger på i den här nyhetsartikeln? Just nu är Galaxy S2 och iPhone 4S de modeller som är längst fram och bäst på marknaden tills nyare modeller kommer i vinter.

Vad menar du ens för telefon som kostar hälften?

Sen att alla som ska argumentera emot iPhone 4S och tidigare iPhone 4 alltid ska nämna det absolut högsta priset, i detta fall 8000:- när det finns både en 16GB (samma minne som S2) och 32GB för ett billigare pris förstår jag inte.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Min uppfattning här är alltså att de här testerna är missvisande, kolla mina tidigare länkar. Man kan diskutera hur mycket prestanda spelar roll, men om man tar mad det så bör det vara raka och uppmätta värden. Mina stora problem med apple har med företags etik och nedlåsning att göra för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

Min sgs2 och sensation likväl min flickvän's arc har 2.3.5, enligt mig rätt bra uppdaterat kontra lg som måste skärpa sig..

Edit.
2.3.6 Voice search bug fixed
2.3.7 Google Wallet  support for Nexus S 4G

Med andra ord, har en relativt viktig uppdatering installerad på mina 2 enheter och saknar inte de sista uppdateringarna något nämnbart direkt

Jo men det var ju ändå inte några banbrytande uppdateringar du kom med
Du sitter ju på hårdvara som långt ifrån stöds fullt ut. Bara att hoppas att samsung släpper 4.0 till era nallar med.

Så här ser iafall min drömtelefon ut.
Android tillverkarnas hårdvara.
Microsofts wp 7.5 operativsystem med uppdateringarna för ny hårdvara.
Appels market med som bonus i hörnet jailbreak

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst testet typ alls så jag tar det hela med en nypa salt men jääävla vilken skillnad.

Självklart kickar min självbevarelse drift in Hur gjordes testet, hur jämför man olika operativsystem och processorartitektur mm, och den bästa (vilket även är sant )
Resultat är väntat! Att iphonen SKA prestera bättre med likvärdig hårdvara är underförstått! Android har en massa lager och programmeringabstraktion mm. för att det ska fungera på så många mobiler. Visst S2 är fysiskt snabbare (vet iofs inget om processorartitektur) men mjukvara gör ju mycket, men så här mycket? Jag är förvånad!

Men kan någon förklara för mig hur iOS5 kan vara så mycket bättre än iOS4 för typ 3GS och 4an. Alltså sög de på att programmera för 1-2 år sedan eller vad fan är grejen? Gäller typ allt, browsers mm. blir så ofantligt mycket snabbare med nyare version. Verkar rätt sjukt...

Nåja vi får se vad som händer med ICS, att Prime skulle vara så mkt snabbare tror jag inte... Allt är ju fan mjukvara känns det som. Hårdvaruaccelererat är ju ett måste denna gång annars byter jag fan till meego eller ngt annat kul Det finns ju en viss fängelsekänsla som gör att man inte väljer iOS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ipod var inte den första mp3spelaren, men den gav användarna vad de ville ha. Istället för att bara gå på, större, bättre, starkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det var ju bland det mest onyanserade skit jag någonsin har sett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag ser att Jobs anda lever vidare inom Apple.

http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hehe, lite natthumor, självklart finns det en motsvarighet (att Android kopierar Apple etc.), har dock inte sett denna förut. ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jämför man rättvist(senaste versionen av android) är de "on pair" med varandra, så rubriken/"nyheten" är missvisande.

Att jämföra med 6 månader gamla modeller är ett tråkigt argument, då båda sidor använder samma när det är deras tur.

Däremot är Galaxy Note på väg att släppas den 17 november. Den är 15% snabbare än SGSII med gingerbread. När den väl packar ICS kommer den garanterat att "klå" 4S. Den har ett batteri på 2500mAh, så den ska tåla lite överklockning med. (4S har ett batteri på ca 1400mAh) Med dem faktorerna inräknat drar Note ifrån riktigt rejält. (Vi är på sweCLOCKERS nu, så kom inte med prat om att överklockning är orättvist)

Här kan man snacka jämförelse inom samma releasefönster, vilket blir betydligt mera rättvist. Vilket då innebär att Samsung står kvar som herre på täppan. Sen kommer nog Nexus och SGSIII se till att det förblir så.

Om rätt ska få vara rätt, så har Apple inte vunnit över Samsung sedan Galaxy S tog prestandatronen. Men det är bra att de försöker, gillar deras förbättringar med kameran, nått som jag gärna ser att de krigar om. Bättre kamera är ett starkt försäljningsargument för många, nu måste SGSIII "uppgradera" på den fronten för att dra ifrån igen...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

priset är ju minst sagt, äckligt
http://www.netonnet.se/art/kampanj/telefon/iphone-4s
32gb 8 990:- !!!!
på min SGS2 har jag 48gb till priset av 4900kr...

väntar dock på Nexus Prime som är den "egentligen" rivalen till iPhone som jag ser det.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

priset är ju minst sagt, äckligt
http://www.netonnet.se/art/kampanj/telefon/iphone-4s
32gb 8 990:- !!!!
på min SGS2 har jag 48gb till priset av 4900kr...

väntar dock på Nexus Prime som är den "egentligen" rivalen till iPhone som jag ser det.

återigen, för femtielfte gången. De priser som syns i sverige just nu är gråimporterade iphones eller gissade priser avsedda att säljas till de allra mest desperata appletalibanerna.

Permalänk
Medlem

Alla som pratar om hur priset är högt när det inte ens är satt än borde sluta trolla eller bli bannade.
Inlägg efter inlägg läser man "Synd att den kostar 8000,9000,10000 etc" ni tror väl inte seriöst på dessa priser? Tänk lite
Prisjakt hade samma priser på iPhone 4 och inte kostade den mer än 6k för 32GB. (Utan abb som oftast drar upp priset)

EDIT: Jag är ingen fanboiii, det är samma med alla nya telefoner innan priset är spikat.

Permalänk
Medlem

8-10k för en iphone, pffft.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Hur tar man bort vsync? Det slår i hela tiden...
Fick runt 57-58fps std på egypt och high läget 50-51, detta utan optimeringar och widgets i bakgrunden, facebook,g+, skype, internet etc

Edit: jämförde 4s mot sgs2, sgs2 är bättre utom på "offscreen"

http://www.glbenchmark.com/compare.jsp?benchmark=glpro21&show...

På egypt och trigonometric bättre, utan senaste Android som är runt hörnet.

ser fram mot nyare och mer aktuella note/prime

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Entusiast

Det är kul att se hur alla dividerar om batteritider. Men alla är helt fel på det samtidigt. Vi jämför med mobiltelefonerna vi hade för några år sedan "Har jag laddat mobilen denna veckan? Ah, 37% kvar den håller tre dagar till". Det var mobiltelefoner. Det vi springer runt med i fickorna nu är egentligen inget annat än väldigt små datorer. Att behöva ladda den över natten tycker jag inte är något konstigt.
Ska göra en barslig jämförelse:
Min tjocka eriksson jag hade innan smartphone hysterin:
telefonen: "Här är jag!" masterna: "Oki!" telefonen: "Här är jag!" ena masten till den andra "Hallå han är snart i närheten av dig, du får ta hans tjat nu". Och så håller det på.
Min iPhone 4 nu:
"Gsm, edge och 3G masten, Här är jag! Ohh ett wifi nätverk, aww jag har inte lösen... hmm, undra vad google har för sig, hallå google, har ni mail till mig? Inte? nene.. "Gsm edge och 3G masten, Här är jag!" Ja okej ni förstår poängen i mina överdrivna liknelser.
Smartphone = kass laptop med hardcore batteri

Permalänk
Medlem

Förfan det var ju inte illa pinkat! Massor med kräm i den ju! Hade varit bättre att kalla den iphone5

Ny kamera också, min gamla skitiga n95 var bättre än Iphone4 så det var på tiden med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alindvall:

Nu lär det bli vilt bland Androidanhängarna och deras prestandaargument.

Ha ha...det lär bli ett herrans liv!:D Att folk inte kan vara lite ödmjuka istället för att "liva till det" - åt fel håll så att säga.:D;)

Skrivet av darkly:

Om specen på samsung galaxy III stämmer så kommer iphone4S bli rejält omsprungen inom kort dock.

"Exynos 4212, which will run at 1.8GHz. RAM will see an even more startling boost, doubling to a full 2 GB. The rear facing camera will be notched up to 12 MP. Perhaps more importantly, it will feature a backside illuminated CMOS sensor that can greatly increase image quality, particularly in low light situations.

Last, but definitely not least, we have a 4.6-inch Super AMOLED Plus HD display."

Vi får väl se då.

Jo här kom visst ett exempel.:) Samma gamla vanliga visa: ungefär som när folk (i alla tider?) säger: "Snart kommer virus till Mac, snart så, kommer det, vi vår väl se då". Lite som när X sekt säger "Vi hade fel om jordens undergång anno 1912, men nu är det 2011, så snart kommer det...snart..."...ja osv. helt enkelt.:):P

Skrivet av ziim0n:

Det här var väl inte oväntat? Grafikchippet i iPad/4s är ett monster.

Helt sant!:) Inget nytt under solen!:D

Skrivet av krilleoh:

Mja, anti-apple och "hata allting med Apple-klubben" har ett tag nu använt som argument att iPhone4s är slö, och inget revolutionerande. Många sa även att Samsung S2 var snabbare... det här slog dom på fingrarna, nu har dom inget mer att argumentera över.

OnT: Trevlig läsning, frågan är bara hur pass länge innan dom blir omkörda

Jo jag håller med dig: så sjukt jobbigt när alla Apple-anti domerdagsprofeter dyker upp.:(

OnT: Mycket trevlig (men som sagt inte oväntad) läsning på det hela taget!:)

Skrivet av Selphy:

Fast iPad 2 kom ju före S2 så tekniskt sett så har A5 SoC funnits ute längre än Samsungs.

Ha ha...:) Det är ju sant i och för sig!:)^^

Skrivet av Pnorberg:

Oj oj, Swec, är ni helt säkra på att ni skulle ha presenterat den här benchmarken?

Jag tänkte lite samma sak: "Det dröjer väl inte länge förrän antagonisterna dyker upp"...:)

Skrivet av holmberg:

Hade varit intressant med några windows phones!?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tack!:)

Skrivet av _NsMs_:

Synd att det fortfarande kostar nästan dubbelt så mycket som konkurrenterna..

Kvalité kostar.:) Och det är ju tur på sitt sätt - även om jag förstår att folk vill ha billig teknik - för då hade det varit svårt att skapa något så fulländat som Apple har lyckats med.:)

Skrivet av NerZ:

Och binder dig till det i 24 månader med massa andra avgifter som skjuter det priset i höjden tyvärr.. abonnemang lönar sig sällan eller aldrig

Helt sant! Min totalkostnad - om jag hade valt ett abonnemang - hade blivit 12 000 kr.:S:/

Skrivet av SeF.Typh00n:

Det spelar väl egentligen ingen roll i nuläget? Använder man telefonen dagligen så har iallfall mina behövts laddas under natten.

Iphone 3GS, Sony Ericsson Xperia X10 och Samsung Galaxy Ace.

Eller så kan ni kika på denna tråden för att få lite mer laddning om det skulle knipa: http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/1048593-powerp...

Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Inlägg med poänglöst, otrevligt eller orelevant innehåll klarar vi oss bra utan, oavsett vilket ämne som avhandlas. Ta en titt på forumreglerna, till exempel §1.6. Den som har synpunkter på varför SweClockers skriver om mobiltelefoner kan kika på och diskutera genom denna tråd i Feedback-forumet.

Nämen tjenare Emil!:D Kul att se Dig här.:) Dock synd att du är ute i dessa beklagliga och trista upprensningsärenden!:):/

Skrivet av gusst250:

Det som stör mest i en mobil är när gränssnittet laggar, och det var längesen en iPhone laggade där, vilket är det som spelar roll för den stora massan. Den stora massan är inte datanördar som vi som sitter och benchar telefonerna.

Det är b.l.a. därför jag köper en iPhone: man vill slippa lagg och problem.:D Vet inte hur många mobiler jag har haft som har laggat ända bort till Kina.:/ Och då har man typ råkat få "för många" sms på en och samma gång. Att mobiler under 90-talet inte klarade detta kan jag köpa, men anno 2011 så borde andra märken klara av detta tycker jag.:) Men det kanske bara är jag?:P;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!