En sak som slog mig nu när jag satt o tittade på min telefon(HTC Desire S). Visst är det så att Apple går ut hårt med att IPhone ska vara en spel telefon och det är en av anledningarna till att de nu pressar in snabbare hårdvara på bekostnad av batteritid.
Då frågar man sig, varför behåller de den lilla skärmen?
Min telefon har en skärm på 3.7 inches medan IPhone 4:as är 3.5 inches. Visst händer det att jag spelar men det är ju bara enklare tidsfördrivar spel, titta man på rediga spel där man måste placerat styrdonen på skärmen (ex en för snurra och en för att förflytta sig och kanske ett par andra funktions knappar) så är skärmen alldeles för liten att spela på! Dessutom är känslan lika med 0. Ska jag spela vill jag mycket hellre köra med något liknande Nintendo 3DS där känslan är mycket högre och man ser vad det är man gör.
Men självklart förstår jag att Apple kan säga att deras iOS är den största spelplattformen efter som det är väldigt många folk som spelar enkla tidsfördrivar spel. Det jag menar är att I Apples uttalanden får man för sig att det är mer eller mindre ett gaming system vilket känns väldigt fel.
Galaxy S2 har en skärm på 4.3 men problemet här är att upplösningen är inte högre för det vilket troligen ger liknande effekt som på de telefoner med mindre skärmar?
Det går utmärkt att spela på en iPhone tycker jag. Har spelat igenom ett helt gäng olika avancerade spel (FPS:er och liknande) och har sedan länge vant mig vid touch-styrning. Visst, fysiska knappar är ju i de flesta fall fortfarande att föredra (dock inte för bilspel där gyro används eller spel som på annat sätt drar nytta av touchtekniken likt infinity blade) men det är inte längre ett problem för mig. Tillgängligheten och spelutbudet väger också tungt. Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa en extra pryl att bära med mig bara för spel.
Sen är det ju hela iOS plattformen de pushar som spelplattform, iPhone, iPod Touch, iPad och troligtvis även AppleTV i framtiden. Jag tror vi får se mer av detta:
Alltså att de slåss mer och mer med riktiga konsoler. Visst, de kommer inte kunna mäta sig med dessa helt (fast snart är de inte långt ifrån dagens generation vad gäller kraft) men för många "causal gamers" (vad är ett bra svensk ord för det, kommer inte på nåt? ) är det säkert tillräckligt så jag tror definitivt det finns en marknad för det...och det verkar uppenbarligen Apple tro också.