Överclockning i7 2600k snabb fråga om det var rätt gjort

Permalänk
Medlem

Överclockning i7 2600k snabb fråga om det var rätt gjort

Hej!

Har försökt läsa runt om hur man exakt ska överclocka om man har
i7 2600k med MSI P67A-GD55 (B3) moderkort.
Minnen: Corsair 8GB (KIT) DDR3 [INET] 1600MHz/CL9/XMS3
CPU-kylare: Noctua NH-D14

Har inte hittat någon klockren guide såsom (ASUS guiden som finns postad)

Men i af detta gjorde jag.

Gick in på BIOS ändrade
CPU ---> 1,2
Vcore ---> 1.25
Multiplayer/ratio ---> 40

Körde lite snabbt RealTemp och CPU-Z

Nu till frågan.

Borde jag ha ändrat på något mer, typ minnen?
Borde jag skitit i att ändra på CPU och Vcore volten och bara låtit det vara på auto?
Hade det kanske bara räckt att ändra till 40x?

Många frågor men är lite nojig nu, för det är sent jag var uttråkad och beslöt mig
att efter ett års väntande så var det dags att ta tag i överklockandet.

Permalänk
Medlem

Hade räckt att ändra till x40 när du inte klockar så högt. Men går lika bra att ändra vcore osv..
Du kan höja BLCK (kan heta något annat ibland) någon enstaka mhz så får du upp Bus Speed på 100Mhz, påverkar inte så mycket, men ser snyggare ut
Du kan överklocka minnet, ger inte jätte mycket, men kul om inte annat. Brukar finns en enkel inställning för att öka dem ett snäpp. Börja med vcore på auto, höj manuellt om klockningen inte går så bra.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Hade räckt att ändra till x40 när du inte klockar så högt. Men går lika bra att ändra vcore osv..
Du kan höja BLCK (kan heta något annat ibland) någon enstaka mhz så får du upp Bus Speed på 100Mhz, påverkar inte så mycket, men ser snyggare ut
Du kan överklocka minnet, ger inte jätte mycket, men kul om inte annat. Brukar finns en enkel inställning för att öka dem ett snäpp. Börja med vcore på auto, höj manuellt om klockningen inte går så bra.

Ja, väldigt kul att förlora garantin på sina minnen!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, väldigt kul att förlora garantin på sina minnen!

Är man rädd om garantin är överklockning inget man bör syssla med, oavsett komponent...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060