Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ErDraug:

Intressant att du får så mycket bättre än mig, sitter ändå med en snabb SSD?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag hoppas dom ger Rome II stöd för mer än EN processor kärna. Eftersom Shogun 2 bara har stöd för EN kärna så är man lite orolig. En kärna är på tok för litet för ett strategispel som Shogun 2, flaskar ju ganska hårt både i kampanjkartan och i strider.

Shogun 2 stödjer multi-core. Att det sen använder en core hårt är inte konstigt, det är inte lätt att sprida ut last jämt över alla cores automatiskt.

Jag körde inbyggda CPU-testet och fick detta resultat:

100% på 1 core, cirka 50% på 1, och cirka 25-30% på de andra 2.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Shogun 2 stödjer multi-core. Att det sen använder en core hårt är inte konstigt, det är inte lätt att sprida ut last jämt över alla cores automatiskt.

Jag körde inbyggda CPU-testet och fick detta resultat:
http://i.imgur.com/uLqFy.jpg

100% på 1 core, cirka 50% på 1, och cirka 25-30% på de andra 2.

I benchmarken kanske det används mer än EN kärna, men jag snackar om Shogun 2, SPELET.

I det första klippet visar jag hur belastningen är i en strid, i det andra klippet så visar jag hur belastningen är i kampanj-kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

I benchmarken kanske det används mer än EN kärna, men jag snackar om Shogun 2, SPELET.

Vad kör du för grafikinställningar då, lägsta antar jag?

Permalänk
Skrivet av Buio:

Vad kör du för grafikinställningar då, lägsta antar jag?

Haha, nejdå. Jag kör på ganska höga grafikinställningar. Runt High med några effekter påslagna. Shogun 2 använder bara EN kärna, vilket är anledningen till att processorn flaskar. Även fast jag har en i7 920@4.0Ghz.
Dessutom så kan du i mitt andra klipp se att min FPS håller sig runt 39-47, så det är inga låga grafikinställningar jag kör på bara för att framkalla en cpu flaskhals med flit, snarare tvärtom då jag har ganska höga grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Haha, nejdå. Jag kör på ganska höga grafikinställningar. Runt High med några effekter påslagna. Shogun 2 använder bara EN kärna, vilket är anledningen till att processorn flaskar. Även fast jag har en i7 920@4.0Ghz.
Dessutom så kan du i mitt andra klipp se att min FPS håller sig runt 39-47, så det är inga låga grafikinställningar jag kör på bara för att framkalla en cpu flaskhals med flit, snarare tvärtom då jag har ganska höga grafikinställningar.

Har också ett HD6950(70) men en I5 2500K
Kör allt på högsta inställningar och inget verkar flaska för mig, även om kärna nummer 1 används till upp till 90%.
Kör vsync på med stabila 60 fps nästan hela tiden.

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crispin:

Har också ett HD6950(70) men en I5 2500K
Kör allt på högsta inställningar och inget verkar flaska för mig, även om kärna nummer 1 används till upp till 90%.
Kör vsync på med stabila 60 fps nästan hela tiden.

Skrivet av furuliden:

Haha, nejdå. Jag kör på ganska höga grafikinställningar. Runt High med några effekter påslagna. Shogun 2 använder bara EN kärna, vilket är anledningen till att processorn flaskar. Även fast jag har en i7 920@4.0Ghz.
Dessutom så kan du i mitt andra klipp se att min FPS håller sig runt 39-47, så det är inga låga grafikinställningar jag kör på bara för att framkalla en cpu flaskhals med flit, snarare tvärtom då jag har ganska höga grafikinställningar.

Skrivet av Buio:

Vad kör du för grafikinställningar då, lägsta antar jag?

Även jag kan bekräfta att Furuliden har rätt.

Crispin du kan sluta trolla nu, ett 680 pallar inte ens det.
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Värt att nämna är att det inte kör på högsta möjliga i testet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Haha, nejdå. Jag kör på ganska höga grafikinställningar. Runt High med några effekter påslagna. Shogun 2 använder bara EN kärna, vilket är anledningen till att processorn flaskar.

CPU benchmarken drar ner grafiken till lägsta och kör en extremt CPU-intensiv strid i låg upplösning (ja, det är spelet även om det är en benchmark). Det gör att CPU belastas till max, och även att GPU inte spelar jättestor roll. Där kan man se att Shogun 2 använder flera kärnor. Visst, den är inte alls effektiv på multicore, men det syns klart att den belastar flera CPU i testet. Så vad man bör vilja är att de blir mer effektiva på att använda fler kärnor till nästa spel.

Permalänk
Skrivet av Crispin:

Har också ett HD6950(70) men en I5 2500K
Kör allt på högsta inställningar och inget verkar flaska för mig, även om kärna nummer 1 används till upp till 90%.
Kör vsync på med stabila 60 fps nästan hela tiden.

Då är ju processorn flaskhalsen.

Dessutom så håller jag med MSIOCgenie, sluta trolla. Finns ingen chans i världen att du ens kan maxa shogun 2 och få runt 60 fps. Snarare nära 0 fps, såvida du inte spelar strider med endast 200 soldater eller något sånt fusk.

Permalänk
Medlem

Trollar inte, ni vet ju inte vilken upplösning jag kör på hehe

Visa signatur

Desktop|Corsair HW 850W 80+|ASUS P8P67 PRO REV 3.1|I5 2500K(4.4Ghz OC)|Scythe BIG Shuriken|
Corsair Vegeance DDR3 8GB|W7 Ultimate|OCZ Vertex 2 120GB|3TB HDD|XFX Radeon HD6970 2GB GDDR5|
Notebook|ASUS N56VZ + 256GB M4 SSD|

Permalänk
Skrivet av Crispin:

Trollar inte, ni vet ju inte vilken upplösning jag kör på hehe

Förvisso, men även om du kör i 1280 × 1024 så har jag svårt att tro att du kan maxa shogun 2.
För som MSIOCgenie visade så får Sweclockers redaktion runt 34 i medelfps när dom spelar shogun 2 i Ultra preset, men det är inte ens det högsta som det går att spela i, alltså ingen maxning. Så jag vetefan om 37% mindre pixlar räcker för att kunna maxa Shogun 2, jag är skeptisk.

(34 fps med ett HD 6970, du hade ju "bara" ett HD 6950 så vi kan anta att du borde få ännu lägre fps än 34.)
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crispin:

Trollar inte, ni vet ju inte vilken upplösning jag kör på hehe

Varför kommer du ens och säger såna saker som att du maxar Shogun II utan problem med den riggen?
Vi är ju inte helt efter och nu försöker du bara slinka undan med dumma kommentarer, både du och jag vet det.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Faces Of Rome trailern, haha. Åh. Musiken är underbar!
Skulle vara kul bara att få ett namn på låten. >_<

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

Faces Of Rome trailern, haha. Åh. Musiken är underbar!
Skulle vara kul bara att få ett namn på låten. >_<

Skulle tro att musiken är komponerad av Jeff Van Dyck som också gjort musiken till de andra TW-spelen.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Skulle tro att musiken är komponerad av Jeff Van Dyck som också gjort musiken till de andra TW-spelen.

Okej, tack.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är inte ingame eller kommer de se så tecknat ut?

skulle gissa på att det är grafikdesignerns teckningar

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

Sidorna 44 - 49, rekommenderas verkligen! Läsvärt som fan.

http://rapidgator.net/file/23880760/PC_Gamer_2012-08.pdf.html

Får ni det inte att fungera så skicka ett PM till mig så löser vi det.

Permalänk
Hedersmedlem

Förhandstitt (dock väääldigt sparsmakat med information) hos FZ.se

http://www.fz.se/artiklar/forhandstitt/20120710/total-war-rom...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Sidorna 44 - 49, rekommenderas verkligen! Läsvärt som fan.

http://www.fildump.se/?file=tmp_6280203101341928817-PC_Gamer_...

Icke fungerande länk.

Skrivet av Überklass:

Förhandstitt (dock väääldigt sparsmakat med information) hos FZ.se

http://www.fz.se/artiklar/forhandstitt/20120710/total-war-rom...

Ingen direkt ny information men tack ändå. Får hoppas att vi får se lite gameplay snart:)

EDIT: Någon mer än jag som hoppas att soldaterna snackar latin istället för den grova amerikaniserade brytning dom hade i första Rome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

EDIT: Någon mer än jag som hoppas att soldaterna snackar latin istället för den grova amerikaniserade brytning dom hade i första Rome?

Hoppas kan man ju alltid göra.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Tyckte att Rome TW sög. Medieval 2 och Empire är mycket bättre. Hoppas Rome 2 blir bra dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Icke fungerande länk.

Länken uppdaterad

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Länken uppdaterad

Fortfarande trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fortfarande trasig.

Öppna länken i ny flik och låt den vara där i ca 10 minuter, sen kommer det upp att du ska ladda ner en PDF.

Permalänk
Medlem

Några riktigt schyssta bakgrundsbilder.

http://www.deviantart.com/download/312111090/rome_2_total_war...

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Lite nya skärmdumpar från spelet har släppts. Tyvärr lågupplösta.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120815/jattelika-bilder-f...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser helt jävla awesome ut, längtar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Så sjukt jävla taggad inför det här spelet. Hade gärna snabbspolat ett år fram i tiden för att få spela detta!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||