Komplett auktionerar ut entusiastdator – pengarna till Musikhjälpen

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Saxat från komplett på FB: "cirka 22 700 gick bygget på. "

BAH !WTF !

Några inlägg upp har jag en prislista. Inte EXAKT på kronan men inom en marginal på ca: 50-100:- !

"16280:- med frakt. Plus priset på chassi som jag inte kunde få fram något på !"

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DunderHoken:

BAH !WTF !

Några inlägg upp har jag en prislista. Inte EXAKT på kronan men inom en marginal på ca: 50-100:- !

"16280:- med frakt. Plus priset på chassi som jag inte kunde få fram något på !"

Att bara gå efter lägsta pris för varje individuell komponent på Prisjakt kan knappast sägas ge en rättvis bild av vad datorn i själva verket kostar. Dessutom kostar det att bygga datorn samt att ge tre års garanti och service.

I vilket fall som helst missar du poängen. Är du ute efter lägsta möjliga pris på en dator ska du nog inte leta efter det i en välgörenhetsauktion.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Att bara gå efter lägsta pris för varje individuell komponent på Prisjakt kan knappast sägas ge en rättvis bild av vad datorn i själva verket kostar. Dessutom kostar det att bygga datorn samt att ge tre års garanti och service.

Då får nog min gode herre beskriva vad ett rättvis bild av priset kan vara då?

Ok. Jag säger som så då att priset kanske skulle kunna vara 19000:- med chassi samt 3 års garanti service inräknat. Inte 22800:- iaf !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Då får nog min gode herre beskriva vad ett rättvis bild av priset kan vara då?

Ok. Jag säger som så då att priset kanske skulle kunna vara 19000:- med chassi samt 3 års garanti service inräknat. Inte 22800:- iaf !

PS. Inte missat någon poäng alls. Har redan skänkt massa stålar till musikhjälpen !

EDIT: Skiiit också. Tröck på citera

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av DunderHoken:

Då får nog min gode herre beskriva vad ett rättvis bild av priset kan vara då?

Ok. Jag säger som så då att priset kanske skulle kunna vara 19000:- med chassi samt 3 års garanti service inräknat. Inte 22800:- iaf !

Spelar det någon roll om den är värd 19 000 eller 22 800 kr?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Spelar det någon roll om den är värd 19 000 eller 22 800 kr?

Du som tjaffsar !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Du som tjaffsar !

Ehm...jo...visst, för det är ju inte du eller nått.

Är egentligen rätt ointressant vad datorn är värd, det är inte det som är poängen, och om du visste det, som du påstår att du gör, skulle du knappast nämnt det från början.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Stock kylare :/

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

väldigt fin idé av komplett att göra en sådan här sak, och jag hade gärna budat... om jag hade haft ekonomin

Men stort + i kanten för komplett

offT: någon som vet om man kan köpa chassit löst?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DunderHoken:

BAH !WTF !

Några inlägg upp har jag en prislista. Inte EXAKT på kronan men inom en marginal på ca: 50-100:- !

"16280:- med frakt. Plus priset på chassi som jag inte kunde få fram något på !"

Chassi som de bara gjorts 50st av också. Sen är de inte bara kostnaden för alla komponenter som slutsumman blir.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ehm...jo...visst, för det är ju inte du eller nått.

Är egentligen rätt ointressant vad datorn är värd, det är inte det som är poängen, och om du visste det, som du påstår att du gör, skulle du knappast nämnt det från början.

Ok...
Tar det från början. Någon frågade vad delarna kostade sammanlagt. Jag knopa ihop en prissättning från prisjakt och utgick från lägsta pris. Som man rimligen gör om man tänker ekonomiskt. Summan blev då 16280:- + chassi. Sedan sa någon att komplett via FB sa att priset på prylarna var 22700:- Men skit de samma. Move on. "Tänkte iaf som så att" Kan ju vara kul och jämföra i slutändan vad skillnaden blir när auktionen är klar ! Eller har jag fel i det? Har jag sagt att detta skulle vara något dåligt att komplett skänker till välgörande ändamål?

Själv har jag stolt skänkt 500:- till musikhjälpen iaf !

Over and out !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Men sluta gnata o tjafsa om vad som är fel o inte med datorn , det är en bra sak pengarna går till o den som köper den får ju en bra dator med ett ballt chassi.. Nummer 42 av 50 vill säga väldigt limited troligen ett chassi.

Och ja självfallet en bra PR grej för komplett men det förstog väl ändå alla innan det yttrades.

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

BAH !WTF !

Några inlägg upp har jag en prislista. Inte EXAKT på kronan men inom en marginal på ca: 50-100:- !

"16280:- med frakt. Plus priset på chassi som jag inte kunde få fram något på !"

Vi börjar med:

+300:- på att hitta en butik med mb och cpu i lager (orkade inte kolla resten men misstänker att det blir mer).

+544:- på rätt grafik-kort (lägsta dc2 jag hittade på prisjakt var 4334:- ,rätta mig om jag har fel).

Chassit är svårt att hitta eftersom det är ett utgånget LE-chassi, hittar dock releasepris på 399$ och med moms osv. så brukar man kunna räkna de amerikanska priserna x10.

Redan här är vi uppe i ca 21k + byggnation. den sista tusenlappen kan ju lätt flyta ut på att komplett inte är billigast på samtliga produkter, samtidigt så har man man fördelen att allt samlat från en och samma butik och inget skit som pixmania eller något liknande har blivit inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Vi börjar med:

+300:- på att hitta en butik med mb och cpu i lager (orkade inte kolla resten men misstänker att det blir mer).

+544:- på rätt grafik-kort (lägsta dc2 jag hittade på prisjakt var 4334:- ,rätta mig om jag har fel).

Chassit är svårt att hitta eftersom det är ett utgånget LE-chassi, hittar dock releasepris på 399$ och med moms osv. så brukar man kunna räkna de amerikanska priserna x10.

Redan här är vi uppe i ca 21k + byggnation. den sista tusenlappen kan ju lätt flyta ut på att komplett inte är billigast på samtliga produkter, samtidigt så har man man fördelen att allt samlat från en och samma butik och inget skit som pixmania eller något liknande har blivit inblandat.

In gick ju även en w7 ultimate license.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Börja det lukta som alla andra trådar i marknaden.

Permalänk

Tänkte donera en miljon, men sen såg jag kylaren..

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Passade på att göra en kundvagn på komplett för att få slut på diskussionen om priset.
http://i49.tinypic.com/2mn24ph.png Lägg sedan till chassit+byggnation så är du snart uppe i över 22 tusen. Såg nu att jag valt TOP versionen av grafikkortet, men skillnaden till dom vanliga grafikkorten är 100-200 kronor.

Permalänk
Medlem

Fin liten dammsamlare...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Vilket jävla hemskt chassi...

All luft på burk som skulle gå åt till den där skulle ju kosta skjortan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Mycket bra komplett!

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Faith in humanity restored!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

I vilket fall som helst missar du poängen. Är du ute efter lägsta möjliga pris på en dator ska du nog inte leta efter det i en välgörenhetsauktion.

Jomen det är just därför jag tycker att det är sorgligt att ledande bud är lägre än vad datorn kostar. Man gör ett kap på att köpa den såhär i stället för att köpa den "vanligt".
Samtidigt betalar någon 5 miljoner euro för en kvaddad Ferrari 599 GTB Fiorano bara för att det var Cristiano Ronaldo som kvaddade den...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

BAH !WTF !

Några inlägg upp har jag en prislista. Inte EXAKT på kronan men inom en marginal på ca: 50-100:- !

"16280:- med frakt. Plus priset på chassi som jag inte kunde få fram något på !"

Det ska även noteras att det har endast gjorts 50 st av det chassit de valde. Det blir nog någon krona extra. Samt att gå på prisjakt efter lägsta fungerar inte riktigt.

Alltid någon butik som har sjukt lågt pris men har aldrig varan inne på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vilket jävla hemskt chassi...

All luft på burk som skulle gå åt till den där skulle ju kosta skjortan.

Jag tycker det var ganska snyggt faktiskt! Dock som du säger, väldigt opraktiskt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Grymt ful men jaja

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Borde ha bytt nätagget mot ett 600W och lagt pengarna på en 3930k CPU istället. Hade varit sexigare för köparna och rätt säker på att fler hade varit intresserade då.
För det känns lite överdrivet att sitta på ett 1200W nätagg i ett system som helt sönderklockat aldrig kommer dra mer än 400W ur väggen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ej prisvärd, bättre att bygga själv!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Ej prisvärd, bättre att bygga själv!

Du måste skämta?

#13002527

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Du måste skämta?

#13002527

Bara swec i ett nötskal

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk

besserwisser's det finns som inte kan tänka lite längre än näsan!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz