Hur fungerar det med bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har du läst Goloms hyresavtal?
Men visst har du rätt i viss mån generellt sett. I många studentbostäder "ingår" förbrukningselen. Dock justeras hyresnivån baserat på bovärdens driftkostnader av fastigheterna. Men oftast är det kollektivt och inte individuellt. Så om 1 av 200 i ett område kör en miningrigg blir nog inte genomslaget för kollektivet så väldigt stort.

Nu kan det ju säkert vara lite anorlunda om det är ett studentboende, men i dom lägenheterna jag har haft med inbakad el, så läser dom av din mätare. har man sen förbrukat mer än vad dom hade räknat med så kommer resterande på januari hyran, sen beräknar dom vad du troligen kommer använda å justerar hyran därefter, så skadar kanske inte å ha lite sparat OM det skulle hända

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

hmm tex skaffa två 4x hd5850 riggar så kostar det 4k för grafikkorten och resten går och få tag på billigt då man inte behöver nåt fanci cpu eller moderkort, strömmen ingår i hyran

Sista inlägget från mig om detta då det blir lite offtopic... men det är intressant!

http://bitcoindifficulty.com/

Där ser man att svårigheten ökar mer eller mindre exponentiellt, så vad betyder det? Att vinst marginalerna snabbt minskar! Men man har tur kanske investeringen hinner betala av sig

Hoppas på lite bilder på butterfly labs modeller

Permalänk
Medlem

Alltså elräkningen måste ju kosta mer än vad man faktiskt tjänar på att minea bitcoins?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Alltså elräkningen måste ju kosta mer än vad man faktiskt tjänar på att minea bitcoins?

Tror dem som faktisk kör dessa riggar har elen "betald". Riktigt kul tråd, vore trevligt att se lite fler bilder!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Minade mycket för ett år sedan, när det var bra vinst även med elpriset inkluderat. Körde dock mycket billigare setup. Det enda jag har betalat för är grafikkorten och dessa är köpta begagnade, körde 2st 5770 och ett 5830. Annan dator körde två 5850 och ett 5770.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd delad*

Inlägg som låg utanför ämnet i bildtråden flyttades hit.

Permalänk
Medlem

nu låter jag kanske jätte dum, men vad använder man en mining rig till?

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tob@X:

nu låter jag kanske jätte dum, men vad använder man en mining rig till?

Dedikerad dator som står på 24/7 (förhoppningsvis) & gör uträkningar, aka hash.
Uträkningarna belönas då med crypto-coins (bitcoin, litecoin, feathercoin mm). Uträkningarna är de som godkänner transaktioner mellan personer. Det är olika antal godkännanden man behöver för de olika coinsen, kan ta mellan 5min till flera timmar.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Dedikerad dator som står på 24/7 (förhoppningsvis) & gör uträkningar, aka hash.
Uträkningarna belönas då med crypto-coins (bitcoin, litecoin, feathercoin mm). Uträkningarna är de som godkänner transaktioner mellan personer. Det är olika antal godkännanden man behöver för de olika coinsen, kan ta mellan 5min till flera timmar.

tackar

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Dedikerad dator som står på 24/7 (förhoppningsvis) & gör uträkningar, aka hash.
Uträkningarna belönas då med crypto-coins (bitcoin, litecoin, feathercoin mm). Uträkningarna är de som godkänner transaktioner mellan personer. Det är olika antal godkännanden man behöver för de olika coinsen, kan ta mellan 5min till flera timmar.

Vad är det som räknas ut, och vem är det som vinner något på det, och därmed är villig att betala för det?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Vad är det som räknas ut, och vem är det som vinner något på det, och därmed är villig att betala för det?

Jag kan inte detta till hundra, men ska dela med mig utav det jag vet.

Det är ingen som betalar ut till de som minar. När man ska göra en transaktion så är det alltid en liten avgift (väldigt liten & oberoende på summan man väljer att skicka).

Sedan så brukar de flesta som minar gå med i en sk pool. Vad en pool är att man går ihop flera st & lägger ihop ens hash hastighet.
Då har man större chans att finna "blocks". När man hittar ett block så får man en belöning på en större summa som sedan delas ut till alla de som varit med & minat.
Pools brukar vara olika, vissa har avgifter eller inga alls. Så man kan väl säga de som startar upp en pool är de som gör en vinst på att fixa upp en sådan.
Annars så är det hela systemet som tjänar på mining, utan miners så är det inga transaktioner som kan bli godkända. Då blir den coinen värdelös.

Det märkte jag med Feathercoin (FTC) när det var många som började mina CNC eller LTC. Då tog en transaktion runt 4½ timmer :(.
Det i sig blir ju då en ond cirkel, ingen vill använda coins som tar flera timmar att genomföra en transaktion.

Vad det är som räknas ut orkar jag inte skriva. Men jag citerar från en wiki sida,källan.

Citat:

Mining, or generating, is the process of adding transaction records to Bitcoin's public ledger of past transactions. This ledger of past transactions is called the block chain as it is a chain of blocks. The block chain serves to confirm transactions to the rest of the network as having taken place. Bitcoin nodes use the block chain to distinguish legitimate Bitcoin transactions from attempts to respend coins that have already been spent elsewhere.
Mining is intentionally designed to be resource-intensive and difficult so that the number of blocks found each day by miners remains steady. Individual blocks must contain a proof of work to be considered valid. This proof of work is verified by other Bitcoin nodes each time they receive a block.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

tack

...

det e ändå inte jag som betalar för hyran... får studiebidrag och jag tim/helgjobbar så...

Smart tänkt...

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

ok intressant men oj många sidor att läsa dock, men när jag minar var gör jag? ex jag kör buss för att få pengar u see?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

ok intressant men oj många sidor att läsa dock, men när jag minar var gör jag? ex jag kör buss för att få pengar u see?

Krypterar o variferar transaktioner är det du gör.

Pengar skickas från konto 1 till konto 2. och du är x:et

Konto 1 -------------------X---------------------- Konto 2.

X:et krypterar transaktionen och variferar att den är ok, (X:et ska finnas typ flera 100 X men det går inte o skriva här )

X:et tar en liiiiiiiiiiiiiten avgift från den transakktionen.

I ett block finns det flera hundra eller tusen transaktioner vilket ledera till att du (dom som går ihop att löser det blocket) får 25 bitcoins per block.

Jag sitter på en pool just nu, får 0.08 per block, tar allt från 1min till 120min o lösa en block för oss vi vi är en himla massa som jobbar ihop.

Jag har 5.5gh hash power så att säga, vilket ger mig ca 0.14 BITCOIN per dag, sitter o väntar på fler brädor, men dom kommer in segt.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Krypterar o variferar transaktioner är det du gör.

Pengar skickas från konto 1 till konto 2. och du är x:et

Konto 1 -------------------X---------------------- Konto 2.

X:et krypterar transaktionen och variferar att den är ok, (X:et ska finnas typ flera 100 X men det går inte o skriva här )

X:et tar en liiiiiiiiiiiiiten avgift från den transakktionen.

I ett block finns det flera hundra eller tusen transaktioner vilket ledera till att du (dom som går ihop att löser det blocket) får 25 bitcoins per block.

Jag sitter på en pool just nu, får 0.08 per block, tar allt från 1min till 120min o lösa en block för oss vi vi är en himla massa som jobbar ihop.

Jag har 5.5gh hash power så att säga, vilket ger mig ca 0.14 BITCOIN per dag, sitter o väntar på fler brädor, men dom kommer in segt.

Har du lust och besöka tråden jag har skapat och möjligen lägga upp lite bilder i tråden på din rig/riggar : ) ?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Vafan har hänt egentligen med tråden jag skapade för flera år sedan?
Det här är en tråd där man ska lägga upp bilder. Jag uppmuntrar all diskussion om mining och allt som tillhör det men inte i den här tråden snälla. Kom igen nu. Lite bilder på era maskiner. Spelar ingen roll om det är 1 kort eller 1000 kort ni har.
Skickades från m.sweclockers.com

Citatet ovan är från din skapade tråd
Du har ju kört i minst 4 år. Vad har du gjort för valutan du mainat fram, köpt nyare grafikkort? I ett långt perspektiv, anser du att du har lyckats? Hittade själv, av en slump, min gamla BTC-plånbok och det var 35 kr kvar i den efter några köp på Webbhallen men även efter senaste kursfallet numera värt 850 kr och flyttade till Electrum på en virtuell dator med en virtuell disk som har Bitlockerkryptering.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Citatet ovan är från din skapade tråd
Du har ju kört i minst 4 år. Vad har du gjort för valutan du mainat fram, köpt nyare grafikkort? I ett långt perspektiv, anser du att du har lyckats? Hittade själv, av en slump, min gamla BTC-plånbok och det var 35 kr kvar i den efter några köp på Webbhallen men även efter senaste kursfallet numera värt 850 kr och flyttade till Electrum på en virtuell dator med en virtuell disk som har Bitlockerkryptering.

Jag vill tyvärr inte gå in på vad jag har gjort med coinen jag har minat fram genom åren.
Jag hade dock ett uppehåll på cirka 1.5 år från mining då jag inte hade någonstans och ha dem längre.
Det enda jag kan kommentera egentligen är att spara sina coins på datorn eller i en hårdvaruplånbok samt se till att ha säkerhetskopia på allt. Har liknande historia gällande Vertcoin. Låg på cirka 0.03$ den här tiden förra året.
Nu är dem på cirka 3$. Var som högst på cirka 10$. Minade dem lite 2013

Mining kan vara väldigt lönsamt om man gör det rätt.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Inaktiv

Skatteverket kräver man på 10 miljoner.

"Enligt Skatteverket ska mannen under perioden 2014-2016 ha sålt Bitcoin för upp till 19 miljoner kronor och har krävts på 8 miljoner samt en straffskatt på 2 miljoner."

http://feber.se/internet/art/379339/uppsalabo_mste_betala_10_...