[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk

urk.. ännu en tusenlapp

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Jag väntar till Note 3 istället. Är nöjd med min Galaxy S3

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plasmatic:

urk.. ännu en tusenlapp

898:- inkl. frakt hos Inet. Fortfarande dyrt och då funkar det inte ihop med flipcover.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3129873/2013-03-20

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

898:- inkl. frakt hos Inet. Fortfarande dyrt och då funkar det inte ihop med flipcover.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3129873/2013-03-20

vad är flipcover? bilderna i kundvagnen säger absolut ingenting..

EDIT: är tydligen precis vad det låter som.. Derp.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Säger ingenting egentligen, vi får se när telefonen faktiskt släpps.

Permalänk
Avstängd

var är Z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

urk.. ännu en tusenlapp

Japp de är de ända som är negativt

Skrivet av Kent:

898:- inkl. frakt hos Inet. Fortfarande dyrt och då funkar det inte ihop med flipcover.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3129873/2013-03-20

Nästan 900 kr fattas bara 2 kr. Men iaf dessa produkter bruka sänkas i pris efter några tiders i nacken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Bra recension. Trots att de inte har färdigställd programvara så slår ju bildkvaliteten i kameran den i Xperia Z på alla punkter. Kul att de nämner att man kan tona ner OLEDs starka färger om man gillar blekare färger. Synd att de inte nämnde att den klarar AdobeRGB färgrymd.
Är ju utan tvekan bästa skärmen på marknaden, bäst kontrast, bäst färgrymd, bäst betraktningsvinklar. Det är väl huvudanledningen till att jag kanske köper den, för mig är sådant väldigt viktigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aleshi:

Bra recension. Trots att de inte har färdigställd programvara så slår ju bildkvaliteten i kameran den i Xperia Z på alla punkter. Kul att de nämner att man kan tona ner OLEDs starka färger om man gillar blekare färger. Synd att de inte nämnde att den klarar AdobeRGB färgrymd.
Är ju utan tvekan bästa skärmen på marknaden, bäst kontrast, bäst färgrymd, bäst betraktningsvinklar. Det är väl huvudanledningen till att jag kanske köper den, för mig är sådant väldigt viktigt.

Javisst. Skärmen verkar helt otroligt bra. Vi får se hur den är i övrigt, tror luren är fantastiskt bra.
Sen är frågan om man ska uppgradera sig från S3an, känner att den fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Javisst. Skärmen verkar helt otroligt bra. Vi får se hur den är i övrigt, tror luren är fantastiskt bra.
Sen är frågan om man ska uppgradera sig från S3an, känner att den fungerar väldigt bra.

En annan sitter på en S2. Man är ju helnöjd, känns konkurrenskraftig än idag och den håller extremt bra. Men det kliar ju lite i fingrarna.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Aleshi:

En annan sitter på en S2. Man är ju helnöjd, känns konkurrenskraftig än idag och den håller extremt bra. Men det kliar ju lite i fingrarna.

Skoja ej!

Såg att webhallen och elgiganten hade sänkt priset till 5990 istället för 6290.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skoja ej!

Såg att webhallen och elgiganten hade sänkt priset till 5990 istället för 6290.

Tror jag köper genom telenor. 100:- extra i månaden utöver ett abonnemang som jag är nöjd med. 2400:- med andra ord, och då kan jag förlänga lagom till de stora telefonsläppen våren 2015.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir den här för min del också. Htc one har inte mycket att komma med tyvärr, och designen skiter jag fullständigt i. Även om jag är trött på billig plast och den lätt kan glida ur en hand.

Micro-SD och lite större batteri som går att byta gör så att Samsung vinner.

Men nu till frågan, kommer batteriet verkligen att räcka i och med att det är lite större skärm och högre upplösning? Processorn är ju också lite högre klockad, 1.9 Ghz vs Htc Ones 1.7 Ghz.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Skrivet av kanto64:

Jag tror att det blir den här för min del också. Htc one har inte mycket att komma med tyvärr, och designen skiter jag fullständigt i. Även om jag är trött på billig plast och den lätt kan glida ur en hand.

Micro-SD och lite större batteri som går att byta gör så att Samsung vinner.

Men nu till frågan, kommer batteriet verkligen att räcka i och med att det är lite större skärm och högre upplösning? Processorn är ju också lite högre klockad, 1.9 Ghz vs Htc Ones 1.7 Ghz.

Skärmen är dock Super AMOLED eller vad det nu hetter, som är betydligt strömsnålare än LCD.

Iaf vad jag hört.. är inte så insatt i det hela men jag tror det blir en S4 för min del

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Vilket förtvivlat tjat om "premium-känsla" det är i sådana här telefontrådar, Samsung har satsat allt på användbarhet och uppenbarligen har de satsat rätt. 50 miljoner sålda SIII och HTC/Sony på dekis talar sitt tydliga språk vad marknaden vill ha mellan premium eller användbarhet.

Visserligen kan man kanske ha båda, men det är bara en av dom som är speciellt viktig för funktionen och allvarligt "glassa nalle" är såååå 90-talish ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Jag tror att det blir den här för min del också. Htc one har inte mycket att komma med tyvärr, och designen skiter jag fullständigt i. Även om jag är trött på billig plast och den lätt kan glida ur en hand.

Micro-SD och lite större batteri som går att byta gör så att Samsung vinner.

Men nu till frågan, kommer batteriet verkligen att räcka i och med att det är lite större skärm och högre upplösning? Processorn är ju också lite högre klockad, 1.9 Ghz vs Htc Ones 1.7 Ghz.

Fast med modernare tillverkningsprocesser och energisparlägen tror jag inte att processorn drar mer ström i praktiken. En Ivy Bridge drar ju inte en tredejdel av en Pentium 4 i praktiken, och är minst 10 gånger så snabb. Extremt exempel men ändå.

Skrivet av the squonk:

Vilket förtvivlat tjat om "premium-känsla" det är i sådana här telefontrådar, Samsung har satsat allt på användbarhet och uppenbarligen har de satsat rätt. 50 miljoner sålda SIII och HTC/Sony på dekis talar sitt tydliga språk vad marknaden vill ha mellan premium eller användbarhet.

Visserligen kan man kanske ha båda, men det är bara en av dom som är speciellt viktig för funktionen och allvarligt "glassa nalle" är såååå 90-talish ...

Håller med, på ett hårdvaruforum trodde jag faktiskt att fler skulle se till för vad det faktiskt är man får, och strunta i att köpa en mindre kompetent telefon som dock är snyggare som accessoar. Men nä, folk vill ha en snygg accessoar istället. Samma resonemang som när bimbos väljer bort den fula snälla glada hunden och istället köper en "söt" bjäbbande råtta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kanto64:

Jag tror att det blir den här för min del också. Htc one har inte mycket att komma med tyvärr, och designen skiter jag fullständigt i. Även om jag är trött på billig plast och den lätt kan glida ur en hand.

Micro-SD och lite större batteri som går att byta gör så att Samsung vinner.

Men nu till frågan, kommer batteriet verkligen att räcka i och med att det är lite större skärm och högre upplösning? Processorn är ju också lite högre klockad, 1.9 Ghz vs Htc Ones 1.7 Ghz.

Nu är ju visserligen det ingen billig plast som används till SIV'an, polykarbonat är dyrare än glas.

Batteritiden är väl alltid för kort i de smarta lurarna ;). Skärmen är ju det som drar mest så att processorn är lite vassare behöver man nog inte oroa sig över. Dock så kan jag bara spekulera om skärmen, men vid flitig användning lär det väl bli en gång om dagen man behöver ladda.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Nu är ju visserligen det ingen billig plast som används till SIV'an, polykarbonat är dyrare än glas.

Batteritiden är väl alltid för kort i de smarta lurarna ;). Skärmen är ju det som drar mest så att processorn är lite vassare behöver man nog inte oroa sig över. Dock så kan jag bara spekulera om skärmen, men vid flitig användning lär det väl bli en gång om dagen man behöver ladda.

Mycket beror på ljusstyrkan på skärmen också, har man den på max konstant kommer det dra en bra bit mer än om man har det vid 25% eller så..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Plasmatic:

Mycket beror på ljusstyrkan på skärmen också, har man den på max konstant kommer det dra en bra bit mer än om man har det vid 25% eller så..

Nähä kan du inte mena

Sen har vi andra faktorer, signalstyrka, wifi, bt, (konstant försök till) synkning och bakgrundsappar osv osv..

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, designen blir en liten skitsak att bry sig om när man tänker på funktionaliteten.

Och nu när jag tänker efter, väldigt många kvinnor har en Iphone just för att det passar deras små händer. När jag åker tåg eller buss så ser jag att det är bara kvinnor och en del guidos som har en iphone i handen.

Men S3 eller S4 är fortfarande maxstorleken på en telefon, Note 2 tex räknas inte som en telefon utan mer som en liten surfplatta. Enligt mig då.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Plasmatic:

Mycket beror på ljusstyrkan på skärmen också, har man den på max konstant kommer det dra en bra bit mer än om man har det vid 25% eller så..

Precis, tänkte nästan det var underförstått när jag pratade om skärmen, men aldrig fel med förtydligande.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Precis, tänkte nästan det var underförstått när jag pratade om skärmen, men aldrig fel med förtydligande.

Man ska aldrig anta att något är underförstått på internet eller i allmänhet för den delen..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

En annan fråga, ljusstyrkan är väldigt hög på en iphone tex, betyder det att IPS-skärmar i allmänhet har högre ljusstyrka jämfört med Oled-skärmar? Eller hur står det till+

Mvh

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Skrivet av kanto64:

En annan fråga, ljusstyrkan är väldigt hög på en iphone tex, betyder det att IPS-skärmar i allmänhet har högre ljusstyrka jämfört med Oled-skärmar? Eller hur står det till+

Mvh

det är svårt att jämföra enligt vad jag har hört.. IPS skärmar har fortfarande backlighting (Alltså separata lampor som lyser upp skärmen), medans AMOLED eller OLED så består skärmen av LED lampor..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Ärligt talat, designen blir en liten skitsak att bry sig om när man tänker på funktionaliteten.

Och nu när jag tänker efter, väldigt många kvinnor har en Iphone just för att det passar deras små händer. När jag åker tåg eller buss så ser jag att det är bara kvinnor och en del guidos som har en iphone i handen.

Men S3 eller S4 är fortfarande maxstorleken på en telefon, Note 2 tex räknas inte som en telefon utan mer som en liten surfplatta. Enligt mig då.

Nu vet jag vad en guido är hahaha

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Nu vet jag vad en guido är hahaha

Hahahahahaahahahahaha löljiga de ser ut

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

En annan fråga, ljusstyrkan är väldigt hög på en iphone tex, betyder det att IPS-skärmar i allmänhet har högre ljusstyrka jämfört med Oled-skärmar? Eller hur står det till+

Mvh

Ljusstyrkan är inte riktigt lika hög som iPhone, rätt nära men inte hela vägen. Men eftersom OLED har oändlig kontrast så upplevs bilden som mycket starkare ändå, framförallt när man ser från sneda vinklar där vissa LCD kan bli dassiga väldigt snabbt, där behåller OLED styrkan hela vägen.

http://www.youtube.com/watch?v=ihGMrrf-WlE
Vet ju inte hur uppvriden ljusstyrkan är på iPhonen, men du ser ju karaktären på bilden iaf, och vad som händer när du får vinkel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vilket förtvivlat tjat om "premium-känsla" det är i sådana här telefontrådar, Samsung har satsat allt på användbarhet och uppenbarligen har de satsat rätt. 50 miljoner sålda SIII och HTC/Sony på dekis talar sitt tydliga språk vad marknaden vill ha mellan premium eller användbarhet.

Varför skulle man inte kunna kombinera premium och användarbarhet? Apple tjänar multum - mer än Samsung - och säljer enbart produkter med tydlig premium-stämpel. Tycker du att en telefon blir mer användarvänlig för att den är i plast? Dumheter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Varför skulle man inte kunna kombinera premium och användarbarhet? Apple tjänar multum - mer än Samsung - och säljer enbart produkter med tydlig premium-stämpel. Tycker du att en telefon blir mer användarvänlig för att den är i plast? Dumheter.

Nu gör du en halmgubbe. Han påstår inget sådant. Han sätter inga likhetstecken med plast och användarvänlighet. Det är bara DU som påstår att han gör sådana likhetstecken när han i själva verket bara pratar om prioriteringar. Ironiskt nog så är det DU som gör tankemissen du anklagar honom för, det är du som sätter felaktiga likhetstecken när du påstår att plast inte är premium. Det kanske inte ger den känsla som du vill ha, men plast vara precis lika premium, eller för den delen ännu mer premium än glas och metall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nu gör du en halmgubbe. Han påstår inget sådant. Han sätter inga likhetstecken med plast och användarvänlighet. Det är bara DU som påstår att han gör sådana likhetstecken när han i själva verket bara pratar om prioriteringar. Ironiskt nog så är det DU som gör tankemissen du anklagar honom för, det är du som sätter felaktiga likhetstecken när du påstår att plast inte är premium. Det kanske inte ger den känsla som du vill ha, men plast vara precis lika premium, eller för den delen ännu mer premium än glas och metall.

Kört iPhone i flera år, kan inte påstå den Nexus jag nu bytt till är mera eller mindre premium. Som telefon är den lika bra, som smartphone mycket bättre.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...