[Diskussion] Samsung Galaxy S4 (Android 4.2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

S4 är i princip genomgående en bättre mobil hårdvarumässigt och är en ungefär lika i mått som Nexus 4 fast med större skärm.

Jämförelse här
http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=5125&idPhone2=5...

läste du mitt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlar:

läste du mitt inlägg?

Ja. "Prisvärd" har väl något med vad mobilen innhåller också eller? Bara påpekade att det är ganska stora skillnader i specen...

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Bokad och klart! Blev en svart

Samma här

Skrivet av Rickard11:

5490 kr hos CDON med koden xY3z6HPT

Förlängde mitt Tele 2 Kompis surf abonemang I 24 månader utan förhöjd månadsavgif på katshing.se
4799:- för telefonen, Kontantpris 5990:-
Kunde fått ned den till 3599:- om jag valt volym mellan men har sällan over 300 I mobilräkning så månadskostnaden på 339:- för de abonemanget kändes inte värt de

Får med ett par marshall inear hörlurar med, kostar 489:- löst

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Svart eller vit är frågan. Synd att den inte kommer i röd och "pebble blue".
Att välja mellan svart och vitt känns så uttjatat.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Får väl bryta lite mot trenden och säga att S4:an var precis vad jag ville ha från Samsung. Samma formfaktor, mindre klumpig design, svart/vit plastkonstruktion, större mer högupplöst skärm, stort utbytbart batteri, bra prestanda, och senaste androidversionen. Jag köper aldrig telefoner vid release, men framåt december kan nog det här bli en fin julklapp till mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Svart eller vit är frågan. Synd att den inte kommer i röd och "pebble blue".
Att välja mellan svart och vitt känns så uttjatat.

Finns väl färgade skal att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Finns väl färgade skal att köpa?

Kan man byta skal?
Eller menar du skal som går över originalet?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Får väl bryta lite mot trenden och säga att S4:an var precis vad jag ville ha från Samsung. Samma formfaktor, mindre klumpig design, svart/vit plastkonstruktion, större mer högupplöst skärm, stort utbytbart batteri, bra prestanda, och senaste androidversionen. Jag köper aldrig telefoner vid release, men framåt december kan nog det här bli en fin julklapp till mig själv.

Nu orkar jag inte hålla mig uppdaterad om mobiler på samma sätt som grafikkort. Men bland grafikkort är det inte ovanligt att hitta kap ganska tidigt efter release om man letar noggrannt. Jag köpte t.ex. ett 7970 från webhallen i Juli för 2990 kronor. Mitt förra 5870 köpte jag också för runt 3000 kronor inte särskilt långt efter release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Kan man byta skal?
Eller menar du skal som går över originalet?

Jag menar skal som går över gamla, kommer nog skal som ersätter originalet också skulle inte förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Kan inte detta vara ett smartare alternativ?
http://www.dustinhome.se/search/NOKIA%20DC-16

Känns mer som en nödlösning för telefoner med ej utbytbara batterier. Föredrar att kunna byta ut batteriet och sen är det klart, istället för att behöva ha den där prylen inkopplad. Men absolut, hade jag inte haft utbytbart batteri hade jag köpt ett par sådana direkt

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja. "Prisvärd" har väl något med vad mobilen innhåller också eller? Bara påpekade att det är ganska stora skillnader i specen...

beror ju helt på vad priset är, därav namnet "prisvärt" ... eller ?

troligtvis har jag helt fel, eftersom att prisvärdigheten enligt dig endast går efter varan i sig och utesluter priset helt.

Permalänk
Medlem

skönt att dom börjat dra sig åt premium material och inte enbart plast, ramen är väll i plåt/stål och bakstycket i samma plast material som min hox och den gillade ju folk.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlar:

beror ju helt på vad priset är, därav namnet "prisvärt" ... eller ?

troligtvis har jag helt fel, eftersom att prisvärdigheten enligt dig endast går efter varan i sig och utesluter priset helt.

Pris =Kostnaden + Värt =Hur bra är produkten = Prisvärt
Nej jag har inte sagt något om det... det var bara ett påpekande om du inte visste specen skillnaderna osv, inget illa menat mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Nu orkar jag inte hålla mig uppdaterad om mobiler på samma sätt som grafikkort. Men bland grafikkort är det inte ovanligt att hitta kap ganska tidigt efter release om man letar noggrannt. Jag köpte t.ex. ett 7970 från webhallen i Juli för 2990 kronor. Mitt förra 5870 köpte jag också för runt 3000 kronor inte särskilt långt efter release.

Så är det säkert. Med mobiltelefoner är det inte bara priset som är viktigt för mig. Naturligtvis sjunker det med någon tusenlapp efter ett halvår, men anledningen till att jag väntar är att telefoner ofta släpps med högvis med nya features, som tenderar att vara ganska buggiga i början av lurens livslängd. Andra barnsjukdomar är också vanligare, och de är ofta mycket mer irriterande än man tror. Risken är också större att man får en defekt telefon. Jag orkar inte traggla med sånt. Min erfarenhet är att telefoner inte blir allt de kan vara förrän halvvägs in i produktcykeln.

Sen är det gött att ha det allra fetaste på marknaden, inget snack om saken, men den känslan varar väl bara 2-3 månader ändå.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wRRM:

Nej det här va ju väldigt ointressant, det är en S3S helt enkelt.

Det blir en Xperia Z för min del.

Wait what?

Menar du att det är en lite bättre version av S3 och alltså då inte värd att köpa? Jag kan meddela dig att Xperia Z och SGSIV kostar lika mycket, och SGSIV är en mycket bättre telefon på alla plan, utom möjligtvis plastbaksidan. Som ändå är av glas som repas riktigt lätt på Xperia Z så man måste ändå ha skydd där, fail.
Sony ligger ju tyvärr alltid efter konkurrenterna när de släpper sina telefoner, ofta både i form av mjukvara och hårdvara.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Wait what?

Menar du att det är en lite bättre version av S3 och alltså då inte värd att köpa? Jag kan meddela dig att Xperia Z och SGSIV kostar lika mycket, och SGSIV är en mycket bättre telefon på alla plan, utom möjligtvis plastbaksidan. Som ändå är av glas som repas riktigt lätt på Xperia Z så man måste ändå ha skydd där, fail.
Sony ligger ju tyvärr alltid efter konkurrenterna när de släpper sina telefoner, ofta både i form av mjukvara och hårdvara.

http://www.electronova.se/sony-xperia-z Samma pris? Inte direkt. Ja, Electronova verkar går att lita på, dom finns här på SweClockers.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag den är betydligt mindre ful är S3, inte snygg, bara mindre ful.
Sitter med beslutsångest mellan S4 o HTC One.

Minneskort och utbytbart batteri skiter jag fullständigt i.
Struntar i att det är plast. Det är fortfarande högkvalitetsplast som tål mycket och jag tycker inte S3 känns så dålig.

Hatar TouchWiz(fult som fan), men får antingen lära mig att gilla det, byta launcher(Android <3 ), eller slänga in en annan rom.

Väntar på batteritest och kamerajämförelse, det är mina viktigaste punkter.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Hej Apple, eller oj samsung.
Borde döpas till Galaxy IIIS.

Trist dom har kvar samma tråkigt fula design med äckliga plasten på baksidan.

Får väll se om kameran är bättre än xperia Z innan man bestämmer sig.

Ge mig en Lumia med android please ;>

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

http://www.electronova.se/sony-xperia-z Samma pris? Inte direkt. Ja, Electronova verkar går att lita på, dom finns här på SweClockers.

Kampanjpris. Jag skulle verkligen inte lita på Electronova. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1596289

Dessutom kvarstår det faktum att Sony använder en halvtaskig skärm, långsammare SoC samt kör en äldre Android version. Sony har även ett riktigt dåligt trackrecord vad det gäller uppdateringar.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

För oss som är hängivna CM fanatiker, dåliga nyheter tyvärr http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2193382 . Dags att gå vidare med något annat ser det ut som.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

För oss som är hängivna CM fanatiker, dåliga nyheter tyvärr http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2193382 . Dags att gå vidare med något annat ser det ut som.

Detta gäller förmodligen Exonys varianterna.

https://plus.google.com/116449797128852284566/posts/LU6h4Lrsf...

Den som vi ska få med Snapdragon kommer nog få fullt CM support, sen ser det ut som många andra marknader ska få med Snapdragon,
Tyskland, UK, USA, Norden mfl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kampanjpris. Jag skulle verkligen inte lita på Electronova. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1596289

Dessutom kvarstår det faktum att Sony använder en halvtaskig skärm, långsammare SoC samt kör en äldre Android version. Sony har även ett riktigt dåligt trackrecord vad det gäller uppdateringar.

Varför inte? Dom har en aktiv inlogging på SweClockers som svarar i en tråd och på PM. Dra iväg ett PM och hör dig för själv. http://www.sweclockers.com/profil/electronova

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

skönt att dom börjat dra sig åt premium material och inte enbart plast, ramen är väll i plåt/stål och bakstycket i samma plast material som min hox och den gillade ju folk.

Fortfarande plast, försöker bara få det att se ut som metal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En av de klart bästa genomgångarna av S4:an jag hittills läst/sett.

Skrivet av LeVvE:

Fortfarande plast, försöker bara få det att se ut som metal.

Jag måste säga att jag är förvånad av Samsungs val att behålla design och material så snarlika föregångaren efter kritiken Apple fick för att iPhone 5 var för lik föregångaren, då ändrade Apple ändå mer av designen/material än Samsung gjorde.

Det är rätt uppenbart nu att många tycker design och materialval är viktigt i valet av sin mobil. De flesta high-end smartphones börjar också bli så snabba, ha så bra skärmar, kameror o s v att skillnaden mellan dem inte är så stor hårdvarumässigt. Att ha en snygg design och "lyxiga"-material är ett sätt att sticka ut från mängden. Med tanke på hur bra Galaxy S serien har sålt är jag förvånad att Samsung inte gav sitt flaggskepp ett mer påkostat yttre.

Personligen skulle jag lätt välja HTC One över S4:an, just av denna anledning. Båda mycket bra smartphones sett till hårdvaran men HTC One är i en annan klass vad gäller design/material enligt mig.

Permalänk
Medlem

Innovation och kreativitet går i cykler och det är oftast "underdogen" som är pressade att vara innovativa. Tror S4 kommer kännas bra när man håller i den men min röst går till HTC One.

Permalänk
Medlem

Men ni som klagar så mycket på platsen. Vad hade ni velat ha istället? Hur mycket extra hade den fått väga? Hur mycket mer pengar hade ni varit beredda på att ge?

Personligen hade jag inte velat ha S4an mer bara för att den var helt i alu eller något sådant, usch vad tung den hade blivit. Känner redan skillnad mellan iphone 4S och SGS3. Tycker plasten ger ett väldigt smooth intryck så att säga och är behaglig att hålla i handen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är det sant att det blir quadcore? Läste och hört lite om att det blir octa core istället

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Är det sant att det blir quadcore? Läste och hört lite om att det blir octa core istället

Den fyrakärniga Snapdragon 600 ska det väl bli i Sverige. Åttakärniga exynos klarade väl inte våra LTE/4G-frekvenser. Den "åttakärniga" kör ju faktiskt bara 4 st åt gången.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Den fyrakärniga Snapdragon 600 ska det väl bli i Sverige. Åttakärniga exynos klarade väl inte våra LTE/4G-frekvenser. Den "åttakärniga" kör ju faktiskt bara 4 st åt gången.

Exynos Octa har bland annat Cortex-A15 kärnor som ska vara 2-3 gånger snabbare än i Snpadrgon 600 med A9 kärnor.

GPU ska eller bör vara bättre än Snapdragon 600/Adreno 320, en del säger att den kommer vara dubbelt så snabb osv men jag tror det är mest orealiskt hype.

Snapdragon 600 är ändå en bra plattform, men SGS4 blir en i mängden med denna version.