Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

För att det får fart på utvecklingen av API om det blir lite konkurrens på den fronten. Visst har vi en standard nu, men det är en standard som Microsoft lägger förhållandevis väldigt lite resurser på att utveckla. Om det beror på att den redan är väldigt bra eller bara på att de är ensamma på marknaden får vi se när Mantle lanseras.

I bästa fall hoppas jag att Mantle ger upp mot 10+% mer prestanda och att det slutar med att nVidia får använda mantle mot att de släpper PhysX fritt för AMD kort också = win, win!

Mantle är redan ett öppet API till skillnad från physX.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

När jag hade mina R9 290X för några dagar sedan så fungerade drivrutinerna utmärkt. Vet inte vad du pratar om.

AMD HD 3200, 7 systemåterställningar, 4 timmars sömn. Det är vad jag pratar om.

Kul att R9 är stabila direkt efter launch. Det hade jag hoppats på.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

För att det får fart på utvecklingen av API om det blir lite konkurrens på den fronten. Visst har vi en standard nu, men det är en standard som Microsoft lägger förhållandevis väldigt lite resurser på att utveckla. Om det beror på att den redan är väldigt bra eller bara på att de är ensamma på marknaden får vi se när Mantle lanseras.

I bästa fall hoppas jag att Mantle ger upp mot 10+% mer prestanda och att det slutar med att nVidia får använda mantle mot att de släpper PhysX fritt för AMD kort också = win, win!

nVidia får använda Mantle, frågan är om de vill.

Permalänk

Det optimala vore så klart en standard för alla platformar som är öppen källkod.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

nVidia får använda Mantle, frågan är om de vill.

Det vill dom nog inte, Mantle är ju gjort för GCN och även om Nvidia teoretiskt sett skulle kunna ha stöd för Mantle så skulle det förmodligen bli problematiskt eller fungera dåligt, Så det är nog ingen idè för Nvidia att satsa på det.

Om Mantle är så pass bra som det sägs så är det ju jätte bra, Men riktigt tråkigt att det bara är för AMD, Skulle hellre se något liknande som fungerar med både Nvidia och Amd, Samma sak gäller G-Sync

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

AMD HD 3200, 7 systemåterställningar, 4 timmars sömn. Det är vad jag pratar om.

Kul att R9 är stabila direkt efter launch. Det hade jag hoppats på.

HD 3200 var bergstabilt för mig i flera år. Tuffar på hos morsan felfritt än idag. Har aldrig haft problem med AMDs grafikdrivrutiner, mer än att skuggor flimrade lite i GTA IV, men allt som innefattar det spelets PC-konvertering bör väl ses som särfall. Däremot har jag haft problem med nVidias drivrutiner, det är sådant som händer, och oftast har det lösts. Det verkar som att vissa haft problem med nVdiia, resonerar att det är sådant som händer, andra har istället haft problem med AMDs drivrutiner, ja då är det istället AMD som är dåliga.
Det känns som att folk resonerar olika med skuldbeläggningen beroende på vilket märke de har problem med. Confirmation bias?

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Det vill dom nog inte, Mantle är ju gjort för GCN och även om Nvidia teoretiskt sett skulle kunna ha stöd för Mantle så skulle det förmodligen bli problematiskt eller fungera dåligt, Så det är nog ingen idè för Nvidia att satsa på det.

Om Mantle är så pass bra som det sägs så är det ju jätte bra, Men riktigt tråkigt att det bara är för AMD, Skulle hellre se något liknande som fungerar med både Nvidia och Amd, Samma sak gäller G-Sync

Jo det vet jag. Poängen var att det var just det som var problemet, så det är meningslöst att hoppas att AMD skulle "låta" nVidia använda Mantle i utbyte mot att öppna Physx. Det är ingen mening att hoppas något sådant då öppenheten hos Mantle inte är problemet. Problemet är att Mantle hade varit meningslöst om det var gjort för att fungera på allt utan modifikation av hårdvaran, då det hade blivit lika ooptimerat som DirectX.

Och G-Sync är ju faktiskt bara låst. Det är inget i G-Sync som kräver CUDA-kärnor. Det fungerar egentligen precis lika bra på GCN. Bara det att nVidia blockerar som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jo det vet jag. Poängen var att det var just det som var problemet, så det är meningslöst att hoppas att AMD skulle "låta" nVidia använda Mantle i utbyte mot att öppna Physx. Det är ingen mening att hoppas något sådant då öppenheten hos Mantle inte är problemet. Problemet är att Mantle hade varit meningslöst om det var gjort för att fungera på allt utan modifikation av hårdvaran, då det hade blivit lika ooptimerat som DirectX.

Och G-Sync är ju faktiskt bara låst. Det är inget i G-Sync som kräver CUDA-kärnor. Det fungerar egentligen precis lika bra på GCN. Bara det att nVidia blockerar som vanligt.

Om inte det värkligen är "låst", kan jag se för mig en hårdvarumodd som gör att det fungerar på AMD grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jo det vet jag. Poängen var att det var just det som var problemet, så det är meningslöst att hoppas att AMD skulle "låta" nVidia använda Mantle i utbyte mot att öppna Physx. Det är ingen mening att hoppas något sådant då öppenheten hos Mantle inte är problemet. Problemet är att Mantle hade varit meningslöst om det var gjort för att fungera på allt utan modifikation av hårdvaran, då det hade blivit lika ooptimerat som DirectX.

Och G-Sync är ju faktiskt bara låst. Det är inget i G-Sync som kräver CUDA-kärnor. Det fungerar egentligen precis lika bra på GCN. Bara det att nVidia blockerar som vanligt.

tanken är ju att amd/dice att det blir en framtida plattform just tack vara konsol, det blir lättare för spelutvecklarna ifall motorn stödjer det out of the box.
hurvida Nvidia/Intel kommer att haka på är osagt idag.
beror mest på hur bra Mantle kan bli rent prestanda mässigt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

tanken är ju att amd/dice att det blir en framtida plattform just tack vara konsol, det blir lättare för spelutvecklarna ifall motorn stödjer det out of the box.
hurvida Nvidia/Intel kommer att haka på är osagt idag.
beror mest på hur bra Mantle kan bli rent prestanda mässigt.

Vad har Intel med det att göra? Lär fungera lika bra med AMD processorer som med Intel.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Vad har Intel med det att göra? Lär fungera lika bra med AMD processorer som med Intel.

hört om Intel HD Graphics?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Intel gör grafikkort också:)

Men taggen mot Intel är här 2-delad, då Mantle också kommer att ta bort en väldigt stor del av belastningen på processorn, så att det inte kommer att ge en lika stor fördel (om ens någon värd att nämna?) att ha en Intel-prolle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nickieponken:

hört om Intel HD Graphics?

Och hur relevant är det i ett entusiastforum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

tanken är ju att amd/dice att det blir en framtida plattform just tack vara konsol, det blir lättare för spelutvecklarna ifall motorn stödjer det out of the box.
hurvida Nvidia/Intel kommer att haka på är osagt idag.
beror mest på hur bra Mantle kan bli rent prestanda mässigt.

Jag tror att det är mycket liten till obefintlig chans att nVidia skulle dumpa CUDA till förmån för GCN.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas för AMDs skull att det går bra. De behöver en knuff.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Som konsument önskar jag verkligen att Mantle blir lyckat men ärligt talat är jag lite rädd att det ska bli en flopp. AMD har ju inte haft "turen" på sin sida de senaste åren om man säger så.

Om dom lyckas få med sig stortitlar som BF4 och nu även andra stora spelmotorer och spelhus citat:

Skrivet av Sweclockers:

Nu ansluter sig Cloud Imperium Games med Star Citizen och spelmotorn Cryengine (4th gen.), Eidos Montreal med Thief och Unreal Engine 3, samt Oxide Games med Nitrous och en egenutvecklad spelmotor.

Jag vill minnas att det är en uppsjö av spel som är baserade på Unreal Engine och Cryengine, då dom gigantiska spelmotorerna blir optimerade för Mantle så bör ju automatiskt femtioelva storspel oxå bli kompatibla ( expertuttalande behövs ).

Därför tror jag knappast att mantle kommer bli en flopp. Mest för att jag knappast tror att såpass stora spelhus ens hade brytt sig om Mantle om det bara levererade några futtiga procent.

Jag ska inte stå här o prata som om jag visste något ni inte redan vet om men jag räknar kallt med en prestandaökning på MINST 10-15%.

Källa:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17840-amd-mantle-till-star-c...
http://en.wikipedia.org/wiki/CryEngine
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unreal_Engine_games

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Om detta slår bra så är det väl rätt så troligt att Nvidia inte är sen med sitt eget API och vi har plötsligt DirectX, OpenGl, Mantle och Nvidias.

Känns som att risken att det blir att fler spel inte kommer bli så jätte optimerade?

Ja, risken är väl just att det blir en väldig splittring om inte Mantle är tillräckligt generellt för att även Nvidia (och Intel för den delen) ska kunna använda det samt att de faktiskt gör det.
(Det spelar ju ingen roll om det är öppet om det i praktiken inte går att använda tillsammans med något annat än GCN.)

För just spel skulle det kunna vara riktigt dåligt om utvecklare t.ex. plötsligt behöver implementera rendering baserat på några eller alla av DirectX + Mantle + <nvidiaspecifik grej> + OpenGL lite beroende på vilka plattformar de ska funka på. Det blir ju en stor kostnad, vilket brukar leda till att det fuskas så mycket det går och att något/några alternativ kommer vara kass i många fall.

Jag hoppas att det blir positivt men är lite rädd att det kan förvärra marknaden för alla (inkl. de med GCN) totalt sett om folk satsar hårt på detta om det bara blir ytterligare ett API utan någon chans att det ska kunna ersätta DirectX (Direct3D specifikt, antar jag) helt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Om det är så att alla börjar använda Mantle och det kommer defenitivt fungera bättre på AMD kort så kan det leda till monopol och det vinner aldrig konsumenterna på.

Du borde nog slå upp ordet monopol.

Skrivet av Pinkn00b:

Mantle är inte vägen för att få större marknads andel AMD borde börja tänka efter bättre så hade det löst många problem men tyvärr så har Nvidia haft förtur på många spel så dem presterar bättre på Nvdidia kort.

Ordet många passar inte i den kommentaren tyvärr. Visst finns det Nvidiavänliga titlar men de är långt ifrån "Många".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om Mantle nu är så bra som AMD påstår, får vi hoppas att det isåfall blir helt öppet så att det på sikt kan ersätta DirectX. Lite som med Java, vi hade Sun Java och Microsoft Java. MS Java var totalt hopplös vilket de insåg själva och mer eller mindre sa "f*ck it vi lägger ner vår Java, kör med Suns istället". Kanske det blir så? Microsoft har ju kommunicerat att de vill ta en ny riktning.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandite:

Om Mantle nu är så bra som AMD påstår, får vi hoppas att det isåfall blir helt öppet så att det på sikt kan ersätta DirectX. Lite som med Java, vi hade Sun Java och Microsoft Java. MS Java var totalt hopplös vilket de insåg själva och mer eller mindre sa "f*ck it vi lägger ner vår Java, kör med Suns istället". Kanske det blir så? Microsoft har ju kommunicerat att de vill ta en ny riktning.

Det ÄR helt öppet. Sedan om det föredrar ett visst märke kan bara framtiden förtälja. Det finns dock inga hinder för Nvidia att hoppa på tåget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Och hur relevant är det i ett entusiastforum?

Det är väll absolut relevant att se hur en implementation är kompatibel med alla olika grafikkretsar?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasJ:

Intel gör grafikkort också:)

Men taggen mot Intel är här 2-delad, då Mantle också kommer att ta bort en väldigt stor del av belastningen på processorn, så att det inte kommer att ge en lika stor fördel (om ens någon värd att nämna?) att ha en Intel-prolle.

jag tänker att amd gör två flugor i samma smäll, belastar GPU maximalt, (bra) och då krävs det mindre CPU (IPC) kraft (bra för amd).
det gör att amd vinner både i gpu samt cpu marknaden.

Skrivet av Aleshi:

Jag tror att det är mycket liten till obefintlig chans att nVidia skulle dumpa CUDA till förmån för GCN.

beror på prestanda men inte direkt tror man det idag.

Skrivet av Nickieponken:

Det är väll absolut relevant att se hur en implementation är kompatibel med alla olika grafikkretsar?

jo, Intel kan ju faktiskt stödja ifall prestandan med apu från amd får en rejäl skjuts.

AMD kan, boosta APU dvs laptop, ta bort IPC racet med Intel samt skapa prestanda i valda spelmotorer.
en ren och skär smart plan

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Pfft, de enda som gnäller är dom som satsat på fel häst (Nvidia)....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Pfft, de enda som gnäller är dom som satsat på fel häst (Nvidia)....

Kan man ju förstå iofs. Det andra laget är påväg att lansera något som sägs höja prestandan markant samtidigt som man sitter på något som förmodligen inte kommer ta vara på fördelarna och därför inte är lika framtidssäkert. Då framhäver dom hellre sin skepsis än att vara positiva till att någon gör något åt åbäket som är directx.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Pfft, de enda som gnäller är dom som satsat på fel häst (Nvidia)....

Det tror jag ärligt talat inte att det finns någon poäng med att göra.

Om Mantle verkligen slår, så kommer det ändå ta ett par år innan stödet är utbredd och det är putsat nog, då är det ändå dags att byta ut dagens kort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hoppas på att mantle ger 2-5% boost, mer vågar ja inte hoppas på. Men tänkte vänta ut uppgraderingen lite tills vi vet mer kring detta. Så det passar bra att vänta in asus och övriga 290(X) kort. Och nej, inte intresserad av att byta till den där kylaren alla tjatar om.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Inb4 mantle löser alla krascher i BF4 och ökar prestandan med 20%, perfekt frame pacing osv. Alla med AMD kort går i extas. Alla nvidia fanbois blir stumma.

Jag tror inte själv på det här men det hade varit sjukt kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Det tror jag ärligt talat inte att det finns någon poäng med att göra.

Om Mantle verkligen slår, så kommer det ändå ta ett par år innan stödet är utbredd och det är putsat nog, då är det ändå dags att byta ut dagens kort.

FrostBite, UE3 (och förmodligen UE4) och CryEngine stöder det. Allt det som behövs för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

På onsdag kommer AMD ha ett event där dom kommer med Dice att prata om Mantle

EVENT TITLE
AMD Webcasts “APU13” Keynotes
DATE AND TIME
Monday, November 11, 2013 through Wednesday, November 13, 2013

1:15 – 2:15 p.m. (PST) Wednesday, November 13
Johan Andersson, technical director, DICE: “Rendering Battlefield 4 with Mantle

Vad är era tankar om Mantle? Kommer det revolutionera spelmarknaden eller kommer det sluta som nvidia's PhysX?

Problemet lär bli att kunna få utvecklare att lägga resurser att skriva spel som drar nytta av Mantles API:er. Det största hindret ligger nog i att om utvecklarna fokuserar på en bred konsumentbas så kommer Mantle att inte användas. Däremot i de fallen där jag ser mig att Mantle imponerar är just på trippel A titlar såsom BF4 just med tanke på vilka resurser trippel A titlar har bakom sig.

Om spelutvecklarna kommer från konsolhållet till blir Mantle ännu mer attraktivt då de redan har en expertis inom AMDs GCN arkitektur och med detta är tröskeln för att kunna implementera Mantle i sin spelmotor ännu mindre. Förhoppningsvis blir Mantle så populärt att AMD får en sådan fördel i spel att deras grafikkortsförsäljning sticker iväg vilket ökar andelen kort på marknaden som _kan_ dra nytta av Mantle. Detta ökar ju i sin tur motiviationen att utveckla med Mantle i åtanke.

Nu hoppas jag att de flesta spelmotorer uppdateras med stöd för Mantle. Detta stöd och det faktum att GCN arkitekturen är industristandard i nästa generations spelkonsoler så bör industriexpertisen överstiga den grad att det är lönt i både tid och pengar att implementera stöd för Mantle i sitt spel. Om en sådan situation uppstår tror jag Mantle är här för att stanna en lång tid framöver annars ser jag det som en lång uppförsbacke för AMD som helhet. :/

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mantle = öppet = nVidia och andra för gärna lägga till stöd för det = bra.
PS4 + XboX One kör AMD = möjligt att optimera spel för mantle på konsol = funkar även på PC = bra.

Folk för för sig att de skall skapa en massa annan skit för att konkurera = wort possible scenario.

Det Mantle, eller något annat API i grunden skulle kunna tvinga fram är att grafikkort blir mer lika även på lägre nivå. Kod kan då optimeras bättre för dem för den minsta gemensamma nämnaren blir lägre än som idag på en rätt hög nivå som gör att det enda man kan ta för givet är att DX kod och OpenGL funkar. Specifika optimeringar, även i DX och GL, var vanligt förut för specifika kort som hade specifika förmågor. Men det var ett jädra jobb. Om man istället får som standard att korten har mer saker på låg nivå gemensamt så kan man implementera fler optimeringar som man då vet att fler kort accepterar och inte nöja sig med ett mellanting för att så många kort som möjligt skall kunna köra koden.

Bäst hade varit om detta kom från någon standardiseringskommite bestående av folk inom området. Men detta har ju inte hänt och MS har inte direkt jobbat mycket på DX senaste tiden så någon blev väll till sist tvungen att ta steget. Att då göra det öppet är iaf det bästa de kunde gjort. Sedan får vi hoppas om att det inte förvandlas till en tävling i vem som kan pissa längst.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P