Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Klart dom är?
Det skulle ju inte se så bra ut utåt om dom var mest "mje.. det är ok, hyffsat bra grej". Dom revolutionerar ju programering enl dem själva, alla företag pushar ju nått grymt på sina nya produkter.

Ja snackar inte upp nått företag eller ner nått annat, ja vill bara vara lite konservativ och gissar försiktigt. Ja hoppas ni har rätt, kommer troligtvis köpa ett R9-290 när asus och msi och de andra börjat släppa kort med annan kylare.

Men ni verkar så grymt taggade och inne på detta så även om det blir 5-10% bättre prestanda är det ju mycket tycker jag.

Det blir garanterat minst 10% förbättring. Och 10% är fortfarande alldeles för lite för att höja ögonbrynen.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Det blir garanterat minst 10% förbättring. Och 10% är fortfarande alldeles för lite för att höja ögonbrynen.

Som referens är det ~10% skillnad i prestanda mellan ett gtx 670 och 680 och ~7% prestanda mellan ett 290 och 290X. Det jag vill ha sagt med det är att 10% prestanda är värt många kronor i de lite högre prisklasserna.

Blir skillnaden i prestanda upp mot 10% eller ännu högre och en större mängd titlar kommer utnyttja detta så kommer det helt klart påverka hur AMDs kort är placerade jämfört med nVidias.

Med detta sagt hoppas jag självklart på en så stor boost som möjligt, men som sagt innan har directX funnits så länge nu så frågan är hur mycket mer det går att krama ur ett nytt API?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Som referens är det ~10% skillnad i prestanda mellan ett gtx 670 och 680 och ~7% prestanda mellan ett 290 och 290X. Det jag vill ha sagt med det är att 10% prestanda är värt många kronor i de lite högre prisklasserna.

Blir skillnaden i prestanda upp mot 10% eller ännu högre och en större mängd titlar kommer utnyttja detta så kommer det helt klart påverka hur AMDs kort är placerade jämfört med nVidias.

Med detta sagt hoppas jag självklart på en så stor boost som möjligt, men som sagt innan har directX funnits så länge nu så frågan är hur mycket mer det går att krama ur ett nytt API?

Eftersom DirectX ska vara en riktig pina att koda emot när det kommer att krama ut prestanda så är "the sky is the limit". Ett API som liknar det i konsolernas skulle vara något revolutionerade om det kan implementeras smidigt och samtidigt de stora aktörerna hänger på tåget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

15.5% mer minimum fps vore ju guldläge! då skulle ja fira med ett par pilsner o en knärta.. Men kommer mantle komma till bf4 innan jul ? vore intressant med det då jag har ett 290x

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brajonk:

15.5% mer minimum fps vore ju guldläge! då skulle ja fira med ett par pilsner o en knärta.. Men kommer mantle komma till bf4 innan jul ? vore intressant med det då jag har ett 290x

Kommer i December. Allt vi vet.

Permalänk
Snusfri

Kommer förmodligen att floppa.
DirectX är på tok för stort för att AMD själva skall kunna gå emot.

Hade de däremot slagit sina påsar ihop med Nvidia, Intel och ett gäng stora spelhus så hade det kunnat blivit en konkurrent till DirectX.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mars SSX:

FrostBite, UE3 (och förmodligen UE4) och CryEngine stöder det. Allt det som behövs för min del.

Alla spel som redan finns kommer inte bli snabbare, det kommer alltså ta en tid innan Mantle har en bred bas. Direct3D har ett väldigt stort försprång.

Skrivet av Ratatosk:

Jag är ingen expert, men tror att spelltillverkarna är tvungna att kompilera om spelet, för att få med den nya motorn.
Så det krävs nog en viss ansträngning från utvecklarna, för att gamla spel skall dra nytta av detta, nu brukar ju gamla spel gå bra på nyare hårdvara ändå men lite synd är det.
Men jag tror faktiskt också att det finns en god chans att detta kommer att slå.

Eftersom alla nuvarande spel använder Direct3D så måste de gamla spelen göras om ja, Mantle går inte in och snor Direct3D-anropen ur spelen utan hela grejen går ut på att man ska koda annorlunda för att på så vis komma närmare hårdvaran. Det är inte heller bara en omkompilering som gäller utan du måste koda om din spelmotor, hade det varit snabbt och enkelt att ha flera renderingsmöjligheter skulle många nuvarande spel ha stöd för både Direct3D och OpenGL.

I dagsläget blir det ju ingen skillnad på Direct3D-spel om det kommer en ny version av OpenGL.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Alla spel som redan finns kommer inte bli snabbare, det kommer alltså ta en tid innan Mantle har en bred bas. Direct3D har ett väldigt stort försprång.

Tur att jag inte spelar några gamla spel som är i behov av mer kraft.

Permalänk
Skrivet av brajonk:

15.5% mer minimum fps vore ju guldläge! då skulle ja fira med ett par pilsner o en knärta.. Men kommer mantle komma till bf4 innan jul ? vore intressant med det då jag har ett 290x

Knärta? Vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hunden:

Alla spel som redan finns kommer inte bli snabbare, det kommer alltså ta en tid innan Mantle har en bred bas. Direct3D har ett väldigt stort försprång.
Eftersom alla nuvarande spel använder Direct3D så måste de gamla spelen göras om ja, Mantle går inte in och snor Direct3D-anropen ur spelen utan hela grejen går ut på att man ska koda annorlunda för att på så vis komma närmare hårdvaran. Det är inte heller bara en omkompilering som gäller utan du måste koda om din spelmotor, hade det varit snabbt och enkelt att ha flera renderingsmöjligheter skulle många nuvarande spel ha stöd för både Direct3D och OpenGL.

I dagsläget blir det ju ingen skillnad på Direct3D-spel om det kommer en ny version av OpenGL.

Jag trodde att anropen till Direct3D eller Mantle skedde inuti motorn (tex frostbite), då skulle det räcka med en omkompilering*.
Förutom att rätta till alla problem som ett nytt paket kod innebär.
Men som sagt, jag tror inte att Mantle kommer till många äldre spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Jag trodde att anropen till Direct3D eller Mantle skedde inuti motorn (tex frostbite), då skulle det räcka med en omkompilering*.
Förutom att rätta till alla problem som ett nytt paket kod innebär.
Men som sagt, jag tror inte att Mantle kommer till många äldre spel.

Vi kanske har olika definitioner på "omkompilering" men precis som du säger så någonstans i motorn finns det anrop till Direct3D, dessa anrop måste bytas ut till motsvarande Mantle-anrop och jag har svårt att tro att en enkel "sök och ersätt" i koden funkar, troligtvis är det en hel del jobb och speciellt om motorn kodades enbart med tanke på Direct3D.

Men visst, efter man kodat om måste man kompilera på nytt

Oavsett så ska det bli spännande och se hur Mantle fungerar och vilken impact det kan få, även om jag för nuvarande sitter med Nvidia-kort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Kanske är ute och cyklar nu men..

Har fått uppfattningen att Mantle kommer förbättra CPU-prestandan snarare än bara GPU-prestandan. Genom typ effektivare och bättre multitrådade anrop.

Permalänk
Testpilot

Jo CPU-prestandan är väl en stor del av det hela men utan AMD-grafikkort blir det ju ingen skillnad.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det kommer ge en hel del.
A spokesman at AMD revealed through the Tom's Hardware "Ask Us Anything" that "real numbers" regarding the performance gains of using Mantle will be revealed during AMD's APU13 event.

Comae said:
Hi, can we have real numbers about the Mantle gain ? Games are still running perfect at maximum with a 7970ghz, if the gain is not really high to hold the next graphic step it will be a bit useless for high end cards. Is it designed to improve latency ? Add more graphic effects?

Does the next cpu will have better single core performance ? Thats the weakest part of you cpus.

Answer: Real numbers regarding Mantle will be published at the AMD Developer Summit running November 11-13 in San Jose. I will say that we are not undertaking such a mammoth effort to yield 3-4% performance--that would be a waste of time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Jag tror att det kommer vara lite som PhysX, det finns men det används typ inte

+1

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

Har en känsla av att detta är gjort för konsolmarknaden. Sen att pc med gcn får en del av kakan är bara en bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

+1
Jag också tror att Mantle är först och främst tänkt att vara ett grafik-API för spelutveckling på konsolerna.
Att PC med GCN-kort kan ta del är nog egentligen en bonus.
Men en intressant bonus!

Vi får se hur Nvidiakort står sig.
Om Nvidias kort blir snabbare med Mantle än med DirectX kan detta vara början till något stort!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hunden:

Vi kanske har olika definitioner på "omkompilering" men precis som du säger så någonstans i motorn finns det anrop till Direct3D, dessa anrop måste bytas ut till motsvarande Mantle-anrop och jag har svårt att tro att en enkel "sök och ersätt" i koden funkar, troligtvis är det en hel del jobb och speciellt om motorn kodades enbart med tanke på Direct3D.

Men visst, efter man kodat om måste man kompilera på nytt

Oavsett så ska det bli spännande och se hur Mantle fungerar och vilken impact det kan få, även om jag för nuvarande sitter med Nvidia-kort.

Ja visst men vad jag menar är om man tex har gjort ett spel till en version av Frostbite, som saknar stöd för Mantle,
man kan då kan ersätta denna Frostbite med en version som har stöd.
Anropen till Frostbitemotorn bör ju vara ganska lika varandra, vad som sen händer inuti motorn, är en annan sak.

Skrivet av Mooter:

Kanske är ute och cyklar nu men..

Har fått uppfattningen att Mantle kommer förbättra CPU-prestandan snarare än bara GPU-prestandan. Genom typ effektivare och bättre multitrådade anrop.

Det har jag också läst, Mantle kommer att minska CPU-overheaden dramatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det behöver inte nödvändigtvis öka CPU-prestanda. Tar det bara bort CPU-beroende och medföljande latenser det innebär så kan grafikkortet arbeta på bättre. Men sedan lär det väl göra en hel del i hur grafiken bearbetas också.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Ja visst men vad jag menar är om man tex har gjort ett spel till en version av Frostbite, som saknar stöd för Mantle,
man kan då kan ersätta denna Frostbite med en version som har stöd.
Anropen till Frostbitemotorn bör ju vara ganska lika varandra, vad som sen händer inuti motorn, är en annan sak.

Det har du ju rätt i ja, jag fastnade i tanken att spelmotorn var mer eller mindre integrerad i spelet men det är klart att de har ett annat eget API mellan spelet och motorn

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Baserat på det jag har sett hittils så har Mantle potential till att bli något stort om AMD spelar sina kort rätt. Hoppas repi (Johan) ger oss fler detaljer snart.

Draw Calls

PCPER AMD Mantle Keynote

Hardware.fr AMD Mantle Details

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

+1
Jag också tror att Mantle är först och främst tänkt att vara ett grafik-API för spelutveckling på konsolerna.
Att PC med GCN-kort kan ta del är nog egentligen en bonus.
Men en intressant bonus!

Vi får se hur Nvidiakort står sig.
Om Nvidias kort blir snabbare med Mantle än med DirectX kan detta vara början till något stort!

Fel då varken PS4 eller X Box One enligt uppgifter vi har hittills kommer stödja Mantle. Mantle är hittills enbart till PC.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Skrivet av Ykalon:

Fel då varken PS4 eller X Box One enligt uppgifter vi har hittills kommer stödja Mantle. Mantle är hittills enbart till PC.

än så länge ja..... så allt tillverkarna säger tror du på?

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så är Mantle meningslös för konsoler då bägge konsolerna redan har ett API som är skräddarsytt för just deras respektive hårdvara.

Mantle är bara tänkt för att reda ut röran som är PC-hårdvaran. AMD gillar bara att skryta om att Mantle är kompatibla med konsolerna.

Sony/Microsoft har sista ordet om Mantle stöd och de kommer tveksamt gå med på det. Speciellt Microsoft, då Mantle är en direkt konkurrent till deras DirectX.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

PCPER livestream om 10 minuter.

Permalänk
Medlem

AMD bjuder in nvidia till Mantle, ridderligt.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Permalänk

Som misstänkt, inga benchar, CPU flaskar inte mer och snabba kort och framför allt crossfire lösningar får sträcka rejält på benen.
Stor potential för APUer och mobila enheter.
Troligen inga som helst problem att nvidia hakar på och får prestanda boost, speciellt då CPU delen får en rejäl skjuts.
Mantle programmering påminner tydligen mycket om PS4 programmering, så portning från PS4 verkar lätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Fel då varken PS4 eller X Box One enligt uppgifter vi har hittills kommer stödja Mantle. Mantle är hittills enbart till PC.

Poängen är att det inte behöver spela så stor roll. Johan Andersson avslöjade precis att PS4'ans API är väldigt likt Mantle. Det innebär mao att när du väl utvecklat ett spel för PS4 (vilket de lägger ner en väldans massa tid på), så är det lätt att återanvända koden för Mantle på PC. Det är givetvis det enda som betyder nåt. Om Mantle i sig fungerar på PS4 eller Xboxen spelar ju ingen som helst roll. Det viktiga är att de kan återanvända de mesta av koden och få ut full prestanda (med Mantle) på PC''n utan att behöva ändra på allt för mycket.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Som misstänkt, inga benchar, CPU flaskar inte mer och snabba kort och framför allt crossfire lösningar får sträcka rejält på benen.
Stor potential för APUer och mobila enheter.
Troligen inga som helst problem att nvidia hakar på och får prestanda boost, speciellt då CPU delen får en rejäl skjuts.
Mantle programmering påminner tydligen mycket om PS4 programmering, så portning från PS4 verkar lätt...

Ganska bra summering. Johan sa det att mantle inte bara är utvecklad för GCN så det ska gå o få det att fungera för andra gpu tillverkare. Han sa även att mantle ska kunna fungera på Linux och Mac oxå, och nämnde Steam-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det har du ju rätt i ja, jag fastnade i tanken att spelmotorn var mer eller mindre integrerad i spelet men det är klart att de har ett annat eget API mellan spelet och motorn

Skrivet av Ratatosk:

Ja visst men vad jag menar är om man tex har gjort ett spel till en version av Frostbite, som saknar stöd för Mantle,
man kan då kan ersätta denna Frostbite med en version som har stöd.
Anropen till Frostbitemotorn bör ju vara ganska lika varandra, vad som sen händer inuti motorn, är en annan sak.

Det har jag också läst, Mantle kommer att minska CPU-overheaden dramatiskt.

Nu kan jag inget om Mantle och har inte heller gjort några spel i 3d, men om det är som Ratatosk säger, dvs att man gör ett anrop till mantle istället för D3D, så är det möjligt att utvecklarna kapslat in denna funktionalitet så att motorn är ovetandes om vad den anropar. I det fallet skulle man även kunna bestämma vilken implementation man vill använda vid runtime och inte behöva kompilera om.

Självklart innebär detta mer kod att skriva, samtidigt som utvecklarna dessutom måste lära sig Mantle, vilket i sin tur påverkar utvecklingstiden/kostnaden.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450