Permalänk
Medlem

Jämförelsen med 3DFXs Glide är oundviklig, men jag tror att AMD har en bättre chans att lyckas. Till att börja med finns det bara två egentliga spelare på grafikkortsmarknaden, till skillnad från tre under 90-talet. Sedan är Direct3D betydligt mer polerat än det var då, vilket innebär att det inte kräver lika mycket tid att få till en fungerande DirectX-version.

Det är klart att det vore tråkigt (för de som inte har GCN-baserade kort) om utvecklare måste dela på tiden att skapa en renderpath för Mantle och en renderpath för Direct3D vilket resulterar i två halvkassa lösningar, men samtidigt är DirectX plågat av smått löjliga nivåer av overhead som håller tillbaka hårdvaran. 20% prestandaförbättring under Mantle och det skulle göra AMDs grafikkort fantastiskt prisvärda.

Något som talar för AMD är att spelvärlden bygger på 3-4 stora motorer (Frostbite, Unreal Engine, Cry Engine och Id Tech) så man behöver inte springa runt till 400 utvecklare som alla har sin egen motor för att täcka de flesta spelsläpp 2014 och framåt. Finns det bra verktyg att implementera Mantle i de fyra stora så kan nog flera utvecklare testa på det. Om PS4 har Mantle-stöd så är målgruppen rätt stor.

Oavsett hur det går så är jämförelsen med PhysX tveksam. Först och främst är PhysX ögongodis och inget annat. Lite partikeleffekter och mer realistiska tyger, det är allt. Ur ett utvecklarperspektiv är nog PhysX inte särskilt intressant, vilket är anledningen till att Nvidia inte har kunnat få den bollen att rulla trots massvis av marknadsföring under många år.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du borde nog slå upp ordet monopol.

Ordet många passar inte i den kommentaren tyvärr. Visst finns det Nvidiavänliga titlar men de är långt ifrån "Många".

Med brist på bättre ord användes monopol, ordet många kan definiera en vilken siffra som helst.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Med brist på bättre ord användes monopol, ordet många kan definiera en vilken siffra som helst.

Monopol kan inte användas som referens till försprång. Monopol får enbart ett företag om alla andra slänger in handduken eller att det för någon anledning hindrar andra att använda tekniken. Ordet som du borde använda är försprång. För Monopol passar helt enkelt inte in där.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Monopol kan inte användas som referens till försprång. Monopol får enbart ett företag om alla andra slänger in handduken eller att det för någon anledning hindrar andra att använda tekniken. Ordet som du borde använda är försprång. För Monopol passar helt enkelt inte in där.

Om det nu inte presterar så pass bra att det inte längre finns någon vits med att köpa Nvidiakort för spel.
Då blir det marknadsmonopol av AMD.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Om det nu inte presterar så pass bra att det inte längre finns någon vits med att köpa Nvidiakort för spel.
Då blir det marknadsmonopol av AMD.

Nej. Marknadsmonopol är något helt annat. Hade däremot AMD låst Mantle så det bara går att köra med AMD kort.. Ja, då är det ju en helt annan femma. Men som det verkar nu så finns det absolut inga indikationer att AMD planerar att göra just detta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nej. Marknadsmonopol är något helt annat. Hade däremot AMD låst Mantle så det bara går att köra med AMD kort.. Ja, då är det ju en helt annan femma. Men som det verkar nu så finns det absolut inga indikationer att AMD planerar att göra just detta.

Hur mycket lås behöver man? Det är ju inte direkt användbart med annat än deras kort.
Är det bra nog kommer det fortfarande leda till att Nvidia bli meningslöst på marknaden.

Rent hypotetiskt då, så pass bra tror nog ingen att det kommer bli.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Det är ju inte direkt användbart med annat än deras kort.

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Mantle funkar på Linux också. Mantle har stor potential att bli större än DirectX. Någon som vet om Mantle funkar med Nvidia GPU också?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Monopol kan inte användas som referens till försprång. Monopol får enbart ett företag om alla andra slänger in handduken eller att det för någon anledning hindrar andra att använda tekniken. Ordet som du borde använda är försprång. För Monopol passar helt enkelt inte in där.

Jag vet vad monopol är men jag syftade inte på försprång det jag hade i åtanke var att i teorin att mantle fick sånt genomslag så nvidia konkade och dem konkurrenter som var kvar är så få och små att dem inte skulle kunna vinna, så nej inte monopol men nästan och skulle kunna leda till det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

När jag hade mina R9 290X för några dagar sedan så fungerade drivrutinerna utmärkt. Vet inte vad du pratar om.

Och du hade dom vad 3 dagar innan du bytte till 780 ti?

AMDs drivers har alltid varit garbage, sen att det fungerar bra då och då säger ju inget

Avskyr AMDs drivers men tvingas dras med det till man själv byter till gröna sidan igen.

OT: Mantle kommer bli meh som det mesta annat tror jag iaf.
Revolutionera något lär det inte göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Jag vet vad monopol är men jag syftade inte på försprång det jag hade i åtanke var att i teorin att mantle fick sånt genomslag så nvidia konkade och dem konkurrenter som var kvar är så få och små att dem inte skulle kunna vinna, så nej inte monopol men nästan och skulle kunna leda till det.

Om vi snackar rent teoretiskt så visst. Skulle AMD få en nog stor fördel och alla stora grafikmotorer använde ENDAST Mantle så skulle det kunna leda till det. Men i praktiken så är det nästan omöjligt. Både AMD och Nvidia är för stora aktörer på marknaden för att de ska kunna gå i konkurs så snabbt. Även om Mantle skulle ge ett försprång för AMD så skulle folk ändå köpa Nvidia kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan GCN och CUDA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Om detta slår bra så är det väl rätt så troligt att Nvidia inte är sen med sitt eget API och vi har plötsligt DirectX, OpenGl, Mantle och Nvidias.

Känns som att risken att det blir att fler spel inte kommer bli så jätte optimerade?

Några utvecklare hade tydligen uttryckt att skillnaderna mellan Xboxens lågnivå språk och Mantle mest rör sig om Semantik.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Vad är skillnaden mellan GCN och CUDA?

Cuda är väl ett programspråk för Nvidias arkitektur medans GCN är namnet på AMD's nuvarande GPU-arkitektur. Men jag kanske förstod dig fel?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Hur vet du det?

Dels så har AMD gått ut med att Mantle i dagsläget bara är för GCN , och sedan är hela idén med ett lågnivå språk att komma så nära hårdvaran som möjligt. Men det gör ju även att det inte kan fungera mot en helt annan arkitektur. Johan Andersson sade visserligen att det finns mycket fler likheter mellan de olika GPU arkitekturerna idag än det funnits förut, men det är inte samma sak som att säga att Mantle fungerar med Nvidias lösningar. Är 100% säker på att Nvidia aldrig kommer använda Mantle. Nvidia har hintat om att deras Maxwell arkitektur kommer ha en ARM-kärna inbakad eller åtminstonde på samma kort som GPU'n, och att det kommer bli effektivare än vad man kan åstadkomma med ett lågnivåspråk som AMD's Mantle. Only time will tell.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Några utvecklare hade tydligen uttryckt att skillnaderna mellan Xboxens lågnivå språk och Mantle mest rör sig om Semantik.

https://twitter.com/AMDRadeon/status/383349757428506624 AMD själva verkar även själva ha bekräftat att det som rapporterats om att det skulle vara mer eller mindre samma sak stämmer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Och du hade dom vad 3 dagar innan du bytte till 780 ti?

AMDs drivers har alltid varit garbage, sen att det fungerar bra då och då säger ju inget

Avskyr AMDs drivers men tvingas dras med det till man själv byter till gröna sidan igen.

OT: Mantle kommer bli meh som det mesta annat tror jag iaf.
Revolutionera något lär det inte göra.

Löjligt påstående, Förutom från lanseringen av 7970 och framåt så har AMD haft likvärdiga eller bättre drivrutiner än nVidia. Att basera "alltid" på sista generationen är bara löjligt.
Men visst var de struliga framför allt i början av 7000 serien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Hur mycket lås behöver man? Det är ju inte direkt användbart med annat än deras kort.
Är det bra nog kommer det fortfarande leda till att Nvidia bli meningslöst på marknaden.

Rent hypotetiskt då, så pass bra tror nog ingen att det kommer bli.

Nvidia skulle ju knappast sitta passivt och titta på utan att göra nåt, så meningslösa skulle de aldrig bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sprite:

Vad är skillnaden mellan GCN och CUDA?

GCN är en arkitektur medan Cuda är ett namn på en komponent (eller ett gäng komponenter) som finns enbart på Nvidias grafikkort. Cuda är ett krav för att köra PhysX på kortet medan GCN är den arkitektur som finns i AMDs HD7000-serie och 2xx serie.

Skrivet av elajt_1:

Cuda är väl ett programspråk för Nvidias arkitektur medans GCN är namnet på AMD's nuvarande GPU-arkitektur. Men jag kanske förstod dig fel?

Är inte Cuda fysiska komponenter? Man pratar ju om Cuda kärnor medan AMD kör med sina streamprocessorer?

Skrivet av elajt_1:

Dels så har AMD gått ut med att Mantle i dagsläget bara är för GCN , och sedan är hela idén med ett lågnivå språk är ju att komma så nära hårdvaran som möjligt. Men det gör ju även att det inte kan fungera mot en helt annan arkitektur. Johan Andersson sade visserligen att det finns mycket fler likheter mellan de olika GPU arkitekturerna idag än det funnits förut, men det är inte samma sak som att säga att Mantle fungerar med Nvidias lösningar. Är 100% säker på att Nvidia aldrig kommer använda Mantle. Nvidia har hintat om att deras Maxwell arkitektur kommer ha en ARM-kärna inbakad eller åtminstonde på samma kort som GPU'n, och att det kommer bli effektivare än vad man kan åstadkomma med ett lågnivåspråk som AMD's Mantle. Only time will tell.

Har jag missat något eller har verkligen AMD sagt det? Mantle är väl öppet för alla tillverkare att hoppa på.. Att Anandtech säger "For GCN" är ganska uppenbart eftersom det inte finns några som helst garantier att Nvidia och Intel inför Mantlestöd i dagsläget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Löjligt påstående, Förutom från lanseringen av 7970 och framåt så har AMD haft likvärdiga eller bättre drivrutiner än nVidia. Att basera "alltid" på sista generationen är bara löjligt.
Men visst var de struliga framför allt i början av 7000 serien.

Ne jag baserar det på att jag alltid haft problem med dom, så sent som 4870 aka jetmotor kortet jag hade.
Catalyst har alltid varit ett skämt dessutom.

Och ja 7000 serien var AMD ett strå vassare på värdelösa drivers.

Lol @ folk som säger att Nvidia kommer bli bortglömda, meningslösa pga mantle Bra läsning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Ne jag baserar det på att jag alltid haft problem med dom, så sent som 4870 aka jetmotor kortet jag hade.
Catalyst har alltid varit ett skämt dessutom.

Och ja 7000 serien var AMD ett strå vassare på värdelösa drivers.

Samtidigt som jag inte haft NÅGRA som helst problem med någon av parternas drivrutiner. Varken med brorsans 560TI eller mitt HD6950.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Om Mantle nu är så bra som AMD påstår, får vi hoppas att det isåfall blir helt öppet så att det på sikt kan ersätta DirectX. Lite som med Java, vi hade Sun Java och Microsoft Java. MS Java var totalt hopplös vilket de insåg själva och mer eller mindre sa "f*ck it vi lägger ner vår Java, kör med Suns istället". Kanske det blir så? Microsoft har ju kommunicerat att de vill ta en ny riktning.

För det första så har de inte påstått något om prestandan ännu, för det andra är det helt öppet, och för det tredje så är chansen liten att det blir en ny standard då nVidia aldrig skulle tillåta att AMD dikterar standarden.

Skrivet av Flopper:

beror på prestanda men inte direkt tror man det idag.

Då kommer nVidia hellre utveckla något eget än att behöva göra grafikkort baserade på AMDs API. nVidia kommer cementera sig som nummer två ifall deras utveckling måste dikteras av hur AMD utvecklar GCN och Mantle.

Skrivet av Flopper:

AMD kan, boosta APU dvs laptop, ta bort IPC racet med Intel samt skapa prestanda i valda spelmotorer.
en ren och skär smart plan

Ja jag tror att det är en optimal plan givet AMDs förutsättningar. Inte bara med konsolsatsningar, utan även för att de kan minska CPU-beroendet och förbättra skalningen med trådar vilket båda gynnar deras processorer, samtidigt kan de boosta sin grafikarkitektur. De vinner på flera områden samtidigt där.

Skrivet av Holic:

Hoppas på att mantle ger 2-5% boost, mer vågar ja inte hoppas på. Men tänkte vänta ut uppgraderingen lite tills vi vet mer kring detta. Så det passar bra att vänta in asus och övriga 290(X) kort. Och nej, inte intresserad av att byta till den där kylaren alla tjatar om.

Fullkomligt ologiskt att DICE, Crytek och Epic Games skulle backa upp Mantle och göra om sina motorer för endast 5% boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Problemet är att om mantle är mycket bättre än vad vi har nu så kommer vi som konsumenter skadas om nvidia inte får leka med det och om det inte är bättre så är vi fortfarande tvingade till microsoft så jag ser ingen bra lösning överhuvudtaget.

Jag håller inte med.

Är de inte bra så har AMD lärt sig nyttigt om varför och kan antingen ändra på det så det blir bättre eller göra ett nytt försök med något som inte fungerar.

Är det super bra kommer AMD troligtvis dominera nästa generation grafikkort tills Nvidia hinner utveckla sin egen motsvarighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lanbonden:

Löjligt påstående, Förutom från lanseringen av 7970 och framåt så har AMD haft likvärdiga eller bättre drivrutiner än nVidia. Att basera "alltid" på sista generationen är bara löjligt.
Men visst var de struliga framför allt i början av 7000 serien.

Jag kan hålla med dig till viss del, men jag tycker inte att de är riktigt lika bra. Har hittat några fördelar med nvidia:

  1. Mycket lättare att skapa globala inställningar samt låta vissa ändras i olika spel. Typ vsync och sådant.

  2. Stöd för adaptive vsync, riktigt bra, kör det i alla spel och är jättenöjd.

  3. Ljudet fungerar på förstärkaren när jag startar den och ansluter med HDMI, väljs automagiskt som standard, med AMD kräver det en omstart. (Detta är en bugg på riktigt, fattar inte varför det inte fixas)

  4. När jag kopplar in TV samt förstärkare ändrar GeForce experience automatiskt inställningar från 1440p till 1080p så att spelen går att starta, med AMD behöver man starta spelet, välja ner upplösningen, byta skärm, starta spelet igen.

I övrigt är de likvärdiga, men på dessa punkter vinner Nvidia, hittar inga fördelar som AMD har över nvidias drivrutiner och tillbehörsprogram. Däremot så är AMDs drivrutiner inte dåliga på något vis, vilket många på forumet verkar vara helt inställda på.

OT:
Jag tror det är för tidigt att spekulera i Mantle. Ger det mer än några ynka procent kommer AMD troligtvis få ett uppsving i försäljning. Ger det inte något alls och det marknadsför det bra kommer det också ge ökade försäljning. Jag tror att det kommer göra det enklare att utveckla spel för båda nya konsolerna samt PC, men inte ge mycket prestandaökning.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så verkar Mantle vara samma lågnivå API som används i XBOX ONE och PS4 enligt denna artikel.

http://www.anandtech.com/show/7371/understanding-amds-mantle-...

Och då väcks frågan, kommer Nvidia klara sig från att optimera sina kort för Mantle i framtiden då de största konsolltillverkarna samt AMD använder Mantle för att optimera framtida spel?

Väldigt intressant artikel för övrigt som förklarar en hel del.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Som jag förstår det så verkar Mantle vara samma lågnivå API som används i XBOX ONE och PS4 enligt denna artikel.

http://www.anandtech.com/show/7371/understanding-amds-mantle-...

Och då väcks frågan, kommer Nvidia klara sig från att optimera sina kort för Mantle i framtiden då de största konsolltillverkarna samt AMD använder Mantle för att optimera framtida spel?

Väldigt intressant artikel för övrigt som förklarar en hel del.

Det där har dementerats, Mantle används inte i konsollerna. Mantle ska vara likt det som används i konsollerna men inte samma.

Permalänk
Medlem

Det som oroar mig är att marknaden blir delad, men men... Time will tell

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Bara för att next-gen konsollerna använder GCN så använder dom inte sig av Mantle. Mantle gör att det blir lättare att göra spel till PC, om nu utvecklare väljer att använda sig av det istället för DirectX.

Det är precis det dom verkar göra om man ska tro alla rykten, vilket i sig leder till bättre portade spel för PC

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Det där har dementerats, Mantle används inte i konsollerna. Mantle ska vara likt det som används i konsollerna men inte samma.

Källa på den dementin tack.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Det där har dementerats, Mantle används inte i konsollerna. Mantle ska vara likt det som används i konsollerna men inte samma.

Vad jag förstått så kör konsolerna på eget högnivå-API. Men när de ska köra lågnivå så blir det Mantle. Det är så Anandtech tolkade informationen. Och det är kompatibelt med dementierna som säger att Sony och Microsoft har egna API.