Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=8ZGU--6cGrk

3 skärmar på laptop

MSI-laptopen var kapabel att driva Mantle-versionen av BF4 vid runt 30 fps med 5 760 x 1 080 pixlars upplösning och grafikinställningarna inställda på high

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

https://www.youtube.com/watch?v=8ZGU--6cGrk

3 skärmar på laptop

MSI-laptopen var kapabel att driva Mantle-versionen av BF4 vid runt 30 fps med 5 760 x 1 080 pixlars upplösning och grafikinställningarna inställda på high

Tragikomiskt att det kraschade på slutet! BF4 i ett nötskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Tragikomiskt att det kraschade på slutet! BF4 i ett nötskal.

Antagligen därför mantlepatchen har försenats, inte stabilt

Permalänk
Medlem

vilken skillnad tror ni processorn kommer att göra egentligen? De säger ju att Mantle mer eller mindre tar bort cpun ur ekvationen men samtidigt så säger de att ju mer resurser som systemet har destå bättre kommer mantle att fungera. Så en fx 8530 med åtta kärnor är bättre än en intel med fyra kärnor. Samtidigt är intels processor snabbare per tråd.

Svårt att få nån rätsida på hur man ska tänka. Jag är precis i uppgraderingstagen och som alltid verkar jag välja den sämsta tiden att göra det på. Nya grejor på horisonten och ingen vet hur det faller ut.
Tycker dom får ta sig i kragen och visa upp lite Mantle på riktigt nu. Börjar bli lite skamligt det här nu, snart en månad försenade med "den stora avtäckningen".

Permalänk
Avstängd

Kommer nog aldrig bli något stort. Spelföretag vill ha snabba pengar. Inte så att alla spenderar 3 månader på att optimisera sitt spel för Mantle som bara är för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Kommer nog aldrig bli något stort. Spelföretag vill ha snabba pengar. Inte så att alla spenderar 3 månader på att optimisera sitt spel för Mantle som bara är för AMD.

APIn som används i PS4an ska tydligen vara mycket lik Mantle så utvecklar man för PS4 så ska det nog inte vara så svårt att lägga till Mantle-stöd. Redan 20+ spel som kommer att ha stöd för mantle och då har den inte ens "släppts" ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

APIn som används i PS4an ska tydligen vara mycket lik Mantle så utvecklar man för PS4 så ska det nog inte vara så svårt att lägga till Mantle-stöd. Redan 20+ spel som kommer att ha stöd för mantle och då har den inte ens "släppts" ännu.

Med half-arsed försök så kommer spelen bara bli buggiga. Antingen optimerar dem det helt för Mantle eller så skiter dem i det. Tror det senare alternativet är det sanna. Annars så avstår jag helst från Mantle då det bara blir buggigt om dem gör det på någon vecka.

Permalänk

Är det inte dax för mantle snart det var väl slutet av månaden och den är snart över.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tveksamt om man kommer se några prestanda siffror denna månad känns det som. Märks nästa
vecka eller inte men misstänker på början eller mitten av Februari. Vet att det finns buggar i BF4 med
Mantle som måste lösas iallafall enligt läckor.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam

Oxide har ju sagt att deras demo med Mantle skall släppas i Januari och AMD har sagt att Catalyst 14.1 Beta kommer ha stöd för Mantle, så chansen är ganska stor att vi får se några siffror, även om det inte blir för BF4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Thief kommer ha Mantle stöd med!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Mantle hade varit grymt om Nvidia hade svalt deras stolthet och bara hängt med, men nej det kommer nog aldrig att hända.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Mycket snack, lite verkstad, jag köpte ett NVIDIA-kort och en stor hög med salt istället.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zodiam:

Mycket snack, lite verkstad, jag köpte ett NVIDIA-kort och en stor hög med salt istället.

Det är bara att beklaga.

Dumt att köpa ett grafikkort i dag enbart för Mantle, likaså dumt att köpa ett kort enbart pga PhysX.
Jag köpte mitt R9 290 för att jag tyckte att det gav mest för pengarna, inte pga Mantle, Mantle är en bonus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zodiam:

Mycket snack, lite verkstad, jag köpte ett NVIDIA-kort och en stor hög med salt istället.

Som vanligt gällande AMD... mycket snack och väldigt liten verkstad tyvärr....
Synd, annars kanske AMD hade varit något att ha :/

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Som vanligt gällande AMD... mycket snack och väldigt liten verkstad tyvärr....
Synd, annars kanske AMD hade varit något att ha :/

Vänta du bara, Mantle kommer kicka ballar!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är bara att beklaga.

Dumt att köpa ett grafikkort i dag enbart för Mantle, likaså dumt att köpa ett kort enbart pga PhysX.
Jag köpte mitt R9 290 för att jag tyckte att det gav mest för pengarna, inte pga Mantle, Mantle är en bonus.

Skrivet av Blazin87:

Som vanligt gällande AMD... mycket snack och väldigt liten verkstad tyvärr....
Synd, annars kanske AMD hade varit något att ha :/

Jo visst, hade ett Radeon 6950 med 6970 bios innan, visst rullade det på bra under sin "prime" men efter att ha gått tillbaka till det gröna laget har jag aldrig varit nöjdare. var så jävla mycket strul med AMD overall med buggiga drivrutiner, en av sakerna som störde mest var att musen förvandlades till några konstiga streck som oftast inte försvann förens efter restart, sen kraschade väl drivrutinerna titt som tätt under spelande också, har efter bytet inte fått en krasch en enda gång, även fast jag lirar med beta-drivers från NVIDIA.

Men on topic, vi får väl se om dom spottar ut något snart och hur stor skillnad det faktiskt är, jag tror dock att det kommer misslyckas och vi kommer få sitta med DirectX i ett antal år till.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Jo visst, hade ett Radeon 6950 med 6970 bios innan, visst rullade det på bra under sin "prime" men efter att ha gått tillbaka till det gröna laget har jag aldrig varit nöjdare. var så jävla mycket strul med AMD overall med buggiga drivrutiner, en av sakerna som störde mest var att musen förvandlades till några konstiga streck som oftast inte försvann förens efter restart, sen kraschade väl drivrutinerna titt som tätt under spelande också, har efter bytet inte fått en krasch en enda gång, även fast jag lirar med beta-drivers från NVIDIA.

Men on topic, vi får väl se om dom spottar ut något snart och hur stor skillnad det faktiskt är, jag tror dock att det kommer misslyckas och vi kommer få sitta med DirectX i ett antal år till.

De jävla musproblemet var sjukt irriterande. Jävla HD6xxx Serie

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

De jävla musproblemet var sjukt irriterande. Jävla HD6xxx Serie

Det var på 5000 serien också, hade göra med eyefinity och några problem med drivrutinerna. Detta är fortfarande kvar i deras linux drivrutiner btw så ni vet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det var på 5000 serien också, hade göra med eyefinity och några problem med drivrutinerna. Detta är fortfarande kvar i deras linux drivrutiner btw så ni vet.

Illa att det är på andra serier också. Hade själv det aldrig på HD5xxx dock groteskt mkt på min HD6xxx. Usch vad irriterande det var. Stödköper ännu AMD produkter, men frågan är hur länge man orkar. Mina 280x funkar dock väldigt bra än så länge...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zodiam:

Jo visst, hade ett Radeon 6950 med 6970 bios innan, visst rullade det på bra under sin "prime" men efter att ha gått tillbaka till det gröna laget har jag aldrig varit nöjdare. var så jävla mycket strul med AMD overall med buggiga drivrutiner, en av sakerna som störde mest var att musen förvandlades till några konstiga streck som oftast inte försvann förens efter restart, sen kraschade väl drivrutinerna titt som tätt under spelande också, har efter bytet inte fått en krasch en enda gång, även fast jag lirar med beta-drivers från NVIDIA.

Men on topic, vi får väl se om dom spottar ut något snart och hur stor skillnad det faktiskt är, jag tror dock att det kommer misslyckas och vi kommer få sitta med DirectX i ett antal år till.

I rättvisans namn var ju ditt kort överklockat, jag nöjde mig med att låsa upp mina shaders och hade aldrig några problem.
HD6950 hade oftast sämre minne än HD6970 så även om GPU:n var likadan var oftast inte resten det.
Så krascherna kan iaf delvis bero på det.
Problem med muspekaren slapp jag tack och lov men det var allt för vanligt, hade för mig att det löstes i Catalyst 11.6.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1559534

Bra att du är nöjd, förresten, GTX780 är ett fint kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

I rättvisans namn var ju ditt kort överklockat, jag nöjde mig med att låsa upp mina shaders och hade aldrig några problem.
HD6950 hade oftast sämre minne än HD6970 så även om GPU:n var likadan var oftast inte resten det.
Så krascherna kan iaf delvis bero på det.
Problem med muspekaren slapp jag tack och lov men det var allt för vanligt, hade för mig att det löstes i Catalyst 11.6.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1559534

Bra att du är nöjd, förresten, GTX780 är ett fint kort.

Hade problem redan innan jag flashade kortet, så det gjorde ingen skillnad förövrigt.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga ang Mantle.
Har inte läst hela tråden så ursäkta om den är besvarad, skriv isf gärna nr på det inlägget.

Mantle stödjer vad jag förstått inte HD6xxx serien. Ett rent affärsmässigt beslut förmodar jag.

Det stödjer HD7xxx serien och R9. Rätt so far?
Men.. Har någon läst om det kommer fortsätta stödja HD7xxx serien så länge dom gör drivrutiner till dom?
HD7xxx serien kommer ut på beg marknaden med kraft nu, så det är många som kommer sitta med dom korten i något år.
Säger sig själv att det finns och kommer finnas väldigt många datorer med HD7xxx serien i CF.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har en fråga ang Mantle.
Det stödjer HD7xxx serien och R9. Rätt so far?
Men.. Har någon läst om det kommer fortsätta stödja HD7xxx serien så länge dom gör drivrutiner till dom?
HD7xxx serien kommer ut på beg marknaden med kraft nu, så det är många som kommer sitta med dom korten i något år.
Säger sig själv att det finns och kommer finnas väldigt många datorer med HD7xxx serien i CF.

Kommer väl antalgligen att fungera likadant som med nya DirectX-versioner. HD 7000-serien får "Mantle 1.0" och kommer stödja spelen som använder det, sen när AMD släpper "Mantle 2.0" krävs nytt kort

Permalänk
Medlem

Jo.
Då är frågan om AMD kommer att göra så att spel som stödjer 2.0 kommer att kunna köra 1.0 med?
Om Mantle kommer att användas för att pusha deras senaste kort än hårdare.
Kan stora titlar inte stödja förra generationens grafikkort så blir andrahandsvärdet löjligt lågt.
Blir det som jag skriver här och Mantle blir en riktigt bra produkt så blir den samtidigt riktigt dålig för andrahandsmarknaden.

Är trött nu, men hänger ni med hur jag tänker?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Postade i nyhetstråden ang mantle. slänger in det här också.
Första officiella uttalande med några faktiskta fps-siffror. Hur bra det stämmer med verkliga livet låter jag vara osagt dock.

http://battlelog.battlefield.com/bf4...4-mantle-live/

enligt inlägget får riggen med i7 3970x och dubbla 290x mest prestandaökning. hela 58% påstas det ge, från 78 till 116 fps.

det man kan säga är att i de system där processorn är den begränsande faktorn kommer man se mest prestandaökning. så ju kraftigare grafikkort man har i relation till processorn destå större ökning får man.
tydligen är 3970x en starkt begränsande faktor för dubbla 290x. så alla som sitter på dubbla 770 eller högre eller dubbla 280x borde kunna förvänta sig en ganska bra skjuts i fps.

edit: det kanske bästa med nyheten är att nu kan man faktiskt testa mantle själv i bf4 istället för att fundera på hur det fungerar.

Permalänk
Skrivet av Kraniet:

Postade i nyhetstråden ang mantle. slänger in det här också.
Första officiella uttalande med några faktiskta fps-siffror. Hur bra det stämmer med verkliga livet låter jag vara osagt dock.

http://battlelog.battlefield.com/bf4...4-mantle-live/

enligt inlägget får riggen med i7 3970x och dubbla 290x mest prestandaökning. hela 58% påstas det ge, från 78 till 121 fps.

det man kan säga är att i de system där processorn är den begränsande faktorn kommer man se mest prestandaökning. så ju kraftigare grafikkort man har i relation till processorn destå större ökning får man.
tydligen är 3970x en starkt begränsande faktor för dubbla 290x. så alla som sitter på dubbla 770 eller högre eller dubbla 280x borde kunna förvänta sig en ganska bra skjuts i fps.

edit: det kanske bästa med nyheten är att nu kan man faktiskt testa mantle själv i bf4 istället för att fundera på hur det fungerar.

Ska vara 121 och inte 116 fps...
Var längesen jag räknade så har kanske fel, men hur får de fram 58%? Jag lyckades dock få fram 55

Trist att de inte gav något exempel på i7 4770K / i5 4670K (oklockad och klockad) med 2x 290/290x som ju är två mer troliga setuper än deras exempel.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Trevligt, kan inte spelat men bra att det sprider sig. Hoppas verkligen det håller i sig. Känns bättre än DirectX (även med 12) tack vare att det hålls i AMD och dom lär uppdatera det då och då och verkligen fungera bra för AMD Gpuer.

Men samtidigt på andra GPUer också såklart, eftersom ja tror inte dom vill låsa sig, men i grunden är det ju självklart AMD primärt innan det "lämnar ritbordet".