Permalänk
Medlem

Era tankar om Mantle

På onsdag kommer AMD ha ett event där dom kommer med Dice att prata om Mantle

EVENT TITLE
AMD Webcasts “APU13” Keynotes
DATE AND TIME
Monday, November 11, 2013 through Wednesday, November 13, 2013

1:15 – 2:15 p.m. (PST) Wednesday, November 13
Johan Andersson, technical director, DICE: “Rendering Battlefield 4 with Mantle

Vad är era tankar om Mantle? Kommer det revolutionera spelmarknaden eller kommer det sluta som nvidia's PhysX?

Permalänk
Inaktiv

Som konsument önskar jag verkligen att Mantle blir lyckat men ärligt talat är jag lite rädd att det ska bli en flopp. AMD har ju inte haft "turen" på sin sida de senaste åren om man säger så.

Permalänk

tror mantle är lika stort som nvidias capture movies ingame program...men vi får se kanske blir det något bra

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Det beror helt på prestanda, tror jag. Om prestanda är tillräckligt mycket bättre för att utvecklare (och konsumenter) känner att det gör skillnad tror jag att mantle är så nära konsolerna att det nästan är "gratis". Och om mantle är extremt nära konsolernas api, så kommer det vara directx som blir det man "får lägga till stöd för". Och om linux blir mer av en spelplattform och får mantle + opengl och Windows har mantle + opengl + directx, så står det skrivet i stjärnorna vilka api:n som kommer att få stöd...

Permalänk
Medlem

Min tanke är att jag inte tror på det förrän jag sett att det fungerar med mina egna ögon, annars en fin "teori" om man får kalla det för det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Problemet är att om mantle är mycket bättre än vad vi har nu så kommer vi som konsumenter skadas om nvidia inte får leka med det och om det inte är bättre så är vi fortfarande tvingade till microsoft så jag ser ingen bra lösning överhuvudtaget.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Om detta slår bra så är det väl rätt så troligt att Nvidia inte är sen med sitt eget API och vi har plötsligt DirectX, OpenGl, Mantle och Nvidias.

Känns som att risken att det blir att fler spel inte kommer bli så jätte optimerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Om detta slår bra så är det väl rätt så troligt att Nvidia inte är sen med sitt eget API och vi har plötsligt DirectX, OpenGl, Mantle och Nvidias.

Känns som att risken att det blir att fler spel inte kommer bli så jätte optimerade?

Där var fördelen med DirectX att det var så standardiserat.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Hoppas det floppar rejält. Dåligt för konsumenter.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk

Jag tror att det kommer vara lite som PhysX, det finns men det används typ inte

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

nvidia har redan ett eget api (nvapi, tror jag det heter), men det är stängt och fungerar bara på NVIDIAS andel av pc-marknaden. Mantle är till för att porta konsolspel (alla konsolspel) till pc och är en öppen standard, så om mantle är så mycket bättre är NVIDIA och Intel fria att bygga in stöd för mantle i sin hårdvara. det kommer förstås ta 2-3 år för dem, och under tiden kommer amd ha en väldigt stark ställning, men på vilket skiljer sig det från dagens situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hoppas det floppar rejält. Dåligt för konsumenter.

hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

hur tänker du nu?

Är Mantle bra så släpper Nvidia sitt egna low level API = more to optimize for = worse ports to PC cause it's time consuming.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hoppas det floppar rejält. Dåligt för konsumenter.

Varför då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

hur tänker du nu?

Skrivet av prixt:

Varför då?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är så att alla börjar använda Mantle och det kommer defenitivt fungera bättre på AMD kort så kan det leda till monopol och det vinner aldrig konsumenterna på.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd

Bara bra. Bättre prestanda rundt om för dom som använder sig för GCN arkitekturen.

Permalänk

varför skall vi ha mantle när directx är standard för alla? så inte amd/nvidia får monopol att Heej våra kort är bättre för de har X som inte amd har eller nvidia osv... bara dåligt

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

till skillnad från dagens situation med Windows, Intel och NVIDIA, menar ni? Jag förstår inte hur det kan vara någon skillnad. Själv ser jag mantle + steamos som redskapen som kommer öppna Linux för gejming och om det innebär att en tillverkare under en övergångsperiod får en fördel... det är ju inte som om sådana saknas i dagens situation.

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

varför skall vi ha mantle när directx är standard för alla? så inte amd/nvidia får monopol att Heej våra kort är bättre för de har X som inte amd har eller nvidia osv... bara dåligt

För att det får fart på utvecklingen av API om det blir lite konkurrens på den fronten. Visst har vi en standard nu, men det är en standard som Microsoft lägger förhållandevis väldigt lite resurser på att utveckla. Om det beror på att den redan är väldigt bra eller bara på att de är ensamma på marknaden får vi se när Mantle lanseras.

I bästa fall hoppas jag att Mantle ger upp mot 10+% mer prestanda och att det slutar med att nVidia får använda mantle mot att de släpper PhysX fritt för AMD kort också = win, win!

Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt interssant och kul om Mantle skulle bii nåt riktigt bra. Allt spännande med ny teknik och företag som försöker pusha tekniken framåt på nya sätt. Men om jag vara ärlig är jag inte så säker på att de kommer bli nåt vettigt.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Om det är så att alla börjar använda Mantle och det kommer defenitivt fungera bättre på AMD kort så kan det leda till monopol och det vinner aldrig konsumenterna på.

AMD är låååångt ifrån monopol just nu. De skulle nog behöva något som ger dem en skjuts i rätt riktning.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

varför skall vi ha mantle när directx är standard för alla? så inte amd/nvidia får monopol att Heej våra kort är bättre för de har X som inte amd har eller nvidia osv... bara dåligt

Det är väl grejen, DirectX är långt från optimerat enligt många utvecklare. Om Mantle blir mer optimerat, generellt bättre prestanda och enklare att använda ? Och det du pratar om existera redan mellan AMD, kanske inte lika stort som Mantle kan göra det men det finns redan där.

Tror det beror helt och hållet på AMD, om dom satsar riktigt rejält på Mantle och får ett antal utvecklare med sig kan det säkerligen blir en bra grej. Men vi känner alla AMD, så kan inte vara exakt optimistisk...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

AMD är låååångt ifrån monopol just nu. De skulle nog behöva något som ger dem en skjuts i rätt riktning.

Mantle är inte vägen för att få större marknads andel AMD borde börja tänka efter bättre så hade det löst många problem men tyvärr så har Nvidia haft förtur på många spel så dem presterar bättre på Nvdidia kort.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd

För övrigt så hade jag en snarlik tråd tidigare som inte många märkte av. Hoppas den här får lite mer diskussion i sig.

Permalänk

Har en känsla av att detta är gjort för konsolmarknaden. Sen att pc med gcn får en del av kakan är bara en bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrunkenMonkey:

Har en känsla av att detta är gjort för konsolmarknaden. Sen att pc med gcn får en del av kakan är bara en bonus.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att next-gen konsollerna använder GCN så använder dom inte sig av Mantle. Mantle gör att det blir lättare att göra spel till PC, om nu utvecklare väljer att använda sig av det istället för DirectX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Bara för att next-gen konsollerna använder GCN så använder dom inte sig av Mantle. Mantle gör att det blir lättare att göra spel till PC, om nu utvecklare väljer att använda sig av det istället för DirectX.

precis, om utvecklingsvägen för ett spel är konsol->pc, så är mantle en stor del av den pilen och ingenting som finns på konsolerna.

Permalänk

Nästa steg blir säkert AmdOS, ett egengjort operativsystem, speciellt anpassat för att AMD äntligen ska lyckas skriva fungerande drivrutiner.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Nästa steg blir säkert AmdOS, ett egengjort operativsystem, speciellt anpassat för att AMD äntligen ska lyckas skriva fungerande drivrutiner.

När jag hade mina R9 290X för några dagar sedan så fungerade drivrutinerna utmärkt. Vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sprite:

På onsdag kommer AMD ha ett event där dom kommer med Dice att prata om Mantle

EVENT TITLE
AMD Webcasts “APU13” Keynotes
DATE AND TIME
Monday, November 11, 2013 through Wednesday, November 13, 2013

1:15 – 2:15 p.m. (PST) Wednesday, November 13
Johan Andersson, technical director, DICE: “Rendering Battlefield 4 with Mantle

Vad är era tankar om Mantle? Kommer det revolutionera spelmarknaden eller kommer det sluta som nvidia's PhysX?

beror på prestanda ökning etc...
får du 20% eller mer, och har gpu som broms så lär det bli bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)