Vad gör man när en RMA blir nekad?

Permalänk

Om serienumret inte är kvar på grafikkortet hur bevisar man att det verkligen är det kortet garantin gäller?

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på vad exakt TS skrev till ÅF. Det är inte sällan i sådana här ärenden som kunden skrivit något tokigt vilket kan leda till missförstånd.

Min tolkning efter att ha läst tråden är att TS försökt att åberopa garantin som tillverkaren lämnat. Tillverkaren har nekat detta, inga problem. Steg två är då att åberopa reklamationsrätten. Detta måste du uttryckligen säga till ÅF, "jag vill åberopa min reklamationsrätt". Annars kommer de fortsätta hantera ditt ärende som en nekad garanti.
Det intressanta nu är om de fortsätter påstå att serienumret måste vara intakt. Vissa sidor nämner detta i garantin och ångerrätten (serienummerklisterlapp likställs med plombering), men jag kan inte hitta någon referens till krav på serienummer när det gäller reklamation.

Vill de fortfarande inte leka snällt så är det bara att gå vidare till ARN. Om jag var du skulle jag redan idag kontakta konsumentvägledaren i din kommun och höra vad de tycker om krav på serienummer.

När du klargjort för ÅF att det är ett reklamationsärende och inte ett garantiärende så är sista steget krav på att häva köpet.
Som tidigare nämnts i tråden så krävs det vid reklamation efter 6 mån att man kan "bevisa" att varan hade ett ursprungligt fel. I detta sammanhang betyder det att produkten inte har några synliga tecken på yttre åverkan eller handhavandefel. Med andra ord, den enda bevisning som krävs är att varan är intakt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Detta stämmer helt. Men enligt lagen om att det är köparens ansvar att bevisa att felet var ursprungligt efter 6 månader efter inköp så har ju butiken inget ansvar att reklamera varan utan detta "bevis" på att det var ett ursprungligt fel. Därför så har de förmodligen vänt sig mot tillverkaren för att se om de ville reklamera kortet, vilket de inte verkar vilja.

Nu vet jag ju inte om TS har skickat med något bevis för detta, men det framgår inte att han har gjort detta vad jag kan se.

S/N finns där för att garantin ska gälla, detta gäller inte garanti utan reklamation. Därför så är det 6 månaders-regeln som gäller och konsument måste bevisa att felet var ursprungligt. Eftersom perioden på 6 månader efter inköp har löpt ur så är det därför konsuments ansvar att bevisa att det är ett ursprungligt fel.

Enligt konsumentköpslagen om reklamation står det att det är köparens ansvar att bevisa att felet var ursprungligt efter 6 månader efter inköp. Enligt detta så har ju butiken inget ansvar att reklamera varan utan detta "bevis" på att det var ett ursprungligt fel. Därför så har de förmodligen vänt sig mot tillverkaren för att se om de ville reklamera kortet, vilket de inte vill. Sen om detta är dåligt är ju en annan femma, men jag skulle inte säga att min mening är korkad...

Återigen så är det korrekt att ÅF hanterar ärendet, men som jag nämnt så är perioden på 6 månader överskriden och därav så har ÅF mindre ansvar. (Läs tidigare citat för mer exakt förklaring)

Och jag skulle tippa på att skillnaden ligger i värdet på produkten.

Okay, kan du utveckla lite vad du menar och mer exakt hur lagen fungerar? Det som står i lagen säger att bevisningsbördan ligger på kund 6 månader efter inköp. Jag antar att kund på något vänster då måste bevisa att felet är ursprungligt, det känns kanske dock orimligt i vissa sammanhang, exempelvis detta. Hur bevisar man att ett fel är ursprungligt på ett grafikkort? Det känns som att man måste ha ganska goda kunskaper för att lägga fram konkreta bevis... Eller räcker det med att man säger att den slutade fungera?

Enligt konsumentköpslagen & reklamation så måste de inte undersöka detta om kund inte anger bevis på ursprungligt fel, i.o.m. 6-månaders perioden.

Här är min källa: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Notera att jag inte är emot TS. Det hade varit trevligt om hans kompis fick sitt kort utbytt. Och jag kan väl tycka att ÅF bör byta kort, men det är min åsikt & inte vad som står i lagen. Jag försöker enbart framföra vad som gäller enligt lag.

Du har lite rätt. Absolut, om det gått mer än 6 månader ska kunden kunna bevisa att felet är ursprungligt. Dock verkar du tolka det som att man måste ha dokumenterat varans liv med en bildserie och förklarande text till (eller nåt), det räcker att hävda att man har utsatt varan för normal användning och visa att det inte finns några yttre skador på den. För en vara ska klara minst 3 år av normal användning, gör den inte det så har man rätt att reklamera den.

Dessutom säger du
"Därför så har de förmodligen vänt sig mot tillverkaren för att se om de ville reklamera kortet, vilket de inte verkar vilja."
"Återigen så är det korrekt att ÅF hanterar ärendet, men som jag nämnt så är perioden på 6 månader överskriden och därav så har ÅF mindre ansvar. (Läs tidigare citat för mer exakt förklaring)"

Om kunden kan bevisa det jag skrev ovan, så har ÅF precis lika mycket ansvar under all de 3 åren man har rätt att reklamera. Det är inte tillverkaren som ska avgöra om man får reklamera eller inte. Dessutom ska kunden ska aldrig behöva vara delaktig i nån diskussion mellan ÅF och tillverkaren. ÅF är den enda som är ansvarig att följa Konsumentköplagen, tillverkaren har absolut ingenting med den att göra.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Om serienumret inte är kvar på grafikkortet hur bevisar man att det verkligen är det kortet garantin gäller?

För det första, garantin gäller inte om klisterlappen inte sitter på.

Men nu gäller diskussionen Reklamation, och den gäller fortfarande.

Finns fler här som inte tror att man får reklamera om inte serienumret finns med. Hur fungerar reklamationen för alla andra produkter, alla de som inte har något serienummer? Typ kläder?
Det finns inget krav på serienummer i Konsumentköplagen, utan serienummret är något tillverkaren satt dit för att de ska kunna ha koll på varan vid tillverkning och när det gäller support.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Divil:

Då drar din kompis ärendet till ARN, under tiden köper han ett annat kort och begär ersättning för täckningsköp om det är aktuellt.

Tack, jo det blir så att vi registrerar ärendet hos ARN, ikväll.

Skrivet av Minsc S2:

Dom kan inte trolla bort den lagstadgade reklamationsrätten med ett dumt klistermärke.

Dra ärendet till ARN.

Skulle även vilja veta vilken ÅF det gäller, men i och med att det gäller dålig kundtjänst kombinerat med mail-konversation kan jag göra en kvalificerad gissning...

Jag håller med till fullo och kommer anmäla det till ARN.

Skrivet av Laxieboy:

Dra ärendet direkt till domstol istället. Då blir det inget rekommenderat som ARN endast har befogenheter till.

Jag hade gjort det om jag var ägaren!

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Ser inte ut som det stod någonstans på den där klisterlappen att garanti förbrukas om man tar bort den som det annars i vanliga fall gör på andra produkter, men det är mest klisterlappar som visar om personen varit inne och pillat och därmed brutit förseglingen. Inte riktigt samma sak med ett grafikkort.

Så märkligt ställningstagande den här butiken har tagit. Om kvitto och originalkartong finns så kan jag inte förstå hur detta inte kan gå på garantin.

Och den där klisterlappen kan ha ramlat av, av sig själv efter ett tag, har för mig att dom inte sitter så vidare hårt fast klistrade.

Ja, onekligen. Håller med och jag pillade precis på min lapp som sitter på mitt grafikkort och den hade dålig vidhäftning. Om den suttit på en plan yta istället hade den nog inte rubbats. Däremot är jag partisk i denna händelse.

Skrivet av lanbonden:

Jag håller absolut med om att ett klistermärke inte kan förbruka reklamationsrätten.

MEN, jag funderar lite på ett undantag, säg att det är ett referenskort, alltså där tillverkarna följer Nvidias referensmall till 100%. I ett sånt fall skulle ett trasigt klistermärkesfritt kort kunna bli i princip omöjligt att identifiera så som att det faktiskt är ett MSI kort och inte tex ett Asus kort istället

Det är detta kort. Sorry har glömt att skriva det tidigare.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Skrivet av Kosh of Vorlon:

Men det är upp till kunden att bevisa att det är rätt produkt som kunden vill reklamera och serienummer är precis sådant bevis.
Annars är det ju hur lätt som helst ifall man har en produkt utan garanti att köpa ett nytt kort och reklamera den gamla och hävda att det är det nya kortet man reklamerar men "råkade ha bort serienumret =beviset"
Nu är det troligtvis inte så i detta fall men eftersom det dessvärre förekommer så förstår jag att butiken/handlaren faktiskt måste ha bevis på att det är rätt kort som reklameras.

Jo, visst är det så. De borde satsa på en mer hållbar lösning än en klisterlapp, typ ett RFID chip. I varje fall är klisterlappen dagens lösning och vi får hoppas att ARN kan ge oss lite ljus i situationen.

Skrivet av MarkoV:

Skrämmande okunskap från butiken ang reklamationsrätt. Vänligen skriv i tråden vilket företag det är eller skicka ett PM så jag kan undvika de i all framtid.

Företagsnamnet består av fyra bokstäver och det börjar inte med ett "i".

Skrivet av vinylens:

Vet att på nyare tv kan tillverkare se i service meny vad det är för serienummer på tv'n även om sn lappen saknas borde inte det går på grafikkort med?

Några har nämnt att det kanske kan synas i BIOS men tillverkaren bemödade sig inte ens att kolla då deras undersökning konstaterade att klisterlappen saknades.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Avstängd

Tack, förvånar mig absolut inte att det är CDON, alltid så konstiga fasoner.

Ska man behöva bevisa att man har köpt en kabel som inte är märkt med ett specifikt serienr? Det faller ju på sin egen orimlighet. Kontakta Konsumentombudsmannen!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Företagsnamnet består av fyra bokstäver och det börjar inte med ett "i".

Verkar som att min kvalificerade gissning är rätt. Börjar företagets namn måne på ett "C"?

Jag äger själv två sådana kort, och S/N-klistermärket på dom ser verkligen ut som dom kunde lossna när som helst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tack allesammans som har engagerat sig i tråden! Jag har varit lite väl nyanserad gentemot ÅF eftersom det är en god vän som har hamnat mellan stolarna pga. vad jag anser är en skitgrej. Däremot står ÅF fast att det varken täcks av garanti eller reklamationsrätten. Jag har i alla fall lärt mig en hel del gällande reklamationsrätt, garanti, konsumentköplagen, spårbarhet, fotobevisning och dokumentation etc.

Jag ringde en annan ÅFs support idag (där jag brukar handla) för att klargöra hur de ser på saken och fick ett svar i stil med:

När klisterlappen försvinner så försvinner garantivillkoren och om leverantören nekar reklamation så brukar de stå bakom leverantörens beslut. Däremot har ÅF goodwill och brukar föreslå någon lösning på problemet. Han hade ingen direkt erfarenhet av problemet och tyckte att jag skulle pröva det hos ARN för att få deras syn på det hela.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

Tack, förvånar mig absolut inte att det är CDON, alltid så konstiga fasoner.

Ska man behöva bevisa att man har köpt en kabel som inte är märkt med ett specifikt serienr? Det faller ju på sin egen orimlighet. Kontakta Konsumentombudsmannen!

Det är inte CDON som nekar reklamationer, det är deras serviceverkstad/leverantör.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Verkar som att min kvalificerade gissning är rätt. Börjar företagets namn måne på ett "C"?

Jag äger själv två sådana kort, och S/N-klistermärket på dom ser verkligen ut som dom kunde lossna när som helst.

Ja, det börjar på ett C. Du bör fotografera S/N-lapparna för att slippa eventuella strul i framtiden. Men förhoppningsvis slipper du ens att något av korten havererar.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk

Det är så jävla trist när sånt här händer. Inte för att kompisen går i personlig konkurs men när man ändå lägger strax under 4000 kr på en produkt så förväntar jag mig åtminstone att leverantören undersöker produkten. De hade ju sett att det var ett fabrikationsfel utan yttre åverkan. Hur bevisar vi ens det? Det fanns i alla fall inga tappskador, inga märken på skruvarna, inga trasiga kablar etc.

Personligen hade det känts bra om ÅF hade stått på min sida och föreslagit lösningar istället för att prata med en vägg med auto-nej. Jag har inte ens råkat ut för det här men blir påmind om varför jag väljer vem jag handlar ifrån.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är inte CDON som nekar reklamationer, det är deras serviceverkstad/leverantör.

Förändrar inte det faktum att CDONs support är under all kritik. Har själv varit med om hur dålig den är.

TS; bra att du har kontaktat ARN. Tycker även du kan nämna denna tråden i CDONs egen tråd här på forumet: http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9...

Har du tur kanske det ökar chansen till good-will. Deras support här på forumet är ironiskt nog betydligt mer hjälpsam än CDONs "egen" support. En av gångerna jag fick ett "nej" av CDONs egen support så löste forum-supporten här på sweclockers det på 5 minuter*.

(*Köpte ett hardback spel på CDON som dom hade kraftig rabatt på, men det fanns ingen CD-nyckel i fodralet. Kontaktade CDON som försökte bolla runt mig till Ubisoft trots att det var CDONs ansvar. Ubisoft bollade tillbaka mig till CDON, där jag till slut fick höra att spelet var "slutsålt" och att dom inte skulle få in fler kopior och att det därmed inte fanns så mycket att göra förutom att ge mig pengarna tillbaka. CDONs support här på Sweclockers uppmärksammades och hon skickade en kopia av spelet till mig utan att bråka på 5 minuter. "Slutsålt" my ass.)

Dock är det så klart ingen garanti att det hjälper att kontakta forum-supporten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazed:

Hur bevisar vi ens det?

Ditt problem antyder väl på att det går inte att bevisa det eftersom datorn vill ju inte starta med grafikkortet. De verkar inte ens besvara problemet om fabrikationsfel utan nu helt entydigt på ångerrätten. Det handlar inte ens om produkten fungerar eller inte, de fokuserar mer på "oförmågan" att lämna tillbaka den. Och det är väl där det verkar onödigt struligt. Tycker då att det ska inte spela någon roll var man köpte den ifrån, utan mer om att serienummret är äkta, eftersom den fungerar ju inte om den är i samma skick.
Jag tycker att det är helt enkelt att bara pressa på dem igen och igen. Eftersom de har fel i den här frågan.

Permalänk
Medlem

På kvittot tillhörande köpet av grafikkortet, står det vilket serienummer kortet har? Hur vet de vid reklamation/garanti att det är just ert grafikkort ni skickat in och inte nån annas? Kan de se att vilket grafikkort köpet gäller mer än just modell/tillverkare.

Om det är CDON det gäller så har även jag handlat där och inget serienummer står på kvitto eller orderhistorik.
Så därför bör väll inte avsaknaden av serienummer påverka reklamationsrätten.

Konsumentköplagen gäller väll för svensk registrerade företag och inte tillverkarna i asien. Vad tillverkaren i asien tycker vad det gäller reklamation spelar väll ingen roll när det är ett svenskt företag du gjort köpeavtalet med. Hur det svenska företaget sedan gör med sin leverantör/tillvekare är väll upp till dem.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Det är inte CDON som nekar reklamationer, det är deras serviceverkstad/leverantör.

Jo, det är CDON som nekar kundens reklamation. Kunden har ingen som helst relation med varken serviceverkstad eller leverantör, och därtill inget avtal med någon av dem. CDON och kund har däremot ingått ett avtal där CDON förbundit sig att följa KKöpL.
CDON har i sin tur avtal med serviceverkstad/leverantör som dikterar när och hur de varor CDON har köpt kan krediteras, alltså när de i sin tur får betalt för sina egna reklamationer. Här får CDON besked att de inte kommer få betalt, lämpar över detta på kunden och hoppas därmed saken är ur världen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hazed:

Ja, onekligen. Håller med och jag pillade precis på min lapp som sitter på mitt grafikkort och den hade dålig vidhäftning. Om den suttit på en plan yta istället hade den nog inte rubbats. Däremot är jag partisk i denna händelse.

Det är detta kort. Sorry har glömt att skriva det tidigare.

http://tpucdn.com/reviews/MSI/GTX_780_TF_Gaming/images/presss...

Det var bättre för din första bild refererar ju till det här gamla kortet?

http://www.msi.com/product/vga/N9400GTMD512H.html#hero-overvi...

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Glömde nämna en sak i min tidigare post. Återförsäljaren måste även ha informerat kunden om att garantin inte gäller om S / N klisterlappen saknas på grafikkortet. Har svårt att tro att kunden fått denna information av återförsäljaren vid köpet. Det borde alltså räcka med originalkartong och kvitto för att butiken ska godkänna garantiärendet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jo, det är CDON som nekar kundens reklamation. Kunden har ingen som helst relation med varken serviceverkstad eller leverantör, och därtill inget avtal med någon av dem. CDON och kund har däremot ingått ett avtal där CDON förbundit sig att följa KKöpL.
CDON har i sin tur avtal med serviceverkstad/leverantör som dikterar när och hur de varor CDON har köpt kan krediteras, alltså när de i sin tur får betalt för sina egna reklamationer. Här får CDON besked att de inte kommer få betalt, lämpar över detta på kunden och hoppas därmed saken är ur världen.

Vet inte hur era reklamationsärenden hos CDON sett ut, men jag har då alltid fått skriva ut papper man ska signera där det står att man betalar felsökningsavigft om inget fel upptäcks och så vidare, och således har man relation med serviceverkstaden/leverantören. Ibland är det Gandalf data som sköter det och ibland någon annan jag inte minns namnet på.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Min tolkning efter att ha läst tråden är att TS försökt att åberopa garantin som tillverkaren lämnat. Tillverkaren har nekat detta, inga problem. Steg två är då att åberopa reklamationsrätten. Detta måste du uttryckligen säga till ÅF, "jag vill åberopa min reklamationsrätt". Annars kommer de fortsätta hantera ditt ärende som en nekad garanti.

Man behöver inte åberopa det ena eller det andra. Man uppmärksammar säljaren på att det finns ett fel och kräver att få det åtgärdat. Om säljaren skall kunna neka detta krav så får deras nekande varken stå i strid med KKöpL (den s k reklamationsrätten) eller gällande garantiavtal. Man skall alltså bara behöva reklamera/klaga en gång oavsett om det är det lagstadgade avtalet/kontraktet (KKöpL) eller det frivilliga (garantin) som täcker det problem man klagar på.

Sedan kan man absolut behöva påpeka saker för företag som aldrig lär sig hur konsumenträtt funkar trots att de ideligen informeras om det. Ett företag som hanterar tusentals reklamationer per år borde klara att göra rätt i ett så här enkelt fall, men uppenbarligen inte.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Man behöver inte åberopa det ena eller det andra. Man uppmärksammar säljaren på att det finns ett fel och kräver att få det åtgärdat. Om säljaren skall kunna neka detta krav så får deras nekande varken stå i strid med KKöpL (den s k reklamationsrätten) eller gällande garantiavtal. Man skall alltså bara behöva reklamera/klaga en gång oavsett om det är det lagstadgade avtalet/kontraktet (KKöpL) eller det frivilliga (garantin) som täcker det problem man klagar på.

Sedan kan man absolut behöva påpeka saker för företag som aldrig lär sig hur konsumenträtt funkar trots att de ideligen informeras om det. Ett företag som hanterar tusentals reklamationer per år borde klara att göra rätt i ett så här enkelt fall, men uppenbarligen inte.

Jag menade inte att man "måste" i lagens mening. Snarare att det underlättar eftersom många ÅF verkar gilla att låsa upp sig på att de nekat en garanti. Se det som ett trevligt sätt att säga följande till ÅF: "Jag har koll på mina rättigheter ditt jävla pucko".

Vet inte hur många gånger jag råkat ut för ÅF låst upp sig på ordval när man nämnt ordet garanti i första kontakten. Därav min rekommendation.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Vet inte hur era reklamationsärenden hos CDON sett ut, men jag har då alltid fått skriva ut papper man ska signera där det står att man betalar felsökningsavigft om inget fel upptäcks och så vidare, och således har man relation med serviceverkstaden/leverantören. Ibland är det Gandalf data som sköter det och ibland någon annan jag inte minns namnet på.

Att ÅF har rätt till att ta ut en administrativ avgift ifall det visar sig inte vara något fel på produkten är helt rätt - men det betyder inte att man han någon relation med serviceverkstaden. Som kund har man ett avtal med ÅF, sen om ÅF väljer att lösa det genom extern serviceverkstad eller om dom löser det "in-house" är ej relevant i sammanhanget. Så om ÅF har anlitat en extern serviceverkstad för att lösa ett ärende och serviceverkstaden som gör nått dumt så är det fortfarande ÅF som inte har uppfyllt sina skyldigheter gentemot kund, sen hurvida det har skett något regelbrott mellan ÅF och serviceverkstaden är en helt annan sak och inte relevant här.

Permalänk
Skäggig legend

Hur går det?
Ang. CDON så fick jag ta och ligga i för att få kunna reklamera en produkt i veckan. Jag köpte en stol som visade sig ha en lite sne gasfjäder. Jag chattade med en kille som sa att jag skulle packa ihop stolen och en ny skulle skickas, kanon - fast jag har bara problem med fjädern och vill helst bara byta den. OKEJ sa killen på CDON och frågade verkligen om jag skulle bli nöjd med den lösningen. Absolut sa jag eftersom jag saknar bil. Han skulle ordna detta. Inget svar på en vecka så jag chattade upp igen.. Där fick jag svar om att det absolut är omöjligt att göra detta och att skicka hela stolen är lösningen de kan erbjuda. Jag stod på mig - vipps… nu ligger gasfjädern på posten och väntar.

Står man på sig kan man få saker lösta, ofta rätt fort.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

CDon är sämsta skräpet som finns när det gäller reklamation, köp inget där som du inte är redo att skrota om det går sönder.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Serienummerlappen sitter inte så värst bra på många av MSIs grafik- och moderkort. Den ramlar dock inte bort av sig själv om man inte har extremt varmt på kortet (om tex fläktarna stannat och kortet hänger upp-och-ned). Däremot så sitter övriga lappar kvar bra på MSIs kort.
Just MSI kan med hjälp av de övriga lapparna på kortet identifiera kortet och se om det är sålt till den ÅF/dist som din butik använder sig av, eller möjligen sålt direkt från MSI till butik om det är en stor spelare.
Du kan alltså be butiken kontakta MSI som i sin verifiera huruvida kortet fortfarande kan behandlas under garantin eller ej. Om kortet fortfarande är under garanti och faktiskt har sålts av butiken i fråga har jag svårt att butiken motsätter sig att hjälpa till med reparation/utbyte.
Notera att jag inte pratar om reklamation i exemplet ovan eftersom man i första hand oftast har lättare att få igenom ett ärende om man nyttjar garantin istället.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.