Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Det blev inte enbart en smart klocka på Apples evenemang. Företaget passar även på att släppa en helt ny Macbook utan suffix, som dessutom är fläktlös och har en klicklös pekplatta.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nom nom!

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt att de kör på USB type-C! Oväntat och precis den push type-C behöver!

Permalänk
Medlem

Den tar vi sa polisen!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Halvbesviken. Hade förväntat mig en ersättare till MBA, men som komplement till deras andra serier, antar jag att den har någonting att komma med. Jag är bara inte säker på vad.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Proffsmobbare

En guldig Macbook.. Mer inriktat på bloggare har man väl sällan skådat.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan ladda och ha extern skärm samtidigt? Var ju samma utgång.

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Testpilot

Så en glorifierad Word-dator med andra ord för 14999:-?

Menar, mycket mer än så lär den inte klara antar ja. Sedan är jag nyfiken på hur varm den kommer bli i knäet med tanke på profilen och utan fläkt som kan dirigera värmen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd

amagad, HDMI

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Svårt val nu mellan denna å macbook pro, hur står sig Core M-5Y51 i denna mot den som sitter i pro modellen?

Permalänk

Nja, inte så pepp alltså. Är det en TN eller IPS?

Permalänk
Avstängd

1200$ lägg till lite moms o så för oss i Sverige, sen landar den på 14-15k

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

1 usb = fail

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av amanito:

1200$ lägg till lite moms o så för oss i Sverige, sen landar den på 14-15k

14495 för grundmodellen, bra gissat. Den lite schysstare snurrar upp runt 18 k.

Jag hade valt en Yoga alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Snygg, en enda ut/ingång är jag lite skeptisk till dock, tänk om jag vill koppla den till en projektor och spela upp en fil från ett usb-minne t.ex? Väldigt osmidigt.

De nya brytarna ska bli skoj att prova dock.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Underbart att allt ansluts till en enda kontakt!

Härligt att det dessutom är en kontakt som ännu inte är standard och vanlig på marknaden, så att den urtunna datorn på 13mm måste ackompanjeras med en smärre arsenal av adaptrar, hubbar och förgreningar för att kunna nyttja datorn på något vettigt sett...

Att datorn inte har inbyggd diskettläsare, parallellport och dvd enhet känns väll rimligt, men är det för mycket begärt med iaf en laddningskontakt och ett usb uttag (må det då vara usb typ c) så att jag åtminstone kan ladda datorn samtidigt som jag har något anslutet till den?

Portabiliteten förlorar liksom sin poäng helt om min dator på 0.9KG måste ha 12 adaptrar på 5kg för att fungera på marknaden.

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med gamla Macbook air nu då? Den är på alla punkter sämre, och såvitt säljs den fortfarande?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Dom har passat på att höja de svenska priserna på macbook pro också!
2000 kr mer på samtliga modeller?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

1 usb = fail

Haha, inte ens det!

Den har en USB/laddningskontakt så det är antingen USB eller laddning.

(med undantag om de släpper en svindyr adapter för 599:- som låter dig göra båda sakerna samtidigt, dock förlorar du ju all portabilitet då om du måste gå och släpa runt denna adapter hela tiden)

Permalänk
Medlem

"2 304 x 1 440"...kunde de inte bara köra med 2560 x 1440 istället?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

14495 för grundmodellen, bra gissat. Den lite schysstare snurrar upp runt 18 k.

Jag hade valt en Yoga alla dagar i veckan.

nja alltså smärtgränsen går vid 8k för mig. Är inte värt att spendera så mycket på en laptop men visst, vissa gillar det

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser denna som en konkurrent med Surface Pro 3? Mycket av speccsen är lika och det som skiljer sig är ju ett dedikerat tangentbord istället för touch. (Självklart är de långt från lika, men ser ändå likheten)

Permalänk
Medlem

Närmare 15k? Hellre en Surface Pro 3.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Haha, inte ens det!

Den har en USB/laddningskontakt så det är antingen USB eller laddning.

(med undantag om de släpper en svindyr adapter för 599:- som låter dig göra båda sakerna samtidigt, dock förlorar du ju all portabilitet då om du måste gå och släpa runt denna adapter hela tiden)

Undrar hur apple också tänker när de kastar thunderbolt under tåget…

Permalänk
Medlem

Det är väl inte helt orimligt att laddaren har en usb hona i sig så man seriekopplar först laddaren och sedan ev tillbehör. Kanske till och med alla tillbehör har en hane-hona kotakt så man kan koppla in massor i följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

1 usb = fail

¨

ett Äpple på= fail

Permalänk
Medlem

Efterlängtat. Retina och betydligt mindre footprint, exakt vad jag hade räknat med. Men, vart tog batteritiden vägen? Min MBA 13" har fortfarande upp till 12 timmar, medan nya "Macbook" bara sägs klarar sig på 9 timmar?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd

Köper heller en Lenovo för 4000 kr om man bara ska surfa. kasta 15000 kr bara för att surfa är helt galet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

En slimmad thinkpad med den skärmen, ja tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Dom har passat på att höja de svenska priserna på macbook pro också!
2000 kr mer på samtliga modeller?!

Japp såg det, what the actual fuck. Vill ha billig dollar igen, snyft.