Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tjae, jag har 6km till jobbet så det blir nog inget reseavdrag i år heller ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vissa saker kan man ändra utan att det påverkar utbetalningsdatumet har jag för mig, som reseavdrag.

nej. deklarera du resavdrag få du vänta. har varit så i alla år för mig och jag har altid deklarerat första dagen det går. om dem har inte ändrat det för i år.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Får man utbetalning senare än april om man deklarerar för körning?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tjae, jag har 6km till jobbet så det blir nog inget reseavdrag i år heller ¯\_(ツ)_/¯

Öhm.. Jag har 2.3km(enkel väg) till jobbet och gjorde avdrag i fjol

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Öhm.. Jag har 2.3km(enkel väg) till jobbet och gjorde avdrag i fjol

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

"För att du ska få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil krävs att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst fem kilometer."

Gjorde du avdrag för resor med bil, mc eller mopedbil bröt du alltså mot reglerna.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tjae, jag har 6km till jobbet så det blir nog inget reseavdrag i år heller ¯\_(ツ)_/¯

Jag har 13 eller 19km enkel väg beroende på om jag vill stå i kö eller inte och hade ingen aning om att man kunde göra avdrag

Skrivet av Bakgrund:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

"För att du ska få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil krävs att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst fem kilometer."

Gjorde du avdrag för resor med bil, mc eller mopedbil bröt du alltså mot reglerna.

Är avståndet kortast möjliga enligt Google Maps? Eller den mest lämpliga?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag har 13 eller 19km enkel väg beroende på om jag vill stå i kö eller inte och hade ingen aning om att man kunde göra avdrag

Är avståndet kortast möjliga enligt Google Maps? Eller den mest lämpliga?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014....

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

"För att du ska få göra avdrag för resor med bil, motorcykel eller mopedbil krävs att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst fem kilometer."

Gjorde du avdrag för resor med bil, mc eller mopedbil bröt du alltså mot reglerna.

Gött. Lär bli en rejäl skatteskuld framöver i livet då 👍

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av solomon:

Öhm.. Jag har 2.3km(enkel väg) till jobbet och gjorde avdrag i fjol

Först är sträckan för kort för att du egentligen ska få göra reseavdrag väl. För det andra, hur fan kom du upp i tillräckligt höga belopp för att få tillbaka något? Det är ju typ bara 18 sek per mil eller något? Och så måste du över 10 tkr för att få tillbaka något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Först är sträckan för kort för att du egentligen ska få göra reseavdrag väl. För det andra, hur fan kom du upp i tillräckligt höga belopp för att få tillbaka något? Det är ju typ bara 18 sek per mil eller något? Och så måste du över 10 tkr för att få tillbaka något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick tillbaka typ 3000kr någonting för reseavdrag förra året. Ska se hur jag räknade, återkommer
Edit:

Avdrag - 19 961 blev det 2017, alltså 8000kr över 11000-gränsen. Sen fick jag egentligen kvarskatt på 1600kr, men gick plus med ca 3000kr. Det var nånting med kollektivtrafiken som inte stämde upp. Jag bor inte mitt i stan om man så, utan jag hade behövt gå upp typ en timme tidigare än jag normalt sett gör när jag tar bilen för att åka med bussen, sen vänta ca 1.5 timme för bussen när jag ska åka hem, så överlag blev det ca 2.5 timme med buss.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon: 2.3 km går man ju på 20 minuter. låter lustigt det här.
om man säger att du jobbar 350 dagar per år och kör 5km per dag så blir det 175 mil.
18 kr per mil ger 3150 kr i resekostnader.
det är inte 23km enkel väg eller liknande? annars låter allt galet.

det kan ju förstås vara så att man bor och jobbar på var sida vättern. 10 km fågelvägen mellan hästholmen och hjo men runt 150km resväg. fast då någon annanstans.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

@solomon: 2.3 km går man ju på 20 minuter. låter lustigt det här.
om man säger att du jobbar 350 dagar per år och kör 5km per dag så blir det 175 mil.
18 kr per mil ger 3150 kr i resekostnader.
det är inte 23km enkel väg eller liknande? annars låter allt galet.

det kan ju förstås vara så att man bor och jobbar på var sida vättern. 10 km fågelvägen mellan hästholmen och hjo men runt 150km resväg. fast då någon annanstans.

Men du, snälla. Enda vägen är 68an, en motortrafikled som tar 15-20 minuter eller en skogsväg som tar över en timme med bil.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Ja, det är 23km enkel väg.
Edit: såg att jag skrivit 2.3km nu, oops. 23 skulle det självklart vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ja, det är 23km enkel väg.
Edit: såg att jag skrivit 2.3km nu, oops. 23 skulle det självklart vara.

Skickades från m.sweclockers.com

det förklarar varför vi tidigare har undrat med 23 km är det inga problem att komma upp i reseavdrag om man bor lite otillgängligt.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

det förklarar varför vi tidigare har undrat med 23 km är det inga problem att komma upp i reseavdrag om man bor lite otillgängligt.

"Inga problem" säger du... Själv är man lite bitter över att inte få avdrag fast jag har >60 km enkel resa.
Med bilen tar en enkelresa ganska exakt en timme. Med kollektivtrafiken (=bil/cykel+buss+tåg+spårvagn) tar det i teorin "bara" 1h55m, D.v.s. inte tillräckligt för att få avdrag. Inte alls bitter

Som tur är har man gått och blivit student igen så slipper man fundera på sånt där...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

nej. deklarera du resavdrag få du vänta. har varit så i alla år för mig och jag har altid deklarerat första dagen det går. om dem har inte ändrat det för i år.

Jo, jag blandade nog ihop det med när man kunde få pengarna till midsommar, för det fick jag trots reseavdrag. På senare år har jag jobbat närmare hemmet så har inte jättekoll på reseavdraget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

"Inga problem" säger du... Själv är man lite bitter över att inte få avdrag fast jag har >60 km enkel resa.
Med bilen tar en enkelresa ganska exakt en timme. Med kollektivtrafiken (=bil/cykel+buss+tåg+spårvagn) tar det i teorin "bara" 1h55m, D.v.s. inte tillräckligt för att få avdrag. Inte alls bitter

Som tur är har man gått och blivit student igen så slipper man fundera på sånt där...

Skatteverket brukar väl inte vara så himla griniga när det gäller så små marginaler. När jag fick reseavdrag så var det ungefär som för dig, jag sparade egentligen inte två timmar restid per dag men kollektivtrafiken gick ju inte den ideala tiden liksom så jag räknade med att jag kom till jobbet en kvart för tidigt i min restid. Sen att det flera gånger i veckan var någon form av förseningar så att det tog mer än två timmar spelar ju tyvärr ingen roll. Men jag fick det godkänt i ett antal år med detta upplägg.

Permalänk
Medlem

Är det April-April man räknar eller vilken period är det som man ska räkna på?
Minns ej hur det varit tidigare år då jag pluggat tre år inte behövt ta hänsyn till resor för jobb osv, men kanske kan börja göra det nu för att få tillbaka en extra slant. Började jobba efter studierna i Juni så om det är från April så borde jag kunna nå upp till gränsen för bidrag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Är det April-April man räknar eller vilken period är det som man ska räkna på?
Minns ej hur det varit tidigare år då jag pluggat tre år inte behövt ta hänsyn till resor för jobb osv, men kanske kan börja göra det nu för att få tillbaka en extra slant. Började jobba efter studierna i Juni så om det är från April så borde jag kunna nå upp till gränsen för bidrag.

Skatten räknas på kalender år! Avdragen likaså.
I år skall du således deklarera inkomster för 2018.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

"Inga problem" säger du... Själv är man lite bitter över att inte få avdrag fast jag har >60 km enkel resa.
Med bilen tar en enkelresa ganska exakt en timme. Med kollektivtrafiken (=bil/cykel+buss+tåg+spårvagn) tar det i teorin "bara" 1h55m, D.v.s. inte tillräckligt för att få avdrag. Inte alls bitter

Som tur är har man gått och blivit student igen så slipper man fundera på sånt där...

Fast du vill väl vara 5 min innan bussen går eller? Då har du dina två timmar.

Permalänk
Medlem

Jag har inte skrivit upp alla dagar jag rest till jobbet. Går det att lösa ändå? Har tagit bilen varenda dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Jag har inte skrivit upp alla dagar jag rest till jobbet. Går det att lösa ändå? Har tagit bilen varenda dag.

Kan du via din arbetsplats få reda på hur många dagar du jobbade förra året?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Jag har inte skrivit upp alla dagar jag rest till jobbet. Går det att lösa ändå? Har tagit bilen varenda dag.

Du får leka lite detektiv, gå igenom dina löne specar, se om du har någon frånvaro att räkna av.
Här kan du räkna ut hur många arbetsdagar det var, under valfri period. Enligt den sidan, var det 261 vardagar 2018, varav 250 var arbetsdagar. 250 minus eventuell frånvaro som du borde hitta i dina lönespecar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Kan du via din arbetsplats få reda på hur många dagar du jobbade förra året?

Skickades från m.sweclockers.com

japp, dock kört lite hemma och blir nog inte mer än 7k ändå. Någon nämnde ju en 10k gräns :/

Permalänk
Medlem

Imorgon börjar då utskicken, håll i hatten - här kommer skatten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

japp, dock kört lite hemma och blir nog inte mer än 7k ändå. Någon nämnde ju en 10k gräns :/

första 10-12K dras autmagiskt bort, så har du en kostnad på 15K så har du 5K du får göra avdrag på å du har rätt till en 1/3, så de är då 1666:- du får tillbaka på 15K. men jag vill minnas att de höjt till 12K å inte 10K... men där kan jag har fel på den summan.. förr var det 8K.

EDIT: men pendlar man längre sträckor som jag då är man uppe i betydligt större summor än 15K totalat.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av WDac:

första 10-12K dras autmagiskt bort, så har du en kostnad på 15K så har du 5K du får göra avdrag på å du har rätt till en 1/3, så de är då 1666:- du får tillbaka på 15K. men jag vill minnas att de höjt till 12K å inte 10K... men där kan jag har fel på den summan.. förr var det 8K.

EDIT: men pendlar man längre sträckor som jag då är man uppe i betydligt större summor än 15K totalat.

Stämmer. Jag brukar redovisa utlagd summa runt 40k, minus 10k -> 30k, 1/3 -> 10k tillbaka. Stämmer gott med de senaste åren.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det gick helt åt helvete!
398:- att betala in... jag som alltid brukar få tillbaka....

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

bah inte fått nåt än :S årets spännande händelse haha

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

bah inte fått nåt än :S årets spännande händelse haha

Kan dröja till nästa onsdag innan man får något.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Sålde fonder förra året. Ska betala 38500 i kvarskatt. Satte in 40 000 kronor på skattekontot i samband med försäljningen, så har det löst. Hade jag inte sålt fonderna så hade jag fått någon tusenlapp i kvarskatt :/