Sluta gymnasiet och tjäna pengar på programmering

Permalänk

Sluta gymnasiet och tjäna pengar på programmering

Hej
Jag är en kille på 16 år som går i 1:an på gymmnasiet och läser Teknik. Efter att knappt haft en helg ledig från plugg sedan åttan känner jag att jag verkligen inte vill/skulle klara av att fortsätta. Grejen är inte den att jag är lat. Jag lär mig jättemycket användbara saker (bl.a om programmering o entreprenörskap) på fritiden och pushar mig alltid för att lära mig så mycket jag kan om saker som faktiskt har betydelse för mig. Därför ber jag er om råd på hur jag skulle kunna utveckla mina kunskaper för att kunna skaffa en inkomst som går att överleva på och ett jobb som jag kan utveckla. Målet är att lyckas bygga en hållbar karriär innan slutet av sommarlovet. Här är några av mina kunskaper jag har nu:

  • Python (5 år).

  • PHP.

  • HTML.

  • CSS.

  • Javascript (nybörjare).

  • Bootstrap (nybörjare).

  • Känsla för design.

Några av mina intressen i ordning:

  1. Entreprenörskap.

  2. Programmering.

  3. Mecka.

  4. Ledarskap.

Man kan sammanfatta mina intressen med saker som man kan skapa.

Jag undrar vilka förslag folk har. Vad kan jag lära eller kombinera mina kunskaper med för att kunna tjäna pengar på det? Öppen för alla idéer oavsätt om de har med mina kunskaper och intressen att göra eller inte. Om ni undrar något mer om mig så fråga bara! Lämmna gärna länkar till bra källor med. Det kan vara bra att veta att jag inte planerar att fortsätta resten av mitt liv såhär utan vill jobba med något på fritiden som kan ta mig längre.
Tack!

Permalänk
Medlem

Att gå i skolan är bra för att utveckla dina kunskaper för att kunna skaffa en inkomst som går att överleva på och ett jobb som du kan utvecklas inom.

Men om ditt intresse nu är entreprenörskap... starta eget företag? Har du inget du kan ta betalt för, lär dig något du kan ta betalt för. T.ex. en högskoleexamen.

Och ärligt talat så är gymnasiet pissenkelt allt som oftast så du lär ju ha bra med fritid över till att... ja, vad du nu skall göra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vill du ha en hållbar karriär så ska du gå klart gymnasiet. Inte ens i programmeringsvärlden har du en bra chans att komma långt baserat på endast kompetens, det kommer att bli väldigt svårt. Man behöver möjligen inte högskole-examen för att komma långt som programmerare, men gymnasiet......

Läs klart gymnasiet och lär dig att programmera vid sidan av. Skapa appar, släpp dem mot Apple/Play Store, lär dig av det. Skapa hemsidor, bygg upp dem, ta emot feedback. Allt handlar om att göra, ta emot feedback, göra om.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen råda dig att gå klart gymnasiet, känner en del personer som hoppat av genom årens lopp och i princip alla ångrar sig i efterhand. Majoriteten av dom har antingen läst klart sina betyg på folkhögskola eller liknande, eller håller på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Med tanke på att gymnasiet inte kräver så mycket mer än närvaro så är det extremt korkat att hoppa av för att jobba. Skit i att plugga och ta några E istället. Det är i princip som att bränna alla broar till högre utbildning, högre jobb osv.

Ungt företagande finns väl fortfarande? Kan vara något som projekt på sidan av studierna. Vettigast är väl att försöka lära dig så mycket som möjligt och försöka få jobb som programmerare efter studenten, eller assistent på ett IT-företag.

Permalänk

Att hoppa av är inte skrivet i sten, oavsätt vad så kommer jag gå klart 1:an. Jag är iaf säker på att jag vill bygga upp något som jag kan tjäna pengar på och helst utveckla. Vilka idéer har ni?

Permalänk
Medlem

NEJ för fan, sluta studera är aldrig en bra idé. Jag gjorde det i din ålder så jag vet.

Du kan kombinera dina studier och intressen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pölsemannen:

Att hoppa av är inte skrivet i sten, oavsätt vad så kommer jag gå klart 1:an. Jag är iaf säker på att jag vill bygga upp något som jag kan tjäna pengar på och helst utveckla. Vilka idéer har ni?

Byt program bara? Gick samma linje och insåg att det inte var för mig så jag flyttade till en annan stad och vips hittade jag det rätta programmet som jag ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Att hoppa av är inte skrivet i sten, oavsätt vad så kommer jag gå klart 1:an

Ingen kommer någonsin ta "gick 1 år på gymnasiet" som en bra sak...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

Vi går emot en utbildningsinflation, för varje år som går bör man läsa mer. Att det finns gott om personer som skippade gymnasiet och klarade sig bra är irrelevant idag.

Kunskap mäts dessutom inte i år. Med det sagt så tyvärr inget av TS kunskap som går att utläsa av informationen som finns i tråden något som imponerar på arbetsmarknaden . Nu kan vissa slå igenom genom att rätt ide etc.

Men den enklaste vägen till framgång är skolan och det allmäna rådet är att fortsätta denna, sedan kan man diskutera högskola eller YH.

*edit*
Det är inte dålig kunskap för ålder, men på arbetsmarknaden är det kunskap / pris som gäller inte kunskap /ålder.

Permalänk
Medlem

Det är väl mer eller mindre krav på att ha gymnasiet gjort för att kunna söka till Universitet/Högskola, även om du kanske i framtiden får för dig att läsa några kurser där för att utöka ditt kunnande inom programmering.
Om inte annat så kan du ju någon gång i framtiden få för dig att vilja utbilda dig till något annat och då är det nog rätt drygt att först få sätta sig och beta av gymnasiet innan man kan gå vidare med högre studier.

Permalänk
Medlem

Om inte annat så är det en bra övning i att färdigställa saker man inte är så sugen på att göra klart gymnasiet. Det ska till något väldigt exceptionellt för att tilltala arbetsgivare om man bara har 1 år på gymnasiet och inte vill göra skitgöra.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tittar man på dagens arbetsannonser så ser man rätt fort att de efterfrågar utbildningsnivå i samtliga fall, har man inte en grundläggande utbildning så kommer du inte på intervju. Punkt.

Det kan jag garantera då jag suttit på båda sidor av bordet, säg att du har hundra sökande på en tjänst. Hur filtrerar du ner dem till kanske de fem-tio du vill intervjua?

1, Kolla utbildningsnivå i CV't.
2, Kolla erfarenhet i branschen.

Saknar man båda, då kommer man aldrig till intervju om det inte är ett företag som siktar på oerfarna.

Framtiden som egenföretagare inom programmering är antagligen inom uppgradering av mjukvara/affärssystem som konsult, appdesigner/programmerare eller VR om man kikar på arbetsannonserna idag. Får du in en fot inom uppgradering av affärsystem eller mjukvara så kanske man kan landa ett återkommande supportavtal. Många firmor vill inte ha en IT avdelning längre utan lejer ut det.

Det är hård konkurrens på webdesign och programmering idag som enskiljd anställd.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Som många redan nämner. Håll ut, bit ihop och plugga klart dina 3 år på gymnasiet.

Om programmering/IT är din grej; Kör 2 år KY/YH efter gymnasiet. Yrkeshögskolorna är typ 50/50 teori och plugg.

Men var beredd på att lägga en hel del fritid på att jobba/plugga/experimentera för att hålla dina programmeringskunskaper färska och vara up-to-date med nya tekniker.

Hur kommer det sig att du inte haft en ledig helg sedan åttan?
Om skolan är av den belastningen att du inte hinnar klart på vardagarna så skulle jag rekommendera att börja där. Om det är dålig disciplin och mycket datorspelande så är det lätt överkomligt.
Om du har problem att lära dig lära; Så finns det riktigt bra resurser för sånt. Det tar längre tid, men när man väl lärt sig lära är allt mycket enklare.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Nei Nej Nej Sluta aldrig på en utibldning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att om du hoppar av gymnasiet nu är det 99,99% chans att det är en riktigt korkad idé och 0,01% chans att du är miljardär innan du är 30.

Permalänk
Medlem

Du vet inte hur du ska försörja dig och du funderar redan på att hoppa av gymnasiet? Som gymnasieelev har man väldigt mycket fritid så du bör ha all tid i världen att hitta på något på sidan av. Att hoppa av är det sämsta du kan göra i den här situationen. Det är inget unikt att kombinera sina kunskaper och färdigheter för att försörja sig, de flesta kallar det för jobb. Något du också skulle kunna göra i framtiden om du hade en gymnasieutbildning. Ska man vara egenföretagare livet ut är det kanske en annan femma, men en gymnasieutbildning skadar sällan. Det är bara tre år. Vad ska du göra som 16-åring om du inte har en skola att gå till? Det är en fråga bara du kan svara på, och om du inte har något svar på den så bör du nog gå i skolan ett tag till för ditt eget bästa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag håller med ovanstående personer, att hoppa av plugget känns inte som en bra ide, men att testa en ny skola skulle nog definitivt inte sitta fel för dig. Om du känner att du redan klarar tekniken kanske ett samhäll/naturprogram skulle vara bättre då du får annan utbildning än det du redan kan. Prata med din skolas SYV. De borde förstå och de kan nog ge tips hur du kan bära dig år (det är ju faktiskt det som är deras jobb.

Annars ett sabbatsår kanske skulle passa? Prata även om detta med din SYV.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att stå ut. Kunskap väger inget. Många företag vill dessutom ha det på papper att du kan de där sakerna. Vet inte om det fortfarande är så här men när jag gick i gymnasiet (15 år sedan) så var allt man behövde göra, typ, för att få godkänt var att komma på lektionerna.
Eftersom du enligt egen utsago kan en hel del redan så borde gymnasiet vara relativt enkelt för dig och du har mycket gratis och skulle egentligen inte behöva plugga så mycket på helgen?
Kunskap är makt

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Att hoppa av är inte skrivet i sten, oavsätt vad så kommer jag gå klart 1:an. Jag är iaf säker på att jag vill bygga upp något som jag kan tjäna pengar på och helst utveckla. Vilka idéer har ni?

Om du nu ska hoppa av så lär du nog ha lite mera konkret än att "bygga något och tjäna pengar på". Det är väl nästan vad varje programmerare har som mål, men tills dess måste/borde man skaffa sig utbildning och jobb. Dina kunskaper verkar vara mest riktade mot webbdesign, är detta medvetet? Eller tänkte du lära dig java, c#, c++ eller något annat språk sen?

Som alla andra skriver tycker jag inte du ska hoppa av och börja arbeta på ditt livs dröm så länge du inte kommit på någon riktigt grym idé som du (och andra) verkligen tror på och inte kan vänta två år. Under tiden utveckla dina programmeringskunskaper, ta kurser i affärsverksamhet och tänk på något exakt du tänkt utveckla. Sedan är det massa annat man lär sig i gymnasiet och på universitet/högskola.

Om du tror att du kan få jobb efter du hoppat av så kan du ju fundera lite på varför en arbetsgivare ska välja dig framför någon som fått på universitet/högskola. Kan du bevisa på något sätt att du är på en sådan nivå?

Permalänk

Hej!
Många "hoppa inte av"-svar här ser jag

Vet inte riktigt vart jag ska börja men...
Låter som mig upp i dagen, fast för 8 år sedan (är nu 24).
Jag gick första året, startade eget mot slutet av det året.
Alla "behöver" inte gå i skola.

Jag hade mitt egna företag i ca 2 år där jag konsulterade inom IT, mycket PHP och drift av enklare webbservrar åt mindre företag. Jag hade turen att hamna på ett "fast" jobb där jag utvecklades enormt mycket, och lärde mig hur ramverk mm fungerade - fick kasta mig in i ett befintligt system som behövde anpassas till kundens behov. Sedan slutade det med att jag fick skriva om hela från början.
Shameless self promotion:
https://www.entreprenor.se/nyheter/stefan-drog-i-gang-eget-pa...

Räkna inte med att bli rik i början, eller ens självförsörjande.
Se det som en intensiv utbildning med kompensation som bonus - gör det för att du brinner för det.
Efter två år med det egna företaget, så ville jag ha en fast lön och bli anställd.
Det var _inga_ problem utan utbildning att få en anställning som IT-tekniker som involverade ALLT inom IT - från att skruva laptops till att automatisera deployment av datorer, till kontorsnätverk, AV, etc.

Nu har jag varit fast anställd på samma ställe i över 6 år. Dom senare 5 åren som nätverkstekniker.
För ett år sen: https://youtu.be/o_DJ4L4lyKE?t=32m27s
(Första gången jag presenterar externt, och inför en stor publik... men men)

Jag har intervjuat en hel del folk (främst för IT och nätverk), och utbildning har inte spelat in mycket i just mina värderingar.
Jag vill höra vad personen brinner för och har pysslat med tidigare.

Kör hårt säger jag Är såklart biased.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Framtiden som egenföretagare inom programmering är antagligen inom uppgradering av mjukvara/affärssystem som konsult, appdesigner/programmerare eller VR om man kikar på arbetsannonserna idag. Får du in en fot inom uppgradering av affärsystem eller mjukvara så kanske man kan landa ett återkommande supportavtal. Många firmor vill inte ha en IT avdelning längre utan lejer ut det.

Håller med, även om jag ser tendenser att de bästa av de bästa blir egenföretagare. Detta av enkla anledningar som att det blir väldigt mycket skatt om lönen ligger en bra bit norr om 100 000kr/månaden. En egenföretag- utvecklare jag jobbar emot tjänar över 3 miljoner om året. Men duktiga blir egenföretagare av andra orsaker som att de ej orkar med att vara någon dräng, är man duktig kan man göra lite som man vill.

Men att gå från att hoppa av gymnasiet och komma dit är tufft, snarare har de flesta gått 5år högskola, jobbat +10år och sedan tagit steget. Det finns några få som lyckas direkt ifrån gymnasiet, men det är nog ungefär lika stor andel som blir professionell gamer.
-Det är lätt att se att visa lyckades med detta, men för den stora skaran stanna kvar i skolbänken.

Permalänk
Medlem

Följ ditt hjärta, jag har två nära bekanta som aldrig gick ur nian som är miljonärer och driver flera företag.

Idag är en utbildning "a dime in a dozen", alla har det, även dom största idioterna kan gå på Södertörn eller Mittuniversitet och klara sig igenom med en examen, krävs bara envishet, ingen misslyckas i Sverige utan du får alltid en till chans att klara tentamen, inte som i Kina eller Indien.

Skapa något fantastiskt istället med all din kunskap, presentera det för olika företag, någon kommer nappa och du får ett jobb, lägg dom kommande åren på att lära dig så mycket du kan och spendera din tid med liktänkande på forum och IRL.

Gymnasiet och skolan som helhet är i mångt och mycket en institution för att skapa goda samhällsmedborgare och drönare som har en gemensam värdegrund och gemensamma ideal om vad som är "bra", det kan diskuteras vad syftet är men att påstå att skolan som den är utformad idag är sundast är direkt fel.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag tror folk missuppfattade min fråga jag ställde i första inlägget. Jag ska inte söka ett jobb utan försöka sälja tjänster/produkter till andra. Till exempel genom webbutveckling och sedan se hur det går. Det går en kille i min klass som har sålt flera hemsidor. Det senaste var ett projekt med kommmunen där han fick en timmlön på 100:-. Jag vill testa någon sånt och se hur det går. Skulle inte hoppa av utan att ha något jobb innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Hej
Jag är en kille på 16 år som går i 1:an på gymmnasiet och läser Teknik. Efter att knappt haft en helg ledig från plugg sedan åttan känner jag att jag verkligen inte vill/skulle klara av att fortsätta. Grejen är inte den att jag är lat. Jag lär mig jättemycket användbara saker (bl.a om programmering o entreprenörskap) på fritiden och pushar mig alltid för att lära mig så mycket jag kan om saker som faktiskt har betydelse för mig. Därför ber jag er om råd på hur jag skulle kunna utveckla mina kunskaper för att kunna skaffa en inkomst som går att överleva på och ett jobb som jag kan utveckla. Målet är att lyckas bygga en hållbar karriär innan slutet av sommarlovet. Här är några av mina kunskaper jag har nu:

  • Python (5 år).

  • PHP.

  • HTML.

  • CSS.

  • Javascript (nybörjare).

  • Bootstrap (nybörjare).

  • Känsla för design.

Några av mina intressen i ordning:

  1. Entreprenörskap.

  2. Programmering.

  3. Mecka.

  4. Ledarskap.

Man kan sammanfatta mina intressen med saker som man kan skapa.

Jag undrar vilka förslag folk har. Vad kan jag lära eller kombinera mina kunskaper med för att kunna tjäna pengar på det? Öppen för alla idéer oavsätt om de har med mina kunskaper och intressen att göra eller inte. Om ni undrar något mer om mig så fråga bara! Lämmna gärna länkar till bra källor med. Det kan vara bra att veta att jag inte planerar att fortsätta resten av mitt liv såhär utan vill jobba med något på fritiden som kan ta mig längre.
Tack!

Att ha kunskap är minoritets egenskapen din arbetsgivare letar efter. Kunskap går att öka/ersätta/bättra på/pusha sig igenom.
Att stå ut / slutföra något är majoritet egenskapen din arbetsgivare letar efter.

Att hopp av gymnasiet, vad tror du det ger för signaler till blivande arbetsgivare om din nivå att härda ut under jobbiga stunder?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@Pölsemannen: Gick ut gymnasiet förra året (Teknik) och var verkligen inget geni men upplevde aldrig själv att skolan tog all min tid. Under tredje året jobbade jag samtidigt som jag gick i skolan. Varför inte lägga lite mindre tid på plugg och testa jobba lite samtidigt som du går gymnasiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pölsemannen:

Jag tror folk missuppfattade min fråga jag ställde i första inlägget. Jag ska inte söka ett jobb utan försöka sälja tjänster/produkter till andra. Till exempel genom webbutveckling och sedan se hur det går. Det går en kille i min klass som har sålt flera hemsidor. Det senaste var ett projekt med kommmunen där han fick en timmlön på 100:-. Jag vill testa någon sånt och se hur det går. Skulle inte hoppa av utan att ha något jobb innan.

Om du inte har självdisciplinen att gå ut något så slappt som gymnasiet förstår jag inte hur du ska kunna vara tillräckligt företagsam att kunnna lyckas med någonting annat.

edit: Du måste förstå att där du är i livet just nu börjar det uppstå konsekvenser av de beslut du tar. Sabba inte för dig själv bara för att du tappat studielusten.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Du är 16 och behöver disciplin och ödmjukhet. Det är osannolikt att du är något slags geni så jag tänker påstå att du inte kan alls lika mycket som du tror. Det är inget fel med det, du har ett helt liv på dig att lära dig hur mycket som helst.

Börja med att sköta dina befintliga åtaganden exemplariskt. Som t.ex din skolgång. Vårda dina relationer och chansen att möjligheter bara uppenbarar sig ökar markant.

Permalänk

Problemet jag har med att skolan tar upp för mycket tid är inte att jag är lat utan att jag satsar välldigt högt (antingen eller) och har samtidigt dålig koncentrationsförmåga. Sen har jag tur som ändå tycker de flesta ämnena är roliga vilket gör att de ofta funkar ganska bra. Men när jag försöker plugga något som jag inte gillar går det knappt. Klarar max att sitta 10 min koncentrerat med tyska (kanske lika dant för andra, jag vet inte). Jag gick ut 9:an med 312,5 i meritpoäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Följ ditt hjärta, jag har två nära bekanta som aldrig gick ur nian som är miljonärer och driver flera företag.

Idag är en utbildning "a dime in a dozen", alla har det, även dom största idioterna kan gå på Södertörn eller Mittuniversitet och klara sig igenom med en examen, krävs bara envishet, ingen misslyckas i Sverige utan du får alltid en till chans att klara tentamen, inte som i Kina eller Indien.

Skapa något fantastiskt istället med all din kunskap, presentera det för olika företag, någon kommer nappa och du får ett jobb, lägg dom kommande åren på att lära dig så mycket du kan och spendera din tid med liktänkande på forum och IRL.

Gymnasiet och skolan som helhet är i mångt och mycket en institution för att skapa goda samhällsmedborgare och drönare som har en gemensam värdegrund och gemensamma ideal om vad som är "bra", det kan diskuteras vad syftet är men att påstå att skolan som den är utformad idag är sundast är direkt fel.

Mvh

Jag säger inte att du ljuger men det är ett extremt dåligt exempel med noll i bevisvärde. Inlägget och "rådets" kvalité är i paritet med kasinoreklamen som säkert visas just nu på Kanal 5.