Komplett.se - allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian/KPS
Tjena igen,

Mitt Internet låg nere igår (tack för det televerk…eh Telia) så jag hade tyvärr inte möjlighet att posta under gårdagen, ursäkta för detta. Det är möjligt att jag idag slår världsrekord i längsta inlägget någonsin. Detta för att vi vill kunna svara så många som möjligt. Tyvärr blir inte alltid svaren så uttömmande som man skulle önska, men jag vidhåller att vi tar ALLT som skrivs här till oss, så ni talar för allt annat än döva öron.

Ok nu kör vi!

Vår kära huvudstad går inte säker om hämtbutiken i Göteborg blir en succé. Vi är än så länge väldigt nöjda med resultatet så det ser ljust ut!

Phuu det var ett långt att läsa.. men det var det värt!

Ni har inte funderat på att öppna en i skåneland (Finns en hel del människor bosatta här numera)? Kanske t.om. en i staffanstorp? finns säkert en tomt ledig nära önsvala gård:p

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

jag skulle görna vilja se ett forum på komplett.se där man kan tala om nya produkter o komma med förslag på roliga saker ni kan ta in

jag tycker verkligen det är synd med att frakten ska va dyr från komplett för mig som inte beställer med visa kort eller liknande,så nu har jag köpt saker från jme data istellet bara för det!
Inte förens det kommer till rma på jme förstår jag hur dum jag har varit
jag har skickat tillbaka saker till er o det går i ljusets hastighet jämfört med jme data!

att ge så mycket info om varorna som möjligt kommer öka dom nya lite okunnigarna köparna lite enormt.

Permalänk
Medlem

Är ganska nöjd, skulle dock inte skada med:

1) Bättre filter: tex namn, tillverkare, märke, valfri specifikation etc
2) Bättre sortering: releasedatum, mest sålda, minst sålda, lagerantal, betyg etc
3) Bättre sökfunktion: kunna välja kategori(er), tillverkare, märke, valfri specifikation, filtrerbart sökresultat

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte återkomma med kommentarer ang hämtbutiken då man varit och testat den idag.

[i]Min resa till kompletts hämtbutik (så gick det till):
Tänkte dra dit o hämta min order efter jobbet. Direkt så stötte man på problem. Så stort som företaget som Komplett är tänkte man ju att det skulle vara skyltat med någon megaskylt.
Ja då fick man åka omkring vid kruthusgatan 15, sen mot gata 19, inga skyltar där heller, tillbaka till gata 15 godsmottagning, nehepp ingen sån ens en liten skylt, tillbaka mot gata 19 testar svänga in under garaget, hmm komplett.se finns inte med i informationsskylten när man kommer in i garaget, jag får väl leta lite då tänkte jag, kör omkring en kort stund, aha bilparkering för komplett, Men INGA skyltar om vilken hiss, tänkte först ta hissen som låg närmast kompletts bilskylten, men där fick man vänta i ett par minuter och ingen hiss kom.
Då vart man tvungen att åka därifrån eftersom man hade ett annat ärende. Efter ärendet fick man kolla lite snabbt på hemsidan om platsen och tänkte hmm det måste nog vara den dära lilla posten entren som inte är skyltat. Går in på kruthusgatan 17, hissen upp till 6våningen sen va de inga problem, men man blev ändå tvungen att vänta ett par minuter eftersom de va någon kund innan.
[/i]

Jag antar ni får betala för ett SMS oavsett textlängd, skriv gärna ner gatuadressen: Kruthusgatan 17 i SMSet. Då hade jag antagligen hittat dit snabbare. Eftersom jag glömde bort exakt gatunr (som man kollade upp dagen innan).
Ta gärna en bild på den stora entren och lägg upp på eran hemsida under hämtbutik rubriken, så hittar förstagångs besökare MYCKET snabbare.
*edit* Lägg gärna dit en karta på hemsidan också*slutedit*
Fråga: varför har ni enbart 5dagars liggetid? det är relativt kort tid och jag ser inget större problem varför ni inte skulle kunna ha kvar varorna i typ 14dagar. Jag är inte drabbad, men tycker det verkar märkvärdigt dyrt att behöva skicka fram och tillbaka pga den korta liggetiden. Ni verkar ha platsutrymme och jag kan inte se några större stöldrisker. Såvida det inte gäller varor som det är liten tillgång och hög efterfrågan på.

Till er andra: det finns endast några sidoplatser för parkering vid den stora entren.
Ligger jäkla dumt till, ifall man åker vid rusningstrafik eftersom man måste åka förbi borta vid Nils Ericssons terminalen (förbannade bilister gillar att blockera korsningar)

Beställde en kampanjvara på söndag. Optimist som man är så hoppades man på att varan skulle vara framme någongång på måndag eftermiddag. Men man fick vänta tills tisdag precis som det stod på hemsidan.

Slutsats: Kommer troligen inte handla från hämtbutiken igen när jag enbart skall ha någon datordel osv. Jag köpte en kampanjprodukt, sparade väl 60-70kr jämfört hos en lokal datorbutik. Dessutom fick jag vänta ytterligare en dag jämtemot den lokala datorbutiken som hade samma vara i lager. Normalpris hos komplett skulle bli ca 100spänn dyrare. Jag föredrar nog hellre ett lite högre pris än att behöva vänta och krångel med bilparkeringen.
TUMMEN NER: för dålig skyltning utanför entren, biltrafiken,
TUMMEN UPP: för SMS avisering, relativ snabb utlämning,

ps. f** sicka fräscha lokaler ni har ds. Det är nått mer som jag glömt, men jag lägger till det när jag kommer på vad det var.

Permalänk
Medlem

Ni har mycket bra och snabba leveranser, grejorna är välpacketerade.

Saker jag saknat: större bilder på vissa saker (ffa moderkort), länkinfo till tillverkare saknas ibland (det är annars en mycket bra sak att ni har). Frakten, ja, den har stört mig ibland med, särskilt när det är nåt litet. Men jag inser förstås att fraktkostnaden måste tas någonstans.....

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Här är några saker jag skulle vilja se förbättras hos komplett.

Bättre produkt-kategorier för vissa produkter, ett par exemple är grafikkort, trycker jag på PCIExpress får jag upp en enormt lång lista som ofta är väldigt svår att hitta i, vill jag t.ex hitta det billigaste X1800XT-kortet ni har så måste jag först sortera efter pris sen scrolla ner en 3-4 sidor till den prisklass som jag tror ett X1800XT kan finnas, det tycker jag är väldigt osmidigt.

En möjlig lösning på problemet skulle vara att ha en kategori per chipset, dvs. Radeon x300/x600 i en, X700/x800 i en annan, X1800 i en trdje... du förstår nog, självklart vill man kunna gämföra ATI och Nvidia kort som hammnar i olika kategorier, det tycker jag man skulle kunna löst med en rullgardinsmeny längst upp på sidan som heter "visa även denna kategori:" på så sätt kan man enkelt se precis dom kort man vill. Samma princip fungerar för t.ex moderkort, först väljer man socket sendan har man en kategori per chipset typ, t.ex Nvidia NF4, NF4 SLI, ATI Radeon experss, VIA K8T880 (eller vad VIA's chipset nu heter).

En annan kategori jag nyligen märkte fungerar riktigt kasst är den för kontrollerkort, jag kollade på SATA RAID kort och fick då upp en lista där PCI kort var blandade med PCI-X och PCI-Express, det känns riktigt klumpigt och ologiskt då iaf. jag väljer kort efter vilken bus jag har på mitt moderkort. Snälla, sortera kontrollerkorten efter vilken bus dom använder.

En udda sak jag just upptäckte, under telefoni -> minneskort kan man hitta IDE -> CF adaptrar och USB kortläsare, jag tycker inte dom hör hemma där.

En fuktion jag saknar på sidan är en inställning som gör att den detaljerade produkt specifikationen visas automatiskt, det är irriterande att behöva klicka "visa specifikation" hela tiden, speciellt eftersom jag alltid vill se den, det vore bra om den detaljerade informationen gick att få istället för den nerkortade varianten för som det är nu dyker samma information upp 2 gånger om man visar den detaljerade informationen.

Just ja, återinför den där siffran inom parentes som talar om hur många produkter det finns i en kategori, den är väldigt bra att ha när surfar runt sidan på måfå

Sen har vi det där med frakten. Du är säkert trött på att höra det vid det här laget men jag tar upp det ändå :). För det första är fraktpriserna generellt sett för höga, jag handlar inte av så många olika nätbutiker men av den handfull butiker jag brukar handla av ligger ni tveklöst högst vad gäller frakt, sänker ni fraktpriserna så skulle jag tveklöst beställa mer från komplett, faktum är att dom allra flesta av mina beställningar skulle hamna hos er då.

Nu var det inte det jag främst ville säga, frakten beter sig ganska underligt vissa gånger, jag kommer ihåg en gång när jag skulle beställa någonting ganska fysikt stort. tror det var ett högtalar paket. Frakten gick då på 199 (tror jag) vilket, även om det är lite dyrt, är acceptabelt, precis innan jag skickade iväg beställningen kom jag på att jag även skulle ha en annan liten skit grej typ en 80mm fläkt, en liten sladd eller något i den stilen och då blev frakten helt plöstligt 50 eller 75kr dyrare vilket inte är acceptablet. Jag tycker ni ska göra som webhallen och bara ta frakt för det tyngsta/största objektet så att man kan beställa små skräp saker som fläktar eller kablar utan att farkten blir dyrare om nu beställer ett stort tungt chassi samtidigt.

Till sist vill jag upprepa det andra redan sagt: fler och större bilder! På vissa produkttyper anser jag att bra bilder är extremt viktigt, då tänker jag främst på chassin. om ni hade en 4-5 bilder i 1024*768 per chassi så skulle man våga beställa ett chassi utan att spendera hela eftermiddagen åt att googla efter tester. Visst ta sådant tid men ni behöver ju knappast ta högupplösta bilder på en processor.

F.Ö tycker jag komplett är en mycket bra butik och den nya designen funkar bra även om jag har svårt att se någon större skillnad.

EDIT: det belv mycket text, jag skulle be om ursäkt för det om du inte skrivit en 10 ggr så lång post tidigare

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Som Curly skriver så saknar jag att sidan behåller inställningar gällande expanderad information, men även sorteringsinställningar.

Vid produktinformation borde "länkar" ligga över kundrecensioner då jag ofta söker en produkts information eller tillverkarhemsida där jag vill se mer bilder. Kan även tänka mig att en länk till produktens manual(pdf) inte vore helt fel.

Något jag saknar gällande skärmar är pixelinformation från tillverkaren direkt.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit detta tidigare till Er på Komplett.

Det jag verkligen saknar är ett ordentligt jämförelsesystem varor emellan:
Att samtliga varaor inom samma kategori inte har samma produktsinformationsmall är någonting jag verkligen har uppmärksammat som jobbigt. Alltså att inte alla varor inom samma kategori delar en gemensam mall i vilken de olika produktfakta är angivna. Vid flertalet tillfällen jag köpt saker via komplett.se har jag saknat en sådan mall vilken på ett tydligare sätt åskådliggör vilka effekter just den produkten men är intresserad av har som en annan inte har.
Någonting jag även tycker är viktigt i detta ärende är att oavsett om produkten besitter en egenskap eller inte så skall kolumnen finnas kvar och inte borttagas, detta för att öka överskådligheten.
Att sedan, ut efter det här skapa ett sökverktyg där man kan kryssa i de egenskaper man önskar att produkten har skulle verkligen vara ett mycket välkommet redskap. Så att man t.ex. kan sortera och/eller söka efter nätaggregat vilka besitter ett speciellt wattal.

Ett snabbt exempel på två olika produkter inom samma kategori där en gemensam mall för produktinformationen endast skulle vara till det bättre:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311384&view=detailed

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315688&view=detailed

En annan sak som tidigare har vairt upptagen här som jag verkligen håller med om är produktbilderna

Förslaget om att minska ytan och således uppmärksamheten kundrecensionerna får är mycket bra, vilket jag helt kan hålla med i. De tar lite för stor plats i dagsläget även om de är otroligt bra och hjälpsamma då man väljer en produkt.

Någonting jag verkligen skulle uppskatta var om det gick att utöka utbudet av M-ATX produkter, jag vet att de flesta konsumenter kör på ATX men det känns som om M-ATX borde sälja bättre då majoriteten av datoranvändarna inte använder alla sina kortplatser. Jag förstår egentligen inte varför ATX är standard då M-ATX känns mer anpassad för medelanvändaren. Kanske genomföra en reklamkampanj för M-ATX

Förövrigt måste jag säga att initiativet till hämtbutik i Göteborg inte kom en dag för sent och verkligen är uppskattat!

Fortsätt att göra det ni gör och således fortsätter vara det självklara valet vid datorkomponentsköp!

Permalänk

Hehe, Ja tyvärr så kan jag inte klaga på något utan bara berömma. Det jag vill gillar mest är faktist erat sätt att ta hand om RMA och själva sidan öht.
(några små saker bara)
Men en sak som nämts tidigare i tråden är ju det där med frakten och en annan sak som vore fint är ju även produktbilderna. En tredje sak jag såg nu är det att alla fläktar ligger i under samma flik, Där vore det praktiskt om dom va sorterade i storleksordning, För det är ju ganska viktigt.

Sen en sak som inte har med denna tråden att göra men jag undrar hur ni gör med RMA ärenden. Om jag måste betala för frakten eller om jag lägger ut för den och får tillbaka pengar sen eller hur det nu är?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

har handlat hos er flertalet gånger men generellt sätt så är jag jätte nöjd med komplett. Saker som kan förbättras är responstiden på mail och utbudet av lcd skärmar.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Komplett.se har en av Sveriges mest lättnavigerade Sidor. Även sedan ni möblerade om. Själv blev jag först blev lite förvirrad när vissa sektioner inte finns med på startsidan medan andra gör det. När man väl fattar det känns det mycket smidigare, man får bättre översikt över sidan nu, mindre scrollande.

Menyn under grafikkort ser dock lite rörig ut. Tv-kort skulle kunna få en egen sektion/avdelning så att man lättare ser AGP/PCIe. Jag tycker det borde vara AGP och PCIe som är huvuddelar där. Till skillnad från vissa andra så tycker jag inte att man behöver dela upp PCIe i nVidia och ATI. Jag har inget direkt emot det men jag tycker att eran fullständiga lista är mer översiktlig, då det är ganska ofta man jämför kort från de bägge tillverkarna som ligger i samma prisklass. Jag vill även påpeka att det är bra att ni har skrivit ut en varning om PCIe Kortens kompabilitet, då vad jag har förstått så har det blivit en del felbeställningar där.

Som vissa andra har påpekat så vore det bra om ni kunde ha mer bilder på produkterna. Om det skulle vara så att ni av praktiska skäl inte kan skaffa fram fler stora bilder på produkterna så vore det bra om ni i alla fall prioriterade Chassin och skärmar.
Om jag som kund bestämmer mig för att jag behöver ett nytt chassi, kommer in på komplett.se där det ända jag kan utläsa från bilderna är vilken färg det är på lådan så är det inte speciellt troligt att jag köper den lådan av er. (lite överdrivet, men ni fattar )Eventuellt skulle ni kunna länka till tillverkarnas bildarkiv.

För andra produkter, till exempel processorer så är bilderna irrelevanta, där räcker det med små symboliska thumbnails. På Processor-sidan kan man se vissa "Rekommenderade produkter". Det skulle se mycket mer enhetligt ut om ni skulle kunna på fram en liten bild på en Opteron också, även om den inte ser ut som de övriga (som har lådor). Att de produkter som ni skyltar med inte har bilder ser ganska udda ut.

Bristen på bilder har inte stoppat mig från att köpa av er, men frakten har gjort det i vissa fall. Därmed är det ett mycket bra initiativ att ni har ett ställe där man kan hämta sina beställda varor fraktfritt (synd att man inte bor i Göteborg).
Det vore bra om man lättare kunde få reda på hur mycket det kommer att bli i frakt för en produkt. T ex skriva ut fraktpriset längre ner eller som webhallen ha olika fraktklasser.

Vissa produkter skulle jag vilja ha lite mer information om, som t ex nätaggregat. Det vore bra om man kunde få reda på hur stora strömmar som nätaggregatet kan ge vid de olika spänningarna. Även hur stor minnesbuss grafikkorten har kan vara intressant.

Permalänk
Medlem

Har handlat på komplett sen i slutet av 2002 och blev så positivt överraskad över hur snabba och servicen ni erbjöd så att jag inte har använt någon annan online-butik sen dess.

Den nya layouten på sidan är riktigt fin och det är skönt att de vanligaste kategorierna syns direkt. Men det finns kvar en bugg som har funnits ett tag nu, inget allvarligt men lite småstörande bara, sidan kommer ihåg vem jag är men när jag ska kolla orderhistorik så ploppar inloggningssidan upp och första försöket får jag alltid "fel lösen" på men sen så funkar det..

Ett exempel på er eminenta service var när jag hade beställt en cd och inte fick med några skruvar och när jag kom hem dagen efter låg de i brevlådan redan.

Vidare undrar jag vad AMD X2 3800+ tog vägen:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311700&cks=PRL
nu kostar den billigaste dualcore för socket 939: 3650kr är det meningen att vi som köpare blir tvungna att uppgradera till AM2 om vi vill ha billig dualcore?

Sedan hittade jag även funktionen inköpslistor, den verkar riktigt smidig när man skall planera in sin nästa uppgradering, är inte helt säker om den fanns innan dock.. saknar bara en "markera alla"-knapp för grejerna i kundvagnen för listorna

Sen skulle jag vilja se lite statestik om vilka som är de mest sålda prylarna så då kan man även göra bedömningar om en pryl utifrån hur många som köpt den.

Sen tycker jag kategorin "nya produkter" som syns längst ner till höger på startsidan är lite undangömd, jag vill gärna se en kategori där längst upp bland de andra pryl-kategorierna.

Bilder är oxå väldigt viktigt som sagt.

Sen känns det väldigt luddigt vad man köper ibland, exempelvis minnen är det dåligt specade vilka timings de stödjer och dyligt. Det krävs flera turer till tillverkarnas hemsidor och där gräva info om produkten. Det är ju iförsig cas-värdet på minnerna som är viktigast men man vill ju även veta de andra värderna så man kan jämföra med andra minnen och även om man vill matcha ett par som man redan har för att köra en dualchannel setup.

Permalänk
Komplett.se
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy

2.
Håll sidan uppdaterad så alla varor har produktbilder. Känns surt att hitta saker utan det.

Jepp, förstår att det är trist. Vi jobbar som sagt hårt på att ha så många bilder det någonsin är möjligt. När en vara är ny är det däremot ibland så att vi inte hunnit få upp bild, vi saknar bild från leverantör och heller inte fått in varan så att vi kan ta en "temporär bild". Vi jobbar generellt mycket med bilder just nu. De skall inte bara bli större, utan vi hoppas även på att vi skall ha ett minimalt antal varor utan bild. Jag tycker väl att vi har det ganska "ok" bildutbud redan idag men visst kan vi bli bättre. Är det någon speciell kategori som du tycker saknar extra mycket bilder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
3.
Kommentarer/betyg, känns ibland helt fel då dåliga produkter får bra betyg av mindre kunniga personer. Bättre om ni länkar till tester/recensioner som t.ex. gtek.se gör. Sen verkar vissa negativa betyg försvinna

Ja, recensionerna verkar vara något flera har åsikter om och är lite av ett tudelat svärd. Jag antar (rätta mig om jag har fel) att i princip alla uppskattar recensionerna men att ni önskar mer selektiv "screening" av vad som godkänns. Idag sorterar vi bara bort recensioner som använder sig av ovårdat språk eller inte fokuserar på produkten. Vi plockar inte bort dåliga recensioner, men däremot är det så att äldre recensioner "försvinner" när nya tillkommer. Här har vi mer eller mindre en bug som kommer att elimineras med de nya produktsidorna. Här skall du kunna se hela recensionshistoriken. Testlänkar lägger vi upp så ofta vi kan men vi kan nog, som nämnts innan, bli ännu bättre på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
4.
Frakten, verkar super mysko ibland. Har varit med om att det har varit billigare att skicka två paket för sig och att ett par ramminnen + en fläkt har höjt fraktpriset avsevärt. Chassin har varit super dyrt att få skickat från er.

Det låter konstigt detta - har du ngt konkret exempel? Vi vet om att det är dyrt att beställa enbart ett chassi separat och ser på möjliga lösningar för detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
5.
Vore kul om man som trogen registrerad kund kunde få någon typ av förmån som fri frakt vid ordrar över 500:- eller liknande. [/B]

Jepp, vi ser även på detta. Givetvis vill vi kunna belöna trogna kunder på ett eller annat vis...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Phuu det var ett långt att läsa.. men det var det värt!

Ni har inte funderat på att öppna en i skåneland (Finns en hel del människor bosatta här numera)? Kanske t.om. en i staffanstorp? finns säkert en tomt ledig nära önsvala gård:p

Lite humor skadar aldrig men jag är inte säker på att grannarna skulle bli så överförtjusta. Jag skulle iaf inte våga komma över och fråga efter ägg till omeletten.:)

Skämt åsido – vi ser verkligen på möjligheten att erbjuda hämtbutiken till större delar av landet. Vi har precis satt igång Göteborg som pilotprojekt och får se hur detta fungerar innan vi ger oss på nästa ort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag skulle görna vilja se ett forum på komplett.se där man kan tala om nya produkter o komma med förslag på roliga saker ni kan ta in

jag tycker verkligen det är synd med att frakten ska va dyr från komplett för mig som inte beställer med visa kort eller liknande,så nu har jag köpt saker från jme data istellet bara för det!
Inte förens det kommer till rma på jme förstår jag hur dum jag har varit
jag har skickat tillbaka saker till er o det går i ljusets hastighet jämfört med jme data!

att ge så mycket info om varorna som möjligt kommer öka dom nya lite okunnigarna köparna lite enormt.

Ingen dum idé alls och vi funderade på detta när vi införde recensionerna på sidan. Tanken stannade dock upp litegrann när vi insåg vilken mardröm detta skule vara att moderera. Vi har dock inte släppt detta HELT, men än så länge får recensionerna fungera som produktråd kunder emellan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomman
Är ganska nöjd, skulle dock inte skada med:

1) Bättre filter: tex namn, tillverkare, märke, valfri specifikation etc
2) Bättre sortering: releasedatum, mest sålda, minst sålda, lagerantal, betyg etc
3) Bättre sökfunktion: kunna välja kategori(er), tillverkare, märke, valfri specifikation, filtrerbart sökresultat

Hej Blomman!
Vi arbetar på att få fram en ny ”storsäljar”-funktion under de olika kategorierna. Exakt datum denna anländer är lite oklart då ett par andra ändringar prioriteras högre just nu. Minst sålda tror jag är på gränsen till att skjuta sig själv i foten då det blir en självuppfyllande profetia och vi sitter kvar med hundratals osålda varor, men en del av det andra borde gå att få till.

Överlag ser jag att du är ute efter mer filtrerings- och kategoriseringsalternativ och flera delar av det du nämner ligger på agendan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
[B]Tänkte återkomma med kommentarer ang hämtbutiken då man varit och testat den idag.

[i]Min resa till kompletts hämtbutik (så gick det till):
Tänkte dra dit o hämta min order efter jobbet. Direkt så stötte man på problem. Så stort som företaget som Komplett är tänkte man ju att det skulle vara skyltat med någon megaskylt.
Ja då fick man åka omkring vid kruthusgatan 15, sen mot gata 19, inga skyltar där heller, tillbaka till gata 15 godsmottagning, nehepp ingen sån ens en liten skylt, tillbaka mot gata 19 testar svänga in under garaget, hmm komplett.se finns inte med i informationsskylten när man kommer in i garaget, jag får väl leta lite då tänkte jag, kör omkring en kort stund, aha bilparkering för komplett, Men INGA skyltar om vilken hiss, tänkte först ta hissen som låg närmast kompletts bilskylten, men där fick man vänta i ett par minuter och ingen hiss kom.
Då vart man tvungen att åka därifrån eftersom man hade ett annat ärende. Efter ärendet fick man kolla lite snabbt på hemsidan om platsen och tänkte hmm det måste nog vara den dära lilla posten entren som inte är skyltat. Går in på kruthusgatan 17, hissen upp till 6våningen sen va de inga problem, men man blev ändå tvungen att vänta ett par minuter eftersom de va någon kund innan.
[/i]

Hejsan! [/b]

Ja detta är givetvis för dåligt. Utan att jag skall skriva ett 4 sidor långt försvarstal så kan jag meddela att ALLA punkter du nämner ovan antingen finns, eller nu är adderade, på agendan (vi väntar bl a på fler skyltar, både för inne och uteplacering).
En av orsakerna till att vi inte haft någon större skylt på fasaden är för att vi inte haft någon försäljning eller uthämtning i dessa lokaler innan då vårt lager ligger på annan plats. Skyltarna blev sedan försenade och hämtbutiken gick live. Ingen optimal situation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Jag antar ni får betala för ett SMS oavsett textlängd, skriv gärna ner gatuadressen: Kruthusgatan 17 i SMSet.

Jag antar ni får betala för ett SMS oavsett textlängd, skriv gärna ner gatuadressen: Kruthusgatan 17 i SMSet. Då hade jag antagligen hittat dit snabbare. Eftersom jag glömde bort exakt gatunr (som man kollade upp dagen innan).
Ta gärna en bild på den stora entren och lägg upp på eran hemsida under hämtbutik rubriken, så hittar förstagångs besökare MYCKET snabbare.
*edit* Lägg gärna dit en karta på hemsidan också*slutedit*

Även detta skall vi få till – stort tack för dina ”förstaintryck” och råd, det är precis sådan värdefull kritik vi behöver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf

Fråga: varför har ni enbart 5dagars liggetid? det är relativt kort tid och jag ser inget större problem varför ni inte skulle kunna ha kvar varorna i typ 14dagar. Jag är inte drabbad, men tycker det verkar märkvärdigt dyrt att behöva skicka fram och tillbaka pga den korta liggetiden. Ni verkar ha platsutrymme och jag kan inte se några större stöldrisker. Såvida det inte gäller varor som det är liten tillgång och hög efterfrågan på.

Orsaken till den korta liggetiden är ganska enkel. Även om det kanske såg ut som att vi hade gott om plats så är inte detta fallet. Lokalerna vi har idag är inte optimala för hämtbutiken och vi tittar redan på en annan lösning. Vi kan gärna förlänga liggetiden när vi har fått lite mer plats att jobba med. Tjänsten i sig fungerar bra, men just lokalen är inte optimal, men duger "så länge".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Beställde en kampanjvara på söndag. Optimist som man är så hoppades man på att varan skulle vara framme någongång på måndag eftermiddag. Men man fick vänta tills tisdag precis som det stod på hemsidan.

Den leverans som går mellan centrallagret och Kruthusgatan kör inte på Söndagar. Däremot händer det ganska ofta att man har sitt paket på måndagen om man beställt under helgen då lagret är igång även på helgerna.

Citat:

Slutsats: Kommer troligen inte handla från hämtbutiken igen när jag enbart skall ha någon datordel osv. Jag köpte en kampanjprodukt, sparade väl 60-70kr jämfört hos en lokal datorbutik. Dessutom fick jag vänta ytterligare en dag jämtemot den lokala datorbutiken som hade samma vara i lager. Normalpris hos komplett skulle bli ca 100spänn dyrare. Jag föredrar nog hellre ett lite högre pris än att behöva vänta och krångel med bilparkeringen.
TUMMEN NER: för dålig skyltning utanför entren, biltrafiken,
TUMMEN UPP: för SMS avisering, relativ snabb utlämning,

ps. f** sicka fräscha lokaler ni har ds. Det är nått mer som jag glömt, men jag lägger till det när jag kommer på vad det var. [/B]

Javisst varierar det lite hur mycket man sparar...men vanligen kan man spara ganska mycket jämfört med den traditionella datorbutiken på ”gathörnet” med en överkomlig leveranstid. Såg du förresten erbjudandet om en 17" LCD till 1495? Vi har tagit dessa ”tummen upp” och ”tummen ner” till oss!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
Ni har mycket bra och snabba leveranser, grejorna är välpacketerade.

Saker jag saknat: större bilder på vissa saker (ffa moderkort), länkinfo till tillverkare saknas ibland (det är annars en mycket bra sak att ni har).

Tjenare!

Större bilder kommer, länkinfo får vi tydligen jobba ännu mer med. Någon speciell produktgrupp du tänker på som du tycker fungerar dåligt med länkning? Tänker du på moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Här är några saker jag skulle vilja se förbättras hos komplett.

Jag klipper här för att göra min egen post lite kortare – jag har ensamrätt på långa svar!!
Du ger massor med nyttig feedback gällande både websida, frakt och produktkategorisering, men tänkte svara specifikt på två av dina punkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
En fuktion jag saknar på sidan är en inställning som gör att den detaljerade produkt specifikationen visas automatiskt, det är irriterande att behöva klicka "visa specifikation" hela tiden, speciellt eftersom jag alltid vill se den, det vore bra om den detaljerade informationen gick att få istället för den nerkortade varianten för som det är nu dyker samma information upp 2 gånger om man visar den detaljerade informationen.

En annan kategori jag nyligen märkte fungerar riktigt kasst är den för kontrollerkort, jag kollade på SATA RAID kort och fick då upp en lista där PCI kort var blandade med PCI-X och PCI-Express, det känns riktigt klumpigt och ologiskt då iaf. jag väljer kort efter vilken bus jag har på mitt moderkort. Snälla, sortera kontrollerkorten efter vilken bus dom använder.

En udda sak jag just upptäckte, under telefoni -> minneskort kan man hitta IDE -> CF adaptrar och USB kortläsare, jag tycker inte dom hör hemma där.

Du är den andra personen som påpekar detta med Raid-korten och jag är redo att hålla med dig. Skall informera web om detta och även de produkter som nog hamnat lite fel. De FLESTA övriga punkterna tror jag att jag har svarat på. Lite osäker på (då jag själv inte kan någonting om programmering) om vi med dagens system kan göra det möjligt för kund att spara preferenser till sin profil. Med det menar jag ex. vis inkl och exkl moms, men även den expanderade specifikationen. Nu kommer det ju som sagt nya produktsidor snart och denna knapp kommer då ligga mycket bättre tillgänglig. Jag skall dock informera WEB om att detta är ett önskemål.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Som Curly skriver så saknar jag att sidan behåller inställningar gällande expanderad information, men även sorteringsinställningar.

Vid produktinformation borde "länkar" ligga över kundrecensioner då jag ofta söker en produkts information eller tillverkarhemsida där jag vill se mer bilder. Kan även tänka mig att en länk till produktens manual(pdf) inte vore helt fel.

Något jag saknar gällande skärmar är pixelinformation från tillverkaren direkt.

Jepp, produktsidorna kommer se annorlunda ut i framtiden och vi får hoppas att ni tycker om förändringarna. Sorterings och ”profil”-funktioner verkar efterfrågas av flera. Vi skall se närmare på detta.

Pixelinformationen? Tänker du då på olika ISO-standarder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
[B]Jag har skrivit detta tidigare till Er på Komplett.

Det jag verkligen saknar är ett ordentligt jämförelsesystem varor emellan:
Att samtliga varaor inom samma kategori inte har samma produktsinformationsmall är någonting jag verkligen har uppmärksammat som jobbigt. Alltså att inte alla varor inom samma kategori delar en gemensam mall i vilken de olika produktfakta är angivna. Vid flertalet tillfällen jag köpt saker via komplett.se har jag saknat en sådan mall vilken på ett tydligare sätt åskådliggör vilka effekter just den produkten men är intresserad av har som en annan inte har.

[/b]

Jepp, en jämförelsefunktion är på väg och inte långt borta (om jag skall våga tippa så kommer den under sommaren tillsammans med flera andra ändringar). Får hoppas denna faller i smaken!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen

Någonting jag även tycker är viktigt i detta ärende är att oavsett om produkten besitter en egenskap eller inte så skall kolumnen finnas kvar och inte borttagas, detta för att öka överskådligheten. [/B]

Jepp, vad jag förstår det som är det precis så det kommer fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen

Att sedan, ut efter det här skapa ett sökverktyg där man kan kryssa i de egenskaper man önskar att produkten har skulle verkligen vara ett mycket välkommet redskap. Så att man t.ex. kan sortera och/eller söka efter nätaggregat vilka besitter ett speciellt wattal.

Vi har tittat på ett antal sådana lösningar. Vi har inte tagit den saken vidare än så länge, men som sagt, det händer mycket på webben just nu så även detta skall jag informera web om.

Citat:

Någonting jag verkligen skulle uppskatta var om det gick att utöka utbudet av M-ATX produkter, jag vet att de flesta konsumenter kör på ATX men det känns som om M-ATX borde sälja bättre då majoriteten av datoranvändarna inte använder alla sina kortplatser. Jag förstår egentligen inte varför ATX är standard då M-ATX känns mer anpassad för medelanvändaren. Kanske genomföra en reklamkampanj för M-ATX

Hehe ja, tyvärr så säljer denna standard inte speciellt bra av någon anledning... Skall vidarebefordra dina intryck av vårt sortiment här till inköpare! Reklam för –atx tror jag är lite dömd till döden (trist ämne men vi kan se om vi skulle kunna göra en liten ”fokuskampanj” på dessa produkter och berätta lite mer om standarden. Tror att många mindre bevandrade har lite svårt att förstå vad det är för något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Hehe, Ja tyvärr så kan jag inte klaga på något utan bara berömma. Det jag vill gillar mest är faktist erat sätt att ta hand om RMA och själva sidan öht.
(några små saker bara)
Men en sak som nämts tidigare i tråden är ju det där med frakten och en annan sak som vore fint är ju även produktbilderna. En tredje sak jag såg nu är det att alla fläktar ligger i under samma flik, Där vore det praktiskt om dom va sorterade i storleksordning, För det är ju ganska viktigt.

Sen en sak som inte har med denna tråden att göra men jag undrar hur ni gör med RMA ärenden. Om jag måste betala för frakten eller om jag lägger ut för den och får tillbaka pengar sen eller hur det nu är?

Kul att du är nöjd :). Vad gäller frakten så kontakta oss så skickar vi ut en fraktsedel som du bara klistrar på paketet och så är det bara att skicka in utan kostnad ;).

Måste sluta här nu, trots att jag har lite kvar att svara på. Hoppas detta går bra och jag återkommer till er ikväll. Over and out!

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Du sa förut att anledningen till att man inte hade fler val i datorbyggena var för att ni skulle kunna hålla ett bättre pris. Det stämmer inte helt, för hur kommer det sig annars att det finns vissa grejer som bara finns i "hårddisk 1" och vissa i "hårddisk 2"?
Jag vill exempelvis gärna köpa 2x 250GB Seagatehårddiskar till min nästa dator, men den 250GB-disk som finns att välja som är Seagate finns bara som hårddisk 1. (Så var det åtminstone för någon vecka sedan). Det känns ju rätt konstigt att det är så... Samma produkter i "hårddisk 1" som i "hårddisk 2" tack!

Recensioner bör ni dock ta bort, 75% av alla recensioner är urusla och konstiga.
Dessutom är det lite konstigt att en recension jag skrev för ett tag sedan aldrig kom upp på sidan. Jag gav betyget 4 och radade upp en massa för/nackdelar, antagligen så blev det hela för långt. Accepterar ni inte långa recensioner? Med "långa" så menar jag en recension i längd med det här inlägget.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det som skulle kunnas förbättra är bärbara..

Att ni ska satsa mer på Barebook, där man själv kan få välja vad man vill ha för delar i den, allt från grafikkort till os program, samt att inte vilja ha os i den också..flera bärbara som har riktigt kraftfull grafikkort som geforceGo7900 ... Satsa kanske på fulare design men bra hårdvara inuti i bärbara datorn.

Sedan så skulle det vara jätte bra ifall ni kunde dela upp grafikkorts delen till prestanda , budget katogeri för annars blir det rätt så mycket man måste gå genom för att hitta det man söker...

Skulle vara skoj också ifall ni hade konstiga usb prylar som det gick att köpa som kaffe kopp värmare , gärna med reklam för detta på första sidan så att man ser dom sakerna..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

När det gäller länkinfo som saknas så rörde det sig om Watercoolers grejor, de flesta produkter har inte nån länk till deras hemsida, men nån av dem hade det. Jag behövde den för att kunna reda ut om http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301622 är gjord för socket 775 (som ju inte har några hål kring nordbryggan). Watercooler har själva dålig information och dessutom är ju allt på tyska (som jag inte kan själv), men till slut hittade jag infon jag behövde på deras forum. Jag skrev detta i en preliminär recension, mest som svar till den andra killen som har recenserat produkten, men den kom aldrig upp.

När det gäller vattenblocket så ÄR det för socket 775, kvaliteten ser bra ut, men det var dåligt rengjort inuti och instruktionen bara på tyska, men för det priset ska jag inte klaga. Jag har inte installerat det ännu eftersom datorn fortfarande håller på med en analys som måste bli klar först.

Förresten när det gäller vattenkylningsprylare hade jag gärna sett mer 1/2'' grejor (om inte annat så nipplar iallafall).

En sak till, ni (precis som tyvärr många andra internetaffärer) klumpar ihop reglerna för alla returärenden, men reglerna för vem som ska stå för kostnader i samband med retur skiljer sig om det är befogad reklamation eller retur enl. distansköplagen. Vad som gäller vid obefogad reklamation vet jag faktiskt inte. Jag har ett reklamationsärende inne nu (har fått rma-nr) och har hittills inte sett något om att ni ska stå för fraktkonstnaderna.

Jag får känslan av att många internetaffärer mörkar med detta och det är lite synd.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en funktion som tillät en att förbättra uppgraderingspaketen. Om jag väljer tex Uppgraderingspaket AMD S939 Athlon 64 3200+, nForce4, PCIe, 1024MB, så borde det dyka upp fler alternativ att lägga till ordern, förslagsvis dubbelt minne, rekomenderade grafikkort etc...

Visa signatur

Acer Aspire 1362WLC : Mobile AMD Sempron 2800+ 1,6 Ghz : 512MB : 40GB : 15.4" WS

Permalänk
Avstängd

Den nya hemisdan med de sju sektionerna tycker jag bara är positivt. Mycket lättare att guida sig fram till önskade produkter (men även de produkter man inte visste man ville ha)

Något som jag tycker saknas är 20/24 pins märkning på moderkorten. Detta gäller inte bara er, utan alla onlinebutiker jag varit i kontakt med. Det är väl kanske sådana här detaljer man måste tänka på i övergångsfaser. Kanske bör det finnas en varningsruta på tex nätaggen att man bör ta reda på vilken ATX kontakt man har. Allt för att undvika krångel och ev. extra beställningar.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar sidan skarpt, den är praktisk samtidigt som den ser bra ut. Jag tror dock att den målgrupp som alla internetbutiker bör rikta sig till är de som just nu tycker det är krångligt och farligt att handla på Internet. Ni har lyckats bra men det är några små saker som jag tror skulle kunna få er att få mer av de köpen.

Det viktigaste ni behöver fixa är PC-byggaren eller konfiguratorn. PC-byggaren är krånglig och vilseledande för någon som vill se priset på olika saker. Många förstår inte vad: "Produktnamn" (104) +Xkr betyder. Jag har luskat ut att 104 är lagersaldot men det stog inget om det på hemsidan. Det räcker med att skriva att den är i lager med en symbol eller liknande med en förklaring. Hela priset bör också visas så man kan få se vad olika saker i datorn kostar. En relativ prissättning mot det som är valt nu känns inte så relevant.

Man kan inte heller välja exakt vad man vill. Många av era produkter finns inte i konfiguratorn. Jag vill ha en blank dator där jag kan välja mellan alla de produkter ni har. Alltså köpa en dator i delar med en konfigurator där man kan välja om man vill ha den monterad osv. Det skulle gå så mycket fortare än att göra allt manuellt. Detta skulle vara någon typ av expertkonfigurator.

När man letar efter komponenter hade det varit smidigt om man kunde få fram en större bild på produkten eller tom bara visa bilderna tillsammans med deras pris och ett förkortat namn i ett galleri. Skulle förenkla inköp av chassin och möss/tbord för många.

När man kommer till startsidan så förstår man inte direkt att det finns fler flikar under varje kategori. Jag kan tänka mig att många undrar om ni bara säljer de listade sakerna under Datorkomponenter (innan dom klickar och ser de andra alternativen). Lösning: Lägg till "..." eller "Visa alla".

Sist vill jag säga att era Service och Hjälpsidor är väldigt bra för den ovan nämna målgruppen och jag trycker att ni kan framhäva dom lite alt göra en förenklat version av hur internetshoppen fungerar för dom som funderar på att göra sitt första intenetköp.

EDIT: Jag måste hålla med personen ovan. 20/24pins märkning borde finnas på alla moderkort och nätagg. En kompis köpte tex precis en dator bara för att upptäcka att moderkortet var 24 medans agget var 20. Han tyckte det var jobbigt att behöva köpa "ännu en del".

Permalänk
Medlem

Som trogen kund hos komplett så måste jag ge er beröm för er snabba leverans tid!
Jag tycker att det är bra att ni har öppnat en butik då jag som bor i Halmstad har möjlighet att hämta prylarna i butiken om jag har vägarna förbi.
Angående sidan så tycker jag att det är lättare att hitta på den nu, även jag bara ska in och se vad ni har för produkter på lager.

En sak jag har att anmärka på är era produktbilder som inte allt för sällan inte stämmer alls.

Ni borde även ha så att man får gratis frakt om man handlar över en viss summa - T.ex. 500:- eller 1000:-

//Jocke

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Avstängd

en till bra sak skulle även va o skriva vilka moderkort hos er som passar core 2 när dom släpps med
ja kommer ihåg när jag inte kunde så mycket om o bygga datorer o köpte ett 478moderkort som skulle stödja celeron men det moderkortet funkade inte alls med en celeron 1,7g som hade 1,75v o 400mhz buss,jag ringde till er då också men det skulle passa fint till mitt moderkort sa ni,men det inte ville starta ja fick hjälp med o fixa det sen men så mycket info som möjligt är bra!

Permalänk
Medlem

Den nya designen på sidan är väldigt välkommen enligt mig. Sidan är nu mer överskådlig, tack vare flikarna längst upp, och ger ett allmänt bättre intryck. Det är inte bara lättare att hitta, det är dessutom snyggare än tidigare.

Det jag gillar mest med komplett.se är era "rekommenderade produkter" under varje kategori. När jag t.ex. går in och ska titta på grafikkort får jag direkt upp en mängd olika populära kort, i olika prisklasser och utföranden. Mycket bra, enligt mig! Det ger inte bara nyttig information om varorna ni säljer, utan lockar även till köp mer än annars. Kundrecensionerna som man kan läsa är ett trevligt sätt för att se vad "vanligt folk" tycker om produkten i fråga (själva placeringen av kundrecensionerna skulle kanske kunna göras på ett bättre sätt dock).

En annan sak jag gillar väldigt mycket är era "Veckans erbjudande"-kampanjer. Jag har många gånger sett väldigt bra produkter säljas ut till ett makalöst bra pris. Priserna för vanliga icke-kampanj-varor också vanligtvis relativt låga och konkurrenskraftiga i jämförelse med andra (web)butiker. Ert produktsortiment och tillgängligheten på varorna är också bra. Informationen om era produkter på respektive produktsida är utförlig, överskådlig, och bra.

De gånger jag har beställt från er har det gått relativt snabbt, och när jag via mail frågade er support om garanti för en produkt fick jag dagen efter ett bra och utförligt svar på min fråga. Jag har aldrig behövt returnera en vara till er.

Det jag kan klaga på är att jag som privatperson inte kan beställa mot faktura (åtminstone inte utan att fylla i en massa blanketter först), som man kan göra på exempelvis webhallen.com. Fraktkostnaderna är ibland också lite för höga. Det skulle vara trevligt om det fanns någon möjlighet till gratis frakt, t.ex om man beställer för ett visst belopp, såsom på en del andra webbutiker.

Något som jag skulle vilja ha på er sida är möjligheten till att jämföra produkter ur samma kategori med varandra. Jag skulle vilja ha en sida-vid-sida jämförelse av specifikationerna alltså (jag tror man kan göra så på datorbutiken.com, kolla där om det är oklart hur jag menar).

En annan sak jag önskar är ett sätt att sortera produkter lite enklare inom vissa kategorier. Tittar man exempelvis under Grafikkort -> PCI-express ser man att det är väldigt grötigt i produktlistan. Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna lösa saken. Det går visserligen att sortera efter pris, och filtrera fram en särskild prisnivå, men det är inte riktigt så jag skulle vilja ha det. Det skulle vara bra om det fanns något bra sätt att endast få fram ett par olika serier grafikkort (kanske genom någon sorts kryssrutor som man väljer vilka serier man vill/inte vill titta på med), för att på så sätt minska grötigheten, men inte ta bort överskådligheten. Ett bättre filter behövs med andra ord.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Hallå!

Gillar komplett starkt och har aldrig haft några problem när jag har handlat hos er.

Ni verkar vara otroligt snabba på allt. Skickade ett mejl kl 01,00 på natten och fick svar redan en halvtimme senare. Blev något chockad;)

Frakten är också otroligt bra, beställer man tidigt på dagen är det stor chans att man har det reda nästa dag. Och det gäller även när man beställer med postförskot, tack vare att ni erbjuder sms avi. Otroligt bra!

Sortimentet är bra, men kan bli bättre. Hade gärna sett Asrock moderkort och Ocz minnen.

Ang den nya hemsidan, så vet jag inte vad jag ska tycka. Känner mig varken hemma eller vilsen.

Iden som LsdBoy skrev att trogna kunder borde få någon sorts belöning i form av fri frakt eller någon procent rabbat låter som en utmärkt ide.

Mvh

Edit: Kom på en sak till, skulle vilja ha grafikkorten bättre updelade, ungefär som med processorerna. Att ni har de olika grafikkorts serierna i olika "avdelningar".

Permalänk
Medlem

Det mesta är till belåtenhet, dock finns det vissa saker som kan förbättras.

Ta in OCZ i sortimentet.
Se över priserna på DFI-moderkort, ni ligger långt över konkurenterna på dessa.
Fundera på att lägga till tex tillverkarfilter när man bläddrar bland produkter, framför allt grafikkorten blir extremt bökiga. Givetvis bör ni även slänga in flera filter när ni ändå är i farten, pris, lagersaldo, kritierier på specifikationer osv.

Men det viktigaste är nog frakten. Det lönar sig helt enkelt inte att handla av er när man inte beställer riktigt mycket. Fundera på att införa fri frakt från en viss gräns. Förutom att det är lockande för konsumeneten så tror jag också att det i många fall leder till att folk fyller på sina ordrar till denna gräns. Gömför med om du ser ett 3 för 2 erbjudande på godisbitar, köper du då bara 1 godisbit som du tänkt från början eller passar du på och tar två extra?

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jag blev nästan rädd när jag kom in och hämtade mitt paket från kompletts butik. Så fort jag kom in så tänkte jag.. Varför tar hon foton?
Någon som kan förklara det?

Kan ni inte börja få in lite Enermax produkter och Evercool produkter?
Dammfilter(!) måste ni ha i ert sortiment.

Skulle ni inte kunna testa produkter och ge ert betyg om produkten. Som Cyberphoto.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Ta in lite mera överklocknings delar. Tex OCZ, Mushkin och G.Skill.

Sedan kan ni inte lägga till i Hämtbutiken att man kan skicka in sina RMA's där med. Och få tillbaka dom i Hämtbutiken. Det skulle underlätta mycket på det settet.

Sedan avsaknaden av Lian-Li chassin. Den är enorm.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Jag måste säja att till skillnad från många andra så älskar jag verkligen att ni har kundrecentioner, tar alltid en titt på dem innan jag köper något, kul att se vad folk tycker.

Jag tycker också ni skulle kunna klämma dit ett litet märke någonstans när produkten är recenserad, ett för kundrecention och ett annat för någon större recention på någon annan sida.

Bra kundservice är makalöst bra för att få kunder, även om ni kanske förlorar en slant på att ta tillbaka en öppnad produkt så får ni lätt igen den genom att när personen med produkten får som den vill och blir väl bemött så köper han/hon gärna där igen och tippsar alla sina polare mm

Många paketerbjudande med biffig rabbat är alltid kul, typ moddkitt för nybörjaren med diverse användbara grejer.

Moddgrejer i övrigt är vansinnigt kul och inte bara det gammla orginalutbudet av typ fyra fläcktar och två läsrör (överdrift) utan med massor av balla displays för 5.25 och 3.5 platser och handtag mm

När man söker på olika produkter så vore det praktiskt med som nå sorts filter: tex när man ska köpa RAM så kan man ställa in hur mycket minne det ska vara, när man köper hårddiskar så skulle man kuna filtrera hur mycket minne, effekt på nätagg mm
Man skulle också kanske kunna dela in saker i kvalite/prestanda grupper typ på grafikkort så kan det finnas olika nivåer av kort så det blir lättare när man vet ungefär hur mcyket man behöver.

En sak jag skulle ha uppskattat när jag var "nybörjare" när det gäller datorer och datorbyggen är små instruktioner hur man gör när man tex smetar ut kylpasta mm

Och sisst men inte minnst: papperskatalog, det är vansinnit lockande att kunna titta lite i en tryckt katalog, jag bruker gärna sitta på bussen och läsa katalog eller i sängen

Tack o hej!

Permalänk
Medlem

Hej

Mina synpunkter:

* Era priser är överlag mycket bra, dock hittar jag ibland produkter med ett mycket ofördelaktigt pris. Ofta är det på lite billigare, ovanliga produkter. Tex http://komplett.se/k/ki.asp?sku=122969 ser ju ut som ett helt ok pris, men man hittar motsvarande kort med samma chipset till 33% lägre pris på andra ställen. Känns ibland som att 'de vi förlorar på karusellen tar vi igen på lotterna' eller hur det nu var

* Jag skulle gärna se att det gick att få nyhetsbrevet i ren text (inte html!)

* Det skulle vara trevligt med en möjlighet att filtrera på fritext eller tillverkare i produktlistningarna (tex bland moderkort)

* Det kanske borde finnas fler fraktalternativ, det är alltid trevligt att få så billig frakt som möjligt

* Det vore bra med direktbetalning till sin Internetbank

* Det är mycket bra med den beställningshistorik man får när man loggar in

* Det är mycket bra med sms-avisering av paket

Edit: stavfel

Permalänk
Komplett.se

Hej igen,

Jag skall nu försöka svara på så mycket som möjligt, men får tyvärr klippa lite för att inlägget inte skall bli alltför långt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swoosh
har handlat hos er flertalet gånger men generellt sätt så är jag jätte nöjd med komplett. Saker som kan förbättras är responstiden på mail och utbudet av lcd skärmar.

Hej Swoosh!
Vi jobbar hårt med att ha maximal24 timmars svarstid på mail (vardagar) och enligt våra interna system klarar vi detta. Har du kontaktat oss på sista tiden och testat?
Vårt mål är att vi skall ha svarat på alla mail som inkommit innan klockan 17:00 vardagar.
Om du inte får svar inom 24 timmar på en vardag vill jag väldigt gärna ha information om detta i ett PM, gärna med ärendenummer, då det är möjligt att det är en fördröjning i våra mailsystem eller på din sida?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Menyn under grafikkort ser dock lite rörig ut. Tv-kort skulle kunna få en egen sektion/avdelning så att man lättare ser AGP/PCIe. Jag tycker det borde vara AGP och PCIe som är huvuddelar där. Till skillnad från vissa andra så tycker jag inte att man behöver dela upp PCIe i nVidia och ATI. Jag har inget direkt emot det men jag tycker att eran fullständiga lista är mer översiktlig, då det är ganska ofta man jämför kort från de bägge tillverkarna som ligger i samma prisklass. Jag vill även påpeka att det är bra att ni har skrivit ut en varning om PCIe Kortens kompabilitet, då vad jag har förstått så har det blivit en del felbeställningar där.

Dessa förbättringsförslag vidarebefordras till Webavdelningen. Det är fortfarande en hel del som beställer fel standard (AGP/PCI-express), men det är inte särskilt förvånande. Om man inte är speciellt insatt är det som konsument svårt att veta vad som är rätt och fel alla gånger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre

Den nya layouten på sidan är riktigt fin och det är skönt att de vanligaste kategorierna syns direkt. Men det finns kvar en bugg som har funnits ett tag nu, inget allvarligt men lite småstörande bara, sidan kommer ihåg vem jag är men när jag ska kolla orderhistorik så ploppar inloggningssidan upp och första försöket får jag alltid "fel lösen" på men sen så funkar det..

Ett exempel på er eminenta service var när jag hade beställt en cd och inte fick med några skruvar och när jag kom hem dagen efter låg de i brevlådan redan.

Kul att du är så nöjd! Jag skall skicka information till webavdelningen gällande denna bug, förstår att det måste vara irriterande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre

Vidare undrar jag vad AMD X2 3800+ tog vägen:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311700&cks=PRL
nu kostar den billigaste dualcore för socket 939: 3650kr är det meningen att vi som köpare blir tvungna att uppgradera till AM2 om vi vill ha billig dualcore?

Denna finns nu åter i lager men har varit ohyggligt svår att få tag på. Det är lite osäkert hur tillgängligheten av denna ser ut framöver, inte minst när AM2 är på intåg, men om man specifikt är ute efter denna processor skall man nog slå till ganska snart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre

Sedan hittade jag även funktionen inköpslistor, den verkar riktigt smidig när man skall planera in sin nästa uppgradering, är inte helt säker om den fanns innan dock.. saknar bara en "markera alla"-knapp för grejerna i kundvagnen för listorna

Inköpslistorna är vi inte helt nöjda med och funktionen skall omarbetas för lättare hantering, bl a det du efterfrågar. Troligen kommer det att bli en större funktionalitetsändring för hela verktyget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre

Sen skulle jag vilja se lite statestik om vilka som är de mest sålda prylarna så då kan man även göra bedömningar om en pryl utifrån hur många som köpt den.

Sen tycker jag kategorin "nya produkter" som syns längst ner till höger på startsidan är lite undangömd, jag vill gärna se en kategori där längst upp bland de andra pryl-kategorierna.

Jepp, det här är på väg i någon form. Får se vad webavdelningen har tänkt sig, men det kommer som sagt att ske mycket under resten av 2006, inte minst sådana här ”roliga” listor för oss tekniknördar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre
Sen känns det väldigt luddigt vad man köper ibland, exempelvis minnen är det dåligt specade vilka timings de stödjer och dyligt.

Vi skall försöka bli ännu bättre på detta, och jag är övertygad om att den nya jämförelsefunktionen kommer sörja för att det blir lättare för dig att välja produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du sa förut att anledningen till att man inte hade fler val i datorbyggena var för att ni skulle kunna hålla ett bättre pris. Det stämmer inte helt, för hur kommer det sig annars att det finns vissa grejer som bara finns i "hårddisk 1" och vissa i "hårddisk 2"?
Jag vill exempelvis gärna köpa 2x 250GB Seagatehårddiskar till min nästa dator, men den 250GB-disk som finns att välja som är Seagate finns bara som hårddisk 1. (Så var det åtminstone för någon vecka sedan). Det känns ju rätt konstigt att det är så... Samma produkter i "hårddisk 1" som i "hårddisk 2" tack!

Jag rapporterar detta vidare till ansvarig för datorerna då jag håller med dig om att detta verkar lite märkligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Recensioner bör ni dock ta bort, 75% av alla recensioner är urusla och konstiga.
Dessutom är det lite konstigt att en recension jag skrev för ett tag sedan aldrig kom upp på sidan. Jag gav betyget 4 och radade upp en massa för/nackdelar, antagligen så blev det hela för långt. Accepterar ni inte långa recensioner? Med "långa" så menar jag en recension i längd med det här inlägget.

Recensionerna kommer vi att ha kvar. Inte för att jävlas med dem som tycker illa om dem, utan för det faktum att de flesta uppfattardem som hjälpsamma. Det finns helt klart recensioner som inte håller speciellt hög kvalitet, men det ÄR svårt att dra gränsen för vad som skall publiceras och vad som inte skall publiceras. Möjligt att vi får vara hårdare i vår bedömning av vad som skall få lov att publiceras om detta fortsätter vara ett problem.

Långa recensioner godkänns kontinuerligt. Så länge man håller sig innanför rättningslinjerna (fokus på produkt samt ett vårdat språk) så skall recensionen publiceras. Möjligt det har blivit något fel när du skickade iväg recensionen? Om du skulle vara så snäll att försöka igen så kan vi se om problemet kvarstår?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Det som skulle kunnas förbättra är bärbara..

Att ni ska satsa mer på Barebook, där man själv kan få välja vad man vill ha för delar i den, allt från grafikkort till os program, samt att inte vilja ha os i den också..flera bärbara som har riktigt kraftfull grafikkort som geforceGo7900 ... Satsa kanske på fulare design men bra hårdvara inuti i bärbara datorn.

Skulle vara skoj också ifall ni hade konstiga usb prylar som det gick att köpa som kaffe kopp värmare , gärna med reklam för detta på första sidan så att man ser dom sakerna..

Det kommer kontinuerligt nya barebook-modeller, men tyvärr så har inte de modeller vi har inne nu sålt speciellt bra. Vi säljer mycket mer av märkesdatorerna, och därför har fokus legat där för en bra lagerhållning. Om ni har tips på en riktigt bra barebone-producent så kollar vi mer än gärna upp detta då vi gärna vill se lite nytändning på dessa produkter.

Konstiga USB-prylar skall jag lägga in en förfrågan om och jag vet att det finns massor med prylar som är helt meningslösa men som är rätt kul!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu
När det gäller länkinfo som saknas så rörde det sig om Watercoolers grejor, de flesta produkter har inte nån länk till deras hemsida, men nån av dem hade det. Jag behövde den för att kunna reda ut om http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301622 är gjord för socket 775 (som ju inte har några hål kring nordbryggan). Watercooler har själva dålig information och dessutom är ju allt på tyska (som jag inte kan själv), men till slut hittade jag infon jag behövde på deras forum. Jag skrev detta i en preliminär recension, mest som svar till den andra killen som har recenserat produkten, men den kom aldrig upp.

Hej igen,

Ja Watercool-sortimentet är på väg bort, bl a pga av den bristfälliga informationen på deras egen sida. Gör det väldigt svårt för oss att ha korrekt information på våran.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bakwetu

Förresten när dte gällr vattenkylningsprylare hade jag gärna sett mer 1/2'' grejor (om inte annat så nipplar iallafall)

Skall vidarebefordra detta till inköp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kahane
Jag skulle vilja se en funktion som tillät en att förbättra uppgraderingspaketen. Om jag väljer tex Uppgraderingspaket AMD S939 Athlon 64 3200+, nForce4, PCIe, 1024MB, så borde det dyka upp fler alternativ att lägga till ordern, förslagsvis dubbelt minne, rekomenderade grafikkort etc...

Hej,

Vi har tänkt på att flytta in dessa i datorkonfiguratorn, men kommit fram till att det är bättre att lämna dem utanför. Detta pga av tre orsaker
1) När det gäller kompatilitet är det ett väldigt stort arbete att testa alla komponenter tillsammans så att vi kan bibehålla den ”funktionsalitetsgaranti” vi har på våra PC i Delar och uppgraderingspaket.
2) För att vi skall kunna få ordentlig volym på ingående delar i uppgraderiongspaket och PC i delar, krävs det att vi begränsar oss till vissa produkter. Det är just pga volymen och pressade inköpspriser som vi kan hålla ett lägre pris på dessa paket. Om alla skall in och konfigurera om dem till ett annat moderkort, ett annat minne osv, så försvinner lite av hela idén runt paketen.
3) En av orsakerna till att paketen är så populära är just för att de har ett rabatterat paketpris, det är lätt och enkelt och man skall slippa behöva krångla med olika konfiguratorer. Om man har väldigt specifika önskemål kan man med andra ord utgå från de artikelnummer som ligger till grund för våra paket, men ändra/lägga till det man önskar utöver detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Den nya hemisdan med de sju sektionerna tycker jag bara är positivt. Mycket lättare att guida sig fram till önskade produkter (men även de produkter man inte visste man ville ha)

Något som jag tycker saknas är 20/24 pins märkning på moderkorten. Detta gäller inte bara er, utan alla onlinebutiker jag varit i kontakt med. Det är väl kanske sådana här detaljer man måste tänka på i övergångsfaser. Kanske bör det finnas en varningsruta på tex nätaggen att man bör ta reda på vilken ATX kontakt man har. Allt för att undvika krångel och ev. extra beställningar.

Detta skall vi helt klart bli bättre på, du är inte den enda som påpekat detta 

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Gillar sidan skarpt, den är praktisk samtidigt som den ser bra ut. Jag tror dock att den målgrupp som alla internetbutiker bör rikta sig till är de som just nu tycker det är krångligt och farligt att handla på Internet. Ni har lyckats bra men det är några små saker som jag tror skulle kunna få er att få mer av de köpen.

Det viktigaste ni behöver fixa är PC-byggaren eller konfiguratorn. PC-byggaren är krånglig och vilseledande för någon som vill se priset på olika saker. Många förstår inte vad: "Produktnamn" (104) +Xkr betyder. Jag har luskat ut att 104 är lagersaldot men det stog inget om det på hemsidan. Det räcker med att skriva att den är i lager med en symbol eller liknande med en förklaring. Hela priset bör också visas så man kan få se vad olika saker i datorn kostar. En relativ prissättning mot det som är valt nu känns inte så relevant.

Man kan inte heller välja exakt vad man vill. Många av era produkter finns inte i konfiguratorn. Jag vill ha en blank dator där jag kan välja mellan alla de produkter ni har. Alltså köpa en dator i delar med en konfigurator där man kan välja om man vill ha den monterad osv. Det skulle gå så mycket fortare än att göra allt manuellt. Detta skulle vara någon typ av expertkonfigurator.

Vi är medvetna om att det finns en hel del att göra med mekaniken kring våra datorer. Även detta kommer vi att se på under årets lopp tillsammans med övriga webförbättringar.

Vi kommer inte att placera hela datorsortimentet i konfiguratorn. Vi hade fler produkter i konfiguratorn tidigare men har, främst pga inkompatibilitetsproblem, valt att begränsa oss mer. Vi inser att detta är en balansgång mellan att tillgodose alla önskemål och samtidigt kunna hålla 100% funktionalitetsgaranti, bibehållen lönsamhet, samt leverans i tid. Vi hade förr en alltför lång lista med datorer som inte monterades på flera månader då det saknades komponenter. Detta är ingen bra situation för kund och orsakar även stora problem för oss. Jag skall däremot vidarebefordra informationen till PC-ansvarig då jag inser att de begränsningar vi satt idag möjligen bör ses över.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie

När man kommer till startsidan så förstår man inte direkt att det finns fler flikar under varje kategori. Jag kan tänka mig att många undrar om ni bara säljer de listade sakerna under Datorkomponenter (innan dom klickar och ser de andra alternativen). Lösning: Lägg till "..." eller "Visa alla".

Tack – det är väldigt nyttigt för oss att höra hur detta uppfattas av våra kunder. Vi har tänkt på detta innan och det var vilda diskussioner om man skulle ha en pil, eller ”visa mer”. Vi valde att köra på utan detta, men skall göra en ordentlig utvärdering efter en testperiod för att se hur våra kunder navigerar sig runt på sidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie

Sist vill jag säga att era Service och Hjälpsidor är väldigt bra för den ovan nämna målgruppen och jag trycker att ni kan framhäva dom lite alt göra en förenklat version av hur internetshoppen fungerar för dom som funderar på att göra sitt första intenetköp.

EDIT: Jag måste hålla med personen ovan. 20/24pins märkning borde finnas på alla moderkort och nätagg. En kompis köpte tex precis en dator bara för att upptäcka att moderkortet var 24 medans agget var 20. Han tyckte det var jobbigt att behöva köpa "ännu en del".

Tack för berömmet gällande våra supportsidor. Möjligt att man skulle kunna ha en ”introduktion för ovana näthandlare”. Det är inget dumt förslag alls! Ang. nätaggregaten och antal pinnar så står detta redan på agendan.

Jag återkommer med fler svar så snart jag kan – ha en riktigt skön Fredag så länge!

EDIT
Det här var jag bara tvungen att kommentera direkt så att ni inte tror att vi driver någon slags fotoregistrering av våra kunder....
Det var en journalist här den dagen du var på kontoret. Hon skulle göra ett reportage om hämtbutiken och intervjuva vår VD, samt ta lite bilder.

Eftersom hon var lite tidig så hade hon tydligen tagit sig friheten att ta lite foton innan mötet startade och vi förutsatte givetvis att hon bett om lov för detta, tydligen verkar inte detta vara fallet. Vi vill då verkligen be om ursäkt för det inträffade och lovar att detta inte skall upprepas.

Med andra ord, det kommer inte att befinna sig damer på kontoret som tar bilder av våra kunder framöver och ni kommer inte att dyka upp i playgirls årliga kalender.

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

En hel del saker har blivit sagda här, men jag ska säga det som jag tycker är viktigast.

* Nya designen på sidan är bra. Det är mycket mer överskådligt. Fast jag tycker att demoprodukter borde vara med i varje kategori och inte enbart datorutrustning, eftersom ni har allt möjligt på demoprodukter.

* Demoprodukter, älskar den avdelningen ;). Det mesta jag har handlat är på demoprodukter.

* Era erbjudande är alltid lika trevliga varje vecka.

* RMA, har bara skickat in en samsung hårddisk en gång. Skoja inte att jag blev förvånad när en helt ny hårddisk hade blivit skickad till mig 4 timmar efter att ni tagit ut paketet som jag hade skickat! Dock så är jag inte säker om frakten jag lade ut blev tillbaka betald.

* Inköpslistorna tycker jag fungerar bra. (Fungerade bra? har inte använt den funktionen på länge). Lite kul att se hur mycket produkter sänktes/höjdes i pris och det var enkelt att skicka en länk till andra så de kunde se samma lista.

* Fick sommarkatalogen i förrgår. Trevligt trevligt ;).