Samsung 226BW eller LG L226WTQ ?

Permalänk
Medlem

Det är väl nåt den har alltid? Frågan är bara om du får en med bra eller dålig... har jag fattat rätt då tro?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk

Vilken panel till LG 226WTQ är egentligen bäst? Vilken firmware är bäst?

Det verkar som att jag har 1.90 i min skärm, och hittills har jag inte märkt några problem med skärmen.

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk

På vilka sätt är L226WTQ bättre än 226BW nu igen? Var det något med bilden som var bättre eller sämre mellan dom?
För W2207H hade ju bäst bild (om man inte har så ljust omkring sig) , men sämre ms. Men tack vara 5 ms så blev det inget alls inputlagg. Eller hur var det med den biten, var det kanske lite inputlagg??

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

På en av sidorna som länkades förut stog det att några tillhörde 0 ms gänget, sen stog det att 226BW hör till den gruppen, fast har inte exakt 0 heller. Skulle vilja se mer siffror på detta. Sen om det är skillnad om man stänger av RTA vilket man kan göra, blir som en vanlig 5 ms skärm = mycket mer fartränder än utan RTA. Jag sitter ju på en S som sagt och märker inte av input lag, inte något som påverkar iaf, så skulle vara kul att veta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
På en av sidorna som länkades förut stog det att några tillhörde 0 ms gänget, sen stog det att 226BW hör till den gruppen, fast har inte exakt 0 heller. Skulle vilja se mer siffror på detta. Sen om det är skillnad om man stänger av RTA vilket man kan göra, blir som en vanlig 5 ms skärm = mycket mer fartränder än utan RTA. Jag sitter ju på en S som sagt och märker inte av input lag, inte något som påverkar iaf, så skulle vara kul att veta...

De skrev också att L226WTQ tillhörde 50+ms gänget eller något liknande trots att dess värden inte var så höga vet inte riktigt om de vet vad de skrev xD

Permalänk

För jag är mest bekymrad över om min 226BW kommer få inputlag och RTC-errors eller vad ni säger det heter när RTA inte blir som det ska.
W2207H hade väl inget inputlagg?
Hörde LGn till de som hade inputlagg? Så den kan man stryka direkt så behöver man bara bestämma sig för 226BW eller W2207H än så länge? LGn blir inte så bra då alltså?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Ni behöver inte oroa er för inputlag på w2207 eller 226bw, den är låg på båda.
225bw hade däremot ganska stort inputlag, men det ska vara fixat på 226bw. Är 95% säker på detta..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
För jag är mest bekymrad över om min 226BW kommer få inputlag och RTC-errors eller vad ni säger det heter när RTA inte blir som det ska.
W2207H hade väl inget inputlagg?
Hörde LGn till de som hade inputlagg? Så den kan man stryka direkt så behöver man bara bestämma sig för 226BW eller W2207H än så länge? LGn blir inte så bra då alltså?

Lgn stod i kategorin av de som hade imput lag men enligt statistiken på deras egna tester hade den inte särskilt hög om jag inte minns fel. hur som helst har jag inte märkt något inputlag när jag har använt min åtminstone. Har lirat diverse spel under de 24h jag haft skärmen och det är en riktigt bra skärm, även om just denna har den sämre panelen, så jag tycker inte du ska strycka LG'n helt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ni behöver inte oroa er för inputlag på w2207 eller 226bw, den är låg på båda.
225bw hade däremot ganska stort inputlag, men det ska vara fixat på 226bw. Är 95% säker på detta..

Är den låg på båda sa du? Men sen ändrar du dig och säger att den ändå har rätt så stort inputlagg? Kan det vara så att den första S-Panelen hade sämre inputlagg? Och sen ändrades det lite på den, bland annat tog man bort Sett på baksidan och satte dit ett ® bakom den( var det så?). Och en annan sak man gjorde var att man försökte reducera inputlagget mer så det blev bättre?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Många som är uppskrämda med det här med input lag, varför gör ni inte så att ni testar helt enkelt, kör på skärmen ni tror blir bäst, om den inte är bra så använd öppet köp eller liknande...

Permalänk

Jag såg dehär filmerna:
HL2 @ HP W2207H
Här kändes det som om det var pyttelite fördröjning på pixarna att byta färg, men det kan ju vara inbildning.
HL2 @ 226BW
Här kändes det inte som några speciella fördröjningar på bilden.

Kan man se skillnader på millisekunderna i windows?:
Om man har ett litet fyrkantigt fönster och flyttar runt det jättefort, då brukar man oftast se flera fönster. Är det skärmen eller är det datorn som gör att det blir många fönster på skärmen för några millisekunder?
Och om man flyttar omkring musen så ser man också många pekare samtidigt; om man rör musen uppifrån och ner och blundar direkt efter man kommit ner, så ser man i huvet att det kan ha varit ungefär 7 pekare på skärmen. Detta är på min 25 MS skärm.

Nånn som vet någon film där de provar flytta runt fönster och pekare på olika skärmar?
Eller kan någon säga om de ser fler än 2 muspekare eller fönster på deras 226BW eller W2207H?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Responstiden (i millisekunder) är det som gör att det blir "fler" fönster, eller skuggor eller fartränder vid rörelser, om det blir kopior av tex muspekaren tycker jag det är illa (beroende på hur fort man drar då), men det kanske inte beror helt på skärmen utan hur fort musen uppdateras, dvs den inte visas i hela cirkeln man drar utan på 5 ställen för den har dålig uppdatering, samma sak blir ju när man drar fönster efetrsom dom flyttas av musen. Jag flyttar runt mina fönster med en mus med 1000Hz och 2000DPI. Sen beror det lite på vilka färger det handlar om, det går inte lika fort att byta från vissa färger...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Är den låg på båda sa du? Men sen ändrar du dig och säger att den ändå har rätt så stort inputlagg? Kan det vara så att den första S-Panelen hade sämre inputlagg? Och sen ändrades det lite på den, bland annat tog man bort Sett på baksidan och satte dit ett ® bakom den( var det så?). Och en annan sak man gjorde var att man försökte reducera inputlagget mer så det blev bättre?

Alltså jag hade fel förut om att 226bw har stort inputlag.
225bw har däremot stort inputlag..

Som dalton säger så är det riktigt illa om man ser flera kopior av muspekaren när man rör på den. ^^
Alltså släpningar och skuggor på bilden orsakas av responstiden, inte av inputlag.
förresten.. om man rör musen as fort så blir det ju en massa kopior av muspekaren, så blir det på alla skärmar..

Permalänk

Ok, så då behöver man itne ha så stort bekymmer över inputlagget och 2 ms då? iallafal lite mindre orolig för det då?
Det ända som kvarstår för mig är att den inte är vridbar åt något håll, varken framåt och bakåt, uppåt och neråt, hitåt och ditåt.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Mm du behöver inte bekymra dig över inputlagget..

Permalänk

Ok, då vet vi.
Men ett svårt val jag fortfarande har är att välja mellan W2207 och 226BW.
Vilken ska jag ta tycker ni?
HP har finare bild
Samsung har snabbare skärm.

HjÄlP!
Det här blir ju jättesvårt nu.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Du märker knappt skillnad på 2 och 5ms. HP'n har galet snyggare färg, pivotfunktion, ergonomisk = bättre!

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk

har läst nånstans att man inte märker nån skillnad när det är från 8 ms och neråt.. ögat märker ingen skillnad om det är 8 ms eller 2 ms. t.ex.
men vet inte om jag tror på det för vissa har klagat på släpningar hos 8 ms..

Permalänk
Medlem

Den kortast möliga responstiden är inte så väldans intressant. Vad som är mer intressant är den maximala samt genomsnittliga responstiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
har läst nånstans att man inte märker nån skillnad när det är från 8 ms och neråt.. ögat märker ingen skillnad om det är 8 ms eller 2 ms. t.ex.
men vet inte om jag tror på det för vissa har klagat på släpningar hos 8 ms..

Har oxo hört att man knappt ser skillnad från 10ms och neråt... Frågan är ju dock då hur kräsen man är vid t.ex. Quake och liknande spel men jag känner att 2 eller 5 verkligen inte spelar någon roll för mig som spelar lite spel då och då. Dock ej seriöst så... HP för mig, lätt!! På lager nu i db.com för 3040:- oxo!

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Vad har de för pixelpolicy då?

Visa signatur

/Dewel

Permalänk
Medlem

HP? På just W2207

3 ljusa
5 sub
totalt 5 (ljusa och sub)

...för att man ska få ny skärm

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk

Hur mycket har 226BW?

Och då kanske är W2207 bättre än 226BW ändå då?
Nånn som hittar några bra filmer på w2207 på nånn sida?

Men på expert sa dom att dom såg skillnad på 2 och 5 ms. Kan det stämma?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hur mycket har 226BW?

Och då kanske är W2207 bättre än 226BW ändå då?
Nånn som hittar några bra filmer på w2207 på nånn sida?

Men på expert sa dom att dom såg skillnad på 2 och 5 ms. Kan det stämma?

Högst inviduellt, varför inte gå ner och kolla i butiken och se hur du själv upplever skillnaden?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hur mycket har 226BW?

Och då kanske är W2207 bättre än 226BW ändå då?
Nånn som hittar några bra filmer på w2207 på nånn sida?

Men på expert sa dom att dom såg skillnad på 2 och 5 ms. Kan det stämma?

http://youtube.com/watch?v=5jkGIp2uieU

http://youtube.com/watch?v=6ryp360ZwmY - du måste läsa till höger vad killen har skrivit om den för han ser INTE sig själv. Det är bara kameran som reflekterar hans nuna!

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk

hmm, dom hade jag då redan sätt. På den första filmen visar dom inte själva bilden så mycket och på den andra vet man inte om det är kameran som gör eftersläpningarna och laggen.

Hmm, jag provade mammas bärbara med glossy, och om man koncentrerade sig så såg man reflektering, men om man tittade på bilden länge så ignorerades reflekteringarna. Och om man höjde brightness så försvann reflektionerna helt nästan. Kan man göra så?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
hmm, dom hade jag då redan sätt. Den första visar dom inte jälva bilde så mycekt och på den andra vet man inte om det är kameran som gör eftersläpningarna eller laggen.
Hmm, jag provade mamas bärbara med glossy, och om man koncentrerade sig så såg man reflektering, men om man tittade på bilden länge så ignorerades reflekteringarna. Och om man höjde brightness så försvann reflektionerna helt nästan. Kan man göra så?

Jag tror reflektionerna sitter i huvet! är man en som stör sig mycket på det kommer man se dem jättemycket! tänker man inte på dem syns dem inte.

Man kan ju ställa brightness o shit på den oxo så borde man kunna fixa på nåt fint sätt!!

Var inte så kräsen! ba köpa o njuta!

ps: borde inte w2207-frågor frågas i officiella w2207-tråden? - Tror du får fler svar från folk som vet då oxo

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem

Vilket är det enklaste sättet att upptäcka om man på sin 226BW har fått en S-modell? - Menar man kan ju se på baksidan på "etiketten", men är det 100%igt?
Kompisen ska nu köpa ett fint datorpaket på datorbutiken.se, men vi har pratat lite om det här och funderat på bla:
Köpa hela datorpaketet (allt) förrutom skärmen, som man senare köper på ONOFF, för att enklare kunna byta vid fel panel, om man inte får S alltså.
Låter detta vettigt?
Man måste ju inte köpa skärm+dator på samma ställe, eller underlättar det?
Installera en skärm till en dator kan ju inte vara för svårt.
/tack

Permalänk
Medlem

Vad det är för panel i 226bw kollar man enkelt via service menyn. På min skärm, köpt från datorbutiken, står det att jag har en S-panel. Om det är 100% säkert eller ej är en annan femma, men det ska det vara. Hur som helst så är jag jävligt nöjd, inga pixelfel eller eftersläpningar i spel.

Visa signatur

Nya datorn:
AMD Athlon64 X2 Dual Core 6000+ 3.0GHz -- OCZ Gold XTC (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz -- Leadtek WinFast GeForce 8800GTX 768MB DDR3 -- Cooler Master Extreme Power 650W -- XION chassie -- G15 tangentbord -- 22" Wide Samsung 226BW -- XP PRO!

Permalänk
Medlem

Tjoo

måste bara först å främst säga puh villken tid de tog å läsa alla dessa sidorna å länkarna som va postade

Har lite funderingar angående den hära 226BW'n. vain på Exper i Västerås å togreda på lite information om just den hära skärmen..

Model : 226W [R] A
Model : code LS22MEWSFV/EDC
Type : noGH22WS

sen stog de lite annat trams på skärmen som ja bara skrevner fort

AC100-240~50/60h2
Made in Slovakia sesk 1.0a
Manufactured April 2007

Å undrar nu om de går på någe sätt å fåreda på vad för panel de är på den/dom annars dissar ja nog den skärmen..
Denna information tagen ifrån deras visnings exemplar..

Undrar nu om de finns någon som köpt skärmen rätt så nydligen å kan säga om de fortfarande förekommer en massa problem med den..

vart så jä*la sugen på lg skärmen när ja börja läsa en massa bra om den, men sedan kom de bara fram en massa negativa saker om den..

så nu e ja TOTALT förvirrad å vet inte va ja ska köpa

Ge gjärna tips å förslag om andra bra särmar som säkerligen finns ute nu

Tack på förhand
Mvh Frank _/

Visa signatur

ok