Permalänk
Medlem

Nice.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Medlem

Min far har kommit hem från jobbet med lite roliga prylar då och då, bl. a. fyra stycken system med P3 1000MHz (två fungerande, de andra var brända i moderkorten), en HP L1702 (17" LCD från 2003) (icke fungerande, troligtvis bränd CCFL-inverter, tips på reperation mottages gärna), några datormöss, något tangentbord, en trasig 80GB Seagate 7200.7 och lite annat skrot. Det är det jag minns nu som det mest framträdande.

Permalänk

Mja. brukar oftas bara ta små adapter kablar som man ibland hittar på golvet.

Har dock nallat ca 150m cat6 kabel ifrån tippen. dock så fick jag ta den.
Även hittat en fungerande skärmväxlare (koppla in 2 datorer ha en skärm)
annars inget av vikt o värde. hittade dock en kartong ca 50*90*20cm fylld av diverse små adapters fläktgaller. fläktar mm.. orkade inte så där och rota. men fy fan vad synd att folk bara slänger sådant. och jag vill inte veta vad som kommer in till återviningsstationerna runt om i landet elelr till smlätungnarna. oftast är det bara förra årets grejor som ska kastas och bli nytt.. suck.

Dock som nämt ränner jag runt till företag ibland och tigger mig lite;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Seriöst vad jag har hittat !
Pentium 3, 1ghz, 30gb hdd, geforce 2, 256mb+128mb ram
Pentium 2 från ibm, startar inte men ska kolla på den
Server: Dell 600SC Pentium 4 har bara installerat windows xp server något som en kompis hade, har inte kollat så mycket, tänkte använda den och fixa lite med den här hemma som server till alla datorer här hemma

*bort*

Använd Marknad istället: http://www.sweclockers.com/marknad/
/OSkar000

Visa signatur

Intel Quad 2.33Ghz | 4GB Ram | 1TB Hårddisk | GeForce 9600GT | DVD Brännare

Permalänk
Medlem

Hittade en brandskadad dator en gång, plockade hem den och provade.

Asus P5N-SLI
3,2 GHz P4 (Cedar Mill = 2Mb cache)
Nvidia 7600Gt (fläktlöst)
Samsung 80 Gb SATA
2 Gb RAM (6400)

Datorn bara stod och tjöt och startade varannan gång ungefär... Så bytte jag CPU-kyl och batteri på moderkortet och sen dess har datorn fungerat utmärkt.
Jag bara sanerade all elektronik och köpte nytt chassi och 2 HDDs till á 500Gb.

Så allt som fanns på hårddisken kunde räddas också, den bestod av Windows XP, VLC och 50 Gb vuxengymnastik män emellan.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

I dagarna har jag plockat upp en Compaq Armada E700 (P2:a med 192 MB RAM), en IPAQ 3870, en Compaq DLT 35/70 GB och lite småskit. Bland mina bättre kap!

Permalänk
Medlem

Tog reda på ett MSI 845 PE MAX som skulle på tippen.
Med följande P4 Celereron på 2,66 funkade utmärkt på 3,2Ghz .
Dock borde man byta stock kylaren som lever om som fan..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir

Så allt som fanns på hårddisken kunde räddas också, den bestod av Windows XP, VLC och 50 Gb vuxengymnastik män emellan.

Så numera är du ärrad för livet? Kommer pengarna du tjänar på att sälja datorn täcka kostnaderna för terapin du genomgår för att hantera traumat?

Permalänk
Medlem

En HP nc6400 som Mitt prao skulle kasta för den startade inte tog hem den och fixade laddar utaget och så laddade up batteriet och funkat perfekt och blev en gratis Core 2 duo

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

En Pentium 4 2,8Ghz, fullt fungerande står som battlefield 2 server idag.

Ett gäng med fungerande P4:or. från 2Ghz till 2,8Ghz. Då menar jag bara CPU:er.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

Det finns väll knappt något värde i P4 2Ghz?
Har en hög (20 st) på jobbet med 2Ghz processorer, 768 mb ram och 40 gb hårddisk som förtillfället häckar i källaren, ska kastas.
Funderar på om det går att bli av med dom genom att sälja dom då det kostar per kilo om man kör dom till tippen.

Permalänk
Medlem

Kastas!!!! Här har en annan suttit med gamla Pentium I och II ända fram tills för ett år sen. Min nuvarande dator har ett AT-chassi från en PI och 4+2 gb hårddiskar. Fast vissa kallar mej dumsnål, undrar varför...

Permalänk
Medlem

hehe^

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

P4:or är ju jobbiga för att dom blir så jäkla varma. Men det kan väl vara trevligt att norpa minnena för bruk på andra ställen... men nått pengavärde i det finns väl knappast.

Men jag förstår päpplets reaktion. Det är ju galet att kasta fullt fungerande maskiner. De borde doneras till någon skola!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det finns väll knappt något värde i P4 2Ghz?
Har en hög (20 st) på jobbet med 2Ghz processorer, 768 mb ram och 40 gb hårddisk som förtillfället häckar i källaren, ska kastas.
Funderar på om det går att bli av med dom genom att sälja dom då det kostar per kilo om man kör dom till tippen.

Sälj på Elektronikforumet eller så tar du och bidrar med burkarna i swec folldingfarm!!! har själv någon P4a här hemma.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
P4:or är ju jobbiga för att dom blir så jäkla varma. Men det kan väl vara trevligt att norpa minnena för bruk på andra ställen... men nått pengavärde i det finns väl knappast.

Men jag förstår päpplets reaktion. Det är ju galet att kasta fullt fungerande maskiner. De borde doneras till någon skola!

Det är vill ingen skola som kör med så pass långsamma maskiner?
Har kollat rund lite, men i en kommun jag pratade med sa dom att allt under 3 Ghz får dom en köra i nätverket, och icke nätuppkopplate datorer gör ju ingen glad.

Dessa manskiner är inte alls särskilt varma då det ä P4 Northwood i dom som är svala och nice.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det finns väll knappt något värde i P4 2Ghz?
Har en hög (20 st) på jobbet med 2Ghz processorer, 768 mb ram och 40 gb hårddisk som förtillfället häckar i källaren, ska kastas.
Funderar på om det går att bli av med dom genom att sälja dom då det kostar per kilo om man kör dom till tippen.

Det är för långt till London, annars hade jag utan problem kunnat ta hälften för en mindre peng. Det finns fortfarande folk som inte behöver eller vill/kan betala för det senaste, iaf i de norra delarna av vårt land, där jag bor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det finns väll knappt något värde i P4 2Ghz?
Har en hög (20 st) på jobbet med 2Ghz processorer, 768 mb ram och 40 gb hårddisk som förtillfället häckar i källaren, ska kastas.
Funderar på om det går att bli av med dom genom att sälja dom då det kostar per kilo om man kör dom till tippen.

skicka dom till mig?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Det är väll färja man får skicka dom med härifrån isf, och jag vet inte vad det skulle gå på.
Men här i England är skolorna inte så fattiga som i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det är vill ingen skola som kör med så pass långsamma maskiner?
Har kollat rund lite, men i en kommun jag pratade med sa dom att allt under 3 Ghz får dom en köra i nätverket, och icke nätuppkopplate datorer gör ju ingen glad.

Så långsamma är dom väl inte. Duger väl gott till lite ordbehandling och websurf. Och vad tusan menar du/dom med "allt under 3Ghz...." ?

/P

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

En Pentium 2 på 333Mhz som sitter i min server nu

Blev en uppgradering ifrån 233Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det är vill ingen skola som kör med så pass långsamma maskiner?
Har kollat rund lite, men i en kommun jag pratade med sa dom att allt under 3 Ghz får dom en köra i nätverket, och icke nätuppkopplate datorer gör ju ingen glad.

Här på golvet står en gammal Compaq 486:a på 66 mhz. Den gick som Citrix-klient på min gamla skola fram tills för ca. 2 år sen då de uppgraderade till celeron burkar. Innan så var det nästan enbart Pentium I och III samt nån enstaka 486. Men det var mest P I:or. Finns väl en och annan av de gamla häckarna i drift än. Men det finns nog ingen dator över 2 ghz där nu. Det gäller hela kommunnätverket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det är vill ingen skola som kör med så pass långsamma maskiner?
Har kollat rund lite, men i en kommun jag pratade med sa dom att allt under 3 Ghz får dom en köra i nätverket, och icke nätuppkopplate datorer gör ju ingen glad.

Dessa manskiner är inte alls särskilt varma då det ä P4 Northwood i dom som är svala och nice.

P4 är ju knappast långsamma. Duger ju till allting förutom en del av de nyaste spelen och videoredigering i princip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Det är vill ingen skola som kör med så pass långsamma maskiner?
Har kollat rund lite, men i en kommun jag pratade med sa dom att allt under 3 Ghz får dom en köra i nätverket, och icke nätuppkopplate datorer gör ju ingen glad.

Dessa manskiner är inte alls särskilt varma då det ä P4 Northwood i dom som är svala och nice.

Frågan är ju varför dom inte skulle få köras i nätverket bara för att dom är sega, knappast som att dom segar ner nätverket för att dom är "för långsamma"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Beror kanske på att offentliga sektorer kanske vill vara lika moderna som vilket större företag som helst.

Permalänk

nogg med off

Iaf ska rensa jobbets 'elektrobnik' skrot imorgon tänkte jag

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

då får du se är ifall där är något bra

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
nogg med off

Iaf ska rensa jobbets 'elektrobnik' skrot imorgon tänkte jag

Hoppas du hittar något trevligt, gamla P4:or?
Vi byter iaf ut mycket sådant, HP DC7100 är det mycket på utgång just nu, även DC7600 är dax att byta nu, trots att dom bara är drygt 2 år gamla, men det är ju inte dual core i dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Frågan är ju varför dom inte skulle få köras i nätverket bara för att dom är sega, knappast som att dom segar ner nätverket för att dom är "för långsamma"

Med stor sannolikhet har dom en eller flera bestämda standardmaskin som är godkända för deras nät och det finns färdiga installationer att köra in (RIS etc). Att bygg upp en ny image och under hålla den för en ny modell i den typen av miljö tar tid och kostar pengar vilket äter upp mycket av det man skulle spara på att ta emot en billig dator som ska kastas.

Permalänk
Medlem

Då får man lära sig att bygga rätt
Det är ganska lätt att lägga till HW drivers om man har tänkt till i början.
I synnerhet om man bara ska köra dem som TS/Citrix klienter så att man inte behöver testa så mycket lokalt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415