GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Vad är det för fel på securerom nu då?

Har lite svårt för program som installeras som kräver formatering för att de ska försvinna. Dessutom har jag problem med att bara ha ett visst antal aktiveringar. Har iofs inte läst något om detta med just GTA IV.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Securom ger inte prestandaförlust, det är inte ivägen, det sölar inte ned saker. Um, vad fan klagar alla på? Tänker ni bojkotta piratsläppen av spelet och därför skita i den? Hahah, så patetiska vissa människor är.

Jag hatar SAAB men inte fan bojkottar jag dem för det, jag hatar när solen steker på och det bara är så varmt så ska jag bojkotta solen? Njä jag försåt inte hur dem tänker, idioter imho.

Menmen jag gillar inte SecuROM heller, men det är la bara att göra en Image och mounta den i SecuROM läge och kringå det? Finns alltid en lösning på dem påtvingade problemen, i Vista fungerade Format C: väldigt bra till exempel!

Permalänk
Medlem

Ok! ang GTA så har du hur många aktiveringar som helst va jag läst iaf. Kan inte se något dåligt med secure rom, visserligen använder jag ju bara windows för att spela spel så jag kan ju med enkelhet formatera.
//Patrik

Permalänk
Medlem

Näeee! mitt krånglar :S, har installerat och aktiverat men när jag skall starta spelet så kommer följande felmeddelande upp: "GTA IV FATAL ERROR: RMN40" :s
någon som vet vad det kan vara som spökar ?

Visa signatur

Dator #1: | Intel i5 4670K | 8 GB ram | GTX 770 2GB|Samsung 840 120 GB SSD|Samsung 850 EVO 250GB | ASUS Z87-A|
Dator #2: | Intel C2D E6750 | 2 GB ram | 8800GTS 640MB | 500GB HD | Gigabyte P35-DS4|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALI
Näeee! mitt krånglar :S, har installerat och aktiverat men när jag skall starta spelet så kommer följande felmeddelande upp: "GTA IV FATAL ERROR: RMN40" :s
någon som vet vad det kan vara som spökar ?

Japp du måste installera service pack 3 till xp om det är det du kör

Permalänk
Medlem

Avbeställde spelet från Dustin nu, blir vansinnig. Beställde från Webhallen istället så jag får det imorn. Dustin får inte sitt i lager förns på fredag.

Verkar lite illa att det inte finns någon inställning för kantutjämning i spelet. :S

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

hade bott på PC City Uppsala nu om de inte va för att jag flytta för 4 månader sen. Här uppe i Skellhell har vi bara Elgiganten och Game... Och gissa vad, på Games hemsida står de att den släpps på torsdag T_T

Får väl sparka vidare i väntan på en underbar spelupplevelse. (har ej bokat för jag trodde den skulle släppas på game samma dag som resten av sverige släpper den)

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

FUUUUCK klarade inte recomended!!

får hoppas jag inte behöver ställa grafiken på absolut lägsta iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
http://www.systemrequirementslab.com/media/srl/graph_all_4.gi...

FUUUUCK klarade inte recomended!!

får hoppas jag inte behöver ställa grafiken på absolut lägsta iaf!

Ja du det är nästan garanterat att du måste, enligt många argsinta och oroliga forummedlemmar krashar eller laggar spelet med både bra ATI och nvidia-kort. Men, man får väl hoppas.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Med system i signatur får jag 20-25 fps på LÄGSTA i 1680x1050. 15-20 fps om jag ökar lite. It's bloody awful.

Permalänk
Medlem

Lär förhoppningsvis komma någon form av fix snart.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
hade bott på PC City Uppsala nu om de inte va för att jag flytta för 4 månader sen. Här uppe i Skellhell har vi bara Elgiganten och Game... Och gissa vad, på Games hemsida står de att den släpps på torsdag T_T

Får väl sparka vidare i väntan på en underbar spelupplevelse. (har ej bokat för jag trodde den skulle släppas på game samma dag som resten av sverige släpper den)

Kan köpa det åt dig och skicka upp det för 50kr extra

Permalänk
Avstängd

har jag missuppfattat er eller sitter ni och spelar gtaIV redan nu när det skall släppas imorrn? vadfalls?

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Med system i signatur får jag 20-25 fps på LÄGSTA i 1680x1050. 15-20 fps om jag ökar lite. It's bloody awful.

Hm... och ett HD4870 är ju bättre än ett 8800GTX som jag själv har. Och ska bli spännande o se hur Q6600:an används av spelet.

Blä... nästan så man vill uppgradera igen... fast man gjorde det förra året. =/ Blir nog att köpa PS3 och en tv efter jul. ^^ Så slipper man tänka p det.

Edit: eller va fasen förresten... runt 20-25FPS är väl skitsamma... bara det ligger på STADIG FPS. =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Hm... och ett HD4870 är ju bättre än ett 8800GTX som jag själv har. Och ska bli spännande o se hur Q6600:an används av spelet.

Blä... nästan så man vill uppgradera igen... fast man gjorde det förra året. =/ Blir nog att köpa PS3 och en tv efter jul. ^^ Så slipper man tänka p det.

*Snärta på nosen* Inga tankar om ps3 nu, vi har det till pc och det lär komma en fix!

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
*Snärta på nosen* Inga tankar om ps3 nu, vi har det till pc och det lär komma en fix!

Aj! ^^

Jo får hoppas att det är något de kan rätta till. Men ni minns väl GTA 3? Det som inte fungerade riktigt som det skulle oavsett vilken prestandamaskin man hade.

Permalänk

hade allt på recommended förutom "CPU Clock" då min är på 2,1 och recommended är på 2,5 -_- Låter ju jävligt skumt om jag då skulle vara tvungen att köra på lägsta gfx inställningar. om man uppnår till recommended borde ju spelet flyta på bra i hyfsad grafik kan man ju tycka? Är det lite kompatibilitets problem eller?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Varför köpte du två exemplar? o_O Jag köpte mitt via Steam nyss för 530:-, skivor är inte värt risken imho. Samt att jag gillar att faktiskt utnyttja mitt bredband till vettiga saker också istället för bara, hrmm. ni vet

Tycker det är så vansinnigt smidigt att man alltid kan ta hem spelen igen efter formatering, istället för att fippla med skivor. Sedan att allt hålls uppdaterat och slippa hålla koll på uppdateringar till alla spel. Tror alla mina framtida köp kommer göras via Steam, får hoppas att de flesta spel dyker in där bara då.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busorjan
Ja du det är nästan garanterat att du måste, enligt många argsinta och oroliga forummedlemmar krashar eller laggar spelet med både bra ATI och nvidia-kort. Men, man får väl hoppas.

Får väl bli en Deneb, nytt modekort ofc och ett till hd4870 då,

Får hoppas de flyter bättre med det.

Permalänk

ATI lär väl trycka in ngn soft fix med nya drivrutinerna som är på väg?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Sötast

Jaha, undrar då om man kan köra det alls >_<

Snacka om besvikelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Bevisa att det är just rootkits de slänger in.

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rootkit
Typically, rootkits act to obscure their presence on the system through subversion or evasion of standard operating system security mechanisms. Often, they are Trojans as well, thus fooling users into believing they are safe to run on their systems. Techniques used to accomplish this can include concealing running processes from monitoring programs, or hiding files or system data from the operating system.

Vilket är precis vad SecuROM gör.

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM
The use of SecuROM is highly controversial because certain aspects of the protection are similar to functions of malware, and users are not always informed when SecuROM is included with a product. A class action suit has been filed against Electronic Arts for this very issue.

... prevents the game from running at all if older versions (before v11) of Process Explorer, a free tool by Sysinternals/Microsoft, has been run since the previous reboot.

... prevents the game from running if Explicit Congestion Notification is enabled in Vista's networking configuration.

... installs a shell extension that makes explorer.exe crash at least on some systems ...

... install a shell extension named CmdLineContextMenu Class, which checks every executable file when context menu is opened. If the file has a path non-native to the system locale, the extension malfunctions and block the Windows shell. This makes Windows explorer unresponsive and context menus unavailable.

... may silently install a shell extension that prevents Windows Explorer from deleting 16-bit executables.

Use of a common Microsoft rootkit detection tool known as RootkitRevealer flags issues related to BioShock's copy protection which indicate a need for additional scrutiny.

Claimed problems relating to SecuROM include prevention of proper launching of games, disabling of CD/DVD/Blu-ray disc burners, and disruption of antivirus programs. Some users have reported severe damage caused by SecuROM, resulting in system failures that required complete system reformats to fix.

... has an invasive kernel-mode driver which checks for commonly used CD/DVD writing software on the system; if detected, the installation is aborted.

Alla dessa problem gäller visserligen inte för alla spel, men jag tänker då inte frivilligt installera något sådant på min dator.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDoo
Nice!
Nu har jag två ex. liggandes i bilen nu vill jag bara hem och lira!!!!
TIPS: dem som söker efter spelet i uppsala så har PC-City (ca 8st kvar när jag va inn) El-giganten sa att dem hade på lagret men inte fick sälja förens imorrn (roligt att det är samma koncern haha)

http://forumbilder.se/images/e62200811202Pb48c.jpg

http://forumbilder.se/images/302200811241Pf9d4.jpg

lol var nyss på elgiganten och onoff och kollade. Orkade inte gå in på pc-city. jaha, då får jag väl åka iväg igen då. Hoppas det finns kvar.

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk

jag har spelat det i några timmar nu och ibland blir grafiken fuck up som bilar som blir av med karossen och ansikten som försvinner man ser bara tänderna sen lägger det ner ibland oftast när man trycker upp menyn
ibland vill det inte starta det står att man ska sätta orginalskivan trots att den sitter i
bilr så trött på det har betalt flera hundra för ett spel som inte funkar som det ska

i min burk har jag quad 9550 sapphire 4870x2 4Gb minne och vista 64-bit

någon som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cuttoblack
jag har spelat det i några timmar nu och ibland blir grafiken fuck up som bilar som blir av med karossen och ansikten som försvinner man ser bara tänderna sen lägger det ner ibland oftast när man trycker upp menyn
ibland vill det inte starta det står att man ska sätta orginalskivan trots att den sitter i
bilr så trött på det har betalt flera hundra för ett spel som inte funkar som det ska

i min burk har jag quad 9550 sapphire 4870x2 4Gb minne och vista 64-bit

någon som har liknande problem?

Som sagt, den släppta versionen innehåller ett flertal buggar (inkl. oerhört sänkt prestanda t.o.m hos värsting-datorer) och dessa lär antagligen fixas inom dager eller veckor, vad vet jag. Jag tänker i alla fall inte klaga, även om det är dåligt.

Kan tänka mig att de inte ville Beta-testa då risken för en läcka är väldigt stor vid sånna tillfällen och då blir det såhär, spelet är inte riktigt klart men om man är som jag och inte orkar vänta längre för att spela godingen så får man acceptera det och vänta på en fix eller skita i det och vänta på en fix.

EDIT: Säger som en på www.gtaforums.com

Citat:

The reviews I see around the web are pretty scary. Bad performance and all... even on very fast systems.

Still, this isn't something new. When a new engine hits the market, the initial results are usually bad. FarCry 2 is a great example. That game ran like sh#t until both Nvidia and ATi released new drivers. After that, people reported gains as huge as 20-30 fps!

I wouldn't worry too much about the bad performance because it clearly looks like a driver problem. Why? The shadows in those screenshots posted here just look wrong. Like the 3D card doesn't really know how to deal with em. You can't make me believe that this game needs to run this bad on the heavy systems posted here. Some of these computers posted here can max out Crysis. And that game looks better then the origional Toy Story movie.

Rockstar worked together with ATi and Nvidia and they probably constantly had tweaked drivers. All their screenshots look great, and they reported very smooth performance!

Give it a week or so till we get optimized drivers. I doubt that Rockstar would really do a half-assed job at this game. It just has too much to live up to, and I find it hard to believe they're that stupid at Rockstar.

Visa signatur

Det vet Stewie.[Första mod.]-[Orjan.Project[III]]

Permalänk
Medlem

Men smart att inte släppa drivers lagom till release om det är det som är problemet då.. va fan väntar dom på ??

Permalänk
Medlem

ATI släpper ju drivers den 10nde

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Men smart att inte släppa drivers lagom till release om det är det som är problemet då.. va fan väntar dom på ??

ATI's nya drivers släpps den 10'december då det är deras deadline på dem nya, dem väntar inte, det tar inte en dag att göra ett par bra drivrutiner och ATI's nya var nog planerade runt GTA IV så. Sen kanske man inte har mycket att Arbeta på Innan spelet har släppts. Tänk lite va!

Spelbart kommer det nog iaf att vara, längtar som fan, tills jag får ladda ned spelet och längta under tiden mätaren tickar neråt

Permalänk

fick hem mitt gta idag från cdon! men har problem när ja ska installera det ?

kommer upp så hära

http://i266.photobucket.com/albums/ii271/axenona/gta.jpg

Visa signatur

Amd X2 6400+ BE@3,4Ghz | 4096 Corsair 6400 | Asus 8800GTS 512@810-1940-1030 | Asus M2N-E | Corsair HX520 | 3 Maxtor diskar Och en Samsung Spinpoint F1 totalt 1,35TB | Antec P182