Citat:
Ursprungligen inskrivet av flamur
"Vi vet sedan tidigare att The Dark Knight gjort en succé då filmen bl.a. sålde biljetter för 400 miljoner i USA under de första 18 dagarna. Globalt sett har filmen nu nått över miljard-strecket. När filmen släpptes på scenen blev den nedladdad över 1 miljon gånger redan under första veckan." - undertexter.se
Vet inte, men går det verkligen så dåligt för dom? Är väl så att kvallitet säljer, det är väl inget nytt? Är verkligen inte synd om alla upphovsrättsmän... Hur "lite" tjänar skådespelare/musiker nu för tiden? Och vad man än säger, så dom som väl kommer med kvallitet som folket vill ha, säljer ju och får pengar i överflöd... så vafan liksom, nedladdningen tror jag inte skadar så mycket som alla mot nedladdning säger... Ge mig gärna siffror som säger annat *kan ju ha missat något rejält*
Nu missar du (som allt för många andra) att dessa 400 miljoner är ju biljetpriset.
Har ens tänkt på VAD som ingår i biljetpriset?
1. Lön för dom som driver BIO:n.
2. Hyra för lokanel BIO:n är i.
3. Service för projektorn.
4. Städning för BIO:n,
5. El för lokalerna.
6. Köp/hyra av själva filmen.
Där har du enbart där en STOR procent av biljetpriset.
Sedan kan vi fortsätta...
7. Kostnad för att leverera filmen till BIO:n.
8. Kostnad för att framställa filmen.
9. Reklam för filmen.
10. mm mm mm mm mm
Av ett biljetpris på 80 kr är det inte direkt jättamycket pengar som kommer till skådespelaren eller manusförfattaren. Men säljer filmen bra så blir det ju i slutändan mycket pengar.
Men berättigar det dig att se en film gratis? Självklart för du se filmen gratis med dina vänner, men då har ändå någon lagligt betalat för filmen och oftast då delar man ju priset när man tex hyr en film.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Hmm, jag säger statens. Har lite svårt att få jobb, speciellt när tidningsbuden nu måste vara över 18 år.
Så med andra ord ska du då ha rätt att ta en bil som du inte har råd för?
För du hade ju ändå inte köpt bilen i vilket fall som helst...
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lilleputten
Saken är ju den att det inte är artisterna, det är ju skivbolagen.
Det är ju till 100% upp till artisten att ge ut sin alster helt gratis.
Varför tror så många att alla artister är några slavar under skivbolagen?
Vill jag göra musik och ge ut den gratis kan jag göra det idag. Jag hyr valfri studio och spelar in musiken. Sedan så lägger jag upp den gratis på nätet.
Så det är ENBART upp till artisten att ge ut sina alster gratis.
Däremot så får dom inte ge ut sina alster gratis om dom skrivit kontrakt med ett skivbolag på vissa av sin musik.
Det många missar är att skivbolagen oftast är en hjälp för många artsiter. Dessa skivbolag fixar allt det andra för artistem så som reklam, produktion, skapandet av själva skivan, fixa intervjuver åt dom, fixa allt som har med konsärer mm mm mm mm.
Tänk dig själv att du som nystartat artist ska sköta allt detta själv, vart skulle du få dessa pengar ifrån? Tack vare skivbolagens stora kassa kan dom "låna" ut pengar till artister för att få fram dom i rampljusen.
Men det som jag är emot angående skivbolagen är att dom enbart kollar på snabba pengar. Förr i tiden så letade skivbolagen upp musiker som var bra PÅ RIKTIGT. Dessa artister spelade i en redan existerande grupp, dom har lärt sig spela sin musik tillsammans och skapat en del egen musik.
NU däremot letar dom upp människor som är snygga och vackra. Dessa behöver inte ens vara bra sångare eller musiker, detta tränar man upp genom ren träning i en snabb snabb takt. Sedan skapar någon inom skivbolaget eller annan musiker en låt som är trallvänlig.
Resultatet blir en låt utan känsla, kärlek, själ, omtanke mm mm.
Visst, den säljer bra för den är trallvänlig. Men man tröttnar på låten efter 4-8 månader. Sedan har man toalt glömt låten efter ett år.
Förr när musikerna faktisgt var dom SJÄLVA som skapade musiken och redan var ett med bandet så var musiken otroligt hög kvalitet på, låtar höll i många många år och är bra fortfarande.
Detta handlar inte om att jag är 33 år och "gubbe" enligt många av er ynglingar här utan att när jag var ung på sent 80-tal så lyssnade man in musiken. Man köpte en LP-skiva för 149 kr (alltså DYRARE än vad man köper en skiva idag om man tar med infaltionen mm) så kanske man inte tycket om alla låter på skivan direkt. Men man hade ändå köpt den och lyssnade då på skivan om och om. Det som hände var att man plötsligt bröjade älska dom låtarna man inte gillade först.
Så går det inte göra på många av dagens produktions musik för kvaliteten är allt för jälva dålig i musiken.
Om man som nu många vill göra att man enbart ska betala för det du tycker om så kommer du som person aldrig rikgit kunna utveckla din musiksmak. Det som du tycker är dåligt köper du inte och kommer aldrig lyssna på musiken mer.
Hade du däremot köpt skivan så hade du kanske ändå lyssnat på den lite mer och kanske upptäckt att du faktiskt gillade musiken (OBSERVERA att det självklart inte handlar om musik som du verkligen tycker illa om, det handlar om musik som har den changern som du tycker om).
Blev en del text det där. Phuu. Ja ja.
EDIT:
SJÄLVKLART tillverkas det otroligt bra och kvalitetsmusik även idag.
Och oftast är det JUST via nätet och olaglig tankning som jag upptäcker dessa artister.
Det som borde ske är ju att 2 av 8 låtar på ett album ska vara helt lagliga att tanka ner och lyssna hur mycket man vill på. På detta sätt så får artisten otroligt bra reklam och en större kundkrets.
Det finns allt för många idioter inom skivbranchen som inte fattar detta. Fildelning är förmodligen något bra i slutändan för artisten om det görs på rätt sätt.
Men det är inte direkt lite människor som aldrig köper sin musik utan enbart tankar ner det.
Men det jär mest är irriterad på är att folk vill säga att dom inte gör något fel, att det moraliskt sätt ej är fel att skita i att betala för den musik dom tankar ner.
Även jag tankar ner, men inte fan är det rätt. Men ändå så genererar det MER pengar till artisterna för jag upptäcker dom och köper sedan musiken.
Tror allt bottnar i att skivbranchen har varit allt för korkade och hängde inte med när Internet och MP3 blev stort. Hade dom redan från början erbjudit köp av musik på nätet (självklart billigare än att köpa CD-skivan) så hade nog aldrig detta varit ett problem i dag.
Nu blir det svårt när vi har en hel generation som anser sig ha RÄTT att ladda ner vad fan dom vill och sedan blir arga på att det finns vuxna som vill stoppa detta.