Fractal Design Define R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxz0r
Tyckte chasit var mycket trevligt. Snyggt, Stilrent och ljuddämpat för dom hära pengarna är ju suveränt!

Dock får jag inte min power knapp att fungera! Någon annan som haft/har detta problem? Får köra med min gamla knapp så länge, dock så e den fastlimmad i gamla chassit så nu har jag 2 burkar istället för 1 :/

Jadu. du har haft tur då.

Det här blev inte den trevliga byggkväll jag hoppats på.

Började bra, och fick ihop allt, tog tom massa bilder under bygget för att göra en fin liten bygglogg. (är inte så sugen på att lägga upp den nu)

Det som hänt är att (vad jag antar) powerknappen orsakat kortslutning då det började ryka lite precis från kontakten på moderkortet som är till power,mm, jag har ett asus p5b deluxe och till det fick jag liten adapter man kopplar på stiften, inte så svårt att koppla fel där, och sen är det ju bara 2 saker som ska kopplas in, power btn och power led.

Jag har kopplat rätt till100% (brukar alltid trippelchecka) och första gången jag startade med knappen startade den varpå den började ryka, snabbt som tusan drog jag ur strömmen och efter det så startar den inte längre, jag kan starta den genom att sätta en mejsel på stiften men det kommer inte upp något på skärmen, inte ens bios. och asusloggan på moderkortet lyser nu röd. kommer inte ihåg om den ska göra det, men den lyser blått när datorn inte är igång och strömmen inkopplad.
Har testas att koppla ur alla diskar, flyttat minnen och kopplat ur allt som inte behövs för att komma in i bios, men inte ens där kommer jag in. grafikkortet går igång som det ska, men inget händer.

Ohh. skit med vad trött jag blev, tror jag går på krogen och super ist....

Kanske ska fundera på att spara ihop till ett nytt moderkort:(

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

@Artifaction

Fy fan vad surt! tråkigt när det ska bli så där...själv vart jag jävligt snopen när jag öppna ena chassi sidan och ljuddämpningsplattan satt åt helvete, sen tyckte jag det var lite små trångt, men kanske jag som har klumpiga händer

Permalänk
Medlem

Nu har jag byggt ihop min nya burk med detta chassi. Det första jag märker är hur jäkla tyst datorn har blivit, burken isolerar riktigt bra. Det ende negativa jag kommer på att det är trångt bakom moderkortsplåten när man sätter på sidan av chassit, det buktar ut lite mest pga den tjocka 24-pinnars strömkabeln till moderkortet. Menmen det är ju inte så mycket att göra åt om man vill dra den bakom plåten.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction

Ohh. skit med vad trött jag blev, tror jag går på krogen och super ist....

Kanske ska fundera på att spara ihop till ett nytt moderkort:(

Det hoppas jag verkligen att du inte gjorde!

Skippa ett par krogrundor så har du sparat till nytt moderkort och det kan tom bli nån krona över.

Permalänk
Medlem

Hur är det med att sätta i pci och pci-e grejerna? Hade stort problem att sätta i dom i första versionen pga av plåten bakom var för tajt.

Sen tänkte jag kolla om man får in en Thermalright Ultra 120 i Detta chassit, för den passade inte på första versionen pga att chassit var för smalt.

Är detta fixat?

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk

Får inget liv i burken:(
Någon som kan rekommendera ett moderkort för s775

pris ca 1000

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Detta moderkort är inte alls bra för ljudnivån! Man kan lika bra köra med en kartong ( eller en kartong är nog bättre) men det är billigt då man får med två fläktar som är rätt bra.

men från att ha kört med P182 till att gå till detta chassi är det en rejäl nergradering .

minsta missljud från hårddiskar etc hörs igenom, innan hörde jag inte mina hårddiskar alls, i P182an.

moderkortssidan där bak går knappt att stänga när man drar kablar där. den måste göras 3-5mm bredare.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Detta moderkort är inte alls bra för ljudnivån! Man kan lika bra köra med en kartong ( eller en kartong är nog bättre) men det är billigt då man får med två fläktar som är rätt bra.

men från att ha kört med P182 till att gå till detta chassi är det en rejäl nergradering .

minsta missljud från hårddiskar etc hörs igenom, innan hörde jag inte mina hårddiskar alls, i P182an.

moderkortssidan där bak går knappt att stänga när man drar kablar där. den måste göras 3-5mm bredare.

Vad har moderkortet med det att göra? Du mena moderkortsplåten va?
Jag är nöjd med allt utom platsen bakom moderkortsplåten
Min disk lät som ett tröskverk i mitt gamla chassi nu hörs den inte alls

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

Jag flyttade också över mitt system från mitt antec sonata 3 chassi till detta fractal chassit,skit vilken ljudskillnad,det blev ju i princip ljudlöst med fractal chassit:-))
Jag satte min coolermasters radiator i toppen på lådan och tempen sjönk nästan 15 grader i idle,från 55-60 ner till 45-50.
Så nu kör jag allt på på lådans steglösa fanmate med en 3dje fläkt scythe s-flex på radiatorn och på fullt blås på alla 3 fläktar hörs knappt datorn och kanontemps,kan det vara möjligt??
Jag är så nöjd så jag storknade nästan,att 595 kronor kan ge så mycket skillnad i allt.Det enda som kan räknas som ett litet minus är att jag bara kunde fästa radiatorn med 2 skruvar på snedden i toppen eftersom antingen mina minnen eller min 8 pinars moderkortsströmkontakt är lite i vägen för radiatorfläkten.
Med tanke på priset för chassit så ger jag fractal design 9/10.Helt klart det bästa chassit jag någonsin ägt:))
MvH albanen
Ps jag körde också lite prototype i win 7 i runt 2 timmar i 1680x1050 med allt på max och så fort jag stängde ner spelet så kollade jag gpu och cputempen i everest då låg cpu på 55-60 grader och gputempen runt 75 med orginalinställningar i ati ccc 9.7 helt okay tycker jag:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Vilka tre fläktar tycker ni jag ska sätta kontrollen på? har 3st insug fram och botten, 3 st utblås bak och uppe.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Direkt när jag öppnade kartongen kändes en väldigt frän lukt som påminner om lukten av sladdar på billiga prylar från kina. Efter lite inspekterande kom jag fram att det är bitumenplattorna som luktar och det är frågan om den lukten försvinner, kan snarare öka när datorn blir varm. Det luktade så illa att jag var tvungen att ta lådan ut på balkongen för att den ska vädras. Har nu efter en dag tagit in sidoplåtarna och det luktar fortfarande riktigt starkt.

Min luktar också illa... Trodde det skulle gå bort på några dagar, men blev så trött på stanken att jag monterade tillbaka allt i mitt gamla 900-chassi. Ställde r2-chassit utomhus, så får vi se om det går bort. Tröttsamt att de använder så dåligt material...¨

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Mitt luktar inte alls.. Hur nöjd som helst, instämmer dock att ett par millimetrar till på baksidan av moderkortet inte hade gjort något..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Min luktar också illa... Trodde det skulle gå bort på några dagar, men blev så trött på stanken att jag monterade tillbaka allt i mitt gamla 900-chassi. Ställde r2-chassit utomhus, så får vi se om det går bort. Tröttsamt att de använder så dåligt material...¨

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaboMaster
Mitt luktar inte alls.. Hur nöjd som helst, instämmer dock att ett par millimetrar till på baksidan av moderkortet inte hade gjort något..

Ah, där ser man. Får väl bli ett reklamationsärende isf. Skittråkigt faktiskt för lukten verkar inte ge sig alls. Tog in min låda och det luktade lika starkt som förut. Några fler som har samma problem? Vore bra att kunna hänvisa till om återförsäljaren bråkar.

Permalänk
Medlem

Låter som ett trevligt chassi.

Får det plats två HD5850?

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj skarp
Ah, där ser man. Får väl bli ett reklamationsärende isf. Skittråkigt faktiskt för lukten verkar inte ge sig alls. Tog in min låda och det luktade lika starkt som förut. Några fler som har samma problem? Vore bra att kunna hänvisa till om återförsäljaren bråkar.

Fick hem två lådor i torsdags. Den ena luktade mer än den andra men efter att ha kört den som luktade mest nu i fyra dagar så luktar den nästan ingenting. Jag undrar vad det är som luktar? Jag fick för mig att kartongen och skyddsplasten var det som luktade mest men jag kan helt klart ha fel. Lycka till med reklamationen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj skarp
Ah, där ser man. Får väl bli ett reklamationsärende isf. Skittråkigt faktiskt för lukten verkar inte ge sig alls. Tog in min låda och det luktade lika starkt som förut. Några fler som har samma problem? Vore bra att kunna hänvisa till om återförsäljaren bråkar.

Ja min lukta med men det börjar på avta, nu luktar det inte så hemskt mycket, skulle tro det är bitumen som luktar. Med tiden borde det ge sig, hade det luktat kattpiss hade det ju vart en annan femma.

Nästa fråga är ju om man rymmer en ATI Hemlock i den, den skulle visst vara 12" och det är exakt 30,48 cm. Ryms inte en sån så åker ju rondellen fram.

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk

Har någon fått en Titan? Jag beställde en Titan från Webhallen 29/9. Har inte fått någon än.

Permalänk

jepp, min är titan. fin låda och min luktade inte heller något, förutom att det luktar lite bränt nu då.. undra om man kan köpa en ny power knapp, eller om det är någon liten krets till det? har ingen ork eller lust att köra någon reklamation för den sakens skull:( men jag vill ju inte testa att koppla in den powerknappen när jag köpt nytt moderkort.

tur jag får min macbook pro imorgon iaf.

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

får väll hoppas på att chassit inte stinker när jag ska gå och hämta det på webhallen, skulle vara bra med en uppdatering om hur länge stanken sitter i.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Har haft mitt i tre dagar nu och lukten är typ helt borta.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt chassi i 3 dagar och men lite av lukten är fortfarande kvar, dock inget jag tänkter på eller bryr mig om! är skit nöjd med det här chassit!

Permalänk
Medlem

när höjde dom priserna?
var det 695:- fram tills den 15:e okt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan Svensson
Har någon fått en Titan? Jag beställde en Titan från Webhallen 29/9. Har inte fått någon än.

Leverantören hade tydligen problem med att få fram Titan, fick själv byta till en svart låda för att få hem den i tid.

Citat:

Mail från Inet Kundservice 14 okt
Hej!

Detta är ett massmeddelande till er kunder som väntar på Fractal define R2 Titanium.

Visar sig att vår distributör har problem att få fram tillräckligt många Titanium-chassin.

Vi kommer imorgon få den svarta varianten och utöver de vi ligger back så kommer det förmodligen räcka även till er, om ni vill byta.

Pga att tillgången är begränsad så får ni gärna ringa/mejla oss snarast om ni önskar byta till svart.

Är endast fronten som skiljer.

Fotnot; Dröjer ca 25 dagar innan Titanium-versionen kommer in men priset är samma som det ni betalt oavsett om ni byter eller väntar.

Mvh Inet kundtjänst

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk

Efter att ha stått utomhus några dagar så luktade bitumenplasten lite mindre, men så snart den kom in i huset igen så förstärktes doften igen.
Jag ville inte bråka med de trevliga folket på Inet om 695 kr, så jag rev ur bitumenskiten. Det gick, fast kineserna hade limmat med rejäla limlager.

Nu ligger skiten och luktar i soptunnan i stället. Slänger väl ihop chassit endera dan igen, kanske redan ikväll. Låter det mer utan bitumen så lever jag hellre med det än att reta mig på doften av kemifabrik.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking
Efter att ha stått utomhus några dagar så luktade bitumenplasten lite mindre, men så snart den kom in i huset igen så förstärktes doften igen.
Jag ville inte bråka med de trevliga folket på Inet om 695 kr, så jag rev ur bitumenskiten. Det gick, fast kineserna hade limmat med rejäla limlager.

Nu ligger skiten och luktar i soptunnan i stället. Slänger väl ihop chassit endera dan igen, kanske redan ikväll. Låter det mer utan bitumen så lever jag hellre med det än att reta mig på doften av kemifabrik.

En av anledningarna med chassit är ju dämpningsmattorna. Varför tog du inte kontakt med Inet ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Jag orkar inte reklamera chassit för en detalj som illaluktande bitumenplast/lim. Nu kör jag utan ljuddämpning ett tag och skulle jag vilja få det tystare så kan jag köpa egna luktfria dämpmattor för några tior.
Inget att bråka med Inet om.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 140mm samt en 120mm fractal fläkt till chassit. men en av de som följde med chassit ger i från sig ett "tickande" ljud. Utan det så skulle datorn vara riktigt tyst. bar aen ssd disk samt en passiv grafikkort.

riktigt störande.

är det fler som råkat ut för tickande ljud? annars är dessa flätar bra!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv

Jo det tickande ljudet är ett problem för mig med, på båda till och med. Om man kör på lägsta varvtal så försvinner ljudet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Jag köpte en 140mm samt en 120mm fractal fläkt till chassit. men en av de som följde med chassit ger i från sig ett "tickande" ljud. Utan det så skulle datorn vara riktigt tyst. bar aen ssd disk samt en passiv grafikkort.

riktigt störande.

är det fler som råkat ut för tickande ljud? annars är dessa flätar bra!

Har tickadet på min bakre fläkt Hör inte amds orginalkylare men tickandet *SUCK*

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Har tickadet på min bakre fläkt Hör inte amds orginalkylare men tickandet *SUCK*

Verkar som en del har fått med lite barnsjukdomar till chassit men jag har inte märkt nåt alls hitills?Jo en sak har jag märkt,nu när chassit blev så underbart tyst så kan jag faktiskt höra min hd ladda lite emellanåt och det kunde jag inte innan med mitt sonatachassi,där överrustade min failande radiatorfläkt allt annat.Nu kör jag chassits 2 orginalfläktar plus en scythe s-flex på radiatorn på den medföljande fläktkontrollern och en s-flex till på övre frontplats direkt på mobot och allt är fantastiskt tyst och svalt:-))Man kanske skulle börja kolla på lite OC nu igen när man fått ner cpun och chassit i 10-15 grader lägre temp med lägsta på fläktarna??
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate