Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
Oh, kollade orderstatur på inet nu.

ett st Titanum packat och skickat:)
Hoppas det kommer fram tills imorgon så man får lite att pilla med till helgen.

Tur man beställde direkt när nyheten kom upp.

Verkar som detta chassi kommer stå i varannan stuga:)

Svart i varannan och titanium i varannan.

Tyvär svart i min stuga men det får duga.

Visa signatur

SNYTAX ERROR

Permalänk
Medlem

Jag personligen körde på svart.
Så grymt mkt snyggare än titan i mina ögon.
Paketet ligger i bilen i väntan på att jag slutar jobbet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när webhallen i stockholm kan få in en leverans med titanium chassin??

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Suck, vilka klåpare. Ville ju bygga i helgen, ny CPU-kylare har jag också...

Hehu, tar tillbaka det där. Mitt Titanium skickades idag, blir bygg i helgen då.

Lördag: 25 nya gallerier med titeln "Fractal Design Define R2".

Permalänk
Medlem

Jaaaaaa, Inet skickade mitt idag!

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Lördag: 25 nya gallerier med titeln "Fractal Design Define R2".

Det är då inget som jag annat än ser fram emot. Desto fler desto bättre tycker jag. =D

Permalänk
Medlem

whoho, det tog inga 26 dagar!
Intels ssd är också inne på inet!

Permalänk

Hämtade mitt chassi idag.. Blev mycket tystare..
Imorgon ska jag återaktivera Q-fan control.. avaktiverade det pga tidigare stabilitetsproblem..

Permalänk
Medlem

Måste faktiskt ge fem (Y)(Y)(Y)(Y)(Y) till chassit

Min idle temp på GTX 285 GS gick från 55-60C till 35-45C
Kör med två fläktar i fronten på lägsta varv, samt en fractal design 140mm i botten

Helt plötsligt hör jag inte ett knatter från min velociraptor...

Selar ingen roll hur högt jag klockar min i7 920. Nätaggsfläkten spinner inte igång och låter som ett jetplan som den gjorde förut vid klockar högre än 3,1Ghz... (har ett corsair 750w tx)
Vid normal klock och speedstep påslaget så ligger idle på 35C

Hade ett Sonata Elite i fyra månader innan och är i brist på bättre ord, rabiatnöjd med mitt köp

Permalänk
Medlem

Får hem chassit troligtvis på måndag, kan knappt vänta.
Tur att jag köpt Uncharted 2 och Brütal legend så att jag har något annat att tänka på i helgen.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem

Hämtat ut chassit, bitumen biten på högra sidoplåten satt inte fast.
Så den "ploppade" bort när man öppnade sidan.
Var dock bara att trycka dit, så fastnade dämpningen igen.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Hämtat ut chassit, bitumen biten på högra sidoplåten satt inte fast.
Så den "ploppade" bort när man öppnade sidan.
Var dock bara att trycka dit, så fastnade dämpningen igen.

De satt lite dåligt på min också.. När man använder såna mattor i bilar ska man värma med varmluftspistol och trycka dit med en aluroller.. Tyvärr har jag ingen varmluftspistol, annars hade jag nog testat det på detta chassit..

Permalänk

Fick hem mitt chassi igår. Överlag nöjd med chassit, även om det kan vara lite tajt på baksidan för kabeldragning vid moderkortsplåtkanten/skarven,
Avsaknad av reset-knapp känns lite udda, men inte något större problem.
Hårddisken fäster man till "vaggan" med gummi-distanser. Detta ger upphov till ett väldigt dovt sökljud vilket är mycket irriterande, hade inte det problemet innan.
Det får nog bli SSD istället.
Något jag blev imponerad av var att fläktarna inte lät någonting. Jag var faktiskt tvungen att sätta örat mot plåten för att höra dom, och jag är ganska petig av mig när det gäller ljud. Nu blir det helt enkelt att byta till fractal-fläktar i nätagget och kirra någon bra vattenkylning till cpu/gpu så man får helt tyst på åbäket.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Var det någon mer än jag som inte fick FDD-skruvarna.. (Samma gänga som cd/dvd/bd och ssd)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adriankarlsson
Fick hem mitt chassi igår. Överlag nöjd med chassit, även om det kan vara lite tajt på baksidan för kabeldragning vid moderkortsplåtkanten/skarven,
Avsaknad av reset-knapp känns lite udda, men inte något större problem.
Hårddisken fäster man till "vaggan" med gummi-distanser. Detta ger upphov till ett väldigt dovt sökljud vilket är mycket irriterande, hade inte det problemet innan.
Det får nog bli SSD istället.
Något jag blev imponerad av var att fläktarna inte lät någonting. Jag var faktiskt tvungen att sätta örat mot plåten för att höra dom, och jag är ganska petig av mig när det gäller ljud. Nu blir det helt enkelt att byta till fractal-fläktar i nätagget och kirra någon bra vattenkylning till cpu/gpu så man får helt tyst på åbäket.

Kör du fläktarna på originalhastighet eller har du sänkt varvtalet?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

Testade att köra både lågt och högt. Vid högt varvtal så kunde jag svagt höra något som lät som kullager om jag lyssnade vid plåten.
Lågt varvtal=ohörbart.

Vid normalt avstånd (ca. 1m under skrivbordet) så var båda inställningar ohörbara för mig.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Inaktiv

Mina fläktar låter faktiskt inte nå fint. Har dom kopplade direkt in i moderkortet så dom går i ca. 800rpm. Som tidigare sa, det är något som låter som kullager, själva suset låter inte mycket. Ska testa att koppla med medföljande kontroller och se om det blir nå skillnad.

Permalänk

Jag har kopplat med tillhörande kontroller o fläktstyrning, den var så smidig
Någon som vet om FD har problem med sina fläktar? Jag har nämligen ingen aning, men å andra sidan har jag inte så stor koll på fläktmarknaden i övrigt förutom att Noctua är omtyckt

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Inaktiv

Har nu testat med fläktstyrningen, men samma oljud. Måste nästan ha på lägsta för att ljudet ska försvinna. Blir nog att byta till mina gamla Nexus.

Någon mer som har detta problem?

Permalänk

internt utrymme

Skulle någon vänlig själ som fått hem chassit kunna mäta hur brett det är innuti vid golvet och längs hårddiskracket? Där kan man ju montera en 140mm, men hur mycket mer utrymmer finns. Är det 175mm eller bredare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comradebootstrap
Har nu testat med fläktstyrningen, men samma oljud. Måste nästan ha på lägsta för att ljudet ska försvinna. Blir nog att byta till mina gamla Nexus.

Någon mer som har detta problem?

kanske det är någon skruv eller något som du inte riktigt sitter fast som låter.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Bottenfläkten drog jag ur, efter att jag skruvade fast den så låg den emot filtret vilket lät konstigt... Ska byta den mot en 140 FD istället.

Permalänk

Nu ligger min för avhämtning, ska bli skoj när man bara kommer hem från jobbet och börja bygga lite, tror jag passar på och blåser hela burken och slänger in win 7 samtidigt:)

Visa signatur

ASRock Z77 E4 | I7 3770K | 16Gb Vengeance | Sapphire TRI-X R9 290 OC | FD R2 | C TX650 | Samsung 250 SSD | Corsair H100 | LG 29EA93

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt osäker på om jag skall byta chassi från mitt Cooler Master ATCS 840 till ett Fractal Desine Define R2 chassi.

Är det någon som rekommenderar det här chassit starkt?

Permalänk
Medlem

Hämtade min igår och har ett problem som ingen verkar ha nämnt hittills.

Direkt när jag öppnade kartongen kändes en väldigt frän lukt som påminner om lukten av sladdar på billiga prylar från kina. Efter lite inspekterande kom jag fram att det är bitumenplattorna som luktar och det är frågan om den lukten försvinner, kan snarare öka när datorn blir varm. Det luktade så illa att jag var tvungen att ta lådan ut på balkongen för att den ska vädras. Har nu efter en dag tagit in sidoplåtarna och det luktar fortfarande riktigt starkt.

Är det så på era exemplar eller är det bara min låda som är behäftad med detta?

I övrigt är lådan rätt så prisvärd och riktigt genomtänkt på många punkter. Det finns en del detaljmissar som det går att leva med men det här med lukten överskuggar allt. Blir det ingen förbättring måste jag nog lämna lådan tebax vilket skulle vara riktigt trist.

Permalänk
Medlem

Tyckte chasit var mycket trevligt. Snyggt, Stilrent och ljuddämpat för dom hära pengarna är ju suveränt!

Dock får jag inte min power knapp att fungera! Någon annan som haft/har detta problem? Får köra med min gamla knapp så länge, dock så e den fastlimmad i gamla chassit så nu har jag 2 burkar istället för 1 :/

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen chassit. Visst luktar det, men det hoppas jag försvinner. Man lär inte hitta något mer gediget för 700 kronor.

Lite trist att hålet för montering av processorkylare sitter skevt. Skulle personligen vilja ha lite mer plats till kabeldragning på baksidan, tog någon halvtimme att sätta på baksidan. I och för sig har jag världens råttbo där bak...

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Älskar verkligen chassit. Visst luktar det, men det hoppas jag försvinner. Man lär inte hitta något mer gediget för 700 kronor.

Lite trist att hålet för montering av processorkylare sitter skevt. Skulle personligen vilja ha lite mer plats till kabeldragning på baksidan, tog någon halvtimme att sätta på baksidan. I och för sig har jag världens råttbo där bak...

jag har inget råttbo men det vart tight att få ihop baksidan Måste göras om igen då plåten buktar liiite utåt

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaboMaster
Var det någon mer än jag som inte fick FDD-skruvarna.. (Samma gänga som cd/dvd/bd och ssd)

Jag saknar dessa jag med. Antar att det är dessa man ska fästa ssd-disken med då inga av skruvarna jag fått med verkar passa i Intel x25-m. Får se hur jag ska ordna det här....

Skrev just om det i tråden i chassi-forumet. http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9543734...

Permalänk
Medlem

Ta några andra skruvar ?? inte behöver det väl vara just dom