Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

jag har skaffat tiatan.. men det är egentligen inte så stor skillnad.. det är ju bara frontluckan som skiljer.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Vill bara kommentera ang. bitumen

"Bitumen is a mixture of organic liquids that are highly viscous, black, sticky, entirely soluble in carbon disulfide, and composed primarily of highly condensed polycyclic aromatic hydrocarbons.

Naturally occurring or crude bitumen is a sticky, tar-like form of petroleum which is so thick and heavy that it must be heated or diluted before it will flow. At room temperature, it has a consistency much like cold molasses.[1] Refined bitumen is the residual (bottom) fraction obtained by fractional distillation of crude oil. It is the heaviest fraction and the one with the highest boiling point, boiling at 525 °C (977 °F)."

Det är även cancerframkallande vilket alla polycykliska aromatiska kolväten är. Så dessa material borde inte finnas inomhus överhuvudtaget.

För att klargöra: Bitumen är koncentrerat PAH (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons) och är mycket giftigt om det kommer i kontakt med djur och människor, t.ex. inandas under längre tid. Speciellt i stängda utrymmen tex ett stort datorrum där luften även återanvänds hela tiden. De enda filter du har i ditt datorrum är dina lungor (och eventuella luftfilter men detta stoppar inte PAH). Du kan heller inte vädra bort PAH ur bitumen eftersom strukturen i sigsjälv är aromatisk, dvs släpper ifrån sig ämnen ända tills det istort sett endast finns restprodukter kvar, tex rent kol och eventuella mineraler. Ångor från Bitumen ger cancer hos t.ex. asfaltsarbetare fastän de ändå har vistats utomhus största delen av exponeringstiden.

Lösning: Byt ut detta material mot nånting som inte är giftigt eller ta bort det helt ur produkten.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk

Så här tycker de själva om saken:

Från: Fractal Design - Hannes Wallin Datum: 31/10/2009 12:12:13 PM
Till: 'Anders Friberg'

Hej Anders,

Det stämmer att vissa av de exemplar som gått ut i första sändningen av Define R2 har haft en viss lukt vid leverans, detta ska dock väldigt snabbt gå över. Bitumenet vi har använt släpper ifrån sig en viss doft vid den första exponeringen mot luft. I kommande leveranser av Define R2 har vi nu lagt på en extra ytbeläggning på mattorna, för att förhindra att det doftar även inledningsvis.

Bitumen finns mycket riktigt i en mängd olika former, det är ett väldigt ”brett” material. Den typ av bitumen vi använder är dock ett godkänt material och har använts i många år för ljuddämpning inom både datorindustrin och studiomiljöer. De fall som har funnits gällande bitumen som har orsakat cancer har gällt vid vägbyggen då vägarbetare under en längre tid har andats in ångor från bitumen. Detta är dock något helt fjärran från den typ och applikation som används i Define R2.

Best regards,

Hannes Wallin

Mitt eget ex står sedan ett par dar ute i boden och luktar av sig. Inte för att det finns någon giftfrihetsgaranti för attlukten är borta förvisso.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Bitumen används i stor omfattning för att ljudisolera bilar och göra att de får ett mer gediget intryck. När man går ner i plåttjocklek börjar plåten lättare vibrera, därför sätter man dit bitumen som även är ljuddämpande i sig. Detta är inget nytt utan sitter även i bilar från 50-60 talen åtminstone.

Permalänk
Medlem

en snabb fråga..
på den nedre 5" platsen så sitter det ett litet galler så att man inte kan stoppa in något där.. ska man bara ta och bryta bort det eller fins det någon sorts hake som man bara ska haka av??

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk

Tyvärr måste man bryta loss den.

Permalänk
Medlem

hmm.. ok :S

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Smart lösning med att ha bitumenplattor för de alternativa fläktplatserna, utsidan av chassit ser lite ut som Antec och insidan påminner mig om Corsair. Om fractal design kunde göra ett större chassi skulle jag nog köpa det.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Någon som vet om kommande leverans till olika butiker kommer ha en uppdaterad version av ljudisolering (dvs. mindre lukt etc.)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobertJ
Någon som vet om kommande leverans till olika butiker kommer ha en uppdaterad version av ljudisolering (dvs. mindre lukt etc.)?

Nu är jag inte säker men Jag har för mig att det antingen stod tidigare i denna tråden eller om det var någon annan stans på forumet att bitumenpatorna nu skulle vara behandlade med något som antingen minskade eller tog bort lukten.

Någon som kan bekräfta?

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem

Stämmer ganska bra det, jag skulle gissa att det chassit som jag fick var behandlat en extra gång eftersom de inte luktade särskilt mycket, de hade bara den "nya" lukten som varor kan ha. Jag har låtit sidplåtarna vädra den senaste veckan medans jag väntat på övriga delar, nu luktar de nästan ingenting, klart det luktar lite om man pressar näsan mot bitummen men inte annars

Edit:
Någon som vet hur man ska koppla in den medföljande fläcktkontrollen.. är lite osäker på hur man gör det.. det är en 2-pin kontakt som jag antar ska kopplas till moderkortet på något vis..

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

jag beställde mitt nyligen från Alina, Silver. och nu när jag bytte mitt datorsystem från Coolter Master Sniper chassi till Detta vilket tog runt 1 timma.

Datorn känns väldigt tystare, enda jag hör är CPU fläkten.
Trots ÖK X3 720BE till 3.5Ghz håller den tempen under 50C full load med inkl fläktar.
jag märke inget av lukten på plattorna i mitt chassi iaf.

Enda jag saknar är faktiskt resetknapp och hårddisk aktivitet, vill kunna se om hårddisken arbetar eller inte.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

kan man ta bort hd-racket? om man måste borra bort de, hur hade det blivit med stabiliteten?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woxer

Någon som vet hur man ska koppla in den medföljande fläcktkontrollen.. är lite osäker på hur man gör det.. det är en 2-pin kontakt som jag antar ska kopplas till moderkortet på något vis..

2-pinnen hänger ihop med en vanlig molex om jag inte minns fel. 2-pinnen kopplas in i fläktkontrollen och sen kopplar du in fläktarnas 3pins ingångar i fläktstyrningen, det är 3 stycken 3pins hanar.

supercoolakillen: hdd-kabinettet är en löstagbart, bör gå kapa bort det utan större problem men kan försvaga chassit en aning.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 || AMD Athlon64 5600+ @ 3.1 || Sapphire HD 4870 512mb Silent Efficiency || ASUS M2N-X || Corsair XM2 4 gb DDR2 800 mhz

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt chassi igår från alina. Är mycket nöjd, kör det med Fractal Design Newton R2 650W och det var enkelt att montera allt. Ingen lukt från chassit heller

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Går det att testa fäktarna med bara chassit? Har ett nätagg också om det skulle behövas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Går det att testa fäktarna med bara chassit? Har ett nätagg också om det skulle behövas

Med bara chassit? Du måste givetvis ha ett nätagg för att kunna få ström till fläktarna.

Förklara gärna lite mer ingående, eller är det min hamster som är död så att jag inte förstår något?

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Går det att testa fäktarna med bara chassit? Har ett nätagg också om det skulle behövas

Självklart måste du ha ett nätagg om du vill få fläktarna att snurra. Om du inte vill bygga ihop hela datorn kan du bygla den gröna sladden på atx-kontakten med en svart..

Permalänk
Medlem

Kan man inte driva fläktarna med t.ex. ett bilbatteri annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seravok
Med bara chassit? Du måste givetvis ha ett nätagg för att kunna få ström till fläktarna.

Förklara gärna lite mer ingående, eller är det min hamster som är död så att jag inte förstår något?

Tänkte testa så att inte fläktarna är felvända alltså vill jag bara få igång fläktarna, inget annat.

Du som skrev att man kan ta blå till grön eller nåt sånt, måste man hålla på mycket eller är det bara att koppla in det? Vill inte att det ska gå sönder

Permalänk
Medlem

Kan någon som vet svara på om det går att flytta ned en av bitumenplattorna som täcker en av de övre fläktplatserna till bottenfläktplatsen?

Det kan ju vara bra att veta om man planerar att installera en fläkt där uppe, men samtidigt vill täcka till bottenplatsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Kan någon som vet svara på om det går att flytta ned en av bitumenplattorna som täcker en av de övre fläktplatserna till bottenfläktplatsen?

Det kan ju vara bra att veta om man planerar att installera en fläkt där uppe, men samtidigt vill täcka till bottenplatsen.

De ska kunna gå Bitumenplattan är monterad i en liten plåtbit som har hål för att skruvas fast i en 140mm plats. Dock måste du ta bort dammfilter/fläkthållare i botten. Onödigt att täppa igen hålet när det finns dammfilter

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
De ska kunna gå Bitumenplattan är monterad i en liten plåtbit som har hål för att skruvas fast i en 140mm plats. Dock måste du ta bort dammfilter/fläkthållare i botten. Onödigt att täppa igen hålet när det finns dammfilter

Brabra, jovisst, men jag antar att bitumenmaterialet dämpar ljud bättre än dammfiltret, eller?;)

Jag menar, om man inte har en fläkt monterad i botten borde det väl vara bättre att täcka för hålet, både för att få chassit lite tätare och för att dämpa ljud, inte sant?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Brabra, jovisst, men jag antar att bitumenmaterialet dämpar ljud bättre än dammfiltret, eller?;)

Jag menar, om man inte har en fläkt monterad i botten borde det väl vara bättre att täcka för hålet, både för att få chassit lite tätare och för att dämpa ljud, inte sant?

Kanske det men kör du orginal kylning på GPU/CPU lär du störa dig på ljud ändå. Sen kommer en del ljud ur taket om du monterar fläkt där så jag skulle inte anstränga mig för att täppa till bottnen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Kanske det men kör du orginal kylning på GPU/CPU lär du störa dig på ljud ändå. Sen kommer en del ljud ur taket om du monterar fläkt där så jag skulle inte anstränga mig för att täppa till bottnen

Jag har väl inte tänkt att köra originalkylare, utan en Noctua kanske. Visserligen är GPU:n ett problem, men den fläkten går väl förhoppningsvis ned i varv när man inte använder datorn(natten) och vill att den ska vara lite tystare.:)

Problemet är ju det där dammfiltret som sitter undertill. Jag har en känsla av att det inte kommer bli rengjort speciellt ofta, mest på grund av hur datorn kommer vara placerad och tänkte väl att man lika gärna kan sätta igen hålet direkt, så det inte kommer in något skit där...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Jag har väl inte tänkt att köra originalkylare, utan en Noctua kanske. Visserligen är GPU:n ett problem, men den fläkten går väl förhoppningsvis ned i varv när man inte använder datorn(natten) och vill att den ska vara lite tystare.:)

Problemet är ju det där dammfiltret som sitter undertill. Jag har en känsla av att det inte kommer bli rengjord speciellt ofta, mest på grund av hur datorn kommer vara placerad och tänkte väl att man lika gärna kan sätta igen hålet direkt, så det inte kommer in något skit där...

Det blir fint och kanske en accelero s1 på GPU om den passar vill säga. Har på mitt 4850 Jag har inte rengjort det filtret sen jag bytte chassi och det var när Inet skeppade ut sina första R2 i Oktober Man dammsuger ju runt datorn så hoppas att det inte är allt för mkt damm där Upp till dig att sätta igen hålet.

Kanske blivit lite offtopic

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Det blir fint och kanske en accelero s1 på GPU om den passar vill säga. Har på mitt 4850 Jag har inte rengjort det filtret sen jag bytte chassi och det var när Inet skeppade ut sina första R2 i Oktober Man dammsuger ju runt datorn så hoppas att det inte är allt för mkt damm där Upp till dig att sätta igen hålet.

Kanske blivit lite offtopic

Jasså, med tanke på hur mitt nuvarande lådas dammfilter ser ut efter en veckas användning 24/7 har jag mina onda aningar. Jag var bara nyfiken på om det var möjligt att flytta täckplattan, och det verkar ju gå.

Tack för hjälpen.:up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Jasså, med tanke på hur mitt nuvarande lådas dammfilter ser ut efter en veckas användning 24/7 har jag mina onda aningar. Jag var bara nyfiken på om det var möjligt att flytta täckplattan, och det verkar ju gå.

Tack för hjälpen.:up:

Hehe rengjorde det nu och det var inte så farligt De andra rengörs varje vecka iaf Varsågod,bjuder på den lilla diskutionen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Någon som jämfört dom olika färgerna i verkligheten?
Visserligen en högst personlig sak, men jag är ändå intresserad av era åsikter då jag snart ska lägga en beställning.

Lutar åt Black Pearl för tillfället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutta
Jasså, med tanke på hur mitt nuvarande lådas dammfilter ser ut efter en veckas användning 24/7 har jag mina onda aningar. Jag var bara nyfiken på om det var möjligt att flytta täckplattan, och det verkar ju gå.

Tack för hjälpen.:up:

Dammsug lägenheten lite oftare?

(Jag har förövrigt samma problem)