Fractal Design Define R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Verkar som en del har fått med lite barnsjukdomar till chassit men jag har inte märkt nåt alls hitills?Jo en sak har jag märkt,nu när chassit blev så underbart tyst så kan jag faktiskt höra min hd ladda lite emellanåt och det kunde jag inte innan med mitt sonatachassi,där överrustade min failande radiatorfläkt allt annat.Nu kör jag chassits 2 orginalfläktar plus en scythe s-flex på radiatorn på den medföljande fläktkontrollern och en s-flex till på övre frontplats direkt på mobot och allt är fantastiskt tyst och svalt:-))Man kanske skulle börja kolla på lite OC nu igen när man fått ner cpun och chassit i 10-15 grader lägre temp med lägsta på fläktarna??
MvH albanen..

En del små skavanker verkar de flesta fått men det är ändå ett väldigt bra chassi för pengarna! Mitt tickande stör bara då man inte har musik/fil/spel igång och det har jag i stort sett alltid
Självklart ska du testa lite OC nu

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
En del små skavanker verkar de flesta fått men det är ändå ett väldigt bra chassi för pengarna! Mitt tickande stör bara då man inte har musik/fil/spel igång och det har jag i stort sett alltid
Självklart ska du testa lite OC nu

Hehe fan jag har ju knappt rört min Q6600 på över ett år nu,den har gått så länge fullt stabilt med speedstep på och dippat mellan 400x6 till 400x9.Så nu har man ju nästan glömt en del av alla fina biosinställningar man vande sig vid,vi får se,jag kanske drar en repa senare i veckan när man är lite piggare,just nu jobbar jag plustid alla dagar i veckan fram till november så man är ju lite slö just nu:)
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Hehe fan jag har ju knappt rört min Q6600 på över ett år nu,den har gått så länge fullt stabilt med speedstep på och dippat mellan 400x6 till 400x9.Så nu har man ju nästan glömt en del av alla fina biosinställningar man vande sig vid,vi får se,jag kanske drar en repa senare i veckan när man är lite piggare,just nu jobbar jag plustid alla dagar i veckan fram till november så man är ju lite slö just nu:)
MvH albanen...

Hehe man glömmer fort Åh de är drygt men pengar får du
Jag har APU just nu så jag vet hur det är att vara trött när man kommer hem

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Hej boys,
nån av Er som kanske kan ge mig ett tips om hur styra de olika fläktarna som jag tänkte montera i FD R2?
Jag tänkte ha 2st i fronten på insug, en 140mm i botten på insug, en 140mm i "taket" (den bakre) på utblås, den bakre chassifläkten på utblås.
Har vidare ett MoBo Asus P6T SE med 3 poweruttag att ansulta 3 st fläktar.

Då ju jag enligt ovan har 5 st fläktar, vilka av fläktarna bör jag anluta direkt till MoBo för att styra med Asus FanXpert SW & vilka bör jag koppla in att styra manuellt med den medföljande fläktcontrollern?

Tacksam för tips på detta.

Mvh
/Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe_Sthlm
Hej boys,
nån av Er som kanske kan ge mig ett tips om hur styra de olika fläktarna som jag tänkte montera i FD R2?
Jag tänkte ha 2st i fronten på insug, en 140mm i botten på insug, en 140mm i "taket" (den bakre) på utblås, den bakre chassifläkten på utblås.
Har vidare ett MoBo Asus P6T SE med 3 poweruttag att ansulta 3 st fläktar.

Då ju jag enligt ovan har 5 st fläktar, vilka av fläktarna bör jag anluta direkt till MoBo för att styra med Asus FanXpert SW & vilka bör jag koppla in att styra manuellt med den medföljande fläktcontrollern?

Tacksam för tips på detta.

Mvh
/Stefan

140mm borde du koppla till moderkortet, då att kunna höja och sänka deras RPM kommer inte ge dig så värst mycket.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
140mm borde du koppla till moderkortet, då att kunna höja och sänka deras RPM kommer inte ge dig så värst mycket.

MVH

Ok, men jag kommer ju att kunna styra varvtalet även på de fläktar jag kopplar in på moderkortet då jag ju kommer kunna styra dessa med Asus moderkortets ctrl SW för fläktarna (FanXpert).

Menar du alltså att 140mm fläktarna ska gå på max varvtal hela tiden då medan jag ska kunna variera 120mm fläktarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe_Sthlm
Ok, men jag kommer ju att kunna styra varvtalet även på de fläktar jag kopplar in på moderkortet då jag ju kommer kunna styra dessa med Asus moderkortets ctrl SW för fläktarna (FanXpert).

Menar du alltså att 140mm fläktarna ska gå på max varvtal hela tiden då medan jag ska kunna variera 120mm fläktarna?

Okej, nja, ja jag säger nog det. Då dom blåser inte så jätte mycket och att sänka dom = sämre luft flöde. Sen tänkte jag då 120mm låter mer än 140mm och det är lätt att bara vrida på pluppen. Men när du nu säger det att du kan styra alla fläktar så kan du ju göra som du vill. Men jag skulle haft 120mm på fläktkontrollen och 140mm till moderkortet.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk

Tack Naruto för råden, jag ska klura på detta hur jag ska göra då. Tack så länge.

En annan grej: Som jag läst här i tråden så är det måmga som har problem med lukten från chassit (dämpplattorna).

Blir denna lukt mindre efter ett tag eller blir det värre när chassit blir varmt när man kör sina grejer för fullt?

Permalänk

För mig så luktade det endast från bitumen plattorna precis när jag packade upp det, har inte märkt av någon lukt sen dess.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Bitumen är en oljeprodukt (typ asfalt) som avger emissioner (lukt). Ju varmare, dess mer. Det minskar alltså om man ställer ut chassit några dagar i kylan, men uppkommer igen när det kommer in i värmen. Eldar man sedan på med ett varmt grafikkort 70-90 grader så avges ännu mer emissioner. En tröst är kanske att det inte blir hälsofarligt förrän vid 150-200 grader.

Jag gick just ut till min soptunna och luktade på mina slängda bitumenmattor. Trots kylan (+5) och att materialet låg i en plastpåse, så kändes tydligt samma stank som jag tidigare levde med inomhus.

Eftersom det bara är en del här som fått illaluktande chassin, så har antagligen Fractal Designs leverantör använts sig av olika kvalitéer av bitumen. Man får ha lite tur med sin leverans. Det billiga priset är väl orsaken till bristande kvalitetskontroll och (ibland) sämre material. Man kan bara gissa, eftersom Fractal Design inte svarar i denna tråden som man har gjort i tråden om bitumenplattorna som ramlade av inuti chassit.

Fläktstyrningen var i alla fall OK, den kör jag i ett annat chassi numera.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk

Någon som haft både detta chassi och NZXT Husch som kan säga hur de står sig mot varandra? Jag vill köpa detta, men just nu verkar man ju få vänta typ tre veckor för att kunna få tag på ett?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manolo Sanchez
Någon som haft både detta chassi och NZXT Husch som kan säga hur de står sig mot varandra? Jag vill köpa detta, men just nu verkar man ju få vänta typ tre veckor för att kunna få tag på ett?

Jag hade ett Hush innan och Fractal är definitivt bättre. Känns mycket modernare, snyggare, mer praktiska lösningar och rymligare. Så det är ett mycket bättre val.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Jag hade ett Hush innan och Fractal är definitivt bättre. Känns mycket modernare, snyggare, mer praktiska lösningar och rymligare. Så det är ett mycket bättre val.

Tack för ett snabbt och informativt svar! Är även ljuddämpningen bättre i Fractal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manolo Sanchez
Tack för ett snabbt och informativt svar! Är även ljuddämpningen bättre i Fractal?

Ja jag uppfattar det så iallafall.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking

...jag gick just ut till min soptunna och luktade på mina slängda bitumenmattor. Trots kylan (+5) och att materialet låg i en plastpåse, så kändes tydligt samma stank som jag tidigare levde med inomhus...

Samma här, efter en halvtimme inne så luktade det lika illa som för fem dagar sedan och jag tror att en varm låda skulle lukta dubbelt så mycket. Verkligen en stark lukt som man inte kan ignorera. Alla som har fått lukta reagerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAC_Viking

Man får ha lite tur med sin leverans. Det billiga priset är väl orsaken till bristande kvalitetskontroll och (ibland) sämre material. Man kan bara gissa, eftersom Fractal Design inte svarar i denna tråden som man har gjort i tråden om bitumenplattorna som ramlade av inuti chassit.

M, hoppas att de kommeterar detta med. Här har vi iaf tre-fyra fall där lukten är ett problem och det finns förmodligen fler. Nu har jag märkt att bitumenplattorna hos min även börjat lossna. Och då har de inte varit utsatta för värme heller. Synd för i övrigt verkar lådan vara en riktigt trevlig skapelse. Vi får ser hur det löser sig. Ska skriva i tråden om plattorna som lossnade så får vi se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Vad har moderkortet med det att göra? Du mena moderkortsplåten va?
Jag är nöjd med allt utom platsen bakom moderkortsplåten
Min disk lät som ett tröskverk i mitt gamla chassi nu hörs den inte alls

DU måste ha riktigt skräp innan, jag kommer ju från en P182a

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
DU måste ha riktigt skräp innan, jag kommer ju från en P182a

Kommer från ett elite 334 som dög ett tag sen byggde jag eget som ska byggas om och användas seriöst i framtiden

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det luktade gott och nytt ^^

Jag läste artikeln här och följde tråden här som ledde till köp, fick lådan idag och skrev på prisjakt.nu, men det känns lämpligt att kopiera in det hit:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=494547

Citat:

Underbart chassi! Allt känns genomtänkt.

+Väldigt tyst!
+Bra vikt för ett sånt komplett chassi.
+Gott om tumskruvar
+Hårddiskvaggor med gummi som effektivt tystar ner allt oväsen.
+Alla sladdar kan dras bakom moderkortet för bättre luftflöde.
+Nätagget monteras under moderkortet men kan monteras upp och ner eller rättvänt, och har fläktfilter under ifall man har insug på nätagget.
+Fläktplatser går att stänga med medföljande plattor om dom inte används (ger större möjlighet att bestämma över luftflöde)
+Insidan av plåten har skönt vibrations/ljuddämpande material.
+Fronten ser extremt stilig ut
+Fronten hålls på plats med stadiga gångjärn som ger ett stabilt intryck.
+Dörren stängs med magneter, och har vaddering för att stängas tyst
+Alla fläktfilter är lättåtkomliga för rengöring
+Fläktplatsen på baksidan har hål för 90 och 120 mm fläkt. Dom på toppen har hål för 120 och 140 (?) tror jag.
+Den blå powerlampan (enda lampan) är lagom ljus.
+Bekväm fläktkontroll.

-Usb-kontakterna på toppen av fronten har inget skydd mot damm, och datorn ser lite konstig ut med usb-sladdar där. Det är praktiskt men fult.

-en extra cm utrymme bakom moderkortsplåten hade hjälpt, så att tjocka sladdar inte kommer i kläm (är man lite händig får man till det ändå)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj skarp
Samma här, efter en halvtimme inne så luktade det lika illa som för fem dagar sedan och jag tror att en varm låda skulle lukta dubbelt så mycket. Verkligen en stark lukt som man inte kan ignorera. Alla som har fått lukta reagerar.

M, hoppas att de kommeterar detta med. Här har vi iaf tre-fyra fall där lukten är ett problem och det finns förmodligen fler. Nu har jag märkt att bitumenplattorna hos min även börjat lossna. Och då har de inte varit utsatta för värme heller. Synd för i övrigt verkar lådan vara en riktigt trevlig skapelse. Vi får ser hur det löser sig. Ska skriva i tråden om plattorna som lossnade så får vi se vad de säger.

Jo, det här är ju ett himla problem. Om det inte finns några utsikter för att bitumenplattorna kommer att sluta att lukta (som det ju indikeras i denna tråd ovan) är ju chassit ointressant för mig iaf.
Och jag kan ju inte returnera det, beställa ett nytt & hoppas att detta luktar mindre...är ju en ren chansning isf.

Dj skarp: Vilken annan tråd om plattor som lossnar är det du menar? Kan du länka till den här? Vore ju nice att få se vad FRactal svarar om detta luktproblem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe_Sthlm
Jo, det här är ju ett himla problem. Om det inte finns några utsikter för att bitumenplattorna kommer att sluta att lukta (som det ju indikeras i denna tråd ovan) är ju chassit ointressant för mig iaf.
Och jag kan ju inte returnera det, beställa ett nytt & hoppas att detta luktar mindre...är ju en ren chansning isf.

Dj skarp: Vilken annan tråd om plattor som lossnar är det du menar? Kan du länka till den här? Vore ju nice att få se vad FRactal svarar om detta luktproblem...

Sen finns det ju många upplever inte att det luktar alls samt många (inklusive mig själv) som anser att lukten har försvunnit efter ett par dagar.

Permalänk

Jag har nu skrivit följande inlägg i tråden om de lossnande (& för några stinkande!!) bitumenplattorna):

Fractal Design:
Vi är flera här på formet (säkert 5-6 st just nu vad jag har sett) som har problem med att bitumenplattorna luktar väldigt starkt & fränt. Jag har nu haft mitt chassi hemma & uppackat i 6 dagar & haft det på vädring i timtal på balkongen.
Lukten från plattorna minskar då något, men kommer sen tillbaka igen på full styrka när chasiit stått inne i rumstemp några timmar igen.

Jag har alltså ännu inte installerat några komponeneter in mitt chassi för att jag först ville se om denna fräna lukt avtar något.

Har ni lust att kommentera detta problem med, alltså:
- är det så att dessa bitumenplattor luktar generellt?
- eller är det så att plattorna inte normalt ska lukta, dvs att det är jag & flera till som har haft otur med våra chassin?
- om vi har haft denna otur, ska vi då returnera våra chassin till återförsäljaren & kan få ett nytt eller anser ni att denna lukt bör avta?

- en kille här på forumet skrev i en annan tråd att lukten från bitumenplattorna troligen ökar då dessa värms upp, det låter ju tyvärr ej lovande...

Om fler har detta problem, dela gärna med Er med infohär så man kan lösa detta.
Mvh
/Stefan

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=955...

Från Fractal Design:

Citat:

Vi har i produktutvecklingen uppmärksammat att vissa av bitumen-plattorna luktar, lukten varierar dock vilket sannolikt beror på varierande exponering mot luft i tillverkarens lager. Vi testade dock att ta upp ett tjugotal chassin som luktade lite mer, öppnade sidopanelerna, ställde in dem i ett värmerum och lät dem stå ett par dagar. Lukten försvann i princip helt och vi betraktade dem som luktlösa.

Jag är därför övertygad om att lukten kommer försvinna inom kort, även i ett varmt system. Skulle den inte göra det för just dig och du upplever den som störande, då kan vi skicka ut ett nytt bitumen-kit till dig (kontakta isåfall din ÅF). I den senaste revisionen av våra bitumen-kit har vi nämligen tagit fram en lite annorlunda blandning som ska ge mindre risk för lukt.

Permalänk
Permalänk

snabb fråga: ett Geforce gtx 250/260/275 får plats utan problem i detta chassi eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manolo Sanchez
snabb fråga: ett Geforce gtx 250/260/275 får plats utan problem i detta chassi eller?

Ja

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

alla grafikkort som fins ute just nu får väll plats i r2 chassit.. det testade väll med hd 5870 i recensionen och den är väll runt 30 cm

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Fick min Silver i förrgår och är helnöjd.
Kan knappt höra min knattrande 36gb raptor-disk nu tack vare gummiupphängningarna. Jag var lite missnöjd med luftgenomströmningen i början med det visade sig bero på att den främre fläkten var felvänd så den blåste ut luft på framsidan istället för att dra in. Det blev en avsevärd förbättring efter att jag vänt på fläkten.

Angående lukten så tycker jag mig känna att den avtar sakta men säkert.

Permalänk
Medlem

@ Xlr8

Var den förmonterad fläkten felvänd elelr nån som du satte in själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papadi
@ Xlr8

Var den förmonterad fläkten felvänd elelr nån som du satte in själv?

Den förmonterade fläkten var felvänd.

Permalänk
Medlem

Hej, har en fråga till er som använder chassit =D

Fick hem mitt idag, kommer dock inte att flytta grejerna förrän till helgen, men. Köpte även lite fläktar varav en Fractal Design 140 mm. Vad jag nu märkte då jag plockade upp grejjerna och kollade var följande. Hade tänkt ha 140mm fläkten i botten men då den sitter där och ska blåsa uppåt så tar fläkten i dammfiltret som sitter där!

Är de samma sak för er? Skulle nästan tro det, visst är inte dammfiltret helt spänt (platt) i mitt ex men antar att de ändå skulle vara ett problem. Tänkte att man kan ju klippa ut en liten ram i typ kartong att ha emellan men eftersom fläkten ska sitt klämd mellan 4 plastflärpar så skulle den ju inte passa ordentligt då. (skulle bli för hög)

Så hur har ni gjort? Eller har ni kanske inte det problemet? Inget allvarligt problem förstås så nog löser det sig allt men tänkte bara få höra om någon annat gjort något åt det? =D Tack på förhand:) Chassit verkar riktigt fint i övrigt btw.

mvh