Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Har haft detta chassi i en vecka nu, luktade väldigt fränt till en början men blir lite bättre med tiden, eller så är det jag som börjar bli van.

Jag tyckte chassit var trevligt men lukten drog ner betyget i botten, det första som slår en när man kommer in i lägenheten är en doft av kemikalier.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Hej, har en fråga till er som använder chassit =D

Fick hem mitt idag, kommer dock inte att flytta grejerna förrän till helgen, men. Köpte även lite fläktar varav en Fractal Design 140 mm. Vad jag nu märkte då jag plockade upp grejjerna och kollade var följande. Hade tänkt ha 140mm fläkten i botten men då den sitter där och ska blåsa uppåt så tar fläkten i dammfiltret som sitter där!

Är de samma sak för er? Skulle nästan tro det, visst är inte dammfiltret helt spänt (platt) i mitt ex men antar att de ändå skulle vara ett problem. Tänkte att man kan ju klippa ut en liten ram i typ kartong att ha emellan men eftersom fläkten ska sitt klämd mellan 4 plastflärpar så skulle den ju inte passa ordentligt då. (skulle bli för hög)

Så hur har ni gjort? Eller har ni kanske inte det problemet? Inget allvarligt problem förstås så nog löser det sig allt men tänkte bara få höra om någon annat gjort något åt det? =D Tack på förhand:) Chassit verkar riktigt fint i övrigt btw.

mvh

Det filtret är helt spänt och platt här. Du kanske kan få en ny? Det ska inte ta emot mot fläkten.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeppo
Har haft detta chassi i en vecka nu, luktade väldigt fränt till en början men blir lite bättre med tiden, eller så är det jag som börjar bli van.

Jag tyckte chassit var trevligt men lukten drog ner betyget i botten, det första som slår en när man kommer in i lägenheten är en doft av kemikalier.....

Fick in några PC som stank som sjutton på jobbet, för länge sedan.
Vi stängde in dom i ett ventilerat rum och lät dom stå på över helgen, det fixade det värsta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artifaction
Jadu. du har haft tur då.

Det här blev inte den trevliga byggkväll jag hoppats på.
Ohh. skit med vad trött jag blev, tror jag går på krogen och super ist....

Haha! Typiskt Karlskroniter. Blev det Fucks and anchor eller Låg nivå? Varken Ritz eller åta glas finns ju kvar.

Nej. Ärligt talat. Fan va ruttet. Hoppas det ordnar sig. Finns det ingen att skylla på i produktionskedjan?

MVH
Anders, exilkarlskronit.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Ska skaffa en ny burk ( http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=957... ) äntligen och hade ställt in mig på en Antec Solo. Såg att någon sågade Sonatan ovan någonstans. Undrar om det är någon som ha några kloka jämförelser med Solo vs Fractallådan?

MVH
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Är frontdörrens panel plast eller plåt?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Är frontdörrens panel plast eller plåt?

Plast som sagt men känns helt stabil

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Är det nån som vet när lådorna egentligen ska komma in eller? Mailade Misco för en vecka sedan och dom sa att dom skulle få in en batch i slutet av veckan, det har ju uppenbarligen inte hänt... Inets leveranstid ser jag har ökat till 53(!) dagar?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manolo Sanchez
Är det nån som vet när lådorna egentligen ska komma in eller? Mailade Misco för en vecka sedan och dom sa att dom skulle få in en batch i slutet av veckan, det har ju uppenbarligen inte hänt... Inets leveranstid ser jag har ökat till 53(!) dagar?!

Tyvärr för er som väntar verkar de tiderna stämma Alina hade fyra svart i lager vid lunch...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Tyvärr för er som väntar verkar de tiderna stämma Alina hade fyra svart i lager vid lunch...

Hur vet du att tiderna verkar stämma?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Manolo Sanchez
Hur vet du att tiderna verkar stämma?

HAr kikat runt på olika sidor och folk har mailat och fått till svar att butikerna inte vet utan utgår från att det är 53 dagar tills chassina kommer in.
Kanske ska sälja mitt till högstbjudande ^^

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Inaktiv

Monterade precis ett MSI GD65 i mitt chassi.
2 hål täcks av plåten så hela bakluckan under CPUn känns helt värdelös.
Synd att dom inte gjorde hålet större.
Nu får man montera bort mobot för att få in en bättre CPU heatsink.
Sen losnar också en ljuddämpare på övre delen av chassit.
Ska man kontakta fractal eller butiken där man köpte för nya kittet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychedelicZ
Monterade precis ett MSI GD65 i mitt chassi.
2 hål täcks av plåten så hela bakluckan under CPUn känns helt värdelös.
Synd att dom inte gjorde hålet större.
Nu får man montera bort mobot för att få in en bättre CPU heatsink.
Sen losnar också en ljuddämpare på övre delen av chassit.
Ska man kontakta fractal eller butiken där man köpte för nya kittet?

Jag får både mitt R2 och MSI GD65 imorgon också, men det du beskriver är alltså bara ett problem om man ska installera någon extrakylning till processorn va?

Permalänk

Denna info fick jag när jag mailade Fractal Design själva och frågade om Define R2 (fick svaret 31/10):

Citat:

Tack för ditt intresse för vår produkt! Försäljningen och intresset för Define R2 har varit långt mycket större än vi kunde ana och det kommer därför att vara problem med tillgången av chassin. Först i mitten av december ska det finnas på lager utan några problem. Nästa leverans kommer dock in nästa vecka, men den är till stora delar förbokad, men inte helt slutsåld! Jag tror att lägger du en order hos Inet nu bör du kunna få den inom 10-14 dagar.

Permalänk
Medlem

Vet ej om nån redan tagit upp det i tråden...(orkade inte gå igenom hela )

Jag köpte detta chassi för nån vecka sen och det funkar kanon, jag möblerade om lite runt i kring datorbord och på datorbord då jag byggde ny maskin och placerade då datorn i andra änden av bordet mot för var den stått tidigare (på min högra sida står den nu).
Upptäckte då att frontluckan borde varit högerhängd istället för vänsterhängd då jag bränner skivor, jag får vrida på chassit för att det ska vara behagligt att sköta in och utmatning av skivor.

Hade vart trevligt om man kunnat välja vänster eller högerhängd dörr, kan denna förändring gå att genomföra eller blir det för dyrt?

Inget världsproblem men en liten idè jag fick alldeles nyss då jag sitter och bränner ut lite

Edit : Såg att många skrivit här och i annan tråd om att chassit luktar och att plattor lossnar, mitt har inte luktat nått alls och inga plattor har lossnat, har skruvat dit två st fractal 140mm i taket så det borde inte lossna nått därifrån.

Permalänk
Medlem

Nån som har haft problem med att sätta dit 120mm fläkt i botten? i mitt chassi stämmer inte skruv hålen alls med varandra

Permalänk

Flera ex inne på Inet nu!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på ett sådant här chassi, verkar ju väldigt prisvärt tycker jag. Jag har dock lite funderingar angående nätagg, kan man köpa vilket som helst och det passar?

jag har väl egentligen inte så stora krav men vill ha ett modulärt och gärna ett som är tyst och passar bra i detta chassi, dock får det inte kosta hur mycket som helst.

Förslag mottages tacksamt.

Visa signatur

ASUS M3N78-EM, AMD Phenom X3 8450, 2048MB Corsair XMS, 80GB SSD, 1.5TB HDD + 320GB HDD, Ubuntu 9.10, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasp81
Jag är lite sugen på ett sådant här chassi, verkar ju väldigt prisvärt tycker jag. Jag har dock lite funderingar angående nätagg, kan man köpa vilket som helst och det passar?

jag har väl egentligen inte så stora krav men vill ha ett modulärt och gärna ett som är tyst och passar bra i detta chassi, dock får det inte kosta hur mycket som helst.

Förslag mottages tacksamt.

Alla av ATX standard passar Corsair hx eller något cougar agg.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag beställde R2 i måndags och blev riktigt förvånad när jag fick svar från webhallen redan dagen efter att chassit fans att hämta i sundbyberg

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Avstängd

Jag beställde också denna idag, jag kunde inte hålla fingrarna borta.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Läst lite och verkar som man behöver fler än dem fläktar som ingår (2st 120mm)

Vad skulle ni rekommendera? (Ska överklocka)

Ska få hem alla dator delar nu i veckan men lika bra o beställa nu på en gång.

/mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnewIt8
Läst lite och verkar som man behöver fler än dem fläktar som ingår (2st 120mm)

Vad skulle ni rekommendera? (Ska överklocka)

Ska få hem alla dator delar nu i veckan men lika bra o beställa nu på en gång.

/mvh

Om du ska överklocka så ska du nog se till att köpa minst 1 120 mm fläkt till som du monterar i fronten och 2-3 st 140 mm som du själv får placera i chassit där du tycker det är effektivast. Har själv en extra fläkt i botten av chassit och det gör verkligen underverk på gpun, samtidigt som en är monterat i taket för att få bort extra mycket av den varma luften som samlas vid cpun.

Ska du vara lite mer extrem på överklockningen så kanske du ska överväga att skaffa vattenkylning. Som chassit faktiskt är förberett för.

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk
Medlem

Hehe, var det jag fruktade. Extremt blir det nog verkligen inte, första gången jag ska klocka. Men vill få upp i5:an på 3,6; 3,8 iaf. Hade verkligen inte tänkt på fler fläktar men men. Lever o lär

Får bli 4 st till då! Kostar ju ändå inte så mycket. Tacker tacker

/Mvh knewIt

Permalänk
Medlem

Strömkabel

Hmm jag hittar ingen strömkabel till fläktkontrollern som följde med chassiet?

Är en lite 2-pin kontakt på den för att mata den med ström men ingen kabel

Har ni fått med det till era?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte fått mitt chassi än hoppas jag får det imorgon då kanske jag kan svara på det om ingen annan här har gjort det tills dess.

Därimot har jag en liten fråga, Fick hem den som är på länken(beställde 3st) men två av dem ser ut som 120mm fläkten med större blad och har möjlighet till större rotation 800rpm. Fick jag fel vara eller är det bara ny "version"?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=659193#itab...

Edit: Såg i en annan Fractal Design-tråd under konsumenträtt att de visste om detta och leverantören gjort fel men specifikationen på baksidan ska stämma.

/Mvh knewIt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woxer
Jag beställde R2 i måndags och blev riktigt förvånad när jag fick svar från webhallen redan dagen efter att chassit fans att hämta i sundbyberg

Tacka mig för det (inte säkert men ), beställde chassit för tre veckor sedan hos Webhallen (sundby), då fanns det varken i butik, på nåt lager eller hos leverantören. Så du kanske hade tur.
Mycket fint chassi men som andra sagt så luktar det ganska fränt vid uppackning, kanske får stå skyddat på balkongen och vädra av sig

Visa signatur

Amd 64 3500+, MSI K8N NEO4, 2x 512 Corsair, Powercolor X1800XT 512mb Pci-E

Permalänk
Medlem

vilken färg är snyggast?
Ni som har silver/titan-modellen: Skär inte silvret/titanet sig med det vita detaljerna?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
vilken färg är snyggast?
Ni som har silver/titan-modellen: Skär inte silvret/titanet sig med det vita detaljerna?

Finns nån tråd med bilder på titan chassit, riktigt snyggt! Mycket snyggare än svart som jag har.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed