CDON.com: Hemelektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

det verkar som att einride för 9990:- har en 2500k processor medan v2 för 10490:- har en 3570k trots att det står väldigt fel på hemsidan. tex så beställde jag en igår för 9990:- och då stod det 3570k, även på min orderbekräftelse.

steelseries innebär att att det är en steelseries musmatta och en steelseries kana mus tror jag

Okey nice, aa smart dem måste ha förväxlat det lite med v1 o v2.

Kommer windows installerat på SSD, Hårddisken eller får man skiva och installera allt själv? Är alla senaste drivers installerade?

Edit: Och hur är det med garantin? Bryts den om jag öppnar chassit eller hur brukar det vara?

Permalänk
Medlem

Har suttit och läst jätte mycket i denna tråden, trots att jag egentligen inte är speciellt aktiv här (än) och jag måste säga att jag inte sett maken till galenskap när det gäller gnäll.

Jag handlar från CDON.com ett par gånger varje månad själv (både spel, film och data) och visst kan det ta tid innan man får en bekräftelse på att ordern har gått men grejorna kommer ju fram. Om priset får styra så kostar det kanske lite på snabbheten för leverans?

CDON.com är ett e-handelsbolag vilket betyder att de säljer produkter på webben. De har således ingen fysisk butik. Som jag förstått det så har de några olika lager hos olika samarbetspartners och dessa har naturligtvis olika sätt att jobba på. Anledningen till CDON har det så är ju för att Du och jag ska få ruskigt bra priser.... eller?

Deras datorer, THOR som är nya precis som CDON är nya på egna datorer, så ser de onekligen ruskigt bra ut.
NI som klagar på specifikationerna... LÄS igen. Det är ju hur tydligt som helst att det handlar om version 1 och version två och såldes är det något som skiljer dem åt (som cpu, grafikkort etc tex). Mao: läs OM men läs RÄTT !!

Konsumentköpslagen har det snackats om...... att de in följer den m.m m.m.
Finns det någon här som på allvar kan hitta en fällande dom mot CDON.com hos ARN? (ARN = allmänna reklamations nämnden)
Finns det någon här som på allvar tror att de hade blivit så stora om de inte hade följt svensk lag?

E-handlar och vanliga handlare gör fel och misstag och i de flesta fallen löser de dem.
Vill du handla billigt så kanske du måste stå ut med lite längre leveranstider och ingen telefon till dem. OM du har snabba leveranser (dagen efter etc och krav på att kunna prata i telefon (kanske saknas något i ditt liv?) så kanske du måste vara beredd på att betala lite mer. Det är enkel matte. Låga omkostnader = låga priser. Högre omkostnader = något högre priser.

Så här långt är jag nöjd med CDON.com men jag är precis lika nöjd med inet.se och webhallen.com som jag oxå handlar av

Visa signatur

iMac 27" i7 3,4GHZ, 16Gb ram, 256SSD + 1TB WD Black, 6970M 1Gb
iPad2, iPhone 4, Apple TV
SAAB 9-3 AERO SC 290hp, BOSE 300W
** Ja, jag är en glad j**e. Förvänta dig inte mer än du själv klarar **

Permalänk

Jag är nog lite koko ikväll då ölen gjort sitt. Hjälp mig räkna %

Nyttjade erbjudanden
Sweclockers -5% -6 kr
Totalsumma 1185 kr
Valt betalningsalternativ
Delbetalning (CDON.COM) 1185 kr

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av rockabilly65:

Nyttjade erbjudanden
Sweclockers -5% -6 kr
Totalsumma 1185 kr
Valt betalningsalternativ
Delbetalning (CDON.COM) 1185 kr

Vad har du i korgen då?
5% gäller bara på datorkomponenter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

5018230207 DDR3-DIMM1600 Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB Kit, 1600MHz, 2x4GB, LP B - OBS FYNDVARA 1 299 kr 299 kr
5018668098 Jamie Oliver Mainstream Stekpanna 24 cm (Rostfri) 1 299 kr 299 kr
5020444701 Samsung Universal Vehicle Dock Kit for screens between 4-5,3" 1 249 kr 249 kr
5014312090 Transcend microSDHC Class 10 16GB 1 199 kr 199 kr
5011321640 Zalman RC56 Resistor 2 45 kr 90 kr

Fattade själv nu innan svar, hade inte bara datordelar...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcoon:

Deras datorer, THOR som är nya precis som CDON är nya på egna datorer, så ser de onekligen ruskigt bra ut.
NI som klagar på specifikationerna... LÄS igen. Det är ju hur tydligt som helst att det handlar om version 1 och version två och såldes är det något som skiljer dem åt (som cpu, grafikkort etc tex). Mao: läs OM men läs RÄTT !!

fast nu är du lite ute och cyklar!
jag lade in en beställning på en thor einride för 9990:- igår. Överallt på köpsidan SAMT min orderbekräftelse står det att den ska innehålla en 3570k processor, nu idag har dom dock ändrat detta och lagt in att det är en 2500k på hemsidan(Dock inte överallt utan det står fortfarande att det är en 3570k samtidigt.). detta är alltså inte hur tydligt som helst som du antyder. Dom har gjort fel på sin hemsida och förmodligen i sin databas eftersom jag har en beställning på en einride med 3570k processor för 9990:-

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

5018230207 DDR3-DIMM1600 Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB Kit, 1600MHz, 2x4GB, LP B - OBS FYNDVARA 1 299 kr 299 kr
5018668098 Jamie Oliver Mainstream Stekpanna 24 cm (Rostfri) 1 299 kr 299 kr
5020444701 Samsung Universal Vehicle Dock Kit for screens between 4-5,3" 1 249 kr 249 kr
5014312090 Transcend microSDHC Class 10 16GB 1 199 kr 199 kr
5011321640 Zalman RC56 Resistor 2 45 kr 90 kr

Fattade själv nu innan svar, hade inte bara datordelar...

Men någon som håller med om att CDON:s kampanjer och rabatter är förvirrande. Sällan jag lyckas få någon bra deal.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

fast nu är du lite ute och cyklar!
jag lade in en beställning på en thor einride för 9990:- igår. Överallt på köpsidan SAMT min orderbekräftelse står det att den ska innehålla en 3570k processor, nu idag har dom dock ändrat detta och lagt in att det är en 2500k på hemsidan(Dock inte överallt utan det står fortfarande att det är en 3570k samtidigt.). detta är alltså inte hur tydligt som helst som du antyder. Dom har gjort fel på sin hemsida och förmodligen i sin databas eftersom jag har en beställning på en einride med 3570k processor för 9990:-

Kan det vara att de har några av version 1 kvar kanske och att det är därför de har både och? OM du nu har en bekräftelse med 3570K så har de säkert koll på det via sk. EAN kod som finns på de flesta produkter. När verkar det som att du får den? Hade vart kul o se om jag är ute o cyklar

EDIT: när jag kollar igen så har du helt rätt. Ledsen för mitt "påhopp" men där det står 2500 cpu är ju deras gamla spec medan den nya står överst i den lilla beskrivningen. Känner igen det iom jag själv tittat på denna lite (nej jag kommer inte o köpa för jag e Mac-taliban)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,4GHZ, 16Gb ram, 256SSD + 1TB WD Black, 6970M 1Gb
iPad2, iPhone 4, Apple TV
SAAB 9-3 AERO SC 290hp, BOSE 300W
** Ja, jag är en glad j**e. Förvänta dig inte mer än du själv klarar **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcoon:

Kan det vara att de har några av version 1 kvar kanske och att det är därför de har både och? OM du nu har en bekräftelse med 3570K så har de säkert koll på det via sk. EAN kod som finns på de flesta produkter. När verkar det som att du får den? Hade vart kul o se om jag är ute o cyklar

joo jag är lika nyfiken som du angående min order, har mailat dom så får väl svar imorn (kanske datorn med vem vet.).
men du måste hålla med om att deras hemsida är väldigt rörig och ger mixad information? står två olika processorer på både v1 och v2 beroende på vart man läser

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

joo jag är lika nyfiken som du angående min order, har mailat dom så får väl svar imorn (kanske datorn med vem vet.).
men du måste hålla med om att deras hemsida är väldigt rörig och ger mixad information? står två olika processorer på både v1 och v2 beroende på vart man läser

jo det håller jag nog med om. känns som det blev så när version 2 kom upp. tror dock det är version 2 rakt genom iom den stora annonsen på THOR sidan enbart skriver och marknadsför version 2.
Håller tummarna för dig.

Visa signatur

iMac 27" i7 3,4GHZ, 16Gb ram, 256SSD + 1TB WD Black, 6970M 1Gb
iPad2, iPhone 4, Apple TV
SAAB 9-3 AERO SC 290hp, BOSE 300W
** Ja, jag är en glad j**e. Förvänta dig inte mer än du själv klarar **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcoon:

Konsumentköpslagen har det snackats om...... att de in följer den m.m m.m.
Finns det någon här som på allvar kan hitta en fällande dom mot CDON.com hos ARN? (ARN = allmänna reklamations nämnden)
Finns det någon här som på allvar tror att de hade blivit så stora om de inte hade följt svensk lag?

ARN fäller inte, ARN ger rekommendationer ev. brott avgörs av domstol men tvivlar på att CDON dragit något så långt och att följa eller inte har inget med storlek att göra ofta drar företag små fulingar för att minska sina kostnader.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

ARN fäller inte, ARN ger rekommendationer ev. brott avgörs av domstol men tvivlar på att CDON dragit något så långt och att följa eller inte har inget med storlek att göra ofta drar företag små fulingar för att minska sina kostnader.

sorry för ordvalet.
ARN "fäller" i folkmun. OM någon konsument fått "rätt" hos ARN så tror jag de flesta förstod vad jag menade med att ARN fäller om det är till konsumentens fördel. Ska tänka på att vara tydligare

vad jag menade var: http://arn.se/Nyheter/Elektronik/Vanliga-fall-listning/Katego...
I just detta fallet fick ju kanske inte konsumenten rätt dock

Visa signatur

iMac 27" i7 3,4GHZ, 16Gb ram, 256SSD + 1TB WD Black, 6970M 1Gb
iPad2, iPhone 4, Apple TV
SAAB 9-3 AERO SC 290hp, BOSE 300W
** Ja, jag är en glad j**e. Förvänta dig inte mer än du själv klarar **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcoon:

sorry för ordvalet.
ARN "fäller" i folkmun. OM någon konsument fått "rätt" hos ARN så tror jag de flesta förstod vad jag menade med att ARN fäller om det är till konsumentens fördel. Ska tänka på att vara tydligare

vad jag menade var: http://arn.se/Nyheter/Elektronik/Vanliga-fall-listning/Katego...
I just detta fallet fick ju kanske inte konsumenten rätt dock

Annat typ av fall men CDON ska vara ARN 2007-8330

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Annat typ av fall men CDON ska vara ARN 2007-8330

Från 2007 men intressant (såg ingenstans att det var just dem dock). Hade vart lika intressant o se om de följde rekommendationen oavsett vem det var

"ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp
Konsumenten beställde Internetabonnemang och modem via Internet och fick då en orderbekräftelse om tjänsten och varan. Nio dagar senare fick hon ett e-postmeddelande om att priset var felaktigt och bolaget hänvisade då till priser som fanns på en annan webbplats än den konsumenten använt vid beställningen. Konsumenten menade då att eftersom hon fått en orderbekräftelse ska priset i denna gälla. Konsumenten köpte istället bredbandsmodem och abonnemang från ett annat företag och detta köp innebar en väsentligt högre kostnad för henne och konsumenten begärde ersättning för mellanskillnaden. Företaget bestred konsumentens krav och menade att priset inte gäller på grund av en miss i uppdateringen av webbplatsen samt att företaget på webbplatsen reserverat sig för eventuella faktafel.

Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts. Eftersom företaget inte har uppfyllt sin del av avtalet var konsumenten berättigad att genomföra ett täckningsköp och företaget bör betala den mellanskillnad som konsumenten har begärt. "

Visa signatur

iMac 27" i7 3,4GHZ, 16Gb ram, 256SSD + 1TB WD Black, 6970M 1Gb
iPad2, iPhone 4, Apple TV
SAAB 9-3 AERO SC 290hp, BOSE 300W
** Ja, jag är en glad j**e. Förvänta dig inte mer än du själv klarar **

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcoon:

Från 2007 men intressant (såg ingenstans att det var just dem dock). Hade vart lika intressant o se om de följde rekommendationen oavsett vem det var

"ARN 2007-8330 - Orderbekräftelse bindande, ersättning för täckningsköp
Konsumenten beställde Internetabonnemang och modem via Internet och fick då en orderbekräftelse om tjänsten och varan. Nio dagar senare fick hon ett e-postmeddelande om att priset var felaktigt och bolaget hänvisade då till priser som fanns på en annan webbplats än den konsumenten använt vid beställningen. Konsumenten menade då att eftersom hon fått en orderbekräftelse ska priset i denna gälla. Konsumenten köpte istället bredbandsmodem och abonnemang från ett annat företag och detta köp innebar en väsentligt högre kostnad för henne och konsumenten begärde ersättning för mellanskillnaden. Företaget bestred konsumentens krav och menade att priset inte gäller på grund av en miss i uppdateringen av webbplatsen samt att företaget på webbplatsen reserverat sig för eventuella faktafel.

Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts. Eftersom företaget inte har uppfyllt sin del av avtalet var konsumenten berättigad att genomföra ett täckningsköp och företaget bör betala den mellanskillnad som konsumenten har begärt. "

Just det som har skett i mitt fall. Men som tur är så verkar det lösa sig för mig så jag slipper blanda in ARN i det hela.

CDON har följt beslutet eftersom man inte finns i råd och röns svarta lista (de publicerar en lista med alla företag som inte har följt ARN:s rekommendationer).

Permalänk

När väntas logitech G35 dyka upp i lager igen?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Thor Einride

Jag var nyss i kontakt med CDON och det 'r en 2500k processor i den med V1 och en 3570k i V2 som är 500:- dyrare.

Permalänk
Medlem

Som jurist har jag aldrig förstått varför folk sätter sådan tilltro till ARN. Det är som påpekas ovan en nämnd som ger rekommendationer och råd.

Om ett företag inte har gjort rätt för sig enligt den tvingande konsumentköplagen eller konsumenttjänstlagen, be då företaget att åtgärda problemet. Gör de inte det inom en rimlig tid, skicka in en stämningsansökan till närmsta tingsrätt där ni förklarar vad företaget har gjort fel.

Generellt sett så får en konsument antagligen mer hjälp av en konsumentvägledare än ARN. Men oavsett är det som så att konsumenter i Sverige är relativt välskyddade genom lagstiftningen i sig - med eller utan rådgivning. Tyvärr verkar folk utnyttja detta skydd alltför sällan.

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Johnnymann:

Jag översätter:
"Håll upp din hatt så ska vi bajsa i den och sedan ignorera dig, ha en underbar dag"

?

Skrivet av FireFox:

Jo jag tycker att jag fick snarlikt svar från Edin när jag PM'ade honom.
Det som jag reagerade allra starkast på är den fetmarkerade texten. Jo, era kundtjänstmedarbetares uttalanden speglar er som företag då dessa är företagets ansikte utåt, finns inga "om" och "men".

Hej

Det finns ingen tvekan om att kundtjänst agerat fel i det här fallet, det är inget jag eller företaget i sig säger emot.
MEN det här speglar inte CDON eller CDON's kundtjänst generellt.
Det viktiga är att kunden känner att vi har löst dennes problem, vilket jag tror och hoppas i det här fallet.

MVH Edin

Skrivet av Newklear:

Halloj,
När kommer ni få in nya exemplar utav Western Digital Red 3TB?

Hej

Preliminärt den 15:E Aug.

MVH Edin

Skrivet av rMerll:

och vilken processor är det i thor einride? när jag beställde den igår stod det enbart 3570k överallt medan idag när jag går in så står det 2500k också? vilket stämmer? och är det inte 3570k känner jag mig väldigt lurad då det t.om med på min beställning står 3570k!

Skrivet av terrorr:

Jag är också sugen på en Einride undrar också vilken processor? Och "Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries" SteelSeries vadå?

Skrivet av terrorr:

Okey nice, aa smart dem måste ha förväxlat det lite med v1 o v2.
Kommer windows installerat på SSD, Hårddisken eller får man skiva och installera allt själv? Är alla senaste drivers installerade?
Edit: Och hur är det med garantin? Bryts den om jag öppnar chassit eller hur brukar det vara?

Hej

I Einride v.1 så sitter ett 2500K, i övrigt så är det identiska.
Win installationen ligger på SSD'n, men du får även en skiva. De senaste drivisarna är installerade. ( Senaste vid tillfället då datorn byggdes )
Garantin bryts ej om du öppnar chassit.

MVH Edin

Skrivet av Kevlarheart:

När väntas logitech G35 dyka upp i lager igen?

Hej

Preliminärt så dyker den upp på fredag.

MVH Edin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte precis beställa lite datordelar och undrar när de nya rabattkoderna för augusti finns tillgängliga.

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Permalänk
Skrivet av Balgrog:

Hej,

Tänkte precis beställa lite datordelar och undrar när de nya rabattkoderna för augusti finns tillgängliga.

http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Jag undrar detsamma

Permalänk

Hur lång tid brukar det ta att få en vara som är slut såld?

Visa signatur

Intel Core i7 3770k 3.5 GHz | Gigabyte GTX 670 2GB OC | MSI Z77A GD65-ATX | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Corsair HX 650W 80+ Bronze | Corsair Obsidian 800D |

Permalänk
Avstängd

nu var CDON snabba beställde en Intel 330 120Gb igår morrse och fick den idag (kanske mest posten jag ska vara iponerad av men endå) och de var helt klart billigast.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Cdon.com
Skrivet av Balgrog:

Hej,
Tänkte precis beställa lite datordelar och undrar när de nya rabattkoderna för augusti finns tillgängliga.
http://cdon.se/hemelektronik/cdon_%2b_sweclockers/

Skrivet av PCnörden:

Jag undrar detsamma

Tja

Borde vara igång ikväll.

MVH Edin

Skrivet av Intel1155:

Hur lång tid brukar det ta att få en vara som är slut såld?

Hej

Beror helt och hållet på vad det är för produkt.

MVH Edin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte ett Gigabyte gtx 580 i mars månad, nu har ena DVI utgången börjat ge störningar i bilden (streck över hela skärmen). Den andra fungerar fortf. felfritt men jag vill inte ha en trasig produkt, skulle den andra också krångla är det ju kört.

Suger dock att vänta länge på en reparation, finns det någon chans att man slipper vänta en månad innan man kan boota up datorn igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDON.COM:

Borde vara igång ikväll.

MVH Edin

Trevligt att höra! Gillar att ni på CDON är snabba med svar.
Förhoppningsvis så kommer Gigabyte GTX 670 OC in i lager snart så att jag kan lägga en beställning på en ny dator.

Permalänk

Måste bara kommentera hur bra jag tycker ni hantera mitt garantiärende!
Mitt Qpad MK85 dog och skicka RMA ansökan till CDON. tog mindre än 12 timmar så hade jag svar och skulle få brev med retursedel etc. Skicka mitt gamla på posten i måndags, fick ett nytt idag.

Ytters bra! *Nöjd kund*

Permalänk
Moderator
Moderator

Någon aning om när ni får http://cdon.se/hemelektronik/asrock_z77_extreme4_intel_z77_4x... i lager igen?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hej, jag undrar vilken BIOS som följer med i
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_ga-x79-ud3_intel_x79_4x...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Vad är de nya koderna?
testat SWEC1208 eftersom det var SWEC1207 förra gången men det fungerar inte