Iphone 4 eller HTC Desire HD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Och om du sedan tappar iPhonen i gruset har du helt plötsligt ingen skärm kvar.

Tycker diskussionen angående hållbarheten när man tappar telefonen i marken är rätt meningslös. Inga av dagens smartphones mår bra av det och du kan spräcka skärmen på alla med ett fall om du har otur.

Personligen har jag aldrig tappat några av mina smartphones i marken. Och kan bara minnas en enda gång jag någonsin tappat en mobiltelefon, alla kategorier, i marken (en k750i som tog smällen fint med endast ett litet hack i ena hörnet). För mig är känslan i material och design betydligt viktigare än hur många fall i marken den klarar.

Gällande iPhone 4 så tycker jag Apple verkligen har lyckats med designen (snackar utseendemässigt). Den är så stilren och känns verkligen solid med glas på båda sidor och så tunn men ändå har lite vikt. Gillar också att baksidan nu tål lite mer innan den blir full av smårepor som plasten på 3GS:ens baksida blev. Även om nu inte glaset på baksidan verkar vara tåligt som det på framsidan.

Hittills har jag allafall inte fått en enda ynka repa på min, ser fortfarande sprillans ny ut...fast efter det här inlägget kommer jag väl tappa den i marken och få den överkörd av en buss eller nåt

Permalänk
Skrivet av the_man550:

Fattar inte riktigt vad du argumenterar för/mot?
Antog att du drog in SGS'en för att de använder samma glas (tror jag? båda har samma namn iaf) som iphone 4an, men du kanske ville jämföra med den också? Tråden handlar dock om DHD och i4.

edit:
F.Ö. verkar det kosta lika mycket att laga en DHD som alla andra.
HTC - Euromobile.se mobildelar, reservdelar och tillbehör för mobiltelefon

Sorry, trodde att jag var i DHD/SGS/IP4 tråden och postade

Permalänk
Medlem

iPhone 3gs glaset repas inte lätt... har haft min 3gs sedan sverige releasen och har typ två märkbara repor, kanske inte så konstigt när den ibland hamnar i fel ficka i verkstadsbyxorna = metallspånor från bla fräsning:) om jag fick välja mellan DHD och IP4 nu skulle jag lätt ta IP4 dels för att jag varken har tid eller ork för att pilla med inställningar etc etc, en telefon ska bara funka felfritt och ha et väldigt enkelt gränssnitt

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Gällande iPhone 4 så tycker jag Apple verkligen har lyckats med designen (snackar utseendemässigt).

Möjligt, men den känns rent förjävlig att hålla i, föredrar min DHD alla gånger.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Möjligt, men den känns rent förjävlig att hålla i, föredrar min DHD alla gånger.

Ja den är ju rejalt stor och mullig att hålla sig i när det blåser.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk

Idag la jag labbarna på en HTC Desire HD.

Usch.

Jag menar what? Det stank! Den kändes _gigantisk_ och såg ut som jag vet inte vad. En leksak eller nåt. Min kompis bara skrattade åt den.

Ja, nu överdrev jag i sann oprofessionell internetanda. Men den var ju utan tvekan inte trevlig att hålla i?
Storleken var ju precis så stor att man inte nådde ända upp om man höll den normalt. Om man ska diskutera hållbarhet får man diskutera risk för att tappa den, och om man ska hålla på att skifta grepp måste ju risken öka drastiskt?

Nä, det kändes som ett bottennapp. Tycker folk verkligen att den är så skön att hålla i?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Idag la jag labbarna på en HTC Desire HD.

Usch.

Jag menar what? Det stank! Den kändes _gigantisk_ och såg ut som jag vet inte vad. En leksak eller nåt. Min kompis bara skrattade åt den.

Ja, nu överdrev jag i sann oprofessionell internetanda. Men den var ju utan tvekan inte trevlig att hålla i?
Storleken var ju precis så stor att man inte nådde ända upp om man höll den normalt. Om man ska diskutera hållbarhet får man diskutera risk för att tappa den, och om man ska hålla på att skifta grepp måste ju risken öka drastiskt?

Nä, det kändes som ett bottennapp. Tycker folk verkligen att den är så skön att hålla i?

Alltså hur små händer har folk? Jag har INTE stora händer och storleken är inga som helst problem för mig. Tvärtom lagom för att inte få för liten skärm. Formatet gör den skön att hålla i, till skillnad från Iphones spikraka linjer.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Ja inte är dagens smartphones speciellt sköna att hålla i. Men håller med om att DHD är den värsta, fast det är ju egentligen en surfplatta me telefonfunktion. Iphone är läcker men inte heller så skön.

Men wtf, man skaffar väl ett MW600-headset, så har man ett skönt trådlöst headset istället.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Alltså hur små händer har folk? Jag har INTE stora händer och storleken är inga som helst problem för mig. Tvärtom lagom för att inte få för liten skärm. Formatet gör den skön att hålla i, till skillnad från Iphones spikraka linjer.

Jag och min komis får nog klassas ha ganska vanliga labbar. Jag har handskar i storlek 10-11, vilket väl är normalt.
Kanske är en vanesak men det kändes inte så. Den var för bred för att man skulle få fingertopparna till andra änden (EDIT: man håller ju telefonen med fingrarna för att få tummarna fria) vilket gjorde det hela mycket skakigare än mot de andra telefoner jag testat.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Jag och min komis får nog klassas ha ganska vanliga labbar. Jag har handskar i storlek 10-11, vilket väl är normalt.
Kanske är en vanesak men det kändes inte så. Den var för bred för att man skulle få fingertopparna till andra änden (EDIT: man håller ju telefonen med fingrarna för att få tummarna fria) vilket gjorde det hela mycket skakigare än mot de andra telefoner jag testat.

Vi måste hålla väldigt annorlunda då för jag köpte handskar med storlek 8 häromdagen och jag har som sagt inga problem med storleken. Jag har väl långa fingrar eller nåt.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Den uppfattningen jag fick när jag kände på DHD var att om man skulle göra något längst upp på skärmen var man tvungen att flytta på hela mobilen, alltså föra mobilen längre ner på handflatan..

Permalänk
Skrivet av ThomasL:

Vi måste hålla väldigt annorlunda då för jag köpte handskar med storlek 8 häromdagen och jag har som sagt inga problem med storleken. Jag har väl långa fingrar eller nåt.

Skriver du med ett finger eller tummarna? Eller hur?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Skriver du med ett finger eller tummarna? Eller hur?

Håller oftast luren i vänsterhanden och använder vänstertummen.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk

Mer än bara telefonen

Ok,

Det verkar som alla tycker "sin" lur är bra, och det är säkert så, men;
Jag har en Iphone 4 och det är en mycket bra telefon, eller rättare sagt,
det är en bra enhet, super på media och surf, en sagolikt bra display och OS är snabbt som fan.
Men det är en ganska usel telefondel, dessutom så är den allt annat än bra om man använder PC,
eller som i mitt fall, PC och Mac. Idag sitter jag med ett värdelöst mobileme-konto som kostar 700:-/år
och får ändå inte mina trådlösa synkningar att vara närheten av fullt fungerande.

Jag vill ha en telefon som är fullt integrerad med datorn, och inte bara en dator utan flera.
På kontoret vill jag inte röra telefonen utan ha full kontroll över telefonen via datorns mjukvara,
(som man kunde med Nokias gamla PC-Suite)

Hur är HTC's mjukvara? Kan man läsa/skicka mess? Få upp ordentligt i utforskaren? en smidig uppkoppling som modem? (har visserligen inbyggt i datorn men två olika operatörer)
Någon som har koll på samsungs mjukvara? Sonyericssons är också långt ifrån bra.

Helst skulle jag dock vilja kunna synka musik och filmer hemma med Itunes, men har svårt att se att det kommer fungera ...

Vill inte låta negativ eller gnällig, men hoppas att någon skarp och kunnig person kan ge mig lite tips.

Permalänk
Medlem

Kan ju hålla med om att Desire HD är lite stor i näven och då har jag ändå riktigt stora labbar. Sen använder man den ju inte riktigt som man använder en mindre telefon, utan det är mer av en tvåhandsfattning som gäller.

Skrivet av Mahoganymatt:

Ok,

Det verkar som alla tycker "sin" lur är bra, och det är säkert så, men;
Jag har en Iphone 4 och det är en mycket bra telefon, eller rättare sagt,
det är en bra enhet, super på media och surf, en sagolikt bra display och OS är snabbt som fan.
Men det är en ganska usel telefondel, dessutom så är den allt annat än bra om man använder PC,
eller som i mitt fall, PC och Mac. Idag sitter jag med ett värdelöst mobileme-konto som kostar 700:-/år
och får ändå inte mina trådlösa synkningar att vara närheten av fullt fungerande.

Jag vill ha en telefon som är fullt integrerad med datorn, och inte bara en dator utan flera.
På kontoret vill jag inte röra telefonen utan ha full kontroll över telefonen via datorns mjukvara,
(som man kunde med Nokias gamla PC-Suite)

Hur är HTC's mjukvara? Kan man läsa/skicka mess? Få upp ordentligt i utforskaren? en smidig uppkoppling som modem? (har visserligen inbyggt i datorn men två olika operatörer)
Någon som har koll på samsungs mjukvara? Sonyericssons är också långt ifrån bra.

Helst skulle jag dock vilja kunna synka musik och filmer hemma med Itunes, men har svårt att se att det kommer fungera ...

Vill inte låta negativ eller gnällig, men hoppas att någon skarp och kunnig person kan ge mig lite tips.

Du kommer nog ha lite problem att hitta det du söker. HTCs synkprogram är lite sisådär. Den typen av funktionalitet är det nog bara Nokia som har en bra lösning på. Tyvärr. Vet inte hur WP7 kommer funka ihop med en dator, men jag tvivlar på att det är mycket bättre. Det går allt mer åt det andra hållet: Trådlös synkning.

Däremot kan du ju köra nästan vilken telefon som helst som modem. Du kan synka med ditt favoritkonto (gmail, Hotmail, SEs fullösning) eller exchange. Det finns tillbehör för att göra en mobil till en "fast" telefon, etc etc i all oändlighet. Tyvärr är nog inte efterfrågan på att styra telefonen från datorn tillräckligt stor för att det ska fortsätta utvecklas.

Permalänk

Vet inte om någon har sagt detta men iphone saknar flash... Visserligen finns det apps till det men ack så buggiga.

Själv hade jag valt HD utan att tveka, dels för att ALLA har iphone och dels för att jag tycker att android är otroligt mycket mer användarvänligt än IOS, spec nya 2.2

Permalänk

Jag vill inte ha en bil för alla har en. Jag vill inte ha en tv för alla har en. Jag vill inte ha en dator för alla har en. Jag vill inte ha ett liv för alla har ett.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Köpte min DHD igår. Hade en wildfire innan! Tycker den är grym! Riktigt skön att hålla i med sin mjuka kanter. Tycker att iphonen är lite kantig. Men den är ju stor som fan men det tycker jag bara är fränt!. Bygg kvaliteten känns riktigt gedigen, förutom att den nedre luckan kunde ha lite mindre springa i skarven. Jag är nöjd en sålänge iallafall!

Permalänk
Skrivet av fratey:

Och om du sedan tappar iPhonen i gruset har du helt plötsligt ingen skärm kvar.

Johodå. Har tappat min iPhone 4 på grus och stengolv. Ett mikroskopiskt slagmärke på metallramen är den enda synbara skadan. Men visst - vilken telefon GILLAR att bli tappad? Inte många... Såg en som tappat sin Samsung Galaxy S på marken; skärmen såg ut de där bilderna som man ser på tappade iPhone4 : or.

Kontenta1: Alla smartphones KAN gå sönder av ett fall.

Kontenta 2: Ge fan i att tappa telefonen - jag tex. borde ha en sån där liten ful Samsung som man kan använda som hammare istället för en iPhone om jag ska vara helt ärlig. Men inte fan vill jag ha en sån!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Iphone 4 överdriven?

Jag har länge gått i tankarna på att köpa en iphone 4 och kan aldrig bestämma mig. I våras lade jag mina pengar på en se vivaz o´ch se har åter igen gjort mig besviken. är nu ute efter en intressant telefon som jag inte tröttnar på direkt. Är en prylperson. Iphone 3gs, 4 eller HTC desire?

Permalänk
Medlem

Vänta på Nexus S eller köp en Iphone4.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Askerud:

Jag har länge gått i tankarna på att köpa en iphone 4 och kan aldrig bestämma mig. I våras lade jag mina pengar på en se vivaz o´ch se har åter igen gjort mig besviken. är nu ute efter en intressant telefon som jag inte tröttnar på direkt. Är en prylperson. Iphone 3gs, 4 eller HTC desire?

det finns väll inget "rätt" svar på den frågan.
men om jag personligen ska solla i de du nämner, så går 3GS bort, den är visserligen en fin mobil, men vi snackar ändå om en mobil med 1,5 år på nacken, om inte mer. Den är fortfarande bra, men lite ifrånsprungen. Då återstår iphone 4 o desire av de du nämner. har inte haft en desire, men väl en nexus one som är i stort sett samma mobil sett till hårdvara. rent hardvarumässigt tycker jag att min iphone 4 jag har nu, har bättre batteritid, bättre display, både sett ur upplösning, färg o framför allt så är iphone 4:as display klart synlig i direkt solljus, vilket desire absolut inte är (så länge vi inte snackar om desire HD osv.). rent mjukvarumässigt äre en smaksak, jag gillar iOS bättre. medans andra föredrar android.

dock finns det väll andra android mobiler som ger "fight" mot iphone 4 än desire, som ju baseras på nexus one, som isig är en äldre mobil än iphone 4

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Börja med att hålla i alla mobiler och se hur de känns. iPhone är bara så jobbig och oskön att hålla i med sina skarpa kanter, tur att jag inte är nån Apple-fan för då hade det blivit svårt...

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Börja med att hålla i alla mobiler och se hur de känns. iPhone är bara så jobbig och oskön att hålla i med sina skarpa kanter, tur att jag inte är nån Apple-fan för då hade det blivit svårt...

Men om han känner på telefonerna slutar det ju med att han köper en Nokia N8

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Hehe, han ska givetvis bara pilla på de som han väljer mellan.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk

iPhone = 3.5" skärm
DHD = 4.3" skärm

Sen kan man köpa ett 1600 mAh batteri (1230 org.) så man får bättre batteritid. (Och det utan att behöva köpa ny batterilucka osv.)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

iPhone = 3.5" skärm
DHD = 4.3" skärm

Sen kan man köpa ett 1600 mAh batteri (1230 org.) så man får bättre batteritid. (Och det utan att behöva köpa ny batterilucka osv.)

Nåja, något annat batteri finns inte, bortsett från felmärkta Ebay-kopior som är sämre än originalet.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Jag står också i valet mellan dessa telefoner.
Jag har bara testat bägge lite snabbt, men det som jag tycker är viktigast är responsen på skärmen.
Det tycker jag att iPhone har och jag tror det kommer att bli avgörandet för min del.

Permalänk
Skrivet av jens:

det finns väll inget "rätt" svar på den frågan.
men om jag personligen ska solla i de du nämner, så går 3GS bort, den är visserligen en fin mobil, men vi snackar ändå om en mobil med 1,5 år på nacken, om inte mer. Den är fortfarande bra, men lite ifrånsprungen. Då återstår iphone 4 o desire av de du nämner. har inte haft en desire, men väl en nexus one som är i stort sett samma mobil sett till hårdvara. rent hardvarumässigt tycker jag att min iphone 4 jag har nu, har bättre batteritid, bättre display, både sett ur upplösning, färg o framför allt så är iphone 4:as display klart synlig i direkt solljus, vilket desire absolut inte är (så länge vi inte snackar om desire HD osv.). rent mjukvarumässigt äre en smaksak, jag gillar iOS bättre. medans andra föredrar android.

dock finns det väll andra android mobiler som ger "fight" mot iphone 4 än desire, som ju baseras på nexus one, som isig är en äldre mobil än iphone 4

Tacksam för svar! Har även funderingar på att vänta på iphone 5 ? Men frågan är alltid är det värt att vänta och är dessa telefoner verkligen värda pengarna. Är inget fan av nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C.Askerud:

Tacksam för svar! Har även funderingar på att vänta på iphone 5 ? Men frågan är alltid är det värt att vänta och är dessa telefoner verkligen värda pengarna. Är inget fan av nokia.

fast, ska du vänta på det nyaste hela tiden, lär du ju få vänta i all evighet sen var ju 3gs inte så stor uppdatering från 3G, alltså var iphone 4 ett stort steg. så frågan är om de har så brottom att trycka ut en iphone 5. tror personligen det dröjer minst 6 månader till, om ens det räcker. men är en högst personlig åsikt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive