Inlägg

Inlägg som miffo har skrivit i forumet
Av miffo

Får inte använda mitt nick där då det upplevs som stöttande eller något.

Av miffo
Skrivet av Selmalagerlöf:

medlem sedan 2005... har varit här ganska länge

Att du varit medlem länge gör inte direkt så att du är med i en "inre cirkeln"

Av miffo

Github använder sig av git.
1. Ja du installerar någon linux dist, och git sätter upp ssh så kan ni skapa ett git bare git repo.
2. Ja och nej binära saker version hanteras som nya dvs det är en helt ny fil varje gång den ändras.
3. bitbucket och github är två olika webgränsnitt. Det finns olika gränsnitt i olika ide:er och så finns det några windows baserad (typ tortoise git).
4. De är i princip bara en server där ni kan ha ett gitrepo på + att de har webbgränssnitt för att få en överblick överkoden osv

Av miffo
Skrivet av Andreaz1:

Det är helt sjukt egentligen att det här problemet har funnits så pass länge och det är fortfarande inte fixat. Det verkar bara vara MSI som använder deras nätverkskretsar, hoppas de slutar med det.

Gigabyte gör det också på ett av sina z170

Av miffo
Skrivet av Andreaz1:

"Killer Network Manager".

Mysteriet löst, avinstallera skräpet. Läcker minne som ett såll.

Tänkte säga samma sak.

Jag hade samma problem med min dator för ett tag sedan.
I början var det inget sedan helt plötsligt började ramminnet på datorn bli fullt utan att vissa vad som tog upp minne i taskmanagern.

Kollade runt på internet då och hitta att många drivrutiner inte visar hur mycket ramminne de använder.
Det finns ett Windows verktyg att ladda ner för att se sådan minnes användning. Här är en länk som visar hur man kan se vad som är fel Länk

för mig var det just "Killer network" drivrutinen som läckte minne. Vissa sig att jag byte nätverks port på datorn när jag flyttat runt den...

Av miffo

Du kan använda dig av group by och en group_concat

Vill du ha bättre hjälpe måste man veta mer hur saker är upp byggt.

Av miffo

Ansökt nick: miffo83

Av miffo

SAT (Separating Axis Theorem)
Kan används för kollisions detektering för trianglar.

http://www.codezealot.org/archives/55#sat-nointer

Av miffo

Du kan nog kopiera objektet först och sedan casta det, const skyddar original objektet från att ändras. Dvs du vill inte göra ändringar i den du kopierar ifrån utan du vill ändra det du sparar. Om jag förstår det rätt.

Av miffo
Citat:

MYSQL_ROW

This is a type-safe representation of one row of data. It is currently implemented as an array of counted byte strings. (You cannot treat these as null-terminated strings if field values may contain binary data, because such values may contain null bytes internally.) Rows are obtained by calling mysql_fetch_row().

Saxat från mySQL api beskrivningen http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/c-api-data-structures....
Det med fett stil är det viktiga. då det låter som du får något NULL fel på en initiering av en string.

Av miffo

tror du bara har en } för mycket på slutet ?

edit: ergh tror jag missa vad du fråga, du kan bara deklarera strings:en innan if-satserna också

Av miffo

Tror det går att göra med "Template specialization" see http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/templates/
Är inte säker dock.

Av miffo

Dayz "No message received"

Lira dayz förut och hade inga problem med att koppla mig till servers/spela

Men nyligen ungefär efter man blev i princip tvingad att köra beta av Arma så har jag börjat stötta på problem med
"No message received X seconds"

Till att börja med har jag börjat få Massa meddelanden att "BattleEye client not responding" vilket gör att det tar mellan 2-3 ggr innan jag kan
änns börja ladda spelet. sen verkar jag fastna på i loading screen någon gång då och då. Men när jag väll kom in så ficka jag springa runt c:a 30sec sen fick jag "No message received Blabla" och var tvungen att reconnect till server, om och om igen. I början kändes det som att om jag gjorde verifiy game cache på steam så fixade problemet till sig.
Nu har problemet förvärrats kom i princip inte in på någon server. står i loading screen tills servern dumpar mig utan att jag blir informerad. Det är vänner ingame som ser att jag blir disconnected fast det står loading fortfarande. De gångerna jag kommit in har jag fått "no message recieved" efter kanske c:a 30sec - 1min. och det är inte ofta jag kommit in. att göra verify game cache fungerar inte längre utan måste då starta spelet i vanlig Operation Arrowhead annars får jag "Bad Serial number given in setup"(och nej jag har köpt spelet på Steam innan någon frågar, Det ingen piratkopia)

Set jag har testa att göra är

Fått slut på idéer och hittar inget mer på internet, så undra om någon annan har någon idé om hur man skulle kunna fixa detta.
edit: kanske till lägga att jag brukar använda DayZCommander.

Av miffo
Skrivet av Nivius:

2. .h, Header filer... what? xD
jag vet att det används, men jag har aldrig riktigt fattat till vad, eller hur dem funkar. vad gör dem? hur skriver man en header fil? (och vad är en vakt? det var något som en programmerings lärare nämnde som jag inte riktigt förstår uppenbarligen) jag har alltid använt en och samma fil förut, delat i funktioner med div return osv.

Header filer brukar användas för att dölja implementationen av klasser och funktioner osv.
då skriver man bara själva deklarationerna av det som ska skapas sen kodar man en separat cpp-file med implementationer detta kan sedan kompileras till lib/dll filer och flyttas mellan olika projekt. men för att komma åt själva implementationerna så används header-filen som en "mall" av vad som ska finnas på lib/dll-filen

Det han pratar om vakt är troligen include guard detta sker med hjälp av macron.
Det finns 2 olika sätt att gör det på vad jag sätt.
På visual studio kan man använda sig av

#pragm once

Men mer vanligt är nog

#ifndef HEADERFILENAME_H #define HEADERFILENAME_H lots of code #endif

Detta används för att i stora projekt så kommer troligen samma header-filer att vara inkluderade.
Det leder då såklart till kollisioner i namn osv. Detta undviks då via include guarden som ser att filen redan är inkluderad och
kommer då säga till compilatorn att skipa all text.

Av miffo
Skrivet av mj123:

tjena allihopa, jag har varit borde en hel del. men nu är jag tillbaka. okej jag hittade problemet jag såg inte att den var deklarerad. jag deklarerade den och det funkade. men jag fick ett ytterliggare ett problemet. jag försökte styra bollen med vänster pilen. men bollen åkte inte till vänster håll. min kod är

if(Input.GetKeyState(CDXKEY_LEFTARROW)) { // Vänster Sprite->SetPosX(Sprite->GetPosX() - Sprite->GetVelX());

det här är koden för att styra den åt vänster håll

Skulle tro att GetVelX() returnerar 0 om in kulan rör sig hela tiden. Testa att byta ut det mot ett fast värde istället.
Du kan alltid kolla i debuggern vilket värde du får tillbaka på GetVelX()

Av miffo

Jag ser ingen deklarering av variabeln Sprite någonstans.
Vilket ger

\active.cpp(26) : error C2065: 'Sprite' : undeclared identifier

Felen efter det är bara fel som följd av samma fel dvs.
Den är inte deklarerad och du försöker komma åt saker på den som verkar tillhör någon class/struct

Av miffo
Skrivet av mj123:

ursäkta att jag säger det här men jag undrar LNK2019, vad exakt måste jag göra

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/799kze2z%28v=vs.80%29...

detaljerat vad LNK2019 är och i vilka situationer det uppstår
Troligen det xale89 skrev. Du har glömt att länka in lib filerna för CDX.

Av miffo

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/799kze2z%28v=vs.80%29...

mer än så kan man nog inte säga då du inte visat mer än fel meddelandet.

Av miffo

Du kan enkelt börja med SDL för 2d grafik och sen ta steget att via SDL rendera OpenGL/Dx inom SDL.

Av miffo
Skrivet av Celcius:

Jag, CLLA, Wilderwoo och Knugen hade en satans tid nyss som slutade i krig om helikopter, dock blev vi kickade av någon anledning, gissar på sur admin som ville ha sin helikoper för sig själv.

Jag och Wilderwoo gick tillsammans från Prigorodky till Elektro för att möta upp med CLLA och Knugen efter en eldstrid mot två survivors (som jag tror vi fick på film). Strax efter detta så splittade vi vår TS pga förvirring inne i skogen utanför Prigorodky.

Efter en stund av mitt failande av kartläsning och kompassläsande så lyckas vi komma till utkanten av Elektro.
Vi ser att Knugen blivit dödad, så vi skyndar in till deras TS grupp och får reda på att de skådat en helikoper med tillhörande besättning på ett hustak i Elektro, som dödade Knugen.

Knugen hade kämpat tappert och dödad 3 av besättningsmedlemmarna med sin Makarov innan han stupade(okänt hur många det är kvar).
CLLA låg i ett hörn och gömde sig

Jag och Wilderwoo tvekar på om det är värt att gå in till helikopter för att stjäla den, Wilder vill sova och jag funderar på samma sak(klockan är 01:30). Knugen har andra tankar och övertygar oss att vi skall ge oss in i fighten, jag svarar med att börja rusa in till helikopern, jag laggar så för Wilder så teleportar jag frammåt 300m, jag är nu ensam.

Knugen har tur att spawna i Elektro, och beger sig in mot heikoptern. CLLA håller ett hörn mot de resterande och plockar några av besättningmedlemmarna, vi gissar på att de höll på med att fylla på tankarna, därför är de borta från helikoptern.

Vid detta laget är jag på baksidan av Huset som helikopern står på, och klättrar upp för stegen mot helikotern, inga levande personer här uppe. En av besättningsmedlemmarna har spawnat i Elektro med, och hinner före Knugen.

Precis i detta läget så kickas alla vi fyra. Vi tror att serverns Admin kickade oss. Jag vet inte vart Wilder höll hus i detta läge, men också han kickades, så gissningsvis var han inte långt borta från mig.

Tror att mycket av det som hände här missades av mig, då jag var aningen hög på adrenalin (är fortfarande det ). Hoppas att mina kamrater kan fylla i alla de luckor och faktafel som står här

måste fråga vilken server det var på? och vilka det var ni dödade.

tycker det är sjukt lamt om adminen kicka er för det borde rapporteras till Rocket så han kan ta tag i det.
inte mening att admins ska få alla leksaker bara för att dom är admins.