Test: Total War: Shogun 2

shogun.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Total War: Shogun 2

Utvecklare

Creative Assembly

Genre

Realtids strategispel

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2011-03-24

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor på 2 GHz

  • 1 GB RAM

  • Grafikkort (256 MB) med DirectX 9-stöd

Spelen i Total War-serien är kända för storslagna landskap med tusentals soldater som har ihjäl varandra på klassiskt vis, något som ger hög belastning på både grafikkort och processor. Shogun 2 är ingen undantag, och med en färsk DX11-patch i bagaget ett utmärkt prestandatest för all slags modern hårdvara.

Som testsekvens används den inbyggda funktionen för maximal belastning vid upplösningarna 1920 x 1080 samt 2560 x 1600. Bildfrekvensen spelas in med Fraps, då det medföljande verktyget endast rapporterar medelvärde.

Sist ut bland våra speltester är Shogun 2 och här får Radeon HD 7950 visa framfötterna rejält. AMD:s nykomling har här en prestandafördel på hela 24 procent över Geforce GTX 580. De fabriksöverklockade korten får en knuff i rätt riktning på cirka 10 procent och ligger nästan på samma nivå som två SLI-kopplade Geforce GTX 560 Ti-kort.

Skalningen i Crossfire ligger fint i Shogun 2 och vi ser prestandavinster på cirka 93 procent när ett till Radeon HD 7950 läggs till.

När upplösningen skruvas upp ökar marginalerna ytterligare till AMD:s fördel. Radeon HD 7950 presterar nu hela 30 procent bättre än Geforce GTX 580. Även Crossfire-skalningen ökar något i den högre upplösningen och det går nu att plocka ut en prestandavinst på cirka 95 procent när ett till Radeon HD 7950 kopplas in.