Test: Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-03-05

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 1,86 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 2600XT, Geforce 8400

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultimate, 2× SSAA, 16× AF (upplösning varierar)

I amerikanska Crystal Dynamics "omstart" av den populära spelserien Tomb Raider får vi följa med gravplundraren Lara Croft till den mystiska ön Yamatai utanför Japan. Nytt denna gång är en mer öppen spelvärld till skillnad från föregångarnas mer linjära uppbyggnad, samt en kraftigt förbättrad grafikmotor med stöd för bland annat AMD:s hårteknik TressFX.

Spelet erbjuder trevligt nog en inbyggd benchmarkfunktion som vi gladeligen använder oss av. Respektive upplösning körs med förinställda grafikinställningen "Ultimate" tillsammans 2 gångers kantutjämning och 16 gångers filtrering. TressFX lämnas dock avaktiverat på grund av den rejäla prestandasmäll tekniken orsakar.

I den senaste inkarnationen av Tomb Raider, som tidigare visat sig prestera något bättre på AMD-baserade grafikkort, är det intressant nog jämnt skägg mellan Geforce GTX 780 Ti och Radeon R9 290X. Vidare uppvisar Nvidias nya flaggskepp en prestandafördel på dryga 9 procent över Geforce GTX Titan samtidigt som det utpresterar Geforce GTX 780 med 21 procent.

Med upplösningen uppskruvad klarar Geforce GTX 780 Ti återigen av att utprestera Radeon R9 290X – dock med minsta möjliga marginal. I jämförelse med Geforce GTX Titan bjuder nykomlingen på en prestandafördel på cirka 10 procent samtidigt som lillebror Geforce GTX 780 utpresteras med 21 procent.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

tomb_780ti.png
tomb_290x.png

När vi kikar på renderingstiderna i Tomb Raider syns en fin kurva i grafen för Geforce GTX 780 Ti med någon enstaka spik här och där. I vår subjektiva bedömning av sekvensen upplever vi inga oegentligheter och allt flyter på som det ska.