Test: Bioshock Infinite
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Bioshock Infinite |
Utvecklare | Irrational Games |
Genre | FPS |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2013-03-26 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Ultra med DDOF, FXAA (upplösning varierar) |
I Bioshock Infinite tar spelaren rollen som Booker DeWitt, tidigare Pinkerton-agent med uppdrag att leta reda på och hämta unga flickan Elizabeth. Ärendet komplicerat en smula av att hon befinner sig i Columbia, en flygande stad sedan länge försvunnen bland molnen.
Senaste Bioshock renderas med grafikmotorn Unreal Engine 3, med stöd för bland annat avancerade DX11-effekter. Som grädde på moset ingår även ett separat verktyg för prestandatester, vilket gör det till en barnlek att plocka hem rätt siffror.
Vid 1080p lägger sig GTX 980 Ti cirka 23 procent före fjolårets Geforce GTX 980. Slutvärdet blir hela 158 fps i snitt, tillräckligt även för kräsna gamers.
När upplösningen skruvas upp lyckas GTX 980 Ti fortfarande hålla näsan över 100 fps. Det innebär cirka 25 procent bättre prestanda än GTX 980.
Även vid 4K UHD handlar det om ett klart spelbart snitt på 53 fps. Resultatet är 29 procent bättre än motsvarnde för Geforce GTX 980.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".
Nvidia har traditionellt haft svårt att få till riktigt bra flyt i Bioshock-sekvensen, men med Geforce GTX 980 Ti rullar allt faktiskt på bra. En teori är att företaget (äntligen) jobbat med finslip i mjukvaran, vilket jämnat ut de tidigare spikarna.