Test: Prestanda vid överklockning

Med uppskruvade klockfrekvenser har det blivit dags att koppla prestandasiffror till överklockningsäventyret. Nedan bjuds det på resultat från syntetiska 3DMark Fire Strike och samtliga speltitlar. Det hela rundas av med effektmätningar av de överklockade korten tillsammans med flera referenser.

Frekvenser för överklockade kort

Modell

Basfrekv.

Turbofrekv.

Minnesfrekv.

Radeon R9 Fury X (4 GB)

1 140 MHz

1 100 MHz

Geforce GTX 1080 (8 GB)

1 802 MHz

1 928 MHz

11 000 MHz

Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

1 200 MHz

1 276 MHz

7 912 MHz

I syntetiska 3DMark tar vårt överklockade Geforce GTX 1080 ett kliv upp på 11 procent i jämförelse med sitt oklockade dito, vilket är i linje med de aktuella frekvensökningarna.

I de renodlade spelen skiljer prestandavinsten från överklockningen från titel till titel, men generellt ligger det frekvensökade kortet mellan 9 och 12 procent ovanför Geforce GTX 1080 i grundutförande – återigen i linje med de faktiska klockfrekvenserna.

Även effektökningarna från överklockningen verkar skala linjärt med frekvensjusteringarna. Det överklockade kortet snittar här 30 W mer än modellen i grundutförande – en effektökning på cirka 10 procent.