Inledning

För 15 år sen lät PC-datorerna "pip", medan Amigan, Atarin – till och med C64:an var bestyckade med färgstarkt flerkanalsljud som skänkte liv och inlevelse till alla spel. Detta var kanske inte så konstigt – Commodore och Atari gjorde speldatorer, medan PC:n var till för att köra AutoCAD och Lotus 1-2-3. Snabbspola fram till 2000-talet, och det är inget snack om att PC:n har en självklar plats i hemmabioanläggningen.

Trots den svindlande tekniska utvecklingen återstår en akilleshäl inom datorljud: Alla nya spel stödjer surround via DirectSound, och i princip alla surroundljudkort har digitala utgångar, men av någon anledning har nästan ingen kombinerat de två. Detta beror på att de standardiserade digitala kontakter som används (S/PDIF, Sony / Philips Digital InterFace) inte har tillräckligt med bandbredd för att skicka de sex individuella signaler som krävs för surround. Därför uppfann ljudjätten Dolby något de döpte till "Adaptive Transform Codec 3", eller AC3 förkortat. AC3 är en licensbelagd codec för att packa och packa upp Dolbys surroundformat i en ström med tillräckligt låg bandbredd för att rymmas i en digital signal. Många ljudkortstillverkare har emellertid valt att skippa den ganska rigorösa licensieringsprocessen som krävs för att få integrera AC3-encodande kretsar på sina kort.

Detta har egentligen inte drabbat någon fattig. För att packa upp ljudet från en DVD-film klarar man sig ju med en mjukvaruplugin i sin favoritspelare. Det är när encodingen måste ske i realtid som problemen kommer, och de enda "kort" som hittills klarat av att det är de numera lätt föråldrade Nforce2-chipen. Till och med bjässen Creative har förbisett behovet av ett system med fullt digitala möjligheter.

Plats på scen för HDA DigitalX. Den charmigt felstavade bannern på hemsidan gör gällande att HDA DigitalX Mystique 7.1 Gold är "The first Doiby Digital Live Certificated PCI Audio Board", och i min hand håller jag nu installations-CD:n.