Vi återupplivar TES III - Morrowind! [Nu med automatisk installation!]
De flesta som en gång har spelat Morrowind har antagligen, precis som mig, dragit sig för att dyka in i spelet igen på grund av den föråldrade grafiken. Andra tycker illa om det "renläriga" stridssystemet som bygger på statistik snarare än faktiska kollisioner. För de förstnämnda som suktar efter mer ögongodis har det nu kommit en modsamling som dels är just en samling av alla behövda mods och dels är väldigt simpel att installera och ställa in efter egna behov.
Modsamlingen jag talar om är Morrowind Overhaul och ändrar i stort sett allt från det ursprungliga spelet samtidigt som den behåller spelets gameplay. Detta betyder snyggare miljöer, karaktärer och föremål samt en mängd nya ljud som stärker atmosfären.
Installationsproceduren är sedan Morrowind Overhaul - Sounds & Graphics 2.0 i stort sett helt självgående! Allt du behöver göra är att starta installationsprogrammet för Morrowind Overhaul 2.0 samt välja den mapp där du har installerat Morrowind. Framtida patcher kommer att installeras automatiskt genom en Auto-updater. Mer om detta nedan.
Ärligt talat, vem blir inte sugen på att kliva in i Morrowind igen när man får se den här underbart plottriga kartan?
___________________________________________________________________________________________
Nedladdningslänkar till Morrowind Overhaul 2.0.1:
[Samtliga delar måste laddas ned och sedan packas upp för att installationsprogrammet ska fungera! Ladda ned Part 1, Part 2, Part 3 och Part 4 till skrivbordet och packa sedan endast upp Part 1 med Winzip/7zip etc. De övriga delarna kommer på så sätt att packas upp automatiskt.]
Följ installationsinstruktionerna noggrant för att allting ska gå så smidigt som möjligt. Det är främst sida 3 och 4 som är av intresse. Om installationsprogrammet känner av några felaktigheter kommer det att varna om detta. Steam-användare måste stänga av "In-Game Overlay", detta förklaras i installationsinstruktionerna.
Följ de här instruktionerna för att uppdatera till en ny version av Morrowind Overhaul.
___________________________________________________________________________________________
Officiell forumtråd för Morrowind Overhaul - Sounds & Graphics 2.0. Läs om vad de nya uppdateringarna berör
http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1216870-relz-morr...
___________________________________________________________________________________________
Officiell forumtråd för Morrowind Overhaul - Game Experience
Gänget som gav oss Morrowind Overhaul - Sounds & Graphics) håller nu på med ett Overhaul-projekt som ämnar förändra gameplay-aspekter av Morrowind. Det handlar bland annat om ett bättre leveling-system (Galsiahs Character Development som beskrivs nedan), bättre dialoger och NPC-interaktion, nya medhjälpare, utförligare uppdrag till varje guild, längre huvudquest, nya vapen/rustningar/böcker etc. och en hel drös med andra förbättringar.
Projektet är ännu inte fullbordat men går att följa i den här tråden:
http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1211599-wipz-morr...
___________________________________________________________________________________________
Andra mods som rekommenderas (och är fullt kompatibla med Morrowind Overhaul 2.0) är:
Scenic Travel!
Söker du avkoppling från hyperaggressiva Cliff Racers? Har du ångest efter att än en gång ha förirrat dig Molag Amur? Är du för stolt för att använda Fast Travel?
Om svaret på ovanstående frågor var ett resolut "NJA..!" väntar goda nyheter! En flitig moddare har nämligen slängt ihop tre mods som erbjuder ett alternativ till Fast Travel. Genom dialogvalet "Scenic Travel" får man numer möjlighet att långsamt glida fram i båtar, gondoler och Silt Striders medan man njuter av den förbättrade atmosfär som medföljer Morrowind Overhaul.
Detta passar dock främst de som inte har bråttom. De längre resorna kan hamna på närmare 25-30 minuter. Som tur är kan man när som helst avbryta resan och hoppa av/komma till destinationen genom att "aktivera" färdmedlet. Man har även möjlighet att ställa in hur snabbt det ska färdas genom en meny i spelet.
Smakprov
___________________________________________________________________________________________
Tamriel Rebuilt - En grupp ambitiösa människor har arbetat på denna gigantiska mod i närmare ett decennium. Målet är att återskapa hela Morrowind. Som bekant utspelas spelet först och främst på ön Vvardenfell som endast är en liten del av Morrowind. Med denna mod, som fortfarande är under utveckling, har man lagt till en landmassa som är minst lika stor som Vvardenfell/Solstheim och innehåller mängder med nya städer, ruiner och självklart uppdrag. Mycket välgjort och den nya landmassan smälter in i resten av spelet väldigt bra. Det är helt enkelt bara att ta sig en simtur/flygtur/vattenpromenad några minuter österut från Vvardenfell.
...och ja, det mesta av ögongodiset från Morrowind Overhaul 2.0 finns även på den nya landmassan.
Ny landmassa
___________________________________________________________________________________________
Galsiahs Character Development - För alla de som ansåg att spelets karaktärsutvecklingssystem var obalanserat och i vissa fall hämmande för resten av spelupplevelsen. Vem har väl inte frångått sin vanliga karaktärsroll för att istället jaga "Multipliers" för ett mer effektivt levlande? Med den här modden blir allt sådant förlegat då den tar bort "You've earned a level"-delen. Tidigare valde man om man ville ha x1, x3, x5 i Agility, nu går även attributen upp i samma stil som resten av dina skills. Det betyder att om du använder dig av "Marksman" och "Security" kommer även attribut som "Agility", "Intelligence" och "Luck" att påverkas. Dessutom har "taket" för såväl skills som attribut tagits bort, detta innebär att man inte får en karaktär som är fullärd inom alla områden. Styrkor och svagheter behålls under spelets gång.
Mycket bra mod som gör att spelet blir mindre ett spel och mer en upplevelse.
___________________________________________________________________________________________
Less Generic NPCs (tack till q0rra för tipset!) - Riktigt genomarbetad och imponerande mod som skänker ytterligare djup till ett spel som redan är mycket omfattande. Hundratals NPCs har fått skräddarsydda dialoger som gör att varje samtal blir intressant. Därtill inbegriper modden en mängd nya uppdrag.
___________________________________________________________________________________________
Denna tråd syftar först och främst till en generell diskussion rörande TES III - Morrowind. Det innebär att det finns utrymme för råd kring karaktärsval och hjälp vid moddning samt allt som rör spelvärlden och dess invånare.
Till sist följer en mängd bilder som jag har samlat på mig under resans gång:
Episk solnedgång utanför Vivec [Morrowind Overhaul 2.0]
Seyda Neen före/efter
Balmora före/efter
I anslutning till Seyda Neen
Utanför Pelagiad
På toppen av Arkngthand
Ett lönnmord senare
På väg hem efter några timmar under jord
Epic trollface?
MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz