Domstol ger Samsung Galaxy Tab 10.1 säljförbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Och hur tror du att ett sånt system skulle klara sig i längden? Utvecklingen skulle inte drivas framåt för ingen skulle vilja investera flera miljoner i något som någon bara skulle ta och sen kunna sälja till ett lägre pris då dom har inte någon utvecklingskostnad att tänka på. I stället för att utvecklingen ska se ut som en trädstock där all utveckling går samma väg hand i hand så tvingas företagen att utgå från en baspunkt, som i dom flesta fallen är så långt inpå ett patent som möjligt, och sen hitta egna lösningar och vägar så att utvecklingen blir trädformad med massor av grenar där vissa grenar har mer lövberikande kvistar än andra.

Om ditt sätt att tänka på ska kunna fungera i praktiken så måste så gott som all forskning vara finansierade av donationer, precis som icke-vinstdrivande forskning är idag.

Du har nästan rätt, i min utopi skulle all utveckling ske helt öppet.
Se det som en FOSS-kapitalistanarkistisk marknadsideologi.

Fri och öppen marknad, fri och öppen utveckling, man säljer produkter och tjänster och tar inte extra betalt för sina idéer, eftersom idéerna redan tillhör alla. Starka produkter överlever och svaga försvinner.
Visst ska man få driva hemlig utveckling och göra vad man vill, men det kommer aldrig löna sig i slutändan.

Och alla vet vi väl att community-baserad utveckling varken är ett skämt eller något som bara fungerar i teorin. Det finns, det fungerar och det är på väg uppåt, men då måste vi tillåta det att växa istället för att vara helt besatta av pengar.

Demokrati och bankvaluta är något från 1900-talet, det kommer inte hålla i framtiden.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Du har nästan rätt, i min utopi skulle all utveckling ske helt öppet.
Se det som en FOSS-kapitalistanarkistisk marknadsideologi.

Fri och öppen marknad, fri och öppen utveckling, man säljer produkter och tjänster och tar inte extra betalt för sina idéer, eftersom idéerna redan tillhör alla. Starka produkter överlever och svaga försvinner.
Visst ska man få driva hemlig utveckling och göra vad man vill, men det kommer aldrig löna sig i slutändan.

Och alla vet vi väl att community-baserad utveckling varken är ett skämt eller något som bara fungerar i teorin. Det finns, det fungerar och det är på väg uppåt, men då måste vi tillåta det att växa istället för att vara helt besatta av pengar.

Demokrati och bankvaluta är något från 1900-talet, det kommer inte hålla i framtiden.

När det kommer till community-baserad utveckling så rör det sig i stort sätt bara om mjukvara, och det förekommer donationer även där för att hålla utvecklingen vid liv. Dock så kan jag hålla med om att det bör finnas större plats för öppenhet inom mjukvara och Apples mjukvaror borde gå att installeras på vilken dator som helst, men precis som med dom flesta stora företag så kommer girigheten först.

Sen ska man självklart inte kunna stämma någon för att använda en självklar design. Själva ordet säger ju sig självt, surfPLATTA. Man kan inte jobba så mycket på det rent designmässigt, utan man designar efter vad konsumenterna anser är en surfplatta, och jag tycker att både Samsung och Motorola har hållt sig på ett bra avstånd när det gäller intrång på Ipads design.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Du är nog det dummaste jag hört idag, tror du att idéer på något sätt är unika?
Eller tror du fortfarande på att Bell uppfann telefonen och Edison glödlampan?

Amerikanska företag är experter på att ta allmäna koncept och patentera det och sedan hävda att det är deras.
Surfplattor har funnits långt innan iPad, smartphones långt innan iPhone och Datormöss långt innan Apple grundades.

Apple är ett marknadsföringsföretag som lurar konsumenter med reklam att dom är mer än vad dom egentligen är.
Dom säljer medelmåttiga produkter där en majoritet av budgeten har lagts på marknadsföring och produktdesign, och om något säger något emot det kommer jag på allvar misstänka att personen lider av psykiska problem.
Apple är stora för att dom betalat för att bli stora, stoppa pengar i marknaden och du får pengar tillbaka, dom utnyttade det och fick på så sätt ett gigantiskt försprång.

Fall inte för kommersialismen som pekar på vad du ska göra och köpa... och låt inte företag få fördelar och möjligheter till globalt monopol genom att manipulera statliga institutioner.
Jag tror inte på fem öre att domstolsbeslutet har gått rätt till, Domaren i det fallet sitter antagligen jättenöjd med sitt offshorekonto just i detta nu.

På vilket sätt lurar Apple sin kunder menar du. För att dom får betala mer pengar kontra prestanda än om du köper en pc? Det är väl precis som med allt här i världen . Märke och design säljer är man smart och en duktig affärsman så tacka fan för att man utnyttjar det. Låter som om du lider av det sorgliga traditionella svenska avundsjukan för ett någon annan lyckats bättre än dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu har jag inte läst hela tråden men Apple har gett sig efter Motorola Xoom nu också.

http://thenextweb.com/apple/2011/08/10/apple-sues-motorola-in...

Att Apple jagar sina konkurrenter och stämmer dom för som jag förstår det likheten i designen är löjligt. Verkar som Apple ger sig efter Google och Android och dess OEM tillverkare i detta fallet Samsung. Apple förstör för oss konsumenter på detta sättet.

Som jag förstårt det (både i din källa och andra) lämnades ansökan om Xoom in antingen samtidigt som eller innan den mot Samsung. Verkar med andra ord som om det inte riktigt verkar bli samma rabalder där, varken rättsligt eller i media..

Men, det återstär väl att se.

Förövrigt tycker jag hela cirkusen med stämningar kors och tvärs är rena sandlådan, tar bara pengar och energi. Systemet borde ses över från grunden och utformas för att gynna utveckling, det borde gällar internationellt utan krångel, och det borde bli betydligt enklare att omforma beslut i efterhand när man ser hur teknik utvecklas. Egentligen tycker eller tror jag inte Apple är värre än andra, den gängse taktiken verkar vara att stämma alla man kan komma på och hoppas på det bästa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

När det kommer till community-baserad utveckling så rör det sig i stort sätt bara om mjukvara, och det förekommer donationer även där för att hålla utvecklingen vid liv. Dock så kan jag hålla med om att det bör finnas större plats för öppenhet inom mjukvara och Apples mjukvaror borde gå att installeras på vilken dator som helst, men precis som med dom flesta stora företag så kommer girigheten först.

Sen ska man självklart inte kunna stämma någon för att använda en självklar design. Själva ordet säger ju sig självt, surfPLATTA. Man kan inte jobba så mycket på det rent designmässigt, utan man designar efter vad konsumenterna anser är en surfplatta, och jag tycker att både Samsung och Motorola har hållt sig på ett bra avstånd när det gäller intrång på Ipads design.

Det finns flera exempel på hårdvara, minns ett exempel med lantbruksredskap där planer och instruktioner är helt open source, inklusive en billig fungerande traktor. Då tänkt för att bidra till agrikulturen i utvecklingsländer.
Finns även en open source 3D-printer, reprap eller makerbot, någon av dom men minns inte vilken som också mötts av stor popularitet.
Och med nya öppna och ärliga donationstjänster som flattr och den där siten där man kan sponsra personers uppfinningar och projekt (minns fan inte namnet nu) så tror jag faktiskt vi har tagit ett litet steg till en bättre framtid.
Men så fort jag läser om Apples påhitt känns det som att gjort en bakåtvolt mot apstadiet där allt handlar om vem som har flest värdelösa papperslappar.

Att Apple är riktigt svinigt pengagiriga är det nog ingen som kan säga emot, och det är väl i grund och botten det som får mig och andra att ogilla detta företag.
Till och med Microsoft förtjänar en medalj i medmänsklighet jämfört med Apple...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av yorii:

Du är nog det dummaste jag hört idag, tror du att idéer på något sätt är unika?
Eller tror du fortfarande på att Bell uppfann telefonen och Edison glödlampan?

Amerikanska företag är experter på att ta allmäna koncept och patentera det och sedan hävda att det är deras.
Surfplattor har funnits långt innan iPad, smartphones långt innan iPhone och Datormöss långt innan Apple grundades.

Jag sa inte att de inte fanns innan, du har uppenbarligen missuppfattat varenda rad jag skrev. Jag sa att Apple behövs som KONKURRENS, och att marknaden IDAG inte hade sett likadan ut utan Apple. Android i smartphones i större utbredning kom som ett uppenbart svar på iPhone och iOS.

Det vore att ljuga för sig själv om man inte ser att surfplattor inte var i närheten lika populära innan iPaden släpptes. Apple skapade inte produktkategorin, nej, men de skapade mer eller mindre marknaden som den är idag.

Skrivet av yorii:

Apple är ett marknadsföringsföretag som lurar konsumenter med reklam att dom är mer än vad dom egentligen är.
Dom säljer medelmåttiga produkter där en majoritet av budgeten har lagts på marknadsföring och produktdesign, och om något säger något emot det kommer jag på allvar misstänka att personen lider av psykiska problem.

Haha, "om någon säger emot mig är de sinnessjuka", har du möjligen en ministalin inom dig?

Apple designer produkter som folk vill ha. Simple as that. De har faktiskt inte mycket högre marknadsföringsbudget än sina konkurrenter, produkterna säljer mer eller mindre sig själva. Ta Macbook Air som exempel. Du verkar tro att det ENDA som räknas i en dator är hur många MHz processorn tickar i, och hur bra den är på att rendera grafik. Många bor i den lilla lådan idag, och tror att en dator med mest muskler är den per definition bästa datorn. Och så kanske är fallet om man ska ha sin dator som leksak, men nu har helt enkelt inte alla det. Apple kanske väljer billigare komponenter, men det är hur de implementerar komponenterna som spelar roll, och i vilket paket man får dem. Macbook Air är mer än tillräckligt snabb för det den är till för - att vara en sjukt tunn och lätt maskin som man surfar, jobbar och hanterar media med. Man får Sandy Bridge-CPU, högupplöst skärm (det är inte många andra datorer i den storleken som har 1440x900 i upplösning på 13,3"-skärm eller 1366x768 på 11,6"), ett bekvämt tangentbord, SSD och en riktigt grym pekplatta. Är det värt 10K? Absolut, när man inser att måttet på en dators prisvärdhet inte per definition är hur bra den presterar i spel.

Och sen när är det fel att lägga mycket pengar på produktdesign? Tycker majoriteten av alla tillverkare borde följa det exemplet, så slipper man alla värdelösa plastbitar man ser överallt (men de har ju starka grafikkort, och det är ju bara det som räknas, eller?).

Skrivet av yorii:

Fall inte för kommersialismen som pekar på vad du ska göra och köpa... och låt inte företag få fördelar och möjligheter till globalt monopol genom att manipulera statliga institutioner.

Jag köper produkter som är bra för vad de är designade för. Det vill säga att jag spelar på en stationär dator jag byggt själv (där prestanda är det som räknas), och som bärbar dator har jag en Mac. För att den helt enkelt lämpar sig bäst till det. För att det ska vara en bra upplevelse att surfa och arbeta på en dator krävs mer än bara en skärm och ett tangentbord som man hittar på vilken dator som helst. Till exempel, jag har datorn i väskan dag ut och dag in, så plastskal är uteslutet (och därmed också 99% av den bärbara datormarknaden). Jag behöver bra batteritid, så där ryker ytterligare några procent. Jag vill ha en BRA tangentbord som är bekvämt och inte flexar. Kvar finns i stort sett Macbook Air/Pro, Lenovos datorer, och HPs övre segment. Och av dessa vinner Macen lätt för mig med sin bättre pekplatta och framför allt implementeringen av multitouch.

Världen är inte bara i svart och vitt, lilla gubben, och alla som inte köper det du köper är inte per definition sinnessjuka, även om du gärna vill sitta högst upp på täppan.

Och hur du kan få för dig att jag förespråkar monopol förstår jag inte, då hela mitt inlägg handlade om hur bra konkurrens är.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Min dator har jag byggt genom att studera varje individuell komponent och välja den bästa i varje enskilt fall istället för att köpa en helpaketerad lösning med sämre komponenter där man istället betalar för ett fint paket.
Jag stödjer kapitalismen, men när kapitalismen börjar använda socialdemokratiska idéer har det gått för långt.
Marknaden ska vara fri och tillgänglig för alla företag, patent av alla slag ska slopas.
Om ett företag kan kopiera en produkt rakt av, göra den bättre och sälja den till ett bättre pris är det bara positivt för oss, folket. Att då istället låta ett storföretag vinna i en rättstvist och förbjuda konkurrentens produkt är helt mongo tänkt.
Man implementerar kommunism i en kapitalistisk värld och i slutändan kommer det bara finnas en modell av varje produktkategori kvar.

Om vi om 10 år bara kan köpa en iPhone när vi vill ha en ny mobiltelefon kommer jag helt seriöst spränga en byggnad och gå kamikaze a la Breivik.

Du är ju inte sann människa. Tror du på fullaste allvar att det ens hade utvecklats nåt om allt var fritt att kopiera? Inte fan sliter folk ihjäl sig för att bli rippade på vinsten av allt arbete. Du kan ju börja med att jobba gratis då. Sen kan man ju tycka att det är löjligt att stämma åt höger och vänster men sån är världen där mkt $$$ finns. Ditt tanke sätt med att alls ska ha tillgång till alla uppfinnings ritningar skulle dock leda till samma produkt. Det är kampen bland giganterna som driver fram utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Relik 📜

Lugna ner er lite nu! Att diskutera är givetvis trevlig och uppmuntras, men se till att hålla otrevlig ton och påhopp borta. Om ni tar illa upp eller anser att ett inlägg går över gränsen, anmäl och låt en moderator sköta resten. Att svara med samma mynt ger inget utan skapar bara hätsk stämning. Vi raderar kontinuerligt inlägg i den här tråden för att försöka hålla den på rätt spår, men hinner helt enkelt inte med.

Forumets regler säger..

Citat:

Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Såg på SVTs nyheter precis att Samsung kommer fortsätta sälja plattan tills lagret är slut i Sverige, väntas ta ca 2 veckor. Vidare så verkar det som att Apple gjort anspråk på att få säljförbud på Samsungs smartphones också..Lycka till med det. Apple är bara avundsjuka.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Såja, såja. Ingen pajkastning var det, inga pesonangrepp, inga personliga konversationer och inget trolleri. Håll er till ämnet eller diskutera någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Såja, såja. Ingen pajkastning var det, inga pesonangrepp, inga personliga konversationer och inget trolleri. Håll er till ämnet eller diskutera någon annanstans.

Tack för att du håller rent
På tal om inget så borde en till lag om sannolikhet skrivas angående Apple vs [Random företag]-trådar

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Såg på SVTs nyheter precis att Samsung kommer fortsätta sälja plattan tills lagret är slut i Sverige, väntas ta ca 2 veckor. Vidare så verkar det som att Apple gjort anspråk på att få säljförbud på Samsungs smartphones också..Lycka till med det. Apple är bara avundsjuka.

Det handlar om att Apple anser sig ha rätt till pengar för att dom anser att Samsung kopierat dom. Efter att ha försökt få Samsung att sluta eller börja betala royalties fanns ingen lösning kvar utom att stämma dom och låta en opartisk sida avgöra vem som har rätt. Simple as that.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Du är ju inte sann människa. Tror du på fullaste allvar att det ens hade utvecklats nåt om allt var fritt att kopiera? Inte fan sliter folk ihjäl sig för att bli rippade på vinsten av allt arbete. Du kan ju börja med att jobba gratis då. Sen kan man ju tycka att det är löjligt att stämma åt höger och vänster men sån är världen där mkt $$$ finns. Ditt tanke sätt med att alls ska ha tillgång till alla uppfinnings ritningar skulle dock leda till samma produkt. Det är kampen bland giganterna som driver fram utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur tror du den produkten skulle se ut?
Om hela världens samlade tekniska kunskap skulle läggas ner på en och samma produkt, tror du verkligen det skulle finnas ett behov att ens bråka då om VARJE PERSON på hela jorden skulle ha en helt ärlig chans att kunna få tag på den? Och sedan tillsammans spendera samma energi på att skapa en ännu bättre produkt.

Istället för att låta denna så kallade drömprodukt utvecklas av ett enda företag vars målgrupp endast är dom rikaste få procenten av världens befolkning?
Det skulle både ta mycket längre tid för att sedan endast nå ut till en minimal del av marknaden.

Jag hoppas du åtminstone ser hur jag tänker och kan erkänna att det vore ett bättre scenario än det vi har idag.
Sen om mänskligheten verkligen mognat tillräckligt för att lyckas nå en sån punkt kan man ju nästan bara drömma om...

Och det råder väl inget tvivel om att bland annat Apple direkt jobbar emot en sådan marknad; deras drömscenario vore om dom egenhändigt tog över marknaden, vilket utan tvivel skulle resultera i en ännu högre segregering i världen.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur detta kan beslutas. Förstår att Apple får panik när verkligheten börjar få fatt på dom och världen kanske börjar öppna ögonen för skiten dom håller på med. Men hur i hela friden nån ***** domare kan besluta detta är för mig oförståeligt, men det skulle ju inte förvåna mig om Apple t.o.m. använder sig av mutor med tanke på vad dom gjort förr.
Blir så less på dom ***** ********* ********** på Apple och dom ********** ******** som försöker försvara dom dessutom.
Och själva upplägget i iOS med ikonernas layout och utseende (fyrkanterna med olika färger), sidor som går att bläddra mellan och så är ju inte Apple som "kom på" och började med heller, utan är ju såklart som med det mesta från Apple även "taget".

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Äger både iphone och iPad.
Men har blivit allt mer ANTI Apple.
Gillar inte deras låsta mjukvaru modell.

Och detta ständiga hypande över nya funktioner som redan funnits.
Tex FaceTime. Hallå? Funnits i tio år. Utan krav på wifi.

Nästa mobil ja skaffar blir INTE en iphone.

Permalänk
Medlem

Jag har lovat mg själv att ALDRIG köpa en Apple produkt så länge jag lever. Samt att aldrig ge support till någon släkt eller vän med någon Apple produkt (har dom köpt skiten får dom klara sig själva).

Enda sättet att hantera maffia organisationer är att se till att dom inte får in sina intäkter.
Visst, man kan se det som att det inte är Apples fel, dom utnyttjar bara massa idiotiska lagar för att utnyttja sin monopol ställning.

Och att en produkt liknar en annan. Mega garv! Har någon sett en modern bil? Jag kan knappt ens säga vilket märke det är utan att se deras symbol, alla kopierar ju varandra till utseendet.

Nä, som jag ser det. Köper man knark så ger man sitt stöd till knarkkriget i Mexiko tex. Och köper man en Apple produkt så ger man sitt stöd till deras maffia fasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Hur detta ska få effekter här vet jag inte, en tysk domstol kan inte sätta säljstopp i Sverige.

Jo, det är precis det dom kan i.o.m vårt EU-medlemskap. Samsung tänker dock ignorera förbudet och sälja slut på butikslagren. Och ja, det är ett interrimbeslut. Tyckte jag läste någonstans att det kunde ta upp till två år att få ett domstolsbeslut, och i så fall är Apple vinnare oavsett. Hoppas det går fortare än så.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har ännu så länge inte ägt en enda Samsung pryl.
Men efter detta kommer jag ändå att vara anti-Apple for life.

Låt oss konsumenter bestämma istället för advokatdj*vlarna!
Det behövs konkurrens på tablet-marknaden, men nu domineras den totalt av Apple; och det är inte bra nog för dem?

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara för att väga upp sandlådekriget så får jag väl säga att jag aldrig kommer att köpa vare sig Microsoftprodukter eller Androidprylar. I sann Sweclockersanda behövs såklart inga argument!

OnT: Ja, det finns vissa likheter, men totalt säljstopp var väl kanske lite overkill? Man kunde ju försökt kompromissa lite.

Visa signatur

Har inget behov av att visa min enorma e-penis här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Förstår inte hur detta kan beslutas. Förstår att Apple får panik när verkligheten börjar få fatt på dom och världen kanske börjar öppna ögonen för skiten dom håller på med. Men hur i hela friden nån ***** domare kan besluta detta är för mig oförståeligt, men det skulle ju inte förvåna mig om Apple t.o.m. använder sig av mutor med tanke på vad dom gjort förr.
Blir så less på dom ***** ********* ********** på Apple och dom ********** ******** som försöker försvara dom dessutom.
Och själva upplägget i iOS med ikonernas layout och utseende (fyrkanterna med olika färger), sidor som går att bläddra mellan och så är ju inte Apple som "kom på" och började med heller, utan är ju såklart som med det mesta från Apple även "taget".

Du har helt och hållet missat vad som patentet skyddar.
Patentet ifråga skyddar sammansättningen av allt iPhone innebär. Springboard, designen, touchen etc. Inte dem individuella komponentern.

Och för er som drömmer om en värld där utveckling skall vars fritt fram för den som tror att den kan förbättring någon annans verk. Wake up. Världen är finansiellt styrd och hur skall utvecklare och uppfinnare sporras att komma på nya saker när ett företag med kapital kan ta idéen och utveckla den och lämna den ursprungliga utvecklaren tomhänt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Watertrue:

Och låta nåt annat företag tjäna massa pengar på att sälja miljontals kretsar till Apple?

Samsung gör väl allt i apples prylar, dvs. själva soc(cpu/gpu etc)

Apple är samsungs största kund, sony var näst största kund om jag inte minns fel.

Det är inte speciellt många som har kapacitet att tillverka såna mängder av kretsar/soc. Kanske TSMC? Har inte stenkoll men det är inte bara att välja och vraka bland tillverkare direkt.

Ni som har pejl på detta, hur många finns det som skulle kunna producera kompletta soc's till apple i såna kvantiteter inom en överskådlig framtid? Det är ju inte bara att ställa om maskinerna så kommer det plötsligt kompletta cortex A9 Soc's med ett äpple på ur änden ist för vad det nu var man gjorde innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Sorry förstod inte att det var renodlade mjukvarupatent du pratade om. (Får ursäkta mig led att jag uteslutande arbetar med tekniska patent :-).) Dessa är en styggelse och renodlade mjukvarupatent tillåts som tur var inte inom eu. Förhoppningen är att USA följer Europas väg och förbjuder dessa.

Alla dessa stämningar av Android och inom telekom industrin leder förhoppningsvis till en reform av patenreglerna. Främst i USA men även i Europa.

I USA har t ex Nokia patent på att neka samtal baserat på vem det är som ringer Apple har tydligen patent på att parsa emailadresser och länkar i meddelanden också Det är egentligen ingen som tar dessa patent seriöst. Så det är bara att slåss lite i rätten och sälja sina produkter. Mycket av patentstriderna handlar ändå om saker som ska licensieras som RAND och är standardiserade av olika organ och stater. Det är ingen som får hindra en från att använda sån teknik. Dessutom patenterar Kineserna mer än vad vi i väst gör nuförtiden och driver dessutom utvecklingen, de är bra mycket mer seriösa än vad vi är här, så det är inget vi kan använda för att upprätthålla kontroll över några stagnerande marknader. Innoverar inte vi gör någon annan det, bara att licensiera patenterna från den som tar fram nästa standard då eller lägga ner Patenter utan teknisk karaktär har självklart ingenting med intellektuell egendom att göra. Vissa standarder så kräver också organen ansvariga för dessa royaltyfria licenser. Det går bra med teknisk innovation för det. Forskning och utveckling har inte så mycket med patent att göra, patenteras något är det ju ofta ett affärsbeslut bara för att bygga upp en portfölj, universitetsvärlden eller för den delen forskningssidan hos företagen behöver inte bry sig ett minsta om det. Men sen när det ska implementeras i produkter kan det bli desto viktigare. Väst ska hur som helst inte tro patent är några vapen eller ensamrätter. Det var länge sen man kunde bygga icke standardiserade och icke samverkande system. Att börja kriga då med massor låtsaspatent som inte berör några tekniska lösningar är ju mindre seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;11248974']Riktigt komiskt att läsa kommentarerna här. Som vanligt kommer lösryckta kommentarer som egentligen inte har med saken att göra. Det handlar om att Samsung kopierade iPad 2's design, dvs inkräktade på det mönsterskydd som Apple har beviljats och innehar.

Ta och titta på hur Samsung Galaxy Tab 10.1 såg ut på bild innan iPad 2 lanserades.
Titta på samma produkt efter att iPad 2 lanserades.

Alltså, för att förtydliga: Det handlar om mönsterskydd. Inte patent.

I så fall tycker jag det är löjligt att man kan få mönsterskydd för en rektangel med lite rundade kanter.

Om det skule varit interfacet i varan det handlade om skulle man ju bara kunna köra in en annan launcher, ge pengar till tillverkaren för den och sedan sälja produkten i ett annat namn.

Visa signatur
Permalänk

Varför vill de röja bort konkurrensen för? Det gynnar väl ändå båda parter med konkurrens?

Permalänk
Skrivet av Khenke:

Jag har lovat mg själv att ALDRIG köpa en Apple produkt så länge jag lever. Samt att aldrig ge support till någon släkt eller vän med någon Apple produkt (har dom köpt skiten får dom klara sig själva).

Enda sättet att hantera maffia organisationer är att se till att dom inte får in sina intäkter.
Visst, man kan se det som att det inte är Apples fel, dom utnyttjar bara massa idiotiska lagar för att utnyttja sin monopol ställning.

Och att en produkt liknar en annan. Mega garv! Har någon sett en modern bil? Jag kan knappt ens säga vilket märke det är utan att se deras symbol, alla kopierar ju varandra till utseendet.

Nä, som jag ser det. Köper man knark så ger man sitt stöd till knarkkriget i Mexiko tex. Och köper man en Apple produkt så ger man sitt stöd till deras maffia fasoner.

Nyanserat inlägg.

Du slipper i princip ge support när någon köpt en Apple-produkt, så man skulle kunna säga att det är bra skit i så fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I USA har t ex Nokia patent på att neka samtal baserat på vem det är som ringer Apple har tydligen patent på att parsa emailadresser och länkar i meddelanden också Det är egentligen ingen som tar dessa patent seriöst. Så det är bara att slåss lite i rätten och sälja sina produkter. Mycket av patentstriderna handlar ändå om saker som ska licensieras som RAND och är standardiserade av olika organ och stater. Det är ingen som får hindra en från att använda sån teknik. Dessutom patenterar Kineserna mer än vad vi i väst gör nuförtiden och driver dessutom utvecklingen, de är bra mycket mer seriösa än vad vi är här, så det är inget vi kan använda för att upprätthålla kontroll över några stagnerande marknader. Innoverar inte vi gör någon annan det, bara att licensiera patenterna från den som tar fram nästa standard då eller lägga ner Patenter utan teknisk karaktär har självklart ingenting med intellektuell egendom att göra. Vissa standarder så kräver också organen ansvariga för dessa royaltyfria licenser. Det går bra med teknisk innovation för det. Forskning och utveckling har inte så mycket med patent att göra, patenteras något är det ju ofta ett affärsbeslut bara för att bygga upp en portfölj, universitetsvärlden eller för den delen forskningssidan hos företagen behöver inte bry sig ett minsta om det. Men sen när det ska implementeras i produkter kan det bli desto viktigare. Väst ska hur som helst inte tro patent är några vapen eller ensamrätter. Det var länge sen man kunde bygga icke standardiserade och icke samverkande system. Att börja kriga då med massor låtsaspatent som inte berör några tekniska lösningar är ju mindre seriöst.

Visst har kina seglat upp som en stor aktör på området. Detta har blivit mer och mer aktuellt bara sedan början på 2000 talet. Intressant är även att företag i väst lite ändrat focus när det kommer till hur de patenterar. Det är numera mer lag än undantag att man tidigt söker patent i asiatiska länder såsom indien och kina. Det är ju ganska väntat när man tänker på vilka stora presumtiva kunder det finns i länderna. Detta ställer till problem för många då det kan vara dålig kvallite på asiatiska länders maskinöversatta patent och ibland kan det dröjja ett bra tag innan en officiell översättning finns tillgänglig.

Här i sverige har jag kommit i kontakt med företag som i princip helt lämnat ideen om att själv tillverka och sälja produkter. Dessa har helt inriktat sig på FoU och licenserar sedan tekniken till andra företag. Ett av företagen hade mellan 60-75 % av alla patent inom område. Rätt maffigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Och hur tror du den produkten skulle se ut?
Om hela världens samlade tekniska kunskap skulle läggas ner på en och samma produkt, tror du verkligen det skulle finnas ett behov att ens bråka då om VARJE PERSON på hela jorden skulle ha en helt ärlig chans att kunna få tag på den? Och sedan tillsammans spendera samma energi på att skapa en ännu bättre produkt.

Istället för att låta denna så kallade drömprodukt utvecklas av ett enda företag vars målgrupp endast är dom rikaste få procenten av världens befolkning?
Det skulle både ta mycket längre tid för att sedan endast nå ut till en minimal del av marknaden.

Jag hoppas du åtminstone ser hur jag tänker och kan erkänna att det vore ett bättre scenario än det vi har idag.
Sen om mänskligheten verkligen mognat tillräckligt för att lyckas nå en sån punkt kan man ju nästan bara drömma om...

Och det råder väl inget tvivel om att bland annat Apple direkt jobbar emot en sådan marknad; deras drömscenario vore om dom egenhändigt tog över marknaden, vilket utan tvivel skulle resultera i en ännu högre segregering i världen.

Att alla hade jobbat för en produkt och alla fått den låter väl jättefint samtidigt som fullständigt omöjligt och väldigt kommunistiskt alá karl marx (eller vad han nu hetter) som skrev att alla skulle jobba efter sin förmåga och få vad dom behövde och lika mycket som alla andra. Vi människor precis som dom vilda djuren strävar efter att ligga högst i näringskedjan. Dom svaga blir uppätna och dom starka sitter på toppen. Den allmäna egoismen och självgodheten som finns i människor är väl den största pinnen som hindra en sådan ide från att bli verklighet. Hur produkten/produkterna skulle se ut kan man ju bara drömma om. Men med rådande världsbild och sätt som vi människor agerar så är det ju lättast om alla bara följer de lagar och förordningar som finns i dagens samhälle. Samsung har plagierat apple utan att ens dölja det med mer än en annan färg på sin laddare. Det är i min mening både arrogant och korkat med tanke på att det är knappast främmande för dom vilka medel apple och garanterat tusen tals andra bolag runt om i världen använder sig av när sådant händer. Säljstopp må vara lite väl drastiskt, men å andra sidan vore det ett bötesbelopp hade det varit lika jäkligt. Dom får helt enkelt designa om sin produkt lite.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Slutar väll troligen i någon uppgörelse som ingen får veta exakt resultat av i vanlig ordning. Ganska löjligt är det dock men det blev lite intressant att lägga vantarna på Samsungs platta bara för att. Ipad? Nej tack.

Permalänk
Medlem

Komplett som är baserade i Norge är ju inte med i eu. Undra om man då kommer kunna köpa den via dem tills det här löser sig och Apple får betala skadestånd till Samsung för att de hindrat deras försäljning.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något problem med Apple om dom inte tog så förbannat överprisade priser på deras produkter. En 1 år gammal telefon som kostar de dubbla mot låt säga Samsung galaxy S, så mkt pengar är inte deras design värd. Som jag ser Mac och Iphone är det IT branchens märkes kläder, visst Iphone VAR en bra produkt men utvecklingen kom ifatt. Nu är Apple inte mer än dum modefluga för mig och har insett att företag kommer ikapp då börjar dom med patent krig istället för utveckling.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04