Permalänk

Nybyggd dator strular

Hej

Idag byggde jag ihop en ny dator med följande delar:

I5 3570k
Asus 7950 3GB DCII
ASRock Z77 Extreme4
Corsair Dominator DHX 8GB 2x4gb
Corsair Cx V2 600w
OCZ Agility 3 60gb

Och när jag startade första gången så gick den igång i ca 5 sekunder för att sedan starta om och fortsätter sedan så.
Tar jag bort allting förutom CPUn så går den i ca 30 sekunder för att sedan stängas av. Jag har testat med ett annat nätaggregat, minnen, med/utan GPU
men det blev samma sak endå.

Kan det vara moderkortet som är trasigt?

Permalänk
Medlem

är alla strömkablar i? Dubbelkolla alla kablar!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Så att du kan behöve uppdatera BIOS på ditt moderkort. Vissa tillverkare har inte stöd för Ivybridge på z77 chippet. Själv offer fört det. Hade ungefär samma problem som dig. Fick låna en 2500k av en polare och flasha bios, sen funka det fint!

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk

Alla kablar sitter i, 8pin upp till vänster samt 24pin på höger sida moderkort

Permalänk

Kanske blir för varm?
Satte du på cpu-kylaren ordentligt?

Permalänk

CPU kylaren sitter fast riktigt, klickade till när jag tryckte dit den

Permalänk

Med kylpasta? Hur applicerade du pastan, hur mycket och exakt hur satte du sedan fast processorkylaren?

Permalänk

Lade en liten klick kylpasta på sedan så spred jag ut det med en plastbit. Sen tryckte jag dit kylaren.

Är det som MrTall säger så ska jag se om jag kan få tag på en annan CPU och testa uppdatera BIOS

Permalänk
Medlem

Sitter CPU fläkten på rätt pinnar på moderkortet ? Kan hända att det är boven i dramat, har hänt mig ett par gånger.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunesomething:

Lade en liten klick kylpasta på sedan så spred jag ut det med en plastbit. Sen tryckte jag dit kylaren

Har du inte referenskylare? Isf ska du inte ha någon mer pasta än den som sitter original. Lär knappast göra mer än ge högre temperaturer men knappast så att den inte startar. Mer ett påpekande.

Hur är det med standardfelet moderkortsdistanser? Enbart så många som det finns monteringshål i moderkortet, varken fler eller färre. Ska sitta mellan moderkort och låda.

Skadade pinnar i CPU-sockeln pga oförsiktig montering. Inte helt ovanligt heller, tyvärr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att din SSD är first boot priority i BIOS, och har du installerat windows än? ^^ (Måste fråga)

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Socket Family Number Core Frequency BLK CachePowerSince Bios
1155 Core i5 i5-3570K(E1) Ivy Bridge 3.4GHz BLK 100MHz 6MB 77W P1.20
1155 Core i5 i5-3570K(E0) Ivy Bridge 3.4GHz BLK 100MHz 6MB 77W P1.20
1155 Core i5 i5-3570(N0) Ivy Bridge 3.4GHz BLK 100MHz 6MB 77W P1.40

Om du råkar ha N0 stepping så kanske felet uppstått av att kortet kommer med bios 1.20 men behöver 1.40.

Kika på processorkartongen och se om du hittar stepping.

Det är en långsökt teori men ändå något...

Testa annars att köra med en minnessticka i och testa dra ut grafikkortet och köra med intern grafik. I felsökningssyfte såklart.

/s

EDIT: Såg nu att det inte kan vara N0 stepping på K-modellen. Sorry.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Har du kollat så att din SSD är first boot priority i BIOS, och har du installerat windows än? ^^ (Måste fråga)

Hade det problemet när jag byggde min dator, CD romen var first boot priority, så efter jag installerat windows så ville den starta om installationen varje gång jag starta om datorn, tog en stund innan jag fattade vad som behövdes göra:)

Visa signatur

__________________________________________________________________________________
Chassi:Fractal Design Arc, CPU:Intel i5 3570k 4,00Ghz,GPU: Asus Radeon HD7950 Direct Cu 2 3gb,RAM:Corsair Vengeance 8gb 1600MHz, MK Asus P8Z77-M PRO,PSU: Corsair 600W Gaming series,HDD1TB Seagate SATA 6Gb/s 64MB, Mus:Razer Abyssus, Tangentbord:Logitech G110, OS:Win7

Permalänk
Medlem

Testa koppla bort reset knappen från moderkortet, samt kolla så att "power knappen" sitter i rätt ställe med. Men annars kan det vara som sagt att det är fel bios, det kanske orsakar fel volt eller liknande på CPU/ram så att den startar om.

Permalänk
Medlem

Distanser?

Permalänk
Medlem

Hade också en boot loop för ett tag sen. Jag löste det genom att "clear cmos". Kanske funkar för dig också, testa iallafall.

Edit: t9 spökade. Ändrade felen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Har testat att rensa cmos, jag använder mig utav distanser och kunde jag komma in i bios innan datorn startar om sig själv skulle jag kolla boot ordern. Men jag ska kolla om jag kan få tag på en annan processor och testa uppdatera bios