SweClockers nyårsdatorer – tre plattformar och sex konfigurationer

Permalänk
Melding Plague

SweClockers nyårsdatorer – tre plattformar och sex konfigurationer

Fastnat i valet och kvalet? Lagom till det nya året sammanställer SweClockers sex kompetenta datorpaket med de senaste plattformarna från Intel och AMD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni får la börja göra dessa datorpaket i fysisk form också, som med sommardatorn.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Trevligt!
Kul att ni skrev fördelar och nackdelar med alla paket, samt att ni hade med ett för F@H!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

På det prispressade alternativet till Intel datorn med 2011 sockeln står det att grafikkortet är en HD7750, lite väl för prispressad kanske?

Permalänk
Medlem

Man kan ju dra ner några hundringar och få kraftigare nätagg om man byter bort fractal.

Permalänk
Avstängd

idagens Läge så känns AMD platformen väldigt prisvärd. dock så vill jag se bättre moderkort ifrån AMD de ligger lite efter Intels 2011 socket med Quad channel DDR3 bland annat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Mycket matnyttig läsning, känns som ni fick med nått som passar alla, som sagt är smaken som baken och den som är ute efter ett nytt system kommer ha stor nytta av detta.

God jul på er och tack för att ni får mellandagarna att swicha förbi

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Lite synd nästan att ni är så kära i R4an, även om det är ett förbannat bra chassi. Det hade varit kul med lite alternativa tips

Permalänk
Medlem

Skönt, detta lär döda lite köprådstrådar!

Permalänk
Medlem

Varför är inte AMD 8320 ett alternativ för att spara 2-300:- ? Varför rekommendera gammla 8120, den ligger väll inte bra till på något?
Eller är det typo på 8120?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning !

Hade varit skoj med ett mITX paket också bara, fast mycket går ju att applicera själv även till ett sådant bygge.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Skrotnisse9292:

Lite synd nästan att ni är så kära i R4an, även om det är ett förbannat bra chassi. Det hade varit kul med lite alternativa tips

Visst är det så, men samtidigt känns det dumt att byta mellan paketen bara för bytandets skull. Define R4 råkar i min mening vara ett utmärkt val för ett balanserat system, oavsett om det sitter AMD- eller Intel-hårdvara under skalet.

Vi kan inte heller göra paket för precis alla scenarion, utan måste begränsa oss av olika anledningar. Den här gången har vi med hela sex olika konfigurationer, vilket gör att många komponenter delas rakt av då systemen har liknande syfte. Målet är att den här typen av artiklar ska dyka upp med jämna mellanrum, där inriktningen varierar lite. Just för den aktuella valde vi att göra något från aspekten "tre olika plattformar", och begränsa antalet variabler på andra sätt. Julartikeln har mer personliga konfigurationer från mig, Jonas och Andreas, där även inriktingarna är annorlunda.

Som vi för fram flera gånger i artiklen handlar väldigt mycket om personliga val och preferenser när det gäller komponentval i allmänhet, där till exempel jag personligen uppskattar luftkylare och högcertifierade nätdelar. Att många tycker vi "väljer fel" är givet, och (trevlig) diskussion runt alternativ gagnar alla. Läs dock gärna igen texterna innan ni brusar upp och drar snabba slutsatser, det är något många tyvärr brukar hoppa över.

Skrivet av Lehto:

Varför är inte AMD 8320 ett alternativ för att spara 2-300:- ? Varför rekommendera gammla 8120, den ligger väll inte bra till på något?
Eller är det typo på 8120?

Det är givetvis ett typo. Länken "Rätta artikeln" är väldigt bra för den här typen av ärenden och andra fel som hittas, då slipper tråden spåra ur.

Nu ska jag ta helg och vila upp mig, diskutera lugnt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Endast en sak som jag skulle vilja påpeka, AMD FX-8320 är ett bättre val än FX-8350 då den tidigare är något billigare men vad jag förstår exakt samma kisel (möjligen att man kan klämma ur någon hertz till vid extrem klockning med FX-8350 kontra 8320 men skillnad bör vara ganska liten). Att rekommendera 8120 som ett billigare alternativ känns sådär då den presterar märkbart sämre på alla sätt kontra de nya piledriver (83X0) processorerna).

Permalänk
Medlem

P8Z77-V har väl inte bluetooth, eller? Kan ha fel, men jag är rätt säker på att P8Z77-V PRO i alla fall inte har det.

Permalänk

Tycker att ni gjorde ett bra val med komponenter!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av D0ez:

På det prispressade alternativet till Intel datorn med 2011 sockeln står det att grafikkortet är en HD7750, lite väl för prispressad kanske?

Vi diskuterade LGA 2011 överlag idag och kom fram till att det är en plattform väldigt få faktiskt köper. Den som är intresserad av den plattformen är sannolikt ute efter den höga CPU-prestandan som finns att hämta där av ett eller annat skäl. Kan vara för videoredigering eller rendering, men för spel är LGA 1155 ett bättre och klart mycket mer prisvärt alternativ. Därför plockade vi ut HD 7750 som kommer med nästan allt AMD:s senaste GCN-arkitektur har att erbjuda funktionellt till en så liten peng som möjligt Det står även i artikeln att i princip vilket grafikkort som helst skulle fungera lika bra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Man kan ju dra ner några hundringar och få kraftigare nätagg om man byter bort fractal.

" alternativa lösningar och komponentval" kallas det d v s det är bara att byta o lägga till.

Bra jobbat Staff!
Riktigt fina system som ni knåpat samman och som flera kan ha som riktlinjer.

Edit/ Och som vanligt! Glöm inte Marknaden om du vill ha en monsterdator billigt som f*n

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ahh den där datorn för 13.5k på LGA1155 sockeln såg ju väldigt bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Visst är det så, men samtidigt känns det dumt att byta mellan paketen bara för bytandets skull. Define R4 råkar i min mening vara ett utmärkt val för ett balanserat system, oavsett om det sitter AMD- eller Intel-hårdvara under skalet.

Vi kan inte heller göra paket för precis alla scenarion, utan måste begränsa oss av olika anledningar. Den här gången har vi med hela sex olika konfigurationer, vilket gör att många komponenter delas rakt av då systemen har liknande syfte. Målet är att den här typen av artiklar ska dyka upp med jämna mellanrum, där inriktningen varierar lite. Just för den aktuella valde vi att göra något från aspekten "tre olika plattformar", och begränsa antalet variabler på andra sätt. Julartikeln har mer personliga konfigurationer från mig, Jonas och Andreas, där även inriktingarna är annorlunda.

Håller med dig helt och hållet, R4an är grymt. Jag har aldrig haft så skoj som när jag byggde i en r4a åt en kompis.

Varför gillar du fractals nätagg så mycket? (Antar att det står i texten, så då behöver du inte svara)

Ska jag vara ärlig så läste jag inte all text och inte heller väntade jag mig ett svar. Bra artikel och jag gillade valen! Ha en bra semester!

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning!
En sak som jag reagerade på var dock att även de billigare systemen hade 16 GB RAM, tycker ni inte att det är lite väl mycket för ett prispressat system? Själv tycker jag att 8 GB vore mer lagom... Men å andra sidan är ju RAM väldigt billigt nu för tiden också, kanske var så ni resonerade?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Varför valdes vertex 4 disken? är det inte den som hastigheten "Halveras" när 50% är fylld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamenerd:

Varför valdes vertex 4 disken? är det inte den som hastigheten "Halveras" när 50% är fylld?

Har du verkligen läst artikeln nu? De motiverar ju komponentvalen - även ssd'n!

Permalänk
Medlem

Redaktionen har skaffat ny hobby verkar det som! Alltid kul med lite sådant här att läsa, även fast man kan rysa av vissa val av komponenter ni gjort; det går ju inte att göra alla nöjda.

Men hade varit intressant med lite annat än datorer för spel/all-round bruk. Som nämts tidigare kanske något alternativ för F@H eller en väldigt enkel och billig kontorsmaskin? Bra att ha som referenspunkter, behövs inte göras mer än 1-2 gånger per år.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av gamenerd:

Varför valdes vertex 4 disken? är det inte den som hastigheten "Halveras" när 50% är fylld?

Har 6x Vertex 4 256 gig alla är 10 gig kvar och dom, är inte långsama.

Vertex 4 är inte dålig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Ahh den där datorn för 13.5k på LGA1155 sockeln såg ju väldigt bra ut.

Tycker det är för mycket pengar i förhållande till vad man får faktiskt.
Under cdon-expot plockade jag ihop
I7-3770k, Asus Z77-V Deluxe, Corsair Quad DDR3CL8 16GB, 2 x Gigabyte 670 OC, Corsair AX750, Noctua NH-D14, Intel 520 180GB, WD Green 3TB, Liteon BD writer och Fractal R4 för drygt 14k.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bozzeta:

Tycker det är för mycket pengar i förhållande till vad man får faktiskt.
Under cdon-expot plockade jag ihop
I7-3770k, Asus Z77-V Deluxe, Corsair Quad DDR3CL8 16GB, 2 x Gigabyte 670 OC, Corsair AX750, Noctua NH-D14, Intel 520 180GB, WD Green 3TB, Liteon BD writer och Fractal R4 för drygt 14k.

Det är as nice paket ju för 14k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadspig:

Trevlig läsning !

Hade varit skoj med ett mITX paket också bara, fast mycket går ju att applicera själv även till ett sådant bygge.

Plockade av slump ihop ett sånt paket som jag personligen är vääääääldigt sugen på...
Letar anledningar till att inte beställa det före januarilönen

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2761916/honolulu

Har redan en vertex 4 som jag köpt nu i höst, därav är ingen med i paketet.
Valt det icke modulära nätagget pga lägre ljudnivå och pris.
Moderkortet var det jag hade störst problem med, krav på wlan/mini pci-e port för wlan, önskvärt med bluetooth för att styra med fjärrkontroll.

Fått gankska bra i olika tester, tex http://www.legitreviews.com/article/2008/14/
Enda kompromissen är placeringen av cpu-socketen, blir originalkylning till att börja med men sugen på att klämma in vattenkylning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför har man valt 4x4 GB minne för LGA 2011-paketet men 2x8 GB på dem andra? Får man bättre prestanda om man sprider ut minnet över minnesplatserna?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av dkd:

Varför har man valt 4x4 GB minne för LGA 2011-paketet men 2x8 GB på dem andra? Får man bättre prestanda om man sprider ut minnet över minnesplatserna?

socket 2011 har quad channel i minnet så jo.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamenerd:

Varför valdes vertex 4 disken? är det inte den som hastigheten "Halveras" när 50% är fylld?

Troligtvis för att de är en av de bästa SSDsen i rimlig prisnivå idag?