Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Cooler Master Hyper 212 EVO

Hej alla kunniga! Jag funderar att köpa ovanstående kylare till min snart köpta processor (AMD Phenom II X4 965) . Men det är en sak jag undrar över , vad tycker ni är bäst att göra med kylpastan? Är det bäst att t.ex. skrapa ut den så den ligger jämt över processorn och sedan sätta fast kylaren eller är det bäst att lägga en liten kladd lika stor som ett riskorn i mitten och sedan "mosa" pastan så att den sprider sig "naturligt"? Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Lägg en klutt som är lika stor mellan ett riskorn och ärta i mitten av processorn så sprids det ut av trycket, sprider man ut kan det bildas luftbubblor och temperaturerna blir inte ens bättre.

Edit, hittade en bild som visar bra hur mycket man ska ha.

Ungefär den mängden fungerar utmärkt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Men är det inte viktigare att få ut kylpastan över hela processorn då? Det känns som om det inte kommer spridas över hela när man gör så=/ Eller gör skillnaden med eller utan "bubblor" så stor skillnad att det inte är värt att riskera att få dem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugstawishman:

Men är det inte viktigare att få ut kylpastan över hela processorn då? Det känns som om det inte kommer spridas över hela när man gör så=/ Eller gör skillnaden med eller utan "bubblor" så stor skillnad att det inte är värt att riskera att få dem ?

Det är det bästa sättet. Det sprids ändå...

Permalänk
Medlem

själva chipet sitter ju i mitten på processorn, så de är där den behöver ha som bäst kontakt med kylarn, så det räcker att ha som bilden ovan i mitten som ett riskorn. blir mindre luftbubblor med denna metod då kylaren trycker ut pastan.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Ok ! då blir det nog den metoden jag går på! Tack så hjärtligt för hjälpen!=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slugstawishman:

Men är det inte viktigare att få ut kylpastan över hela processorn då? Det känns som om det inte kommer spridas över hela när man gör så=/ Eller gör skillnaden med eller utan "bubblor" så stor skillnad att det inte är värt att riskera att få dem ?

Kylpastan kommer spridas ut över processorn jämt och fint från trycket av kylaren. Det är inte särskilt viktigt att pastan täcker hela processorn, metallen du ser på processorn är bara för att skydda kärnan under, själva kärnorna sitter imitten av cpu'n, därför är det inte viktigt att du får pasta ända ut till kanten. Som du ser på testet nedanför är skillnaden ytterst liten, en klutt imitten fungerar enligt de flesta bäst då det är enkelt och man riskerar inte att massa kylpasta kommer utanför processorn som är ett rent helvete att göra rent sen.

Här kan du se att kärnan inte sitter över hela processorn:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Tack tack för hjälpen=) detta är min 5-6 tråd och älskar detta forumet pågrund av alla ni som hjälper okunninga ungdomar som mig! Testat med flachback innan men nee funkade inte hälften så bra tack så mycket för hjälpen!=)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite! Hur stor är kylaren, får den plats även om man har "höga" RAM-minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

Lånar tråden lite! Hur stor är kylaren, får den plats även om man har "höga" RAM-minnen?

Ifall du har "vanligt stora", ja. Men ifall nu det inte skulle passa så kan du FLYTTA fläkten en liten bit på flänsen, eftersom den sitter fast med clips.
Flytta fläkten = ramet får plats i så fall.

Det är absolut ingen fara alls på den biten.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Ifall du har "vanligt stora", ja. Men ifall nu det inte skulle passa så kan du FLYTTA fläkten en liten bit på flänsen, eftersom den sitter fast med clips.
Flytta fläkten = ramet får plats i så fall.

Det är absolut ingen fara alls på den biten.

http://cdon.se/hemelektronik/ddr3-dimm1600_corsair_xms3_venge...

Dessa har jag beställt! Kommer de klara sig? (:
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubiz:

http://cdon.se/hemelektronik/ddr3-dimm1600_corsair_xms3_venge...

Dessa har jag beställt! Kommer de klara sig? (:
Tack på förhand!

Borde de göra. Nu vet jag inte vilket moderkort du har, men ifall du har 4 slots för ram-minnena så kan du ju alltid köra såhär: x1x1, istället för 1x1x
Så då blir det ju en bit extra där fläkten i så fall inte kommer ta i.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

När jag satte på fläkten så var det kanske 4mm kvar i marginal så du får se Mina minnen är dock inte så höga =/ men annars kan du alltid byta fläktens plats så det blir en "pull" effekt istället för "push"!=)