Datorljuden vi minns från förr

Permalänk
Melding Plague

Datorljuden vi minns från förr

Vissa hör irriterande surr och konstiga oljud, andra ljuv musik och en nostalgisk påminnelse om datorernas barndom – ljuden som inte längre hörs men vi fortfarande minns.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Modem surret har jag haft som ringsignal under en lång tid nu

inte så härliga tider!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Nostalgi på hög nivå! Gillar starkt det nya med sweclockare som skriver!

Permalänk

Hade jag haft en sånt där tangentbort idag hade tjejen INTE blivit glad när man sitter och lirar Starcraft med 150+ APM...

Permalänk
Medlem

Älskar det gamla modemljudet.

Permalänk
Medlem

Hittade en liknande IBM på tippen för någon vecka sedan, Gillade dock inte det "metaliska" ljudet som den utger, Hellre Mx Cherry Blue för mig.

En annan favorit är Acer Apls White! (skriver på det nu)

Permalänk
Medlem

härligt att höra när datorn ansluter till internet igen.
Minns när jag var liten och tyckte det var jätte häftigt

Tangentbordet ger ju en stark nostalgi känsla men blir snabbt extremt irriterande.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller låter diskettläsaren som en fågel?

Permalänk
Medlem

Modemljudet är det vackraste ljudet som finns.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vi försöker igen då Sweclockers moderatorer tydligen är för unga för att minnas.

Commodore 1541 = nostalgi

Lite trist att de inte tog med Amigan i den där "musikvideon" också, då den var i princip på 1994 års nivå redan med Amiga 500 1986.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

8-bit ljudkort och melodier på Super Nintendo.
MIDI filer.

Spelmusik från spel som Street Fighter, Super Mario, Indiana Jones, Sonic the Hedgehog, etc.

Sen hade man skärmar som gjorde ifrån sig visst ljud när man ställde in dem på vissa frekvenser, typ 85 Hz.

Störande ljud från optiska enheter.

Permalänk
Avstängd

Monkey Island... vilka minnen

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

fan att man slängde alla gamla tangentbord:(

Permalänk
Inaktiv

Nostalgi på hög nivå. När jag såg Gravis Ultrasound, det var grejer på den tiden. Dock glömmer jag inte min första dator, en Siemens Nixdorf 486SX25, på den vägen började ägandet av första datorn. Innan dess har man lektyr som Datormagazin

Permalänk

Nån som vet om man kan köpa IBM Model-M med svensk layout någonstans?

Permalänk
Inaktiv

Kul sammanställning! Om jag inte är ute och cyklar är det ingen mindre än moderator-OSkar000 som demonstrerar hårddiskar, har för mig att det finns en separat tråd om ämnet någonstans.

Skrivet av Johan Holm:

Nostalgi på hög nivå! Gillar starkt det nya med sweclockare som skriver!

Nu är det ju dock Andreas D som är författare, ingen insändare den här gången..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vi försöker igen då Sweclockers moderatorer tydligen är för unga för att minnas.

Commodore 1541 = nostalgi

Lite trist att de inte tog med Amigan i den där "musikvideon" också, då den var i princip på 1994 års nivå redan med Amiga 500 1986.

1541 var LYX!

Det här var det som gällde för mig..

Dold text
Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Pepsin:

Vi försöker igen då Sweclockers moderatorer tydligen är för unga för att minnas.

Commodore 1541 = nostalgi

Lite trist att de inte tog med Amigan i den där "musikvideon" också, då den var i princip på 1994 års nivå redan med Amiga 500 1986.

Eller för gamla. Till C64 ska man ha band.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

en matrisskrivare skulle passa bra här i nostalgiljudlistan, samt dip switcharna i dom gamla joystickarna

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Skäggig legend

Jag kunde inte hålla mig med tangentbordet så jag höjde så högt att jag fick sambon utrusande ur sovrummet: HÅLL KÄFTEN

Vaddå? Det är ju som en vaggvisa för mig!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av shampo:

en matrisskrivare skulle passa bra här i nostalgiljudlistan, samt dip switcharna i dom gamla joystickarna

Matrisskrivare, det var grejer det! Inte gick det fort, och inte fan blev det bra heller

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska man känna sig gammal om man genomlidit samtliga?

Modemet, där kunde man lyssna sig till om något var fel, bara att trycka avbryt och köra igen.
Hastighetsförhandlingen kunde köras både två och tre gånger innan man fick anslutning ibland.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shampo:

en matrisskrivare skulle passa bra här i nostalgiljudlistan, samt dip switcharna i dom gamla joystickarna

Underbara ljud. Nu för tiden ska allt vara så tyst att man glömmer bort hur det en gång lät. Jag hade t.ex. helt glömt bort hur en diskettläsare låter, men så fort jag hörde så blev det nostalgi

Och btw, fan vad jag älskade att riva av kanterna på papperen till matrisskrivarna när jag va liten

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast

Som 95'a kan jag bara relatera till diskett-ljudet och uppkopplings-ljudet i nostalgisk anda för Monkey Island spelade jag inte för ens ett år sedan även om det funnits länge.

Undrar vad som kommer finnas i en sådan här artikel år 2030 tro? Jag gissar på tangentbordet och datormusen, rätta mig 2030 om jag har fel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Ljudet är ju helt underbart!

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

http://www.youtube.com/watch?v=g_n6RZekpN8

Underbara ljud. Nu för tiden ska allt vara så tyst att man glömmer bort hur det en gång lät. Jag hade t.ex. helt glömt bort hur en diskettläsare låter, men så fort jag hörde så blev det nostalgi

Och btw, fan vad jag älskade att riva av kanterna på papperen till matrisskrivarna när jag va liten

Jag slängde min skrivare för något årsen... fungerade fint men kasnke var dumt gjort nu i efterhand...

Men man har ju gjort en hel del dumma affärer i sina dagar! (Helt komplett A500+ med extra ram för 200kr ink en Philips monitor på 15")

Skrivet av Mikael07:

1541 var LYX!

Det här var det som gällde för mig..

Jag hade en 1541 till min C=64

hade faktiskt ingen bandare till min

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Modemet sjunger v90 eller v92, om jag inte hör fel? Bah. Nymodigheter.

Ljudet från en 1541 med turboloader vore roligare att höra. 3,5" pc-diskettstation? Bah. Nymodigheter.

Kul med ruttna gamla hårddiskar dock. Mysigt ljud.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gender Bender:

Jag hade t.ex. helt glömt bort hur en diskettläsare låter, men så fort jag hörde så blev det nostalgi

Ungefär så här lät de väl?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.