Corsair Obsidian 350D och Fractal Design Arc Mini R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Phanteks Enthoo Primo är på gång inom de närmaste veckorna!

Skickades från m.sweclockers.com

Gött mos!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det fungerade utmärkt sett härifrån med två chassin head-to-head. Trots att jag egentligen inte var riktigt sugen på endera så var det värt att ta in informationen, för det var som vanligt detaljerat på rakt på sak. Formatet microATX borde egentligen ha tagit en större del av marknaden även på hembyggarfronten på senare år, men visst är det svårt att göra bra chassin så mycket mindre med endast ett par kortplatser på höjden att spela på.

Jag skulle vilja se ett chassi där man från tillverkarens sida tar en risk och går hårt åt utrymmet i fronten för att spara in volym, exempelvis genom att slopa 5,25" platserna helt och nöja sig med ett lågt antal platser för mekaniska hårddiskar. (4TB-diskar är ju prisvärda t ex) Då skulle man kunna få till en låda som fick vara både bred (140mm fläktar allround) och relativt hög men ändå märkbart mindre åtminstone på någon ledd än de klassiska lådorna. Man måste då också våga låta bli att ge plats åt de allra största radiatorlösningarna, det finns ju andra chassin till sådana byggen. Ett bra chassi behöver inte vara något av en schweizisk armekniv. Jag har en känsla av att allt färre chassin används till mer än bara ett-två byggen i sitt liv nuförtiden. Till skillnad från tio år bakåt i tiden då det var svårare att sia om vartåt komponenttillverkarna var på väg och ett överstort chassi var en bra idé för framtiden.

Vi får väl forhoppningsvis snart se vad ett Define Mini R2 har att erbjuda, även om det knappast lär gå i förminskningens tecken. Det behöver det inte heller göra för att bli riktigt bra, men något mer eller mindre djärvt grepp kan man ju alltid drömma om.

Permalänk
Avstängd

hmm Prodigy M eller R2? Vattenkylningen i R2 låter kul, kanske får bli en sån. För visst räcker en 360 rad för att kyla en gpu utan att det låter allt för mycket?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med mitt 350D.. Blev dock en mindre chock att gå från Fractal Design XL till denna.
Trodde bl.a. att jag skulle böja av sidoplåten på mitten, så fort jag rörde den.
I övrigt ett toppenchassi.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bra test, men lådorna känns lite svullna för att vara mATX... Många vill tydligen klämma in stora raddar och massa diskar, och ha motorvägar för kablarna, men det kan ändå kännas lite overkill.

Inte det bästa exemplet kanske, men tex ATX-lådan Antec Solo 2 är en halv cm smalare och lika hög som 350D.. Det enda som skiljer är 2cm på djupet

Och tex mATX-konkurrenten Silverstone TJ08-E är 6-7cm lägre och kortare än 350D. Relativt stor skillnad, även om man nog inte lika gärna pressar in stora raddar i TJ:n

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Det vore roligt med andra tillverkare än Corsair, Fractal, Silverstone och Lianli..
Exempel: Phanteks och / eller Caselabs

Caselabs har väl ingen distributör i Sverige?
Det är synd, annars har dom mycket intressanta chassin jag gärna hade sett recensioner på.

Permalänk
Avstängd

älskar min 350d otrooooligt prisvärd

Permalänk

bra recension som vanligt. Kan man hoppas på att Fractal Design Define R5 kommer med ssd hållarna på baksidan. Nått som verkligen saknas på r4an.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Blir nog ett Mercury S5 istället...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om man inte gillar fönstret så kan man sätta panelen bakom moderkortsplåten på andra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte riktigt. Blir det inte ett fönster på andra sidan istället då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nu förstår jag inte riktigt. Blir det inte ett fönster på andra sidan istället då?

Jo, men de allra flesta har datorn intill skrivbordet och då syns ju inte fönstret.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Jonas, sluta aldrig med dina chassi recensioner för ingen matchar dig på dessa. (Vilket företag du än skulle jobbar på) Däremot vill man gärna ha recensionen helst innan chassina funnits i e-handeln i flera veckor.. En tanke ! Jag är entusiast och leverantör.. Jag vet inte men för mig vill jag ha recensioner av produkter före dom släpps, annars är de för sent eller så har jag har köpt redan rekommenderats av andra redan eller sett den snåla informationen alla återförsäljare har på chassin online. (Även tillverkaren)
Något Swecklockers borde trycka mer på är förhandsexemplar av chassin så ni kan testa och ge recension före eller möjligen samtidigt som släpp av produkten. De finns få (men fler) svenska entusiast sidor för detta eller hur.

Han testar inte bara chassin, jag antar att dom har fullt upp med andra grejer hela tiden som att fila på t.ex grafikkortsrecensioner som alltid kommer i samband med en lansering. Chassin är inte en lika "evulotionerande" komponent och jag tror att dessa recensioner görs när det finns en gnutta tid över, som kuriosa för att Jonas gillar chassin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Däremot vill man gärna ha recensionen helst innan chassina funnits i e-handeln i flera veckor.. En tanke ! Jag är entusiast och leverantör.. Jag vet inte men för mig vill jag ha recensioner av produkter före dom släpps, annars är de för sent eller så har jag har köpt redan rekommenderats av andra redan eller sett den snåla informationen alla återförsäljare har på chassin online. (Även tillverkaren)

Vart kan jag köpa R2 i Sverige?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Synd att filmklippet verkar ligga på en server i östra Pakistan..
Kan se ca 3min innan det inte går, olika försöka att ladda ner fungerar tyvärr inte heller och då sitter man med 100/100 lina (telia).

Tydligen sitter de flesta telia-svennar på danska överbelastade nätet istället för det svenska som har mycket brandbedd kvar. Telia säger i tråden att de försökt lösa problemet sen de fick reda på det, men det tar lite lång tid.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:
Skrivet av lanbonden:

Sen kanske det bara är jag som är gnällig, men "Goda expansionsmöjligheter för storleken" tolkar jag som en nackdel då det betyder att chassit är onödigt stort och du kunde lika bra köpt ett litet ATX-chassi istället för ett stort mATX..

Tycker inte det. Då fler och fler mATX moderkort stödjer SLI/CF med mellanrum så måste det finnas mATX chassin med stöd för detta, som Corsair 350D.

Jo, men egentligen så är ju inte Corsair 350D ett mATX-chassi utan i storleken mATX+1.
Då kanske yttermåtten inte blir så mycket större på ett litet ATX-chassi istället.
Nu är det väl bra med valmöjligher men vinsten med ett mATX-moderkort är väl att man kan ha en mindre låda,
inte bara att man spara 2 centimeter plast, epoxi och koppar på moderkortet.

Om mATX ska bli de-facto tandard även för SLI/CF-system så får 1-slots kylare komma tillbaka, eller bytas ut mot vattenkylare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A7V:

Jo, men egentligen så är ju inte Corsair 350D ett mATX-chassi utan i storleken mATX+1.
Då kanske yttermåtten inte blir så mycket större på ett litet ATX-chassi istället.
Nu är det väl bra med valmöjligher men vinsten med ett mATX-moderkort är väl att man kan ha en mindre låda,
inte bara att man spara 2 centimeter plast, epoxi och koppar på moderkortet.

Om mATX ska bli de-facto tandard även för SLI/CF-system så får 1-slots kylare komma tillbaka, eller bytas ut mot vattenkylare.

Skulle nog heller behöva bli en typ av revolution inom pc bygging så att man kan placera ett krafthus i ett mITX chassi samt överklocka det på luft utan att det överupphettas.

Permalänk
Medlem

Men vad tusan, swi-clockers? Jag trodde att vi var överens om att det uttalades "swe-klockers"!

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Hoppades på en test av 330R. Har svårt att välja mellan 330R och R4....

330R är väl mATX storlek medans R4 är fullsize atx ?, personligen skulle jag titta på storleken på chassin då det inte är någon ursäkt att ha höga mini / micro atx/itx burkar.

Dock så vill jag ha R4 mini i vit...

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

hmm Prodigy M eller R2? Vattenkylningen i R2 låter kul, kanske får bli en sån. För visst räcker en 360 rad för att kyla en gpu utan att det låter allt för mycket?

Du kan kyla CPU / GPU med en 360mm radiator på 30mm tjocklek.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Om lådan har ett luftfilter i botten och filtret måste dras bakåt för att rengöras kommer det förmodligen aldrig bli rent. Orka.

Lådor med sidodörrar som viks ut är fail. Då kan man inte ha grejjer brevid datorn. Skulle man ha tomt där så blir det ju en jättebra plats för t ex en öl...poff.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

När är det Arc Mini R2 släpps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel Raftö:

Om lådan har ett luftfilter i botten och filtret måste dras bakåt för att rengöras kommer det förmodligen aldrig bli rent. Orka.

Lådor med sidodörrar som viks ut är fail. Då kan man inte ha grejjer brevid datorn. Skulle man ha tomt där så blir det ju en jättebra plats för t ex en öl...poff.

Gör du inte rent på skrivbordet innan du börjar skruva i datorn? Och sen måste du väl ändå bakom och under där datorn står när du städar rummet och då tar du ju ändå ut den så då passar du på att dra ut dammfiltret och dammsuger det med.

Skrivet av Dussan89:

Du kan kyla CPU / GPU med en 360mm radiator på 30mm tjocklek.

Behåller nog min h100i så länge iaf, eftersom den ryms. Funderar på vattenkyla gpun för att få tyst på eländet, kan man köra 2 gpu typ 7970 på en 360 rad och fortfarande ha det hyfsat tyst?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

"Expansionsmöjligheter" är så 90-tal!
Vi måste bort från dessa "plåtschabrak"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

"Expansionsmöjligheter" är så 90-tal!
Vi måste bort från dessa "plåtschabrak"!

Kan du utveckla?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Byggde för ett par dagar sedan ett ny dator med corsair 350d och måste säga att jag älskar chassit! Är otroligt stilrent och väldigt snygg design. Med fönsterpanel och gtx 780 och h100i är datorn väldigt vacker Ljudnivån tycker jag är bra:)

Visa signatur

Chassi:Corsair 350D Processor: i7 4770k Grafikkort:Zotac GTX 780 Moderkort:Asus Maximum Vi Gene (mATX) Nätaggregat:Corsair TX 850 Processorkylning:Corsair h100i Minnen:Corsair Vengeance 1600mhz Lagring:120GB Kingston ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra test, men lådorna känns lite svullna för att vara mATX... Många vill tydligen klämma in stora raddar och massa diskar, och ha motorvägar för kablarna, men det kan ändå kännas lite overkill.

Inte det bästa exemplet kanske, men tex ATX-lådan Antec Solo 2 är en halv cm smalare och lika hög som 350D.. Det enda som skiljer är 2cm på djupet

Och tex mATX-konkurrenten Silverstone TJ08-E är 6-7cm lägre och kortare än 350D. Relativt stor skillnad, även om man nog inte lika gärna pressar in stora raddar i TJ:n

Håller med, många mATX-chassin är på tok för stora för att motivera just mATX. Jag har byggt två system med TJ08-E och visst är det trångt men sen är det betydligt mindre än dessa. Man får offra lite färre diskar men 4 HDD plus 1 SSD räcker nog för de flesta skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Sjukt att man får in fler radiatoryta i Arc Midi R2 än i Corsair 800D

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på gamla Fractal Design Arc Mini och nya Fractal Design Arc Mini R2 förutom fönstret?
Mått och fläktplatser verkar vara samma, men den lilla skillnaden att det gamla kunde ha en fläkt på sidoplåten också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quid:

Vad är skillnaden på gamla Fractal Design Arc Mini och nya Fractal Design Arc Mini R2 förutom fönstret?
Mått och fläktplatser verkar vara samma, men den lilla skillnaden att det gamla kunde ha en fläkt på sidoplåten också.

Det nämns väl en del skillnader i recensionen?
Tex så finns det ett löstagbart filter i fronten så man inte behöver stöka med att ta av hela frontpanelen på samma sätt.. (Jag tror ev fläktinfästningar och annat är lite annorlunda också)
Inbyggd fläktkontroller uppe på taket är nytt också.
5.25 hållaren är löstagbar numera. Tror inte den var det på förra.

Finns säkert mer småjusteringar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Behåller nog min h100i så länge iaf, eftersom den ryms. Funderar på vattenkyla gpun för att få tyst på eländet, kan man köra 2 gpu typ 7970 på en 360 rad och fortfarande ha det hyfsat tyst?

Låter rätt modigt att testa, jag har svårt att tro att det räcker till två 7970's, men om du kör 240 + 360 rad borde det räcka om du vill köra 7 volt på fläktarna.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz