Billig Server 57% rea

Permalänk
Medlem

Meh, jag var sugen men satt och funderade lite för länge

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Administrativ avgift

Vem lägger upp guide för config till denna då ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Vem lägger upp guide för config till denna då ?

Verkar som man kan hitta de mesta på detta forumet, läst några trådar och de verkar väldigt kunniga och hjälpsamma.

http://homeservershow.com/forums/index.php?/forum/67-hp-micro...

/A

Permalänk
Medlem

Synd att man missade. Hade varit kul med en server. Fast jag har inte plats för den endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Synd att man missade. Hade varit kul med en server. Fast jag har inte plats för den endå.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är nästan mindre än en skokartong, går *alltid* att hitta plats för kul hårdvara

Permalänk
Skrivet av Hotcpu6:

Den är nästan mindre än en skokartong, går *alltid* att hitta plats för kul hårdvara

Va nu snäll, han kämpar ju för att inte bli lissen för att han inte fick tag på någon. Vi har nog alla haft den känslan när man kommer in på forumet och ser en deal och förstår att den är riktigt bra, för att sen komma att inse att man missade den med nån timme :/

Så nej, den hade absolut inte fått plats hemma hos honom, det var tur att han inte fick tag på den, då hade den fått stå utomhus och säkerligen gått sönder!

/A

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anonymsomfan:

Va nu snäll, han kämpar ju för att inte bli lissen för att han inte fick tag på någon. Vi har nog alla haft den känslan när man kommer in på forumet och ser en deal och förstår att den är riktigt bra, för att sen komma att inse att man missade den med nån timme :/

Så nej, den hade absolut inte fått plats hemma hos honom, det var tur att han inte fick tag på den, då hade den fått stå utomhus och säkerligen gått sönder!

/A

Katt åt server blev flyttad!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Tips på minnen som man kan stoppa i?

Här finns rätt mycket information om hårdvara som fungerar bra att kombinera med N54L och N40L. Själv köpte jag en 8GB-sticka Kingston ECC KVR16E11/8 på Dustin efter rekommendation från N40L Wiki.

Vad jag förstått har HP skapat "drivrutiner" för ESXi som finns att hämta gratis.

Själv har jag inte bestämt mig för hur jag skall göra. Mina två primära användningsområden är mediaserver och backup av bilder. Antingen slänger jag på WHS2011 och kör Plex Media Server men jag är inte säker på om det är värt att köra RAID1 på två diskar eller om man skall fixa någon mjukvarulösning (förslag?). Alternativ två är ZFS i NAS4Free och en mindre stabil variant av Plex MS. En annan nackdel är att jag då måste köpa fler diskar.

Om jag väljer WHS2011, hur löser jag lämpligast säker lagring av mina bilder (ca 600GB)? När jag kommer hem från en plåtning lägger jag in bilderna på min arbetsstation och importerar dem i Lightroom. Jag vill därefter automatiskt säkerhetskopiera allt till servern, t.ex. genom att upptäcka förändringar i en given mapp. Jag har bilderna på en RAID1 idag och backupar till en extern disk, jag kanske borde flytta över raiden till servern istället och bara ha en disk i arbetsstationen?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

hahaha 90% av köparna är säkert SweC members, snacka om rush tack vare en forum tråd de är inte så synd om våra HW leverantörer

Skrivet av Decimal:

Blir att köra team speak och cz servern på denna och sälja datorn jag har som server nu.

Tack för tipset fermia

Inlägg redigerat - MOD

Hehe bara kul att det vart sån respons och det tog inte lång tid efter att jag postade den som varan tog slut

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Den är nästan mindre än en skokartong, går *alltid* att hitta plats för kul hårdvara

Haha, ja för min del skulle det få plats men sen finns den en annan man delar rum med.

Skrivet av anonymsomfan:

Va nu snäll, han kämpar ju för att inte bli lissen för att han inte fick tag på någon. Vi har nog alla haft den känslan när man kommer in på forumet och ser en deal och förstår att den är riktigt bra, för att sen komma att inse att man missade den med nån timme :/

Så nej, den hade absolut inte fått plats hemma hos honom, det var tur att han inte fick tag på den, då hade den fått stå utomhus och säkerligen gått sönder!

/A

Jepp, jag grät en skvätt när jag såg att jag missade erbjudandet!

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av zarkov:

hur löser jag lämpligast säker lagring av mina bilder (ca 600GB)?

schemalagd rsync https://www.itefix.no/i2/cwrsync drar nog minst resurser men kanske kräver lite inläsning innan begreppen sitter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Hehe, sambon är som tur är mer teknikintresserad. Men med tanke på att vi fick barn i våras så är det inte så populärt att man köper "prylar" längre

Jag får försöka intala henne att vi snart sparar igen det på elen eftersom den ska ersätta min nuvarande hemserver som är en HP xw6400 med dubbla 4-kärniga Xeon-processorer. Tror att denna kommer dra lite mindre ström

Det har jag provat, det funkar inte.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Någon som känner företaget?
Tänkte beställa denna till servern --> http://www.dexa.se/product/SHA-1011452

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Det har jag provat, det funkar inte.

Jag har kört med drar mindre ström kortet många gånger och det fungerar bra på min fruga Nu har vi också en väldigt hög elräkning så det är kanske därför

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergh2:

Dom verkar ha lite blandade betyg hos Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=12419

Permalänk
Medlem

Nån som har tips på ett bra moderkort om man ska köra Synology? Mitt moderkort med 4st JMicron SATA portar fungerar inget bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Dom verkar ha lite blandade betyg hos Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=12419

Och typ alla är från deras egna webbshop=betygen sätts innan man ens fått produkten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

vilka os går att installera på denna server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

vilka os går att installera på denna server.

http://n40l.wikia.com/wiki/Operating_System

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Någon som känner företaget?
Tänkte beställa denna till servern --> http://www.dexa.se/product/SHA-1011452

Annars kan du kika på Icy Dock.

http://www.amazon.co.uk/Icy-Dock-MB996SP-6SB-SATA-Backplane/d...
http://viewitem.eim.ebay.se/Icy-Dock-MB996SP6SB-Speichergehus...
http://www.datapryl.se/products/Backup-datalagring/Tillbehor/...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Vettig länk faktiskt, tack!

Någon som har erfarenheter av att använda 2012 på en sån här burk? Eller att använda 2012 som filserver? Kommer att använda denna burk till filserver i alla fall. Men vill ju kunna göra något mer med den också, tips tas gärna emot. Andra får gärna skriva vad ni tänker använda den till, vi är ju en del som lyckades få tag på den. Behöver som sagt tips

Hur mycket minne tänkte ni slänga in? Kommer ni köra ECC, eller ni kör vanliga DDR3? Hur mycket disk tänkte ni slänga in? Någon mod? Ja all info ni tänker göra med er N54L Kom igen nu, in med lite idéer!!

Med vänlig hälsning
A

Permalänk
Inaktiv

Tack Blir att köra in win 7 då jag har en licens.
Tänkte slänga in en samsung 256Gb ssd och utöka till 8Gb ram.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av anonymsomfan:

Vettig länk faktiskt, tack!

Någon som har erfarenheter av att använda 2012 på en sån här burk? Eller att använda 2012 som filserver? Kommer att använda denna burk till filserver i alla fall. Men vill ju kunna göra något mer med den också, tips tas gärna emot. Andra får gärna skriva vad ni tänker använda den till, vi är ju en del som lyckades få tag på den. Behöver som sagt tips

Hur mycket minne tänkte ni slänga in? Kommer ni köra ECC, eller ni kör vanliga DDR3? Hur mycket disk tänkte ni slänga in? Någon mod? Ja all info ni tänker göra med er N54L Kom igen nu, in med lite idéer!!

Med vänlig hälsning
A

Det som man får med sen typ freenas eller 2012 (vet inte än kanske vent server/mumble) annars 6tb av spel isos osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Lyckades få tag på en, kommer till att börja med köra den som den är, slänger in W2012 så får den agera webb-/lek-/utvecklingsmaskin.

Lite senare blir det nog till att peta i 16 GB minne och köra lite labbar i Hyper-V.

Permalänk

Gött, min ligger och väntar på posten

Permalänk
Medlem

Jag blir så avundsjuk på er alla nu, jag tittade på den och ville köpa men då pojkrummet/datarummet blev omvandlat till flickrum och dottern så har jag ingenstans ha den, Hade inte varit kul ha den i sovrummet igång hela tiden, räcker att stora datorn är där. Berätta gärna vad ni har för projekt, jag ville mest ha den för plex server så att den kunde transcoda det åt mig istället för min stora dator, men tvekade då det inte var 100% att den kunde göra det.

LYCKA till alla, ni har nog köpt en häftig pryl

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymsomfan:

Gött, min ligger och väntar på posten

Min med, snabbt jobbat av Dustin!

Min skall gå som filserver/backup för mina bilder och som Plex-server. Vad jag läst klarar den 720p utan större problem och jag ser knappt någon skillnad mellan 720p och 1080p så det får duga. Det skall bli spännande att se om man behöver byta fläkt i den, jag har läst lite olika kommentarer där.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Min med, snabbt jobbat av Dustin!

Min skall gå som filserver/backup för mina bilder och som Plex-server. Vad jag läst klarar den 720p utan större problem och jag ser knappt någon skillnad mellan 720p och 1080p så det får duga. Det skall bli spännande att se om man behöver byta fläkt i den, jag har läst lite olika kommentarer där.

Ja det är kvickt

Plex kan bli aktuellt för mig med om jag orkar reda ut det med ATV3 igen. Frågan är ju den hanterar 1080p, skickar den det som 720p eller det bara laggar?
Jag nöjer mig också med 720p, men hade varit skönt om den skötte det själv.

Permalänk

Låter som att det antingen dags att skapa en ny tråd eller döpa om denna. Vi verkar vara många som köpt och det vore kul med en liten gemensam tråd för detta. Själv skall jag hämta min i eftermiddag. Återstår att se när man orkar dra igång att installera och konfigurera bara, sista kvällen med BF3 idag och imorgon BF4 beta

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB