Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av raoul_duke:

@Cuddleman:
Ok, tack för svaret :), ska fundera. Jag vill nog ha ett par lurar som är portabla utomhus.

Denon AH-MM400

http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B00NBQJCJK/ref=mp_s_a_1_1?qid...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt gå bananas på ett par Bose QuietComfort 20. Supersmutt hade det varit om de fanns på rea just nu. Någon som har koll?
Vidare, finns det sköna alternativ till de?

Krav:
* In-ear.
* Noice cancelling.
* Så små som möjligt, vill att de passar under hjälmen när jag brassar på med hojen.

Tips välkomnas!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

@Cuddleman:
Ok, tack för svaret :), ska fundera. Jag vill nog ha ett par lurar som är portabla utomhus.

Om du gillar X2 designen så kan du ju kika på till exempel Fidelio L2 som inte är lika öppna och mer portabla med mikrofon osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iskalle:

Tjo, hoppas på ett snabbt svar nu Har hittat Sennheiser 650 för ett mycket bra pris, min fråga är vad som krävs för att driva dom hyfsat. Just nu har jag bara inbyggt ljudkort på moderkortet och det är inget att hurra för..

O2 är en otroligt prisvärd hörlursförstärkare (som dessutom är billig)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

O2 är en otroligt prisvärd hörlursförstärkare (som dessutom är billig)

Har själv försökt hitta den i Sverige men inte lyckats, är det beställning från USA som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har själv försökt hitta den i Sverige men inte lyckats, är det beställning från USA som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Storbritannien - http://epiphany-acoustics.co.uk/products-page/

Schweiz - http://www.headnhifi.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Konsolgrävare

Fick reference audio presentkort i julklapp och några vinyler! Dags att uppdatera Head-Fi anläggningen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna
Hur är det med den här förstärkaren, behöver den separat DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KKay:

Tack för länkarna
Hur är det med den här förstärkaren, behöver den separat DAC?

Skickades från m.sweclockers.com

Naturligtvis inte (rent tekniskt) det är en förstärkare som ska driva hörlurar, den bryr sig inte om vad du matar in musiksignalen ifrån men matar du in skräp så får du ut skräp, har du en bra insignal så blir det bra, men förstärkaren i sig har inget med dac eller inte att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Naturligtvis inte (rent tekniskt) det är en förstärkare som ska driva hörlurar, den bryr sig inte om vad du matar in musiksignalen ifrån men matar du in skräp så får du ut skräp, har du en bra insignal så blir det bra, men förstärkaren i sig har inget med dac eller inte att göra.

Det jag menade var om man kan skicka digitala signalen till den direkt med USB/toslink eller om den bara har till exempel RCA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det jag menade var om man kan skicka digitala signalen till den direkt med USB/toslink eller om den bara har till exempel RCA

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar finnas två olika versioner. En billigare utan DAC och en dyrare med DAC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KKay:

Det jag menade var om man kan skicka digitala signalen till den direkt med USB/toslink eller om den bara har till exempel RCA

Skickades från m.sweclockers.com

O2 är en ren förstärkare och Odac är den dac du kan montera i samma låda om du skulle vilja det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Hallå!
Har gått och blivit lite småsugen på ett par Fidelio X2 och kom att tänka på drivning. Inte för att de är så tunga men ändå. Frågan är: Hur mycket krut finns det i hörlursutgången på en hemmabioreceiver? Sony, förra årets modell i 5000kr klassen, men menar rent generellt. Vet inte hur mycket tillverkarna lägger på den delen. Jämfört med t.ex. datorns moderkort eller en billigare hörlursförstärkare.

Btw, X2 är nedsatt på Elgiganten just nu, 1590kr

Skrivet av oqvist:

Det är lite av ett lotteri. Jag har två Yamaha RDS-440 den första hitta jag begad för 200. Nog den mest transparenta förstärkare jag någonsin lyssnat på. Grym matchning med LCD-2n låter bra med allt. Fungerar bra att köra direkt från dess terminaler fast inget jag skulle rekommendera med TH-X00 då är det nog lätt du spränger den illa kvickt Mitt bästa fynd någonsin jag var tvungen köpa en till. Någon blev nog förvånad över att han fick 500 kr för en budget receiver utan hdmi

Hade en nyare yamaha RX-V 663 men den var istället den absolut sämsta jag någonsin hört i stället. Lotteri som sagt men det var väl inte direkt hörlursutgången i sig det var fel på. Funderar fortfarande på om den var trasig hade baspuckel något sinnes. Var helt omöjlig att få någon som helst vettig bas. Baspuckel och bröl eller ingen bas alls...

Testade även en yamaha stereoförstärkare men den tyckte jag inte heller lät lika bra som RDS-440n om än milsvid bättre än 663an.. Onkyo 709 hörlursutgång är okay men sämre än mina dedikerade hörlursförstärkare. Man tror ju att de inte lägger så mycket krut med hörlursförstärkning på hembioförstärkare men jag har åtminstone ett ex som i mitt tycke låter bättre än ett gäng hörlursförstärkare i 5000 kr klassen.

Har också försökt gräva lite i frågan om generell kvalitet på hörlursutgången på förstärkare/receiver och kommit fram till att just kvalitén varierar enormt mellan modellerna. Det går aldrig heller att hitta specs angivna för den (t.ex. utgångsimpedans).
Många har riktigt hög utgångsimpedans vilket gör att "lågohmiga" lurar, speciellt de med impedansspik, låter riktigt skevt.
Andra har svårt att driva lurar med hög impedans. Vissa är usla på alla lurar och några enstaka guldkorn finns här och var som kan ha försvunnit till nästa generation av förstärkaren.

Min nuvarande Marantz-receiver gör ett OK jobb med mina olika lurar med klart mer kraft än t.ex. mobiler och vanliga ljudkortsutgångar, men ger långt ifrån lika engagerande ljud som en dedikerad hörlursförstärkare (i mitt fall O2).

Permalänk
Medlem

Fri annonsering i marknaden just nu! Tror jag slänger upp mina Audeze LCD-XC, Hifiman HE-500 och HD700 imorgon..

Någon mer som planerar att vräka av sig lite hörlurar?

Permalänk
Medlem

Modigt ha inte för bråttom bara så du måste köpa om dem. Lite nyfiken hur HD 700 är var väldigt nära jag åkte på dem i stället för TH-X00. Ärligt talat är jag toknyfiken på alla dina lurar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Modigt ha inte för bråttom bara så du måste köpa om dem. Lite nyfiken hur HD 700 är var väldigt nära jag åkte på dem i stället för TH-X00. Ärligt talat är jag toknyfiken på alla dina lurar.

Har funderat på att göra mig av med XC en längre tid då jag redan har för många lurar.

HE-500 köpte jag för rätt bra pris och satte dit Lawton kuddar och kabel ifrån Forza Audioworks.

HD700 skulle jag ha sålt för längesen men tyvärr verkar ingen vilja ha de. De är ju tok för sibilanta för min smak, men möjligt att någon annan gillar.
Hursom är de ruskigt snygga och bekväma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

HD700 skulle jag ha sålt för längesen men tyvärr verkar ingen vilja ha de. De är ju tok för sibilanta för min smak, men möjligt att någon annan gillar.
Hursom är de ruskigt snygga och bekväma!

Skickades från m.sweclockers.com

ÄLSKAR personligen HD700. Med en bra rörförsärkare så är de helt underbara

Visa signatur

Define r3 || 3930k || EVGA GTX 780 || 16GB Vengeance || Corsair HX750W || Samung 840 Evo 500GB + Corsiar Force 120GB + Samsung 840 250GB HDD 2x WD Blue 1TB + Seagate 2TB || Razer Blackwidow || Razer Deathadder 2013 || Asus MG279 || Sennheiser HD700 + Beyerdynamic T51p + Sennheiser ie80 || Rode Podcaster || Denon DA-USB300 + Schiit Valhalla

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade (off topic)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att uppdatera den öppna hörlursdelen hemma. Kör med ett par Audio Technica AD500X nu men funderar på ett par Philips X2, någon som vet om det är en uppgradering eller bara ett sidosteg?

EDIT: Funderar på att spara pengarna till ett par lurar i 3-4k klassen, vad rekommenderas i det spannet? Har en Schiit Magni 2 på ingång, så kommer kunna driva det mesta.. antar jag. Har haft Hifiman HE400, sålda då de inte spelade alls som jag ville, lyssnar mycket på metal, punk, lite 90' tals hiphop, 90% metal -death-black-melodic då.

Permalänk
Avstängd

Är på jakt efter ett par nya hörlurar och har hittat ett par från Philips, Fidelio M2L. De är nedsatta 35% och verkar rätt så bra. Frågan är om lightningkontaktgrejen och den inbyggda dac:en kommer att påverka min upplevelse alls då jag kommer att använda Apple Music och inte rippa från CD. Om man bortser från det så verkar den ändå vara en riktigt grym hörlur som passar min ljudsmak perfekt.

Ett annat lite billigare och inte lika stiligt alternativ är ju Fidelio F1 som finns för 700kr.

Är M2L ett bra köp? Finns det andra lurar i samma prisklass som ni kan rekommendera mig?

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gl0bal:

Är på jakt efter ett par nya hörlurar och har hittat ett par från Philips, Fidelio M2L. De är nedsatta 35% och verkar rätt så bra. Frågan är om lightningkontaktgrejen och den inbyggda dac:en kommer att påverka min upplevelse alls då jag kommer att använda Apple Music och inte rippa från CD. Om man bortser från det så verkar den ändå vara en riktigt grym hörlur som passar min ljudsmak perfekt.

Ett annat lite billigare och inte lika stiligt alternativ är ju Fidelio F1 som finns för 700kr.

Är M2L ett bra köp? Finns det andra lurar i samma prisklass som ni kan rekommendera mig?

Jag beställde nyligen Fidelio L2 för 1250 kr och dom verkar enligt tester vara väldigt bra för den pengen. Har inte fått dom ännu så kan inte berätta om egna erfarenheter

http://cdon.se/hemelektronik/philips-l2bo-00-black-p26957781

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

@KKay:

De verkar bra dock lite stora då jag vill kunna använda dem enkelt on the go liksom :/

Visa signatur

i7 6700K - Sapphire R9 390X - Corsair 16GB - BenQ 2420Z 1080P 144Hz | iPhone 6S+ | Philips Fidelio X2 med ModMic 4.0

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OsLunatum:

Hej!

Funderar på att införskaffa mig en D/A-omvandlare samt en hörlursförstärkare till datorn. Det kan vara två separata enheter eller en enhet med inbyggd amp och dac, spelar ingen roll. Den ska användas till ett par Audio Technica ATH-M50. Lyssnar på musik, spelar ibland och kollar film. Skulle vara bra ifall enheten klarar av att driva lite tyngre hörlurar, ifall man skulle få för sig att uppgradera. Toslink med separat nätförsörjning är att föredra.

Kollat på dessa hittills:

  • Schiit Magni 2 och Modi 2 (separata enheter)

Har tyvärr ingen koll på vad man ska köpa för enhet. Just nu lutar det åt Denon DA-300USB, den verkar ha det mesta. Har dessutom fått bra kritik från de recensionerna jag sett. Har kollat på blocket efter någon billigare enhet men inte hittat någon.

Tackar på förhand för alla tips!

När du kan tänka dig att betala så pass så finns det rätt mycket beg att välja på, sök på dac.
http://www.hifimagasinet.com

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Asus Xonar D1 vs Creative Sound Blaster Z? Jag har ett Sennheiser PC 350 SE (150 Ohm).

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När du kan tänka dig att betala så pass så finns det rätt mycket beg att välja på, sök på dac.
http://www.hifimagasinet.com

Tack för länken. Kollade igenom annonserna på sidan, hittade tyvärr ingen bra i min närhet. Lägger helst inte mer än 3,5 kkr, svårmotiverat till min användning.

Permalänk
Medlem

Tänkte åka iväg och köpa en DACMAGIC PLUS imorgon, åsikter på det? finns det bättre för ~4000:- ?

Permalänk
Medlem

@casserly: Personligen så tycker jag då att spiken i 5-6 Khz regionen ger de för bitig diskant Även när jag körde rörförstärkare (om än hybrid) så var det ändå inte tillräckligt för att "rädda" lurarna. Jag föredrar starkt HD650 över HD700 på ljudfronten

Men visst alla har olika smärtgräns när det kommer till diskant!

Permalänk
Medlem

Ännu några dagar med TH-X00. Den är väldigt lättlyssnad på det mesta. Testade på RDS-440n där fick diskanten lite liv och R.E.M fick den sibilance de ska ha egentligen men de bibehåller sin mörka silkeslena presentation på alla källor/förstärkare jag har i ägo. Nu har det nog delvis med att passformen är perfekt men även ljudet har något silkeslent över sig. Kramar ens öron riktigt. Testade damma av LCD-2n och måste väl erkänna den kör åttor runt TH-X00. Det är ett par klasskillnader i alla fall. LCD-2n lyckas ha lika imponerande bas och mer därtill och ett helt annat mellanregister och diskant. Utklassning helt enkelt. Th-X00 bas emphasis gör att man aldrig får inspelningarna som det är tänkt men om man inte vill dyka in för djupt så fungerar de. Roliga att lyssna på är de i alla fall.

Tråkiga är att med tanke på hur LCD-2n läcker så lyssnar jag mer på mina stängda lurar ändå TH-X00 isolerar inte super men klart bättre utåt än LCD-2 i alla fall.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon som kan nämna några kombinerade dac/amps som är lite billigare, runt tusenlappen?
Helt ny med detta så vet inte ens vad det finns för bra tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hegel super är rätt bra dac, inte så drark amp så rekommenderas mer till lättdrivna lurar såsom fidelio x2