Köpa loss skoldator Macpro eller inte värt det för 922:-

Permalänk

Köpa loss skoldator Macpro eller inte värt det för 922:-

Hej!

Yngsta dottern tar studenten och som alla andra får man ett erbjudande om att köpa loss hennes skoldator.
Då jag inte har den blekaste pejling på Mac datorer frågar jag om råd här.

specs på datorn hon har är följande:

Macbook pro (13", middle 2012)
processor 2,5 ghz intel core i5
memory 4Gb 1600 ddr3
graphic Intel HD Graphics 4000 1024 MB

OsX Yosemite

Datorn fungerar som den skall, och är i gott skick så den enkla frågan är, är den värd de 922:- som skolan/låneinstitutet, vill ha för att vi helt utan garantier får köpa loss den.

Mag känslan hos mig säger det är värt det, men vill ha bu eller bäh råd från er som vet mest och bäst

tackar för hjälp
HP

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Kostar datorn 922kr? Köp den direkt isf. MacBook Pro har sjukt bra andrahandsvärde än PC. Dessutom är det ingen dålig dator till och börja med. Vet dock inte om det är den modellen som har fastlödda minnen men annars kan man bara uppgradera senare.

Edit: kollade upp och det går att uppgradera minnen till 8gb. Med tanke på att det är en i5 så kommer den hålla ett bra tag till. Så länge din dotter inte vill börja spela Battlefield eller liknande spel på den så kommer den att hålla 2-3+ år

Kollade även på blocket, liknande modell säljs för ca 4000kr

Permalänk
Medlem

Helt klart värt det.

Permalänk
Medlem

1, fungerar den bra till det hon använder den till?
2, Tycker hon den är seg?
3, hur är batteritiden?
Om det är positiva svar på frågorna så köp den.

Permalänk
Medlem

Lätt värt det, du kan utan problem sälja den för det dubbla på blocket, om inte ännu mer.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

De är ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av Kibstah:

Kostar datorn 922kr? Köp den direkt isf. MacBook Pro har sjukt bra andrahandsvärde än PC. Dessutom är det ingen dålig dator till och börja med. Vet dock inte om det är den modellen som har fastlödda minnen men annars kan man bara uppgradera senare.

Edit: kollade upp och det går att uppgradera minnen till 8gb. Med tanke på att det är en i5 så kommer den hålla ett bra tag till. Så länge din dotter inte vill börja spela Battlefield eller liknande spel på den så kommer den att hålla 2-3+ år

Kollade även på blocket, liknande modell säljs för ca 4000kr

Skrivet av hultron:

Helt klart värt det.

Skrivet av jocke92:

1, fungerar den bra till det hon använder den till?
2, Tycker hon den är seg?
3, hur är batteritiden?
Om det är positiva svar på frågorna så köp den.

Skrivet av Bakgrund:

Lätt värt det, du kan utan problem sälja den för det dubbla på blocket, om inte ännu mer.

Skrivet av BabaYaga85:

De är ett bra pris

Skickades från m.sweclockers.com

Tack alla för era Snabba och bra svar, bockar och bugar...

Så jag trycker in en SSD och 4 GB minne till sedan om hon säger den är slö
fungerar det med mac som med PC när man trycker in en SSD, kopiera flytta över OS osv. eller är det annorlunda?
måste man in i biosen där också och ändra,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Tack alla för era Snabba och bra svar, bockar och bugar...

Så jag trycker in en SSD och 4 GB minne till sedan om hon säger den är slö
fungerar det med mac som med PC när man trycker in en SSD, kopiera flytta över OS osv. eller är det annorlunda?
måste man in i biosen där också och ändra,

Så här gör man. Man krymper disken till SSD-diskens storlek och bootar in i recovery. Där klonar man över systemet.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/How-to-clone-your-ol...

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Så här gör man. Man krymper disken till SSD-diskens storlek och bootar in i recovery. Där klonar man över systemet.
http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/How-to-clone-your-ol...

Tack igen, då var jag nöjd

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

Köp köp! Fina datorer och den modellen är värd mellan 4000-6000.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Blacksheep:

Hej!

Yngsta dottern tar studenten och som alla andra får man ett erbjudande om att köpa loss hennes skoldator.
Då jag inte har den blekaste pejling på Mac datorer frågar jag om råd här.

specs på datorn hon har är följande:

Macbook pro (13", middle 2012)
processor 2,5 ghz intel core i5
memory 4Gb 1600 ddr3
graphic Intel HD Graphics 4000 1024 MB

OsX Yosemite

Datorn fungerar som den skall, och är i gott skick så den enkla frågan är, är den värd de 922:- som skolan/låneinstitutet, vill ha för att vi helt utan garantier får köpa loss den.

Mag känslan hos mig säger det är värt det, men vill ha bu eller bäh råd från er som vet mest och bäst

tackar för hjälp
HP

Fråga hennes kompisar om du kan köpa deras datorer också och sedan sälj vidare på SWEC för en billig peng Jag swishar dig direkt om du ev kan fixa en till mig också

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Alla gymnasielever som har fått Macpros över airs eller de gamla standardmacsen har vunnit lotto, då man betalar endast en bråkdel av värdet om man köper ut dem. Speciellt om man råkar få en helt ny under tredje året igenom försäkringstäckta olyckor....

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om datorn är värd upp mot 4000kr på tex tradera vid bra skick. Riktigt dunderpris.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Skulle inte förvåna mig om datorn är värd upp mot 4000kr på tex tradera vid bra skick. Riktigt dunderpris.

Nu skall ju den inte köpas för att säljas, då hon självklart kommer behöva ha en data hur som helst.
men jag blir ju klart glad man gör en bra deal, känns ju alltid bättre då att få något till ett sjysst pris, tack..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.