Nintendo tillkännager spelkonsolen Switch

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det kommer en light version. Jag bryr mig inte om att den kan bli bärbar. När jag spelar denna typ av spel så sker det hemma, i soffan. Vill gärna spela nya versionerna av "Nin-only-release" spelen. Förstår mig inte på hysterin att kunna spela överallt. Har aldrig känt det behovet.

Permalänk
Medlem

Är ingen konsollmänniska egentligen men detta kan nog bli ett köp då min sambo har ett WII som hon gillar, Mario kart mfl är även roliga och lättsamma spel med låg instegströskel och som man kan lira tillsammans eller när vi har kompisar över vilket jag ser som en styrka hos nintendo.
Har man ett annat par över på middag tex är det mycket lättare att komma igång och ha roligt med Mario Kart än tex Forza motorsport

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Shit! Skyrim är inte helt 100%

"We're happy to have had the opportunity to collaborate with Nintendo on the video. While we are not confirming any specific titles at this time, we are pleased to announce our partnership with Nintendo and support of the Switch. We look forward to revealing specific games and details in the future"

http://www.gamesindustry.biz/articles/2016-10-20-nintendo-swi...

Ja det var min tanke med. Eftersom Skyrim är såpas gammalt och släpps i oktober kanske folk redan spelat det till mars så dumt att släppa det igen? Detta kan vara så enkelt att det är mer en techdemo för att visa vad konsolen klarar av. Det kan vara så att Bethesda jobbar på något spel exklusivt till Switch. Vi får se.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Switch kommer ha väsentligt bättre GPU-kraft jämfört med WiiU. Redan Maxwell baserade Tegra X1 är i praktiken runt dubbelt så snabb, frågan är snarare hur pass nära XboxOne man kan komma.

Det stora problemet med WiiU var inte GPU, det var CPU som tyvärr var märkbart klenare än PS3/360, något som rejält försvårade för spelutvecklarna.

Skulle bli väldigt förvånad om inte Switch matchar CPU-kraften hos PS4Pro. Jaguar är idag en gammal design som inte riktigt hänger med de bästa ARM-designerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas du har rätt, det som skulle kunna styrka din teori är att det senaste Nintendo gjorde var faktiskt att förbättra CPU:n i 3DS för att klara av mer spel. De lyckades ju porta Xenoblade ett Wii spel till 3DS med bättre CPU så hoppas de har lärt sig och insett att CPU:n oftast blir flaskhalsen precis som du skriver, det är lättare att skala grafiken.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Så kan man tolka det. Men anledningen till att dom går ut och säger sådär är nog för att folk inte ska förvänta sig massa saker. Exempelvis ett nytt släpp av Fallout 4 osv. Skyrim "borde" ju vara ett säkert kort, med tanke på att det syns i trailern.
Kanske är det streamat med Nvidias teknik?

Priserna stämmer ju inte i dagsläget. Såg att någon bokat för 9999kr i nått inlägg längre bak. Anledningen till det höga priset är ju för att företagen ska ha marginal. Man betalar ju inte 9999kr bara för att man förbokade det för det priset, butiken sänker åt dig vid släppdatum.

Jaha okej, det är ju sant det du säger

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det någon ny Version av skyrim eller samma gamla som alla redan tröttnat på för länge sen?

Skrivet av Jimicro:

Ja det var min tanke med. Eftersom Skyrim är såpas gammalt och släpps i oktober kanske folk redan spelat det till mars så dumt att släppa det igen? Detta kan vara så enkelt att det är mer en techdemo för att visa vad konsolen klarar av. Det kan vara så att Bethesda jobbar på något spel exklusivt till Switch. Vi får se.

Som @Maysay skriver, Bethesda har inte bekräftat att det verkligen är Skyrim. Kan lika väl vara ett teknikdemo för att visa upp plattformen. Men då spelet remastras för PS4 och Xbox One så är det inte omöjligt att en tredje utgåva till Switch också utvecklas samtidigt.

Eller också är det Elder Scrolls VI som halvt bekräftats att är på gång: http://www.gamespot.com/articles/elder-scrolls-6-is-coming-bu...

Permalänk
Medlem

Innovativt helt klart, tilltalar inte riktigt mig dock. Hade gärna skippat allt bärbart tjafs och haft en rejälare stationär pjäs med riktigt kylning etc...

Sen när de tar loss kontrollerna och har en varsin så ser de på tok för små ut, fungerar för Japan-händer kanske men tveksam till att de ligger rätt i en svensk vikingahand

Blir som vanligt intressant vilka spel som kommer utöver de "vanliga" titlarna.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag noterar några saker:
Autodesk, wtf? Gör de utvecklingsverktyg då eller?
...

Autodesk äger middleware som Gameware / Scaleform / Beast / HumanIK. Plus också verktyg för 3D-modellering samt animering inriktade mot spelmarknaden som Maya, 3ds Max och Motionbuilder. Samt spelmotorn Stingray då. Middleware har de definitivt anpassat för konsolen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bardbard:

Innovativt helt klart, tilltalar inte riktigt mig dock. Hade gärna skippat allt bärbart tjafs och haft en rejälare stationär pjäs med riktigt kylning etc...

Sen när de tar loss kontrollerna och har en varsin så ser de på tok för små ut, fungerar för Japan-händer kanske men tveksam till att de ligger rätt i en svensk vikingahand

Blir som vanligt intressant vilka spel som kommer utöver de "vanliga" titlarna.

Switch Pro-kontroller finns också, visades upp i klippet:

Borde gå att använda utanför dockningsstationen också, finns inbyggda stöd i Switch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CC86:

Nog vet jag att det sålt bra, men Wii, N3DS och Wii U suger extremt mycket för det.
Varför? Brist på vettiga spel, överpriser, dålig hårdvara och hemska operativsystem. Hårdvara och bra grafik är såklart inte allt men måste de lägga ribban så extremt lågt varje gång?

Deras gimmickar tillför för övrigt ingenting. Wii sålde bra för att de var "först" med "motion controlled gaming" och marknadsföringen lyckades hypa upp Wii, dock var utförandet uselt. Hur löste Nintendo det? De släppte motionplus till Wiimoten för att den skulle klara göra det den borde klarat från början, som dessutom kostade en hel del. Denna var dessutom ett krav i senare spel. Utan större ansträngning blev Wii med kringutrustning snabbt väldigt dyr. Mycket dyrare än PS3 och då var den ändå underlägsen hårdvarumässigt.
3D skärmen på 3DS är också exempel på en gimmick som gav Nintendo lite publicitet men som var en flopp i verkligheten. 3DS och New3DS skärmarna är dessutom plågsamt lågupplösta. Såpass att det stör spelandet.
Wii U kontrollen är väl lugnt en av deras värsta påhitt hittills. En gimmick som skall väcka intresse men som i verkligheten är värdelös. Dessutom hade Wii U hårdvara som just var likvärdig med 360 prestandamässigt, som de släpper ungefär i samma veva som PS4 och XboxOne. Duktigt. På tal om OS, jo samtliga maskiner har hemska GUIn. Japanerna har kanske en egen åsikt om vad som är bra UI design men jag vet inte, Sony har ju bäst UI så det är väl bara Nintendo.
Nintendo är lite som Samsung, hypar hårt med flashiga gimmickar, sen är grejorna plastigt skräp till överpriser med dåligt UI.

Nintendo konsoler hör hemma på Toys R US bland övriga leksaker, helst då i 1000 - 2000 kronors klassen.

Men ge dig med din påhittade fakta.
Nintendo slog igenom med Wii efter andra försöket med Motion sensors.
Nintendo är en av de mest innovativa aktörerna på konsollmarknaden som släppt mängder av "gimmickar".. som konstigt nog andra aktörer hängt på och kopierat.

(New)3DS är ingen flopp nånstans. Den säljer fortfarande galet bra.

Wii U med sin kontroll med skärm var skapad för den typiska japanska familjen. När familjen vill se på TV så kan ungen spela på kontrollen. Så ur den vinkeln så var/är det genialiskt.

Vad mer kräver du i ett UI? Du kan hantera dina Saves, starta spel, köpa spel och ladda ner spel. Behövs det mer i en maskin som endast är till för spel? Du vet väl att deras mål är att alla, inkl barn ska kunna hantera maskinen?

Du har iaf rätt i att Nintendo hör hemma på Toys R US. Det är en leksak? Tror du Nintendo gör servrar och arbetsstationer?

Jag har Stationär "gaming" PC, Laptop, Server, PS4, PS2, PS1, PSP, Wii och Wii U. Ingen av systemen är perfekta och blir inte bättre än mjukvaran som görs till dom. Av de maskinerna så är det enligt mig PS4an den som har sämst OS. Men vet du vad? Jag hivar i det spelet jag vill spela och trycker PLAY så funkar det.

Tycker du ska lugna ner dig och inse att Nintendos maskiner inte hotar din existens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Switch kommer ha väsentligt bättre GPU-kraft jämfört med WiiU. Redan Maxwell baserade Tegra X1 är i praktiken runt dubbelt så snabb, frågan är snarare hur pass nära XboxOne man kan komma.

Det stora problemet med WiiU var inte GPU, det var CPU som tyvärr var märkbart klenare än PS3/360, något som rejält försvårade för spelutvecklarna.

Skulle bli väldigt förvånad om inte Switch matchar CPU-kraften hos PS4Pro. Jaguar är idag en gammal design som inte riktigt hänger med de bästa ARM-designerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas verkligen du har rätt Har alltid älskat Nintendo, men hoppade över WiiU då jag kände ganska snabbt att det var en död plattform jämfört med Wii som jag spelat mycket. Så det kanske blir ett Switch med nya Zelda istället för PS4. Om det stämmer ang. GPU/CPU kraften borde de kunna hoppa på VR-tåget med Switch också senare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nepp en roidad surfplatta tänker jag inte köpa.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är folk verkligen sugna på bärbara enheter i dessa smartphone tider? Jag orkar verkligen inte släpa på en enhet till som behövs laddas varje natt. Sen är inte Wii U ungefär samma sak redan?

Verkligen! Väljer min 3DS 7 dagar i veckan före en smartphone.
Problemet med smartphonemarknaden är att det är en shovelware-marknad styrd av chefer som gillar kassakor. Finns nog inte ett enda vettigt spel..
Sen så suger touch som input. Spelen kommer aldrig få någon kvalitet så länge input method är klappkass kalops.
Och det sista, smartphones är om mer spridda skurar än PC-marknaden i specs, modeller och operativsystem. Vilket leder till en riktigt usel grund för att kunna leverera stabila produkter.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blir garanterat ett köp för mig.

Jag var tveksam innan, fortfarande tveksam till valet av Nvidia och dess Tegra men spelutbudet är det viktigaste. Jag gillar of-TV lösningen med Wii U's Gamedpad och detta ser ut att vara ett steg i rätt riktning. Dockningsmöjligheten gör det hela intressantare, samt att man kan använda en riktig kontroll. Som användare av 3DS, PSP och PS Vita så hatar mina händer att hålla i dessa efter en stund så en bra lösning.

Denna kommer jag nog kunna använda betydligt oftare än någon av mina andra konsollplattformar. Då den är en hybrid som uppenbarligen kommer få ett brett spelutbud så kommer den med stor sannorlikhet att bli välanvänd. Blir nog att rensa bort min PS4 och kanske även min Xbox One, de används båda rätt lite i dagsläget och lär användas mindre ändå efter mars 2017.

Nintendo vann, som jag ser det.

Det är i stort vad jag förväntade mig "NX" skulle vara om man kokar ihop de rykten som florerat och det är helt rätt val och helt rätt i tiden dessutom. Allt eftersom livet blir mer komplext och tar mer utrymme, blir det mindre utrymme för den "egna tiden" och kan då denna tid existera där den sedvanligen inte gör det(pendling eller liknande), då finns det helt plötsligt mer utrymme för det. Det är då på gott och ont för folk som inte kan sätta gränser om vi tänker på herren som går ut med hunden i reklamen eller människor som styr ett fordon och ger smartphonen mer fokus än själva framförandet av denna.

Nintendo har vunnit i min mening också, särskilt om Geforce NOW möjligheter finns, då behöver du bara en PC och en Switch. Min TV-möbel kommer hårdbanta inför Switchens release.

Skrivet av Herr Kantarell:

Nintendo har gjort vad jag önskade! En mobil enhet med tegra krets!! Smart att kunna koppla in och ut. Fiffig lösning med kontrollerna dessutom!

I princip kan man ju porta spelen till Andriod mobilspel sedan då man också kör ARM men lite svagare GPU.

Det är spännande tider!

Skrivet av MugiMugi:

Får se hur denna känns att spela med, det jobbigaste med Wii U är just kontrollen, otymplig och jobbig att spela med i längre stunder än 30-40 minuter.

Klar fördel dock att du kan plocka ur kontrollerna och slippa hålla i enheten.

Samt med tanken på storleken på dockan så funderar jag på om det sitter något extern GPU eller något liknande där, skulle inte förvåna mig om den körde 1080p dockad och 720p när du bär runt den.

Själv tycker jag Wii U Gamepaden är oerhört skön att hålla i och spela med, det jag upplever negativt är att ibland störs kommunikationen ut och det blir en fördröjning i bilden samt att batteritiden är något begränsad för längre spelsessioner.

Skrivet av anon5930:

Nintendo har fått stort stöd denna gång. Plattformen verkar ha tilltalat många stora utvecklare och studior:

...
Image & Form

Och det är de som redan hoppat på, fler lär tillkomma.

Har redigerat ditt inlägg lite.. Den enda utvecklaren jag för närvarande bryr mig om bortsett från Nintendo när det gäller titlar till Nintendo Switch. Har du inte spelat Steamworld-spelen kan jag varmt rekommendera dem.

Men stödet ser onekligen bra ut från tredjepart!

Skrivet av Nisse-Tuta:

Instant Buy!
Jäkligt spooky.
Satt och pratade med en kollega idag.
Jag har sålt både PS4 och XB1 sedan länge och gått över helt till PS Vita. Hans konsoler samlar damm till fördel för 3DS.
Vi pratade om hur våra handhållna konsoler var en utdöende ras men hur fantastiska de var och hur mycket bättre de passade in idag då spelsessionerna är kortare, TVn gör annat, osv. Samtidigt sa vi att det såg mörkt ut med tanke på konkurrensen från smartphones, etc.

Hoppet låg hos Nintendo. Den där kontrollen till Wii U borde vidareutvecklas. Systemet borde vara både konsol och handhållen på samma gång.

Nintendo hör bön!
På samma dag dessutom
Nu hopppas jag bara att de öppnar upp för en officiell "Indy Sektion" i online affären som Sony gjort till Vita. För jag är för bortskämd med det nu och vill alltid ha tillgång både till feta titlar, spel från tidigare generationer och de underbara indyspelen.

Mars 2017..... fy fan vad länge det kommer kännas.

Det är initialt vad man fantiserade om att Wii U skulle kunna vara. Min TV-bänk kommer bantas rejält inför release av Switch och den är precis vad vår samtid kräver sett till den "tidsbrist" som finns. Att helt enkelt ta en spelsession när det finns utrymme för det istället för att försöka skapa utrymme för det.

Ser galet mycket fram emot mer information runt Switchen och för mig är det en icke-fråga huruvida det blir ett köp eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Gillade den mer än jag trodde då den ser perfekt ut för att spela i sängen. Men den får inte kosta 3500:- eller mer och sen vara långsammare än Xbox One. Då köper jag ingen i ren protest mot usel hårdvara.

https://www.inet.se/produkt/6609262/nintendo-switch#merinfo

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

När WiiU visades första gången tänkte jag att det där blir en dyr gimmick och jag får exakt samma känsla nu.
Jag har redan handhelds och jag spelar inte på dem då det inte alls är lika roligt att spela så. Med andra ord är den stora dyra poängen med Switch fullständigt meningslös.
Jag lägger redan rätt mycket pengar på PC och XBox, så att köpa ytterligare en dyr konsol är inte aktuellt.

Jag tror att Nintendo skulle satsat på en billig konsol istället, som de flesta familjer kan köpa. En konsol som lägger vikt på flerspelarläge i TV-soffan. En konsol som man kan köpa till ett mindre barn, men som ändå tillåter mig som gammal gamer att spela Mario, Zelda, Metroid, Castlevania och andra Nintendospel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CreX:

Verkligen! Väljer min 3DS 7 dagar i veckan före en smartphone.
Problemet med smartphonemarknaden är att det är en shovelware-marknad styrd av chefer som gillar kassakor. Finns nog inte ett enda vettigt spel..
Sen så suger touch som input. Spelen kommer aldrig få någon kvalitet så länge input method är klappkass kalops.
Och det sista, smartphones är om mer spridda skurar än PC-marknaden i specs, modeller och operativsystem. Vilket leder till en riktigt usel grund för att kunna leverera stabila produkter.

Det finns seriösare titlar för iOS och Android men så kostar dessa rätt mycket också. Typ hundralappen och uppåt och då är det inte lika billigt längre. Exempelvis Star Wars: Knights of the Old Republic, diverse Square Enix-rollspel och liknande finns men men... dyra. Och då är kontrollmöjligheterna fortfarande urusla då det är touch. Även om man har en kontroll man kopplar in för att spela med så blir det en otymplig lösning.

3DS'en är i en helt egen klass här vilket förklarar varför den fortfarande säljer bra. Och marknaden för Switch finns också då utvecklingen går i just den riktningen. Det ser riktigt lovande ut faktiskt. Såvida inte de som nu stödjer plattformen drar sig ur av någon anledning.

Skrivet av Qn1f3:

Det är i stort vad jag förväntade mig "NX" skulle vara om man kokar ihop de rykten som florerat och det är helt rätt val och helt rätt i tiden dessutom. Allt eftersom livet blir mer komplext och tar mer utrymme, blir det mindre utrymme för den "egna tiden" och kan då denna tid existera där den sedvanligen inte gör det(pendling eller liknande), då finns det helt plötsligt mer utrymme för det. Det är då på gott och ont för folk som inte kan sätta gränser om vi tänker på herren som går ut med hunden i reklamen eller människor som styr ett fordon och ger smartphonen mer fokus än själva framförandet av denna.

Nintendo har vunnit i min mening också, särskilt om Geforce NOW möjligheter finns, då behöver du bara en PC och en Switch. Min TV-möbel kommer hårdbanta inför Switchens release.

Har redigerat ditt inlägg lite.. Den enda utvecklaren jag för närvarande bryr mig om bortsett från Nintendo när det gäller titlar till Nintendo Switch. Har du inte spelat Steamworld-spelen kan jag varmt rekommendera dem.

Men stödet ser onekligen bra ut från tredjepart!

Jag håller med dig. Ryktena har trots allt varit rätt exakta under rätt lång tid ändå. Det som inte verkar stämma är väl att NX/Switch skulle vara AMD-baserad då. Själv hoppas jag att det kanske kommer en helt stationär konsoll med ännu högre prestanda som är kompatibel med NX-titlarna men kan driva dessa med bättre grafik/högre upplösning och så vidare. Men det som visats ser bra nog ut ändå.

Nu blir min 3DS oftast hemma ändå, men möjligheten att ta med den och fortsätta spela samma spel är guld värd. Jag hoppas vi kan överföra våra digitala 3DS och Wii U-titlar till plattformen om de är kompatibla. Tänker speciellt på VC-titlar och liknande.

Personligen intresserar inte Geforce now mig då de inte stödjer annat än deras egna grafikkort. Men bra för de som vill ha funktionen om det skulle användas. Vore ju trevligt att strömma datorn till Switch och fortsätta spela när man inte sitter vid den. Vore minst sagt revolutionerande och skulle nog göra Sonys och Microsofts spelplattformar väldigt svåra att motivera. Bortsett från de exklusiva titlar de har då.

Jodå, har spelat det första Steamworld-spelet men inget jag personligen ser fram emot så mycket. Men bra att de fortsätter supporta Switch, de var bra på att släppa spel till Wii U med.

Inet vet inte vad produkten kostar utan sätter bara dit något fantasipris. Personligen undrar jag om det är så viktigt att vara först med att ha förbokningsmöjlighet. Får hoppas de inte drar summan omedelbart bara.

Permalänk
Medlem

Jag Har haft alla Nindendos konsoller sedan NES med undantaget SNES. Jag har spelat hundratals timmar på min 3DS men mindre på mitt Wii/Wii U. Jag kombinerar detta med en PC där jag spelar andra titlar helt enkelt. Tycker det är en ultimata kombinationen. Ett Playstation överlappar för mycket med titlarna på PC och är krasst bara sämre versioner av PC-spelen.

Hur som helst.. det jag ville komma till är att rent krasst är detta en vidareutveckling av det koncept Wii U började med i kombination med deras portabla 3DS. Så de kombinerar sina två marknader, där den portabla marknaden varit den starkaste. På så vis täcker de upp hela sin befintliga marknad med ett system och eliminerar frågan om "vill vilket system ska vi utveckla produkt X eller Y?". Jag är ytterst positiv då 3DS:en är den jag spelat mest på. Att få en portabel enhet med bättre hårdvara å möjligheten till att slänga ut bilden på TV:n hemma i soffan är en riktigt nice bonus.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det finns seriösare titlar för iOS och Android men så kostar dessa rätt mycket också. Typ hundralappen och uppåt och då är det inte lika billigt längre. Exempelvis Star Wars: Knights of the Old Republic, diverse Square Enix-rollspel och liknande finns men men... dyra. Och då är kontrollmöjligheterna fortfarande urusla då det är touch. Även om man har en kontroll man kopplar in för att spela med så blir det en otymplig lösning.

3DS'en är i en helt egen klass här vilket förklarar varför den fortfarande säljer bra. Och marknaden för Switch finns också då utvecklingen går i just den riktningen. Det ser riktigt lovande ut faktiskt. Såvida inte de som nu stödjer plattformen drar sig ur av någon anledning.

Mm absolut. Problemet med "det finns en handkontroll..." är att marknaden blir splittrad. 98% kommer inte ha den och spelen måste kompromissa. Vilket i slutändan ger en sämre produkt. Det finns absolut vissa genres som går att spela med touch, många genres som också uppkommit i och med touch. Men det är limiterat i sitt utförande och precision. Hearthstone är ju ett exempel där det fungerar väldigt bra.

Jag är väldigt positiv till den och hoppas de får bättre tredjepartsstöd denna gång. Även om mycket till varför de inte haft det historiskt har varit självförvållat.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon246659:

Men ge dig med din påhittade fakta.
Nintendo slog igenom med Wii efter andra försöket med Motion sensors.
Nintendo är en av de mest innovativa aktörerna på konsollmarknaden som släppt mängder av "gimmickar".. som konstigt nog andra aktörer hängt på och kopierat.

(New)3DS är ingen flopp nånstans. Den säljer fortfarande galet bra.

Wii U med sin kontroll med skärm var skapad för den typiska japanska familjen. När familjen vill se på TV så kan ungen spela på kontrollen. Så ur den vinkeln så var/är det genialiskt.

Vad mer kräver du i ett UI? Du kan hantera dina Saves, starta spel, köpa spel och ladda ner spel. Behövs det mer i en maskin som endast är till för spel? Du vet väl att deras mål är att alla, inkl barn ska kunna hantera maskinen?

Du har iaf rätt i att Nintendo hör hemma på Toys R US. Det är en leksak? Tror du Nintendo gör servrar och arbetsstationer?

Jag har Stationär "gaming" PC, Laptop, Server, PS4, PS2, PS1, PSP, Wii och Wii U. Ingen av systemen är perfekta och blir inte bättre än mjukvaran som görs till dom. Av de maskinerna så är det enligt mig PS4an den som har sämst OS. Men vet du vad? Jag hivar i det spelet jag vill spela och trycker PLAY så funkar det.

Tycker du ska lugna ner dig och inse att Nintendos maskiner inte hotar din existens

Saken är den att Wiimoten var oanvändbar till senare spel ifall man inte köpte motionplus. Det skulle jag kalla en ripoff. Gimmickar som kopierades gick dåligt även för andra aktörer, Kinect och PS Move var mer eller mindra DOA.
Eller menar du att bara för att Nintendo "uppfann" styrkorset, analoga spaken och L-R knapparna så skall allt annat skräp de gör vara godkänt? Fria från kritik i all evig tid.

Jag sade nog att 3D skärmen var en flopp, inte själva maskinen. Folk spydde bokstavligt talat av den. Personligen kör jag också helst utan 3D funktionen igång. Det tillför ingenting förutom ansträngda ögon.

Iden med att spela på en annan skärm har Sony och MS löst mycket bättre. Du behöver bara en dator eller en smartphone/tablet med stöd för det. Endast Windows 10 i MS fall men vem har inte tillgång till det.

Det finns en hårfin linje som skiljer hemelektronik och leksaker åt. Nintendo står på leksakssidan i min mening.

Jag kräver kanske lite mer flyt och bättre lösningar för att hantera mina saves och köpa spel eller vad jag nu vill göra. Förstår du faktiskt inte vad jag menar skulle man tro att du aldrig använt en PS3/4, Xbox eller ens Google Play store eller Appstore i iOS. Men eftersom du verkar äga de flesta maskiner så är du väl bara partisk till Nintendo. Ingen kan väl ärligt tycka UIn i Wii, Wii U och N3DS är bra??
Visst, förr var det bara att kasta i kassetten eller skivan. Idag finns det så mycket mer man kan göra med en konsol, så se till att användarupplevelsen blir bra då.

Så om jag sågar Nintendo så är det för att jag känner mig hotad av dem menar du? Är de så att säga förbjudet att kritisera dem? Ska jag vara snällare menar du? Alla företag gör dumheter ibland men Nintendo har knappt gjort en sak rätt sedan SNES. N64 var skaplig men sedan gick det riktigt utför.

Slutsatsen är att Nintendo som hårdvaruföretag lever på lånad tid, nostalgiska fans från förr hjälper till att hålla försäljningen uppe.
Lär ju inte fungera i längden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CreX:

Mm absolut. Problemet med "det finns en handkontroll..." är att marknaden blir splittrad. 98% kommer inte ha den och spelen måste kompromissa. Vilket i slutändan ger en sämre produkt. Det finns absolut vissa genres som går att spela med touch, många genres som också uppkommit i och med touch. Men det är limiterat i sitt utförande och precision. Hearthstone är ju ett exempel där det fungerar väldigt bra.

Jag är väldigt positiv till den och hoppas de får bättre tredjepartsstöd denna gång. Även om mycket till varför de inte haft det historiskt har varit självförvållat.

Precis, håller med dig där.
Jag har GTA 3, Vice City och San Andreas till mina Android-enheter. Ospelbart nästan med touch. Har försökt med inkopplad gamepad men det blir inte bra det heller. Spel som utvecklas för touch kan bli riktigt bra dock, som ditt Hearthstone-exempel. De flesta spel blir dock väldigt simpla. Typ 10 miljoner kloner av samma koncept. Väldigt lite innovation på plattformen men de flesta behöver kanske inte mer än att något som går att spela 1-3 minuter under en micro-paus under dagen.

Jag kommer nog ändå försöka vänta och se vad för spel speciellt tredjepart kommer släppa. Breath of the Wild vill jag gärna ha till min Wii U, kan lika väl köpa Switch-utgåvan senare när jag väl skaffar den.

Nu är jag, uppenbart, positiv till vad som visats och speciellt stödet från andra företag. Men vill gärna se att dessa faktiskt levererar innan jag slår till. Men det ser redan nu bättre ut mot för Wii U. Blir att hoppas på ett bra spelflöde.

Permalänk
Medlem

Satan vilken oinspirerande lanseringsvideo :s Blev inte ett dugg sugen även om jag alltid gillat nintendo. Har dom försökt skapa någon slags "hipstermaskin"?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå varför Nintendo valde att vänta in i de sista med att visa produkten. Det kommer förmodligen ett antal liknande från kina inom några månader. Det är lite detta som är grejen också. Nintendo har spelen. Dessa kommer aldrig en Android platta att ha, men det kan säkert komma något riktigt bra. Nintendo har då fördelen att allt är skräddarsytt av Nvidia och på mobilsidan så ser jag nog endast Apple som en utmanare. Detta kanske är produkten som alla tillverkare har väntat på, som suddar ut gränsen mellan mobil och tv-spel?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC86:

PS. 2D Zelda till smartphone skulle vara trevligt.

Nej, för touch suger för spel som handlar om frame perfect timings.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CreX:

Nej, för touch suger.

Experimentet med Zelda-titlarna till DS fungerade i bästa fall sådär i mitt tycke. Nu var det iofs med pekpenna och många av kontrollerna utfördes med styrkors och L-knappen (R och ABXY som vänsterhänt har jag för mig). Vissa rörelser, som att rulla, hade jag problem med då man ska dra en liten cirkel i hörnet. Så undvek det så gott det gick. Ett spel som helt styrs med touch input utan feedback blir nog rätt jobbigt i längden.

Men någon slags Zelda Runner eller liknande borde nog kunna fungera. Mario Runner är på gång till iOS och senare Android så får se hur de fungerar. Dock finns det ju massor av denna typ av titlar redan så den tillför inget direkt nytt vad jag förstått. Mer än ett välkänt IP och, för Apple, en PR vinst då de blev först med att visa upp titeln. Aktievärdet ökade en del i och med framträdandet.

Så länge Nintendo inte anser att deras spel smartphones och tablets stör deras traditionella spelförsäljning så borde sådanna titlar faktiskt kunna komma.

Permalänk
Medlem

Man får också tänka kontrollernas portar som lightning-kontakter. Vem säger att det inte kommer ett antal tillbehöver? Har ni sett hur mycket olika saker som finns i de japanska arkadhallarna? Dance Dance Revolution m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

För att den ryktas kosta runt 300-350$ och för det priset förväntar man sig hyfsat modern hårdvara inte något som är långsammare än Xbox One som var långsam redan när den släpptes. Nintendo tycker tyvärr det är skoj att ha höga priser på sina konsoller och sedan hitta på diverse ursäkter till varför den är så dyr när själva hårdvaran i sig knappt kostar något.

Switch ser ut som något de skulle kunna släppa för 2000:- och sedan ha dockan som ett tillbehör för 500:- extra. Tror inte jag kommer vilja spela på TVn med den, men perfekt att spela direkt på skärmen. Ja så länge det inte är 30fps på den förstås då är den ju meningslös om den kräver dockan för 60fps om det ens räcker.

Just 60fps är ju en stor anledning att hårdvaran är superviktig. De kan inte ha en port till Switch som går i 30fps för att den är svagare och sedan har Playstation Pro en 60fps version och nästa Xbox har det osv.

https://www.inet.se/produkt/6609262/nintendo-switch#merinfo

6000SEK ba, men glöm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Experimentet med Zelda-titlarna till DS fungerade i bästa fall sådär i mitt tycke. Nu var det iofs med pekpenna och många av kontrollerna utfördes med styrkors och L-knappen (R och ABXY som vänsterhänt har jag för mig). Vissa rörelser, som att rulla, hade jag problem med då man ska dra en liten cirkel i hörnet. Så undvek det så gott det gick. Ett spel som helt styrs med touch input utan feedback blir nog rätt jobbigt i längden.

Men någon slags Zelda Runner eller liknande borde nog kunna fungera. Mario Runner är på gång till iOS och senare Android så får se hur de fungerar. Dock finns det ju massor av denna typ av titlar redan så den tillför inget direkt nytt vad jag förstått. Mer än ett välkänt IP och, för Apple, en PR vinst då de blev först med att visa upp titeln. Aktievärdet ökade en del i och med framträdandet.

Så länge Nintendo inte anser att deras spel smartphones och tablets stör deras traditionella spelförsäljning så borde sådanna titlar faktiskt kunna komma.

Mm... men inte direkt en Infinite Runner jag tänker på när jag hör "Zelda". Tycker de ska vara noga med att inte göra massa skitspel bara för sakens skull heller, utan satsa på kvalitetstitlar.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

@Atlasmx: Den kostar inte det. Det är bara ett pre-pris de har. Ingen vet det de slutgiltiga priset.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Verkligen! Väljer min 3DS 7 dagar i veckan före en smartphone.
Problemet med smartphonemarknaden är att det är en shovelware-marknad styrd av chefer som gillar kassakor. Finns nog inte ett enda vettigt spel..
Sen så suger touch som input. Spelen kommer aldrig få någon kvalitet så länge input method är klappkass kalops.
Och det sista, smartphones är om mer spridda skurar än PC-marknaden i specs, modeller och operativsystem. Vilket leder till en riktigt usel grund för att kunna leverera stabila produkter.

Missförstå mig inte, jag har inget emot bärbara spelenheter, har en 3DS själv. Använder den dock bara hemma för det är då jag har tid att spela, och då kunde jag lika gärna spelat på en stationär enhet. Nu vet vi inte så mycket om Switch, men det är väl säkert att anta att hårdvaran kommer bara grymt svag vilket blir trist om man ändå bara har den hemma med obegränsad el, data, plats etc.